bruse skrev:Jo, hur var det där med elallergi som SL framförde som anledning?
Enligt min mening var uttalandet från SL:s sida om eventuell elallergi bara korkat. Nu har det till och med, bara under de senaste tio dagarna eller så, kommit nya rön om vad elallergi är, men just det lämnar jag åt sidan här. Om man då utgår från att elallergi verkligen är ett existerande problem så skulle dessa människor i alla fall inte kunna åka buss (eller i princip något annat heller) då dagens fordon är fullproppade med elektronik i olika former. Hela grejen är alltså en totalflopp som mest verkar ha tillkommit i antingen kosmetiskt syfte eller för att vissa politiker ville visa att de i all fall gjorde något (vad som helst) på jobbet.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
En bidragande anledning till att det hela blivit en praktflopp är att man har alldeles fel proportioner mellan telefonfria avdelningar och avdelningar där man får telefonera fritt!
Grovt räknat 2/3 av ett C20-tåg är telefonfritt! Och någon sa i början att man bör stänga av telefonen helt i de telefonfria avdelningarna! Om alla slaviskt följde detta så skulle man se massor av människor på perrongerna som är i färd med att slå av sina telefoner. Och (nästan) alla övriga skulle trängas i mittsektionerna!
Snacka om beslut utan förankring i verkligheten! Eller i folkdjupen!
SL har ju sagt att det enligt deras mening är okej att ha telefonen på, bara man inte pratar i den... Alltså faller tanken om att skydda elallergiker redan där.
Det "folkligt förankrade förbudet" mot att sitta och skrika i telefon har ju redan funnits länge ändå, lika mycket som opinionen mot att sitta och skrika utan telefon. Om man pratar lugnt och tyst kan jag inte begripa vad problemet är, inte ett dugg mer störande än att prata med den man sitter bredvid.
Själv kör jag alltid med telefonen på ljudlöst när jag är ute, det tycker jag duger gott som insats för mänskligheten i fråga om telefon-miljöljud-förstöring.