Ja till trängselskatt i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:På det stora hela håller jag med dig, självklart är det bra om kollektivtrafiken finns med redan från början när man planerar nya bostadsområden (vilket jag iofs tycker att den oftast är, åtminstone i Stockholmsområdet). Däremot håller jag inte med dig om det du kallar centrifugering, jag tror inte att folk med flit bosätter sig så långt som möjligt från sina arbetsplatser.

För många människor väljer bostad med utgångspunkten att de med få undantag ska kunna köra bil överallt alltid, utan att hamna i kö. Det är ett systemfel som leder till -- bilkö.

NerdBoy skrev:Med den arbetsmarknad vi har idag får man vara glad om man får jobb på rätt sida Stockholm och är man två i familjen som jobbar så är det inte lätt att få jobb i närheten av varandra. Har man dessutom haft turen att få dagisplats till ett yngre barn och hittat en bra skola till ett äldre barn så funkar det inte att flytta varje gång någon byter jobb, och får man sparken funkar det inte heller att tacka nej till nya jobb bara för att de ligger för långt bort. Att i det läget få höra erbjudandet "låt oss införa trängselskatt så kanske ni kan få bättre kollektivtrafik om ett par år" tilltalar inte alls den som hatar att sitta i köer men inte har något annat val.

Ibland läser jag i tidningen om tidsbristen. Då brukar nån socialarbetare uttala sig om att folk ska ha allt numera. Man ska ha lika fint hus, lika fina semestrar som alla andra, barnen ska ha lika fina märkeskläder som de andra barnen. Allt som kostar pengar. Båda föräldrarna måste jobba och man kan inte stanna hemma och läsa en bok för barnen, de måste ha dyra ridlektioner i andra änden av stan osv.

I det läget är det goddag yxskaft att, som jag, säga att man får utgå från förutsättningarna. Men det är i grunden samma sak som socialarbetaren säger till tidningen.

Jag gillar historien om bostadsmäklaren Anders Mattsson i Göteborg som observerade att folk var noggranna med vad bostaden skulle kosta i insats, lån, osv. Men mäklaren önskade att folk skulle vara lika noggranna med att fundera på transporterna. Han tänkte mest på tidsåtgången i ett hushåll där två vuxna förväntas skjutsa sig själva och flera barn, vart och ett till olika platser varje dag. Som du nämner, dagis, jobb, handla, osv.

Så, alla ska ha allt, och man får inte be folk dra ner på nånting, det är orättvist.

Problemet är att vi då måste bygga dyra motorvägar genom eller under stan. Vill vi verkligen det? Jag kommer att tänka på Påskön där de byggde monument för att överträffa grannstammen. Träden sågades ner för att transportera monumenten. Sen fanns inga träd kvar vilket gjorde att det tog slut för befolkningen som levde på kokosnötter. Roliga bilder på:
http://www.ucolick.org/~de/AltTrans/moai/

Ur det perspektivet så förstår jag att man inte vill acceptera att stadens vägnät inte kan ta emot obegränsat med trafik. Oavsett hur mycket man bygger ut. Men jag tror det är så ändå. Vägnätet alstrar mer efterfrågan än det kan tillgodose.
Vad jag kan se så har jag ingenstans talat mig varm för ett utbyggt vägnät (om jag har det ber jag om ursäkt för att jag är lite trött just nu), det jag har sagt är att jag vill se en utbyggd kollektivtrafik innan bilisternas situation försämras genom trängselskatter och liknande (även om jag ändå röstade "ja" av synnerligen egoistiska skäl). Dagens samhälle bygger till stor del på beslut som togs för mer än 40 år sedan och att då skylla dagens problem på de som av olika anledningar har hamnat i en situation där bilen är ett måste, det tycker jag är lågt.

Sedan är det bara att inse att "du är lat och vill bara ha allt" inte biter på någon. Om vi kollektivtrafikanhängare ska kunna få bilisterna att ta bussen behöver vi betydligt bättre argument än så.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

NerdBoy skrev: Effektivitet = det får inte ta mer än dubbla tiden att åka kollektivt mot att ta bilen p.g.a. byten som inte matchar eller avsaknad av tvärförbindelser. Kollektivtrafiken ska vara ett effektivt sätt att ta sig från A till B utan att behöva vänta alltför länge vid C.

