Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag såg 406 rulla genom Brunnsparken som Linje 6 på väg mot Hisingen nu på eftermiddagen, så det verkar som om det fanns kraft i kontaktledningen idag.
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Hjortron skrev:okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?
Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
Gummihjuling = fordon försett med gummihjul, har även ibland en svag doft av diesel.
Spårvagnar har, som du säkert vet, hjul av stål och doftar sällan diesel. Det fanns under en tid ett dieseldrivet lok, Dragos, som drog spårslipmaskinen Ragnarök i Göteborg. Jag vet inte om det finns några bilder på denna skapelse hos någon av forats läsare.
Dragos kan läsas som Drag-os, vilket stämmer med drivkraften.
Jo, det händer emellanåt att jag tar något varv på "Antikrundan".
JAgr skrev:Eftersom frågan var "Var är dom" så tog jag några bilder med min "nalle".
404 är under reparation efter en närkontakt med en gummihjuling.
Trevligt med lite bilder som "vem som helst" inte kan ta
Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd (eller kanske ännu mer gräva i sökfunktionne på forumet), men hur är det egentligen med krocksäkerhet på låggolvvagnarna? Just sidokrockar är det jag tänker på. Vilken hastighet är gränsen för påkörning med en snitt-personbil där det börjar på att bli risk för allvarligare skador på vagnens passagerare för de olika vagntyperna?
Ursäkta för att man är en Norrlänning som inte visste vad en gummihjuling är
L6 ska ja vara den första linjen som blir helt handikapanpassad, vilken blir nästa linje som står på tur? Jag får för mig att M32orna rullar mycket på L3 oxå, men det kanske inte alls har med saken att göra?
L3 är väl en typisk linje där de flesta bara åker en kortare del av linjen, på sådana linjer gör låggolvet nog mest nytta eftersom det går fortare att kliva av/på på låggolvvagnar.
L6 är väl också delvis en sån linje, det är nog inte många som åker hela vägen med sexan, och därför är det nog bra att ha mycket låggolv på de vagnarna.