Mattias skrev:
Visst kommer priset på etanol och bensin ha en korrelation eftersom båda produkterna är ett substitut till varandra i form av drivmedel.
Vilket är det ljuvliga i det hela! Lite konkurrens inom drivmedelsbranschen är inte fel.
Men med dagens etanolpriser är inte etanolen konkurenskraftig till bensinen. Vilket leder till att det tar längre tid innan tillräckliga produktion av etanol byggs upp, eftersom efterfrågan inte motiverar detta.
Nej, riktigt så är det inte. Dagens etanolbehov kommer till största delen från låginblandning som alla bensinbilar kör på idag. Och då är det så fint ordnat att bensinbolagen tjänar pengar ju mer etanol de kan blanda in. De ersätter nämligen 1 cl bensin med 1 cl etanol, och etanol är mycket billigare (efter skatt) per cl. Ni trodde väl inte OK började med etanol för att de var rädda om miljön?

Så nu vill bensinbolagen ha mer etanol än de max 5% de får ha idag. Upp till 20% skall nog gå bra, sedan komer lite andra effekter in. Men redan då har vi ersatt 20% av bensinbehovet. USA har samma planer. Vad tror ni det får för effekt på oljepriset? Säg det.
Efterfrågan stiger kraftigt i USA och i Europa. Med de nya tullarna, så ökar efterfrågan kraftigt på inomeuisk etanol. SEKAB skall tex starta fabrik i Ungern.
Med dagens höga etanolpris, lönar det sig att starta fabrik och det lönar sig dessutom att blanda in etanol i bensinen (i Sverige). Givetvis är det miljöskatter mm som gör detta möjligt.
Etanolfabriksexpansionen är synnerligen kraftig. Det finns som jag ser det ingen anledning att öka på efterfrågan ytterligare.
Men frågan om tiden är mogen för ett sådant beslut. Är nuvarande produktionsmetoder de som är konkurenskraftiga för framtiden. Oavsett vad behövs mer forskning om etanolproduktion och eventuellt etanolbilar med högre verkningsgrad.
Instämmer.