Pålitlighet = när man kliver på ett pendeltåg ska man inte behöva undra vad som kommer gå fel just idag och om det blir just den förseningen som får chefen att sparka en. När man står och väntar på bussen ska man inte behöva undra om den kommer vara så full att man får vänta 20 minuter på nästa. Eller om bussen/tåget kommer dyka upp överhuvudtaget.

Långsiktighet = nya tåg ska inte sättas i trafik och sedan gå sönder direkt. Det ska inte bli akut tågbrist två månader efter att fungerande tåg skrotats. Det ska inte behöva bli totalt kaos i veckor bara för att en tunnelbanevagn fattat eld. Det ska inte krånglas med ändrade taxebestämmelser stup i kvarten så att folk inte hänger med i vad som händer.

Framtidstro = hur ska landstinget/SL kunna få folk att tro på deras prat om kommande satsningar på kollektivtrafiken samtidigt som envisa rykten talar om nedläggning på såväl Lidingöbanan som Nynäsbanan? När ska någon äntligen säga "klart vi ska ha spårvagnar på fyran, men det kommer nog dröja 6-7 år"?
Det är bara det första som ens är mätbart.

Första steget för att uppnå målen måste vara att de skall vara mätbara.

Flummiga mål duger däremot väldigt bra till undanflykt. :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Mattias

Inlägg av Mattias »

Ekonomisk skrev:
NerdBoy skrev: Effektivitet = det får inte ta mer än dubbla tiden att åka kollektivt mot att ta bilen p.g.a. byten som inte matchar eller avsaknad av tvärförbindelser. Kollektivtrafiken ska vara ett effektivt sätt att ta sig från A till B utan att behöva vänta alltför länge vid C.

Pålitlighet = när man kliver på ett pendeltåg ska man inte behöva undra vad som kommer gå fel just idag och om det blir just den förseningen som får chefen att sparka en. När man står och väntar på bussen ska man inte behöva undra om den kommer vara så full att man får vänta 20 minuter på nästa. Eller om bussen/tåget kommer dyka upp överhuvudtaget.

Långsiktighet = nya tåg ska inte sättas i trafik och sedan gå sönder direkt. Det ska inte bli akut tågbrist två månader efter att fungerande tåg skrotats. Det ska inte behöva bli totalt kaos i veckor bara för att en tunnelbanevagn fattat eld. Det ska inte krånglas med ändrade taxebestämmelser stup i kvarten så att folk inte hänger med i vad som händer.

Framtidstro = hur ska landstinget/SL kunna få folk att tro på deras prat om kommande satsningar på kollektivtrafiken samtidigt som envisa rykten talar om nedläggning på såväl Lidingöbanan som Nynäsbanan? När ska någon äntligen säga "klart vi ska ha spårvagnar på fyran, men det kommer nog dröja 6-7 år"?

Befolkningen på Lidingö ser säkerligen inte Lidingöbanan som någon trafiklösning med framtidstro. Med den nuvarande vagnparken och brofrågan kan trafiken läggas ner när som helst. Om den nuvarande bron rivs och en ny kombinerad tunnelbana och spårvägsbro byggs kommer Lidingö att ha en trafiklösning som består för lång tid framöver.

Samma sak är det med nordostsektorn som behöver en bättre trafiklösning, enligt min mening är dubbelspår och hastighetshöjande åtgärder på roslagsbanan i kombination med ett innerstadsspårnät i stockholm som löser förbindelsen från östra station metoden att få framtidstro.

Men att få framtidstro på kollektivtrafiken bygger på att huvudmannen för kollektivtrafiken hela tiden är beredd att investera i dess trafik. Det är enbart en fråga om pengar, vad är man beredd att investera för att förbättra miljön i Stockholm tex.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Mattias skrev: Men att få framtidstro på kollektivtrafiken bygger på att huvudmannen för kollektivtrafiken hela tiden är beredd att investera i dess trafik. Det är enbart en fråga om pengar, vad är man beredd att investera för att förbättra miljön i Stockholm tex.
Först måste man ta reda på om det över huvuvd taget finns någon rimlig investeringsnivå som skulle accepteras från billägret.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ekonomisk skrev:

Flummigt måhända, men det är ändå den bistra verkligheten.

Igår runt fyra-tiden när hustrun skulle åka från Vaxholm till Stockholm fick hon den sista ståplatsen längst fram i bussen (och hon lyckades norpa en sittplats längst fram redan i Täby trots att det var andra som fick stå hela vägen till Stockholm). Hade hon istället varit en av dem som blev kvarlämnade på hållplatsen, eller på någon av de efterföljande hållplatserna där bussen inte ens körde in, så hade hon helt säkert tagit bilen istället eftersom det inte var ett alternativ att vänta på nästa buss och komma en halvtimme för sent till söndagsmiddagen hos hennes föräldrar.

Nu kommer hon fortsätta åka buss ändå, men hur är det med de som åker bil i vanliga fall men tog (eller försökte ta) bussen en vanlig söndag för att kunna äta gott och dricka något till? Efter att ha väntat en halvtimme på nästa buss lär de knappast vara sugna på att rösta ja till några trängselskatter.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

NerdBoy skrev:
Ekonomisk skrev:

Så länge det inte finns mål, finns det ingen chans till större förbättring.

Så länge det inte finns mål, så finns det ingen chans till att uppskatta om det lönar sig eller ej.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ekonomisk skrev:Först måste man ta reda på om det över huvuvd taget finns någon rimlig investeringsnivå som skulle accepteras från billägret.
Absolut. Ärligt talat tycker jag det är dåligt att en sådan undersökning inte redan gjorts.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ekonomisk skrev:
NerdBoy skrev:
Ekonomisk skrev:Det är bara det första som ens är mätbart.

Så länge det inte finns mål, finns det ingen chans till större förbättring.

Så länge det inte finns mål, så finns det ingen chans till att uppskatta om det lönar sig eller ej.
Pålitlighet (enligt min definition ovan) är väldigt lätt att mäta, det är bara att kolla hur många avgångar/ankomster som är i tid och hur ofta resenärer måste lämnas på hållplatserna, och sedan sätta ett mål som man ser till att leva upp till.

Vad gäller det jag kallar framtidstro så håller jag med om det är svårt att mäta men det är ingen anledning att kalla det "flummigt". Det är som om du har ett företag, du kommer inte få några kunder om du ger intryck av att den tjänst du erbjuder eventuellt kommer läggas ner om ett par år istället för att utvecklas och förfinas. Hur man sedan uttrycker det i siffror som passar dagens siffercentrerade managementfilosofier vet jag inte...
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

NerdBoy skrev: Pålitlighet (enligt min definition ovan) är väldigt lätt att mäta, det är bara att kolla hur många avgångar/ankomster som är i tid och hur ofta resenärer måste lämnas på hållplatserna, och sedan sätta ett mål som man ser till att leva upp till.
Javisst, men då måste du ha ett mål om du skall kunna möta uppfyllelse. Att något skall vara pålitlig, går inte att mäta. Däremot att man skall vara inom 2 minuter från tidtabellsenlig ankomsttid i 98,5% av fallen.
Vad gäller det jag kallar framtidstro så håller jag med om det är svårt att mäta men det är ingen anledning att kalla det "flummigt". Det är som om du har ett företag, du kommer inte få några kunder om du ger intryck av att den tjänst du erbjuder eventuellt kommer läggas ner om ett par år istället för att utvecklas och förfinas. Hur man sedan uttrycker det i siffror som passar dagens siffercentrerade managementfilosofier vet jag inte...
Inte alltid. Vem köper inte möbler på utförsäljning, och ärligt talat räcker det om flygbolaget överlever fram tills jag är hemma igen. :-)

Inte väljer du bort FlyME för att deras framtid verkar osäker?

Någonstans måste man göra en rimlighetskoll, är det orimliga krav som förs fram?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ekonomisk skrev:
NerdBoy skrev: Pålitlighet (enligt min definition ovan) är väldigt lätt att mäta, det är bara att kolla hur många avgångar/ankomster som är i tid och hur ofta resenärer måste lämnas på hållplatserna, och sedan sätta ett mål som man ser till att leva upp till.
Javisst, men då måste du ha ett mål om du skall kunna möta uppfyllelse. Att något skall vara pålitlig, går inte att mäta. Däremot att man skall vara inom 2 minuter från tidtabellsenlig ankomsttid i 98,5% av fallen.
Jag vet inte om vi använder ordet "pålitlig" på olika sätt men det där är precis vad jag menar. Om bussen jag brukar ta kommer fram i tid i 98,5% av fallen så känner jag att jag kan lita på att komma fram i tid. Kommer den fram i tid i bara 50% av fallen kan jag inte chansa när jag har en viktig tid som jag verkligen måste passa, och då måste jag ta ställning till om det kommer hjälpa att ta en tidigare buss eller om jag ska försöka ta mig till mitt mål på något annat sätt.
Ekonomisk skrev:
Inte alltid. Vem köper inte möbler på utförsäljning, och ärligt talat räcker det om flygbolaget överlever fram tills jag är hemma igen. :-)

Inte väljer du bort FlyME för att deras framtid verkar osäker?
OK, det var kanske ett dumt exempel. :) Själv skulle jag utan vidare köpa en soffa av utgående modell om den ser OK ut (vilket jag snart måste om jag inte kan laga den jag har...), däremot skulle jag aldrig köpa Billy-bokhyllor i en nyans som inte längre tillverkas eftersom det blir svårt att komplettera i framtiden.
Ekonomisk skrev:Någonstans måste man göra en rimlighetskoll, är det orimliga krav som förs fram?
Det är det nog ingen som vet eftersom det inte har förts fram några krav och ingen har brytt sig om att ta reda på dem. Överlag tycker jag att det verkar finnas ordentliga fördomar i båda lägren där många bilister tycker att kollektivtrafiken suger för att den gjorde det senast de prövade, och många kollektivtrafikförespråkare tycker att bilisterna är egoister som dränker städerna i avgaser och måste straffas på olika sätt.

Själv skulle jag vilja ställa mig mittemellan (även om man självklart aldrig är så objektiv som man själv tror :wink:), jag har inte ens körkort men tänker inte heller blunda för de brister som faktiskt finns inom kollektivtrafiken.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

NerdBoy skrev: Jag vet inte om vi använder ordet "pålitlig" på olika sätt men det där är precis vad jag menar. Om bussen jag brukar ta kommer fram i tid i 98,5% av fallen så känner jag att jag kan lita på att komma fram i tid.
Gäller bara att speca så att det går att mäta dina krav flör pålitligthet. Så tillsammans med en siffra, så är det inga problem. Bara att samla in krave ger en klarar bild än vad vi har idag. Kanske räcker dagens (o)pålitlighet, men det är annat som är viktigare?

Så, vad är din siffra för när du anser att kollektivtrafiken är pålitlig? :-)
Hallå där! Siffror som passar ingenjörer, om jag får be. Trafikingenjörer, tex.
många kollektivtrafikförespråkare tycker att bilisterna är egoister som dränker städerna i avgaser och måste straffas på olika sätt.
Är det fel??? :wink:
Själv skulle jag vilja ställa mig mittemellan (även om man självklart aldrig är så objektiv som man själv tror :wink:), jag har inte ens körkort men tänker inte heller blunda för de brister som faktiskt finns inom kollektivtrafiken.

För att citera Thåström: "Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal". Visst är det skönt att veta du och jag är de enda som ser nyktert på det hela, medan alla andra är fördomsfulla. Ja, i alla fall gör jag det...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:Vad jag kan se så har jag ingenstans talat mig varm för ett utbyggt vägnät (om jag har det ber jag om ursäkt för att jag är lite trött just nu), det jag har sagt är att jag vill se en utbyggd kollektivtrafik innan bilisternas situation försämras genom trängselskatter och liknande

Jaha, då har jag misuppfattat.

Jag tror ny kollektivtrafik löser bilköerna först på lång sikt. Därför är det bra med trängselskatt redan nu.

NerdBoy skrev:Sedan är det bara att inse att "du är lat och vill bara ha allt" inte biter på någon. Om vi kollektivtrafikanhängare ska kunna få bilisterna att ta bussen behöver vi betydcligt bättre argument än så.

Poängen är att allt-mentaliteten kräver nya stadsmotorvägar och tunnlar för en massa miljarder, som dessutom inte löser problemen. Ännu fler köpcentra med asfalterade fält som utarmar torgen i de gamla bostadsområdena. Ingen vill bo vid köpcentra eller stora vägar. Det leder till ännu fler vägar bort från eländet, ännu mer trafik, och så vidare. Det är en sovjetisk icke-ekonomi som inte kan göra annat än kollapsa.

Det är inte värt att betala allt det här bara för att kunna skjutsa ungen till fotbollen med bil.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Stefan N skrev:Först och främst ska man få den befintliga kollektivtrafiken att fungera.
Det innebär också att man ser till att t.ex Lidingöbanan får de resurser och vagnar som krävs, att Pendeltågen fungerar, att Tunnelbanan fungerar, att hattandet med biljettsystemet löses; kort sagt att det finns en framtidstro för kollektivtrafiken igen. Detta är steg 1.

Därefter måste ett par kringleder som leder bort biltrafiken från innerstaden byggas. Norra länken, Österleden och Förbifart Stockholm är tre mycket prioriterade projekt.

Samtidigt så måste man se framåt och titta på var kommande bostads- och arbetsområden kan tänkas placeras med efterföljande trafikantströmmar och gärna bygga infrastrukturen buss/tåg/spårvagn innan byggnaderna har tagit för stor plats i anspråk. Jag vill gärna jämföra med Florida där man bygger infrastrukturen långt före bebyggelsen. Visserligen inte riktigt jämförbart men ni förstår kanske tanken.

Konkret då: Tvärbanan byggs vidare och bl a får en anslutning till Saltsjöbanan. Tvärbanan bör på sikt bli en slags ringlinje med en naturlig anslutning till Lidingöbanan. Samtidigt kan man se till att den nya bebyggelsen vid Gasverket och Loudden från början har en fungerande spårburen trafik som ansluts ner till Strandvägen.
Att stomibussarna 1-4 omgående ersätts med spårvagnar.

Får man drömma lite till?
En förlängning av blå tunnelbanelinje från Kungsträdgården med en station ute på Djurgården och sedan i tunnel djupt under vattnet mot Sickla-hållet och skapande av en ny knutpunkt. På samma sätt skulle blå linje kunna förlängas från Akalla till Barkarby.

För att då svara på Eriks fråga...
Om jag ska åka från Lidingö till ex.vis Nacka eller Tyresö och istället välja kollektiva färdmedel så vill jag minimera antalet byten i möjligaste mån. I båda fallen blir det tre byten vilket äter mycket tid. På samma sätt om jag ska till jobbet, jag har två eller tre byten med icke överensstämmande tider vilket gör att jag har cirka 12 minuters väntan hur jag än gör.

Sammantaget så är min åsikt att lösningar likt Tvärbanan som möjliggör resor 'på tvären' dvs som inte gör att man måste in till t.ex T-Centralen är ett måste och har två stora fördelar. Dels så kan man ge trafikanterna valmöjligheter att välja den väg och trafikslag som passar dem bäst och dels så blir heller inte störningar lika problematiska eftersom det finns alternativa vägar.

Jag håller i stora drag med om att man måste göra de här sakerna.

Den nuvarande linjetrafiken ska gå i tid och utan att vara överfull. Det är en självklarhet som jag utgår ifrån. Det ser jag inte som en "åtgärd", även om det är det, för de som berörs av problemen till vardags.

Sen är jag övertygad om att man måste bygga ut spårtrafiknätet innan man bygger ut vägnätet. Bygg ut tvärbanan till en spårring innan man bygger vägringen. Jag vet inte var banan ska korsa vattnet, men Ropsten-Sickla kanske vore bra. Bra att skapa knutpunkter som du nämnde.

Bilismen har en utspridande och utglesande effekt på stan. Företagen lockas etablera sig på "billig mark" som ofta/alltid är lättare att nå med bil än med linjetrafik, särskilt om man som du säger inte har nära till "rätt" busslinje. Nu när dessa områden har etablerats, gäller det att i efterhand sy ihop dem så gott det går med ett delvis nytt stomnät av spårtrafik.

I kombination med trängselskatt i innerstan så tror jag det tar bort större delen av behovet av nya stadsmotorvägar. Jag tror som sagt att nya stadsmotorvägar skulle upprepa mönstret med "billig" mark som nås lätt med bil, och då har vi samma problem en gång till!

Jag tror man måste våga tänka tanken att när tvärbanan blivit en ringlinje så är kanske nästa steg inte att bygga nya motorvägar, utan kanske att börja bygga på ytterligare en spårring, kanske nåt i stil med Skärholmen - Kