Museivagnar Nkp

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn A

Museivagnar Nkp

Inlägg av Björn A »

Kan någon redovisa vilka museivagnar man har i Norrköping och även skicket på dom.
Vilka är trafikdugliga med resenärer osv.

Hälsningar

Björn

borde ha bättre koll som Östgöte :?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Hej!

Med risk för att ånyo bli hudflängd pga min vilja att hjälpa till, så finns det på denna sajt en databas, kallad Vagnhallen. Återfinns under Fakta > Vagnhallen.

Vid en sökning på museivagnar placerade i Nkp, fick jag upp detta, följ bara länken:
http://web.ss.se/vagnhallen/museivagnar ... rrk%F6ping

Hoppas det ger svaret på dina undringar. Annars får du hojta till.

(Bruse som aldrig aldrig kommer att sluta hjälpa andra som ber om hjälp, hur mycket skit man än får!!!)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Det var bra Bruse... du förklarade snällt att det fanns en databas... detta har tyvärr inte alltid varit fallet. Ibland har du tyvärr verkat lite väl hård/elak/idiotförklarande (välj själv), när du påpekat förekomsten av vagnhallen. Inget ont menat... men detta vra mycket bättre...

Fortsätt med ett bra jobb...
Bantekniker
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Det var bra Bruse... du förklarade snällt att det fanns en databas... detta har tyvärr inte alltid varit fallet. Ibland har du tyvärr verkat lite väl hård/elak/idiotförklarande (välj själv), när du påpekat förekomsten av vagnhallen. Inget ont menat... men detta vra mycket bättre...

Fortsätt med ett bra jobb...
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:Det var bra Bruse... du förklarade snällt att det fanns en databas... detta har tyvärr inte alltid varit fallet. Ibland har du tyvärr verkat lite väl hård/elak/idiotförklarande (välj själv), när du påpekat förekomsten av vagnhallen. Inget ont menat... men detta vra mycket bättre...

Fortsätt med ett bra jobb...
Som det brukar heta om konstverk: "skönheten sitter i betraktarens ögon". Fritt översatt för att passa detta sammanhang, är väl "hårdheten sitter i läsarens ögon". Lägger du in egna tolkningar i vad jag skriver, ska du inte belasta mig för det. :evil: Stå för dina egna tolkningar, så står jag för mina ord. Låter väl som en rättvis arbetsfördelning? :idea:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Museivagnar Nkp

Inlägg av leifd »

Björn A skrev:Kan någon redovisa vilka museivagnar man har i Norrköping och även skicket på dom.
Vilka är trafikdugliga med resenärer osv.

Hälsningar

Björn

borde ha bättre koll som Östgöte :?
Som komplement och i viss mån uppdatering av Bruses databas (vilket ger mig dåligt samvete för att Bruse inte fått uppgifter i den omfattning vi Östgötar borde givit honom), skriver jag följande:

Vagn 1 (se databas) mycket bra skick, används i veterantrafik.
Vagn 16(se databas) gott skick, behov av vissa arbeten, används i veterantrafik.
Vagn 56 (se databas) tekniskt bra skick och utvändigt fint skick, invändigt saknas inredning och finns elektriska återställnings arbeten att göra. Kan användas för "diggarturer".
Vagn 100 (se databas) mycket bra skick, kan användas i veterantrafik, dock krävs dubbebemaning, vilket ska ändras genom ombyggnad inom en framtid.
Vagn 110 (se databas) renoveringsobjekt, revision/återställning till 1947 års utförande pågår.
Vagn 116 (se databas) renoveringsobjekt, ska ej återställas i Norrköping, utbjuden till andra intressenter.
Vagn 144, vagn typ M67, mycket bra skick, nu återställd till orginalutförande men en del arbeten återstår. Byte av boggier till renoverade med nya hjul kommer att ske. Vagnen kan användas i såväl veterantrafik som ordinarie linjetrafik.

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:Hej!

Med risk för att ånyo bli hudflängd pga min vilja att hjälpa till, så finns det på denna sajt en databas, kallad Vagnhallen. Återfinns under Fakta > Vagnhallen.

Vid en sökning på museivagnar placerade i Nkp, fick jag upp detta, följ bara länken:
http://web.ss.se/vagnhallen/museivagnar ... rrk%F6ping

Hoppas det ger svaret på dina undringar. Annars får du hojta till.

(Bruse som aldrig aldrig kommer att sluta hjälpa andra som ber om hjälp, hur mycket skit man än får!!!)
Denna vagn http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=136 100 har littera M95
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Vagn 1 och 16 vet jag inte om de har littera men kallas Mä, modell ä (äldre) så jag föreslår du skriver in Mä som littera.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jag gör som ni föreslår!

