Nu har telefonfri dekaler kommit!

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
yujin
Kontakt:

Nu har telefonfri dekaler kommit!

Inlägg av yujin »

Bild

Vet inte hur det är med andra garaget, men alla bussar som jag hade åkt med idag som tillhör Connex Råsta har fått detta dekalen vid barnvagnsplatsen samt 1-2 till vid förareplatsen/framdörren som visar enbart telefonfri märke.

OT: Jag är ganska nöjd med bilden, kanske de bästa bild jag har fått med kameran på ISO800.
Senast redigerad av yujin den måndag 14 augusti 2006 1:11, redigerad totalt 2 gång.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Coppas

Inlägg av Coppas »

Japp, och de har även hunnit bli nedrivna i vissa fall. Både en del av de som var uppsatta framtill (troligen av en del förare själva) och en del av de som sitter på barnvagnsplatserna.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Nu har telefonfri dekaler kommit!

Inlägg av NerdBoy »

Jag ser ingen bild. :(
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

NerdBoy skrev:Jag ser ingen bild. :(
Så där ja, nu borde det funka; omorganiserad TEMP-mapp på hemsidan så därför...
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

yujin skrev:
NerdBoy skrev:Jag ser ingen bild. :(
Så där ja, nu borde det funka; omorganiserad TEMP-mapp på hemsidan så därför...
Ja, nu ser jag bilden. Och bra var den också! :)
Godday

Inlägg av Godday »

Och som sagt: pälsallergiker får inte prata i telefon när de åker buss.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Godday skrev:Och som sagt: pälsallergiker får inte prata i telefon när de åker buss.
Är det redan dags för den diskussionen igen? :) I så fall är det väl bara att konstatera att om det hade varit tvärtom så hade det utan tvekan varit någon som varit upprörd över att pälsallergiker tvingas höra på mobilprat när icke-allergiker slipper. Diskriminering! :wink:

I övrigt tycker jag uppdelningen är fullt rimlig. Med tanke på att de flesta bussar har ventilationssystem som lite enkelt fungerar så att luften kommer in där fram och åker ut där bak verkar det smartast att ha hundar i bakre halvan av bussen. Och åtminstone på de bussar jag åker brukar de yngre föredra att sitta längst bak medan de äldre föredrar att sitta längst fram, och då verkar det smartast att ha mobilförbud längst fram. Dessutom känns det vettigt att ha "förbudszonen" närmast föraren, det avskräcker säkert en och annan potentiell mobilpratare.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag hoppas att dekalen även gäller förarna, för det är lite väl ofta som dom sitter och talar i mobilen under körning, vidare stör jag mig mer på alla som som spelar hög musik på radion (förare) eller alla som sitter med mp3-spelare på hög volym.

Jag förvånas inte alls att vissa förare sliter ner dessa dekaler, dom verkar inte ha tillräckligt att göra på rasterna...Gör det ni har betalt för istället!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

M224 skrev:Jag hoppas att dekalen även gäller förarna, för det är lite väl ofta som dom sitter och talar i mobilen under körning, vidare stör jag mig mer på alla som som spelar hög musik på radion (förare) eller alla som sitter med mp3-spelare på hög volym.

Jag förvånas inte alls att vissa förare sliter ner dessa dekaler, dom verkar inte ha tillräckligt att göra på rasterna...Gör det ni har betalt för istället!
Om dekalerna skulle gälla även förarna så skulle de ju inte få ha hundar heller vid förarplatsen, och då inkräktar det säkert på deras rättigheter som anställda... :roll:
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

M224 skrev:Jag hoppas att dekalen även gäller förarna, för det är lite väl ofta som dom sitter och talar i mobilen under körning, vidare stör jag mig mer på alla som som spelar hög musik på radion (förare) eller alla som sitter med mp3-spelare på hög volym.

Utan att gå in på ämnet alltför ingående finns det som du säkert vet orsaker till att föraren måste föra tjänsterelaterade samtal under arbetet, både via radio eller mobiltelefon, privatsamtal däremot skall givetvis inte skötas under körning annat än i yttersta undantagsfall och väldigt kortfattat.

Förutom dessa zoner för djur och mobiltelefoner föreslår jag att det även införs zoner för passagerare som inte tvättat sig på flera veckor och även för sådana som tappat parfymflaskan över sig.

Två väldigt stora olägenheter både för föraren och medpassagerare, faktiskt betydligt större än både mobiltelefon och radio.

//Lasse
Coppas

Inlägg av Coppas »

M224 skrev:Jag förvånas inte alls att vissa förare sliter ner dessa dekaler, dom verkar inte ha tillräckligt att göra på rasterna...Gör det ni har betalt för istället!
Och vad anspelar du på med den generaliserande kommentaren? Majoriteten av oss förare gör med största sannolikhet det vi har betalt för att göra (och under rast så ska vi inte köra buss), men vi är inga robotar för det utan även vi uppskattar faktiskt möjligheten att kunna lyssna på radio när vi är på jobbet. Tycker alltså att kommentaren är lite i lägsta laget. :?: :?

Mvh // Nico
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Coppas skrev:
M224 skrev:Jag förvånas inte alls att vissa förare sliter ner dessa dekaler, dom verkar inte ha tillräckligt att göra på rasterna...Gör det ni har betalt för istället!
Och vad anspelar du på med den generaliserande kommentaren? Majoriteten av oss förare gör med största sannolikhet det vi har betalt för att göra (och under rast så ska vi inte köra buss), men vi är inga robotar för det utan även vi uppskattar faktiskt möjligheten att kunna lyssna på radio när vi är på jobbet. Tycker alltså att kommentaren är lite i lägsta laget. :?: :?

Mvh // Nico
Jag har väl inte sagt att majoriteten sabbar? Att en del sabbar bussarna råder det inget tvivel om, Swebus-logor som förstörs, vagnsnummer som plockas bort, förarplatser som kunde varit mycket trevligare mm. Och vissa förare (långt i från alla) spelar musik väligt högt, dom är inte många men det är störande ändå. Det sista var ju självklart menat till den lilla skaran som förstör för alla förare som sköter sig.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och den skara som förstör för alla andra, tror du att den skaran hänger här??
På ett forum för kollektivtrafiksintresserade, skulle inte tro det.

Jag personligen råkar ut för detta fenomen i att förarplatser ser ut som svinstia i vissa lägen, inte kul att städa efter kollegor, felanmäla FM-radio mm som uppenbarligen ingen obehörig sabbat.
Godday

Inlägg av Godday »

NerdBoy skrev:
Godday skrev:Och som sagt: pälsallergiker får inte prata i telefon när de åker buss.
Är det redan dags för den diskussionen igen? :) I så fall är det väl bara att konstatera att om det hade varit tvärtom så hade det utan tvekan varit någon som varit upprörd över att pälsallergiker tvingas höra på mobilprat när icke-allergiker slipper.

Givetvis hade jag gnällt om de var tvärtom. :-) Jag har en väldigt låg nivå på mitt gnällande när puckade beslut fattas.
Coppas

Inlägg av Coppas »

M224 skrev:
Coppas skrev:

Mvh // Nico
Jag har väl inte sagt att majoriteten sabbar?
Nej, det har du inte gjort, men din meningsbyggnad i sista meningen i förra inlägget (den rödmarkerade) var lite olycklig då du mer eller mindre påstår att vi förare, som kollektiv, inte gör det vi har betalt för, dvs. arbetar när vi ska det och tar det lugnt (under rasterna) när vi ska det. :wink:

Mvh // Nico
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Coppas skrev:
M224 skrev:
Coppas skrev: Och vad anspelar du på med den generaliserande kommentaren? Majoriteten av oss förare gör med största sannolikhet det vi har betalt för att göra (och under rast så ska vi inte köra buss), men vi är inga robotar för det utan även vi uppskattar faktiskt möjligheten att kunna lyssna på radio när vi är på jobbet. Tycker alltså att kommentaren är lite i lägsta laget. :?: :?

Mvh // Nico
Jag har väl inte sagt att majoriteten sabbar?
Nej, det har du inte gjort, men din meningsbyggnad i sista meningen i förra inlägget (den rödmarkerade) var lite olycklig då du mer eller mindre påstår att vi förare, som kollektiv, inte gör det vi har betalt för, dvs. arbetar när vi ska det och tar det lugnt (under rasterna) när vi ska det. :wink:

Mvh // Nico
Jo det blev lite galet där :?

Jag menade bara att ni ska göra det man ska göra på en rast, dvs ta det lugnt, läsa en bok eller något annat vettigt :D

Och självklart är ju säkert inga av de som inte verkar bry sig så mycket om förarmiljön inne på detta forum så det var onödigt av mig att ens ta upp det här :wink:
Coppas

Inlägg av Coppas »

M224 skrev:Jo det blev lite galet där :?

Jag menade bara att ni ska göra det man ska göra på en rast, dvs ta det lugnt, läsa en bok eller något annat vettigt :D

Och självklart är ju säkert inga av de som inte verkar bry sig så mycket om förarmiljön inne på detta forum så det var onödigt av mig att ens ta upp det här :wink:
Jo, jag misstänkte att det gick lite för fort så mitt första inlägg var lite av ett tjuvnyp det med bara för att korrigera lite.
Hoppas att du inte tog illa upp. :wink:

Sedan finns det som sagt förare och förare… alla är vi ju individer. Vad gäller de nya dekalerna däremot så har jag märkt att de fäster väldigt dåligt på den ofta knottriga ytan framtill i bussarna. Behövs dekaler med kraftigare vidhäftningsförmåga, men det här verkar vara lite budget. Sedan kan nog en del förare ha tagit ned dem för att slippa hamna i polemik med oviss utgång. Visst är det bra ibland att kunna säga ifrån, men samtidigt (beroende på plats, tid och linje) så är det inte heller alltid helt hälsosamt att ge sig in i diskussion om sådana här saker.

Detta förbud leder då i vissa fall till att ytterligare orsaker till konfrontation uppstår vilket känns lite onödigt. Ser visserligen inget fel i förbudet sig, men anser samtidigt att det nog fanns mera angelägna och konkreta problem att ta hand om, men nu kan i alla fall några politiker slå sig för bröstet och utbrista att de har minsann inte legat på latsidan utan viktiga förbättrande insatser för kollektivtrafiken har gjorts. Personligen hade jag dock föredragit om de istället hade anslagit mera pengar till att tvätta, städa och laga fordonen. :mrgreen:

Mvh // Nico
Användarens profilbild
bruse

Snacka om fiasko?

Inlägg av bruse »

Är det fiasko eller? Om ingen följer den regeln som bara är en rekomendation, vilka regler är då ok att bryta mot? Rökförbud, hundförbud?

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 52,00.html
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Re: Snacka om fiasko?

Inlägg av aik_putte »

bruse skrev:Är det fiasko eller? Om ingen följer den regeln som bara är en rekomendation, vilka regler är då ok att bryta mot? Rökförbud, hundförbud?

Ja, det är ett fiasko.
Man mår inte dåligt eller är allergisk mot att andra pratar i mobilen som dom andra förbuden gäller.
Användarens profilbild
bruse

Re: Snacka om fiasko?

Inlägg av bruse »

aik_putte skrev:
bruse skrev:Är det fiasko eller? Om ingen följer den regeln som bara är en rekomendation, vilka regler är då ok att bryta mot? Rökförbud, hundförbud?

Ja, det är ett fiasko.
Man mår inte dåligt eller är allergisk mot att andra pratar i mobilen som dom andra förbuden gäller.
Jo, hur var det där med elallergi som SL framförde som anledning? :roll: :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar