Ja till trängselskatt i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Reimersholme71 skrev: Ja, lite neggo får jag nog vara. Oljan tar slut. Alternativbränslena kommer inte att räcka för ens dagens trafik och alternativ teknik (elhybrid och sånt) är det ingen som är intresserad av att utveckla. Så nog kommer bilismen att minska drastiskt.
Men du, det är mängder av år kvar. :-) Hur kan du vara så bergsäker på att alternativen inte räcker?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekonomisk skrev:
Reimersholme71 skrev: Ja, lite neggo får jag nog vara. Oljan tar slut. Alternativbränslena kommer inte att räcka för ens dagens trafik och alternativ teknik (elhybrid och sånt) är det ingen som är intresserad av att utveckla. Så nog kommer bilismen att minska drastiskt.
Men du, det är mängder av år kvar. :-) Hur kan du vara så bergsäker på att alternativen inte räcker?

För att ingen av dem har så hög energigrad i förhållande till vikten som oljan har. Det kommer bli dyrare, även om man helt bortser från knapphetsaspekten.
Coppas

Inlägg av Coppas »

bruse skrev:Samtidigt visade det sig att även trafiken utanför tullarna i närförort minskade, då fler ställde bilen.
Vilka närförorter ska det ha omfattat då? I Solna och Sundbyberg vart det i alla fall en högre belastning och även Brommaområdet var enligt min åsikt hårdare trafikerat än innan. Även söder om innerstan var det trångt på en hel del ställen vilket som sagt stödjs av Kennys inlägg.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev: För att ingen av dem har så hög energigrad i förhållande till vikten som oljan har. Det kommer bli dyrare, även om man helt bortser från knapphetsaspekten.
Priset på olja styrs inte av energitäthet, utan av OPEC. OPEC är inte konkurrensutsatt. Dra era egan slutsatser... :-)

Bilismen i Sverige betalade i somras ett pris per liter bensin, som är fullt möjligt att uppnå med andra sorters bränsle.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Men de andra sorternas bränsle har inte samma energitäthet som bensinen, så man behöver köpa större mängder för att få samma effekt.

Tror du man kan få fram lika mycket volym av de andra bränslena som man nu konsumerar bensin? I hela världen?
Mattias

Inlägg av Mattias »

Ett problem med alternativa bränslen som etanol är att det med dagens bensinpris fördelaktigt att tanka bensin istället för etanol eftersom det är billigare. För att etanol skall bli ett konkurenskraftigt alternativ till bensin måste produktionen att av etanol bli mycket effektivare, alternativt nya tekniker för framställning av etanol. Ur ett ekonomiskt perspektiv behöver bensinen bli betydligt dyrare än idag innan etanol på allvar kommer att konkurera med bensin som huvudsakligt drivmedel.

Oljeproduktionen kommer att minska inom 5-10 år beroende på att lagren börjar sina, vilket kommer att driva upp bensinpriserna ännu högre än idag, så visst kommer tex Sverige att kunna ställa om till ett samhälla utan fossila bränslen, men kommer tex Tyskland som har 10 gånger så stor befolkning på mindre yta att kunna genomföra detta.

För att minska behovet av trafik i framtiden kanske trängselavgifter bör införa i fler städer i Svergie, samtidigt som den spårbundna trafiken bör få ökade anslag jämfört med dagens tilldelning som banverket erhåller.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:Men de andra sorternas bränsle har inte samma energitäthet som bensinen, så man behöver köpa större mängder för att få samma effekt.
Hur många liter el måste du köpa för att motsvara en liter bensin? Eller hur många liter väte? Det finns många olika sätt att driva en bil, så därför tror jag inte en ev. oljebrist kommer att få allt för stora konsekvenser för bilismen i sig (om den inte kommer kvickt förstås).

Med dagens elpriser kostar det ca 3-4 kronor milen att köpa el för att ladda batterierna i din elbil.
Tror du man kan få fram lika mycket volym av de andra bränslena som man nu konsumerar bensin? I hela världen?
Om man räknar samman alla möjliga sätt att driva bilar och tittar på 20-30 år sikt, så skulle jag säga "antagligen". Jag tycker det skall bli mycket spännande att se utvecklingen de närmaste 10-20 åren.

Oljebolagen vill gärna att vi skall tro att oljan är så otroligt mycket enklare, effektivare, billigare och bättre än allt annat tillsammans.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Mattias skrev:Ett problem med alternativa bränslen som etanol är att det med dagens bensinpris fördelaktigt att tanka bensin istället för etanol eftersom det är billigare.
Pratade vi inte vad som skulle ersätta oljan när den var borta? Man får nog tänka sig att bensin och etanolpris kommer att följa varandra i framtiden. När bensinne har en andel av 10-20% etanol, justeras rimligen andelen av de olika delarna efter dagspriset på bensin resp. etanol.

Oljeproduktionen kommer att minska inom 5-10 år beroende på att lagren börjar sina, vilket kommer att driva upp bensinpriserna ännu högre än idag, så visst kommer tex Sverige att kunna ställa om till ett samhälla utan fossila bränslen, men kommer tex Tyskland som har 10 gånger så stor befolkning på mindre yta att kunna genomföra detta.
Måste man framställa bränslet i de mest tätbefolkade delarna av världen?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev:Men de andra sorternas bränsle har inte samma energitäthet som bensinen, så man behöver köpa större mängder för att få samma effekt.
Hur många liter el måste du köpa för att motsvara en liter bensin? Eller hur många liter väte? Det finns många olika sätt att driva en bil, så därför tror jag inte en ev. oljebrist kommer att få allt för stora konsekvenser för bilismen i sig (om den inte kommer kvickt förstås).

Med dagens elpriser kostar det ca 3-4 kronor milen att köpa el för att ladda batterierna i din elbil.

Jag tror man måste köpa ungefär en femtedel mer etanol eller biodiesel för att få samma effekt som vanlig diesel eller bensin.

Så du menar att det är billigare att driva bilen med el, givet att man har tillräckligt med batterier? Jämfört med bensin?

Ekonomisk skrev:
Om man räknar samman alla möjliga sätt att driva bilar och tittar på 20-30 år sikt, så skulle jag säga "antagligen". Jag tycker det skall bli mycket spännande att se utvecklingen de närmaste 10-20 åren.

Oljebolagen vill gärna att vi skall tro att oljan är så otroligt mycket enklare, effektivare, billigare och bättre än allt annat tillsammans.

Jag tror oljebolagen har rätt. Annars skulle vi inte vara så beroende av oljan. Det faktum att olja används till allt möjligt visar väl hur bra oljan är.

Sen har vi ju mycket högre bensinpriser här jämfört med exempelvis USA. Så om vi tycker att de alternativa bränslena är marginellt dyrare, så betyder det att folk i Amerika upplever en flerfaldig prishöjning. Det kan påverka allmänhetens bild av hur svårt det är att ställa om.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:
Måste man framställa bränslet i de mest tätbefolkade delarna av världen?

Oljekommissionen skrev att Sverige kan bryta oljeberoendet genom att odla biobränsle. Som jag förstår det så räcker biobränslet till oss själva. Jag tror inte Oljekommissionen nämner export.

http://www.regeringen.se/sb/d/%206316/a/66280
Mattias

Inlägg av Mattias »

Ekonomisk skrev:
Mattias skrev:Ett problem med alternativa bränslen som etanol är att det med dagens bensinpris fördelaktigt att tanka bensin istället för etanol eftersom det är billigare.
Pratade vi inte vad som skulle ersätta oljan när den var borta? Man får nog tänka sig att bensin och etanolpris kommer att följa varandra i framtiden. När bensinne har en andel av 10-20% etanol, justeras rimligen andelen av de olika delarna efter dagspriset på bensin resp. etanol.

Visst kommer priset på etanol och bensin ha en korrelation eftersom båda produkterna är ett substitut till varandra i form av drivmedel. Men med dagens etanolpriser är inte etanolen konkurenskraftig till bensinen. Vilket leder till att det tar längre tid innan tillräckliga produktion av etanol byggs upp, eftersom efterfrågan inte motiverar detta.

Om man leker med tanken att Sverige höjer punkskatten på bensin med 3 kronor, skulle etanolen få en stor konkurensfördel gentemot bensinen. Vilket skulle leda till större produktionsresurser som bryter det svenska oljeberodendet. Men frågan om tiden är mogen för ett sådant beslut. Är nuvarande produktionsmetoder de som är konkurenskraftiga för framtiden. Oavsett vad behövs mer forskning om etanolproduktion och eventuellt etanolbilar med högre verkningsgrad.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:
Så du menar att det är billigare att driva bilen med el, givet att man har tillräckligt med batterier? Jämfört med bensin?
Oja, mycket billigare.
Ekonomisk skrev: Oljebolagen vill gärna att vi skall tro att oljan är så otroligt mycket enklare, effektivare, billigare och bättre än allt annat tillsammans.

Jag tror oljebolagen har rätt. Annars skulle vi inte vara så beroende av oljan. Det faktum att olja används till allt möjligt visar väl hur bra oljan är.
Det visar hur populär oljan är.
Sen har vi ju mycket högre bensinpriser här jämfört med exempelvis USA. Så om vi tycker att de alternativa bränslena är marginellt dyrare, så betyder det att folk i Amerika upplever en flerfaldig prishöjning. Det kan påverka allmänhetens bild av hur svårt det är att ställa om.
Säkert, men om vi i Sverige kan betala 13:-/liter för bensinen utan att bilismen ändras dramatiskt, kan säkert amerikanarna det också. Det motsvara ett etanolpris på 10:-/liter, vilket vi är långt under nu i Sverige.

I USA kostar bensinen $0,6 per liter, dvs under 5:-/liter. Etanol kostar där ung. lika mycket, oftast något mindre. Observera alltså att etanolpriset i USA är ca 60% av etanolpriset i Sverige. Ta gärna en titt http://www.cleanairchoice.org/outdoor/PriceForum.asp
så ser du variationen både på E85 och på oblyat.

Men det finns ju alternativ till etanolen.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:
Oljekommissionen skrev att Sverige kan bryta oljeberoendet genom att odla biobränsle. Som jag förstår det så räcker biobränslet till oss själva. Jag tror inte Oljekommissionen nämner export.

http://www.regeringen.se/sb/d/%206316/a/66280
Finns ingen anledning för Sverige att exportera, vi kommer antagligen att behöva importera. Dock inte alls lika mycket som vi importera olja idag!

Det finns inget i biobränsle som kräver att varje land skall vara självförsörjande. Det *går* att producera i många länder, om man vill. Och det är bra för politisk stabiliteten.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Mattias skrev: Visst kommer priset på etanol och bensin ha en korrelation eftersom båda produkterna är ett substitut till varandra i form av drivmedel.
Vilket är det ljuvliga i det hela! Lite konkurrens inom drivmedelsbranschen är inte fel.
Men med dagens etanolpriser är inte etanolen konkurenskraftig till bensinen. Vilket leder till att det tar längre tid innan tillräckliga produktion av etanol byggs upp, eftersom efterfrågan inte motiverar detta.
Nej, riktigt så är det inte. Dagens etanolbehov kommer till största delen från låginblandning som alla bensinbilar kör på idag. Och då är det så fint ordnat att bensinbolagen tjänar pengar ju mer etanol de kan blanda in. De ersätter nämligen 1 cl bensin med 1 cl etanol, och etanol är mycket billigare (efter skatt) per cl. Ni trodde väl inte OK började med etanol för att de var rädda om miljön? :-) Så nu vill bensinbolagen ha mer etanol än de max 5% de får ha idag. Upp till 20% skall nog gå bra, sedan komer lite andra effekter in. Men redan då har vi ersatt 20% av bensinbehovet. USA har samma planer. Vad tror ni det får för effekt på oljepriset? Säg det.

Efterfrågan stiger kraftigt i USA och i Europa. Med de nya tullarna, så ökar efterfrågan kraftigt på inomeuisk etanol. SEKAB skall tex starta fabrik i Ungern.

Med dagens höga etanolpris, lönar det sig att starta fabrik och det lönar sig dessutom att blanda in etanol i bensinen (i Sverige). Givetvis är det miljöskatter mm som gör detta möjligt.

Etanolfabriksexpansionen är synnerligen kraftig. Det finns som jag ser det ingen anledning att öka på efterfrågan ytterligare.
Men frågan om tiden är mogen för ett sådant beslut. Är nuvarande produktionsmetoder de som är konkurenskraftiga för framtiden. Oavsett vad behövs mer forskning om etanolproduktion och eventuellt etanolbilar med högre verkningsgrad.
Instämmer.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev: Sen har vi ju mycket högre bensinpriser här jämfört med exempelvis USA. Så om vi tycker att de alternativa bränslena är marginellt dyrare, så betyder det att folk i Amerika upplever en flerfaldig prishöjning. Det kan påverka allmänhetens bild av hur svårt det är att ställa om.
Säkert, men om vi i Sverige kan betala 13:-/liter för bensinen utan att bilismen ändras dramatiskt, kan säkert amerikanarna det också. Det motsvara ett etanolpris på 10:-/liter, vilket vi är långt under nu i Sverige.

Jag har inga siffror just nu, men bilismen är mycket mindre i Sverige än i USA. Det ser man mest på att andelen kollektivtrafik i städerna är så mycket större här. Att det inte blir dramatiska ändringar beror på att bensinpriset stigit långsamt på grund av skatter.

Här syns att SJ tar marknadsandelar av bilismen på Stockholm-Göteborg. De anger högt bensinpris och trängselskatt som skäl.
http://www.sj.se/content/1/c6/02/75/47/ ... hligts.pdf
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev: Jag har inga siffror just nu, men bilismen är mycket mindre i Sverige än i USA. Det ser man mest på att andelen kollektivtrafik i städerna är så mycket större här. Att det inte blir dramatiska ändringar beror på att bensinpriset stigit långsamt på grund av skatter.

Här syns att SJ tar marknadsandelar av bilismen på Stockholm-Göteborg. De anger högt bensinpris och trängselskatt som skäl.
Skule trängselskatten vara ett skäl till att åka tåg till Stockholm istället för bil? Snarare tvärt om, om det är lättare att köra i Sthlm med färre bilar! :-)

Okej, säg så här då. Såg du en dramatisk förändring av massabilismen när bensinen kostade 13:-/liter i Sverige? Hur tror du det var i USA, när bensinen var 50% (och mer) dyrare än idag? Lite mindre bilkörande, visst, men bilismen tål mycket högre priser. Forskare pratar om upp till 20:/liter om något radikalt skall hända. Och vid de nivåerna, så kan man nästan köra med vilket bränsle som helst...

Därför tror jag massbilismens ev. snara död inte beror på oljepriset (snabbgenomgången).
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev: Jag har inga siffror just nu, men bilismen är mycket mindre i Sverige än i USA. Det ser man mest på att andelen kollektivtrafik i städerna är så mycket större här. Att det inte blir dramatiska ändringar beror på att bensinpriset stigit långsamt på grund av skatter.

Skule trängselskatten vara ett skäl till att åka tåg till Stockholm istället för bil? Snarare tvärt om, om det är lättare att köra i Sthlm med färre bilar! :-)

Okej, säg så här då. Såg du en dramatisk förändring av massabilismen när bensinen kostade 13:-/liter i Sverige? Hur tror du det var i USA, när bensinen var 50% (och mer) dyrare än idag?
Det har den aldrig varit.

Snittpriset nu ligger någonstans runt USD 2,40 per gallon, och det har inte varit högre än ungefär USD 3,20 per gallon vid något tillfälle. Alltså 33% högre än nu, inte 50%.

Reservation för att bensinpriserna varierar kraftigt mellan olika delar av USA.

Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

TimK skrev: Snittpriset nu ligger någonstans runt USD 2,40 per gallon, och det har inte varit högre än ungefär USD 3,20 per gallon vid något tillfälle. Alltså 33% högre än nu, inte 50%.

Reservation för att bensinpriserna varierar kraftigt mellan olika delar av USA.
Okej, jag kollade på länken ovan, där varierade det mellan 2.10 och 2.60. Säg 30% högre då. Märkte du någon dramatisk skillnad när bensinen kostade $1/gallon?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:Okej, säg så här då. Såg du en dramatisk förändring av massabilismen när bensinen kostade 13:-/liter i Sverige? Hur tror du det var i USA, när bensinen var 50% (och mer) dyrare än idag? Lite mindre bilkörande, visst, men bilismen tål mycket högre priser. Forskare pratar om upp till 20:/liter om något radikalt skall hända. Och vid de nivåerna, så kan man nästan köra med vilket bränsle som helst...

Därför tror jag massbilismens ev. snara död inte beror på oljepriset (snabbgenomgången).

De stora ändringarna i bilismen kommer inte kortsiktigt utan långsiktigt, givet att det finns bra kollektivtrafik och att man kan cykla och gå. Så att man inte ser dramatiska förändringar av korta bensinprisökningar i USA förvånar mig inte. Kanske ser man förändringar om man kollar på mindre områden med bra kollektivtrafik, exempelvis New York City.

Jag tycker mönstret i Stockholms kommun är tydligt. Ja till trängselskatter, 20% ökad cyklism, hög andel kollektivtrafik. Där tror jag bilismens andel av transporterna minskar.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev: Jag tycker mönstret i Stockholms kommun är tydligt. Ja till trängselskatter, 20% ökad cyklism, hög andel kollektivtrafik. Där tror jag bilismens andel av transporterna minskar.
Men detta har inte drivits fram av bensinpriset, utan av miljöskäl. En del - men inte alla - av dessa miljöskäl försvinner dessutom, om man driver bilarna med andra bränslen.
Skriv svar