Men jag föredrar att få det via mail! Om ni vill vara säkra till 100 att jag läser det. :idea:

Det finns inga garantier att jag läser allt här på Forum. Ok???[/b]
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Bobjörk skrev:Det var bra Bruse... du förklarade snällt att det fanns en databas... detta har tyvärr inte alltid varit fallet. Ibland har du tyvärr verkat lite väl hård/elak/idiotförklarande (välj själv), när du påpekat förekomsten av vagnhallen. Inget ont menat... men detta vra mycket bättre...

Fortsätt med ett bra jobb...
Som det brukar heta om konstverk: "skönheten sitter i betraktarens ögon". Fritt översatt för att passa detta sammanhang, är väl "hårdheten sitter i läsarens ögon". Lägger du in egna tolkningar i vad jag skriver, ska du inte belasta mig för det. :evil: Stå för dina egna tolkningar, så står jag för mina ord. Låter väl som en rättvis arbetsfördelning? :idea:
Jag är inte ensam om den tolkningen om vissa inlägg... men så är det...
Bantekniker
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Museivagnar Nkp

Inlägg av BaardB »

Leif D skrev:Vagn 100 (se databas) mycket bra skick, kan användas i veterantrafik, dock krävs dubbebemaning, vilket ska ändras genom ombyggnad inom en framtid.
Betyr det at vogn 1 og 16 får kjøre med bare fører, ingen konduktør :?


/Baard
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Museivagnar Nkp

Inlägg av leifd »

BaardB skrev:
Leif D skrev:Vagn 100 (se databas) mycket bra skick, kan användas i veterantrafik, dock krävs dubbebemaning, vilket ska ändras genom ombyggnad inom en framtid.
Betyr det at vogn 1 og 16 får kjøre med bare fører, ingen konduktør :?


/Baard
Ja !! spårvagnar har varit enmansbekänade i Norrköping sedan 1909.

Detta medför att vagnarna 1 och 16 (samt 56 och 144 förståss) får köras enmans utan dödmansgrepp eller liknande.

Vagn 100 som inporterades 1995, var alltså ej godkännd för enmansdrift , före Järnvägsinspetionen införde regeln om dödmansgrepp eller 2 mansbekäning. Vagn 100 kommer därför att få dödmansgrepp.
//Leif D
Senast redigerad av leifd den onsdag 23 april 2003 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Fredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: Museivagnar Nkp

Inlägg av Lars Fredrik »

Er ikke dette en standard toaksling uten luftbrems? Hvordan har man tenkt seg dødmann da?

lrsfr
Undrende
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Museivagnar Nkp

Inlägg av leifd »

Lars Fredrik skrev:Er ikke dette en standard toaksling uten luftbrems? Hvordan har man tenkt seg dødmann da?

lrsfr
Undrende
Vagn 100 har luftbroms !
Ska få fjärrstyrd/automatisk maximaströmbrytare och lutbromstillsättning.
Blir inte 100%-igt, men kommer troligen att godkännas.
Dessutom planeras kabelbyten och inbyggnad av 24vdc-system.

//Leif D
Bo Olofsson

Re: Museivagnar Nkp, vagn 100

Inlägg av Bo Olofsson »

Leif D skrev:
Lars Fredrik skrev:Er ikke dette en standard toaksling uten luftbrems? Hvordan har man tenkt seg dødmann da?

lrsfr
Undrende
Vagn 100 har luftbroms !
Ska få fjärrstyrd/automatisk maximaströmbrytare och lutbromstillsättning.
Blir inte 100%-igt, men kommer troligen att godkännas.
Dessutom planeras kabelbyten och inbyggnad av 24vdc-system.

//Leif D

Varför köptes denna vagn?
Var den från början tänkt som arbetsvagn...?

Mvh,
Bolofsson
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

tror den var arbetsvagn med nummer 908, och märkt Kex Chocklad
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:tror den var arbetsvagn med nummer 908, och märkt Kex Chocklad
Tyvärr fel, märkt 908 möjligen, men troligen inte, blev snabb döpt till 100.
Kexchoklad, stog det en kort tid på denna vagn
Bild
orsakat av färgsättninen. Dock fanns inte märkningen i trafik någonsin.
F.ö. ska nu 907 gå hädan, då den inte blev populär hos personalen och numera är försedd med allvarligt fel (okänt för mig vad). Dock kommer delar att sparas för vagn 100:s räkning. 901 (M67B) har nu fullt ut ersatt 907.

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tittade nyss på några diabilder och det stämmer som du säger
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Kex Chockladen... 4/10 1997
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar