Var är alla M32:or

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
JAgr

Här är dom!

Inlägg av JAgr »

Eftersom frågan var "Var är dom" så tog jag några bilder med min "nalle".

Bild
404 är under reparation efter en närkontakt med en gummihjuling.

Bild
403 och 405, som står bakom på spår 12, väntar på att få gå i tjänstetåg efter modifiering av bromsfunktionen.

Bild

Bild
Vagn 407 används just nu för första omgången av utbildning av teknisk personal.

Bild
Vagn 408 är i slutfasen leveranstesterna, vagn 406 genomgår modifiering av bromsfunktionen.

Vagn 402 var vid fototillfället ute i staden som övningsvagn.

Jahapp, det var denna redogörelse om var M32:na fanns.

/JAgr
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det var svar på tal det, JAgr Bild
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Tack JAgr :D

Det kanske är lite svårt att säga när dom kommer ut i trafik igen?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Är makterna goda och det finns kraft i kontaktledningen är det inte otroligt att några börjar att gå i linjetrafik denna vecka.
/JAgr
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?

Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Hjortron skrev:okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?
Missade du denna eller glömmt bort det??
Slagpåse skrev:Har Du missat krocken mellan en buss och M32 på brogrenen, tror att den t o m är omnämd här på forumet ??
Hjortron skrev:Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
JAgr jobbar med tekniska lösningar, provkörningar mm mm.
Är, om jag minns rätt, aktiv inom Ringlinien också.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Haha.. Så gummihjuling är buss alltså?
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag såg 406 rulla genom Brunnsparken som Linje 6 på väg mot Hisingen nu på eftermiddagen, så det verkar som om det fanns kraft i kontaktledningen idag. :D
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Hjortron skrev:okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?

Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
Gummihjuling = fordon försett med gummihjul, har även ibland en svag doft av diesel.

Spårvagnar har, som du säkert vet, hjul av stål och doftar sällan diesel. Det fanns under en tid ett dieseldrivet lok, Dragos, som drog spårslipmaskinen Ragnarök i Göteborg. Jag vet inte om det finns några bilder på denna skapelse hos någon av forats läsare.
Dragos kan läsas som Drag-os, vilket stämmer med drivkraften.

Jo, det händer emellanåt att jag tar något varv på "Antikrundan".

/JAgr
Användarens profilbild
M_M

Re: Här är dom!

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:Eftersom frågan var "Var är dom" så tog jag några bilder med min "nalle".

Bild
404 är under reparation efter en närkontakt med en gummihjuling.
Trevligt med lite bilder som "vem som helst" inte kan ta :)

Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd (eller kanske ännu mer gräva i sökfunktionne på forumet), men hur är det egentligen med krocksäkerhet på låggolvvagnarna? Just sidokrockar är det jag tänker på. Vilken hastighet är gränsen för påkörning med en snitt-personbil där det börjar på att bli risk för allvarligare skador på vagnens passagerare för de olika vagntyperna?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och om det stämmer kommer tre stycken M32 rulla imorgon, lördag. L3 och L6 vill jag minnas iallafall. Vagnarna är 403 405 och 406 som trafiksäts.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Ursäkta för att man är en Norrlänning som inte visste vad en gummihjuling är ;)

L6 ska ja vara den första linjen som blir helt handikapanpassad, vilken blir nästa linje som står på tur? Jag får för mig att M32orna rullar mycket på L3 oxå, men det kanske inte alls har med saken att göra? ;)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

L3 är väl en typisk linje där de flesta bara åker en kortare del av linjen, på sådana linjer gör låggolvet nog mest nytta eftersom det går fortare att kliva av/på på låggolvvagnar.
L6 är väl också delvis en sån linje, det är nog inte många som åker hela vägen med sexan, och därför är det nog bra att ha mycket låggolv på de vagnarna.
Skriv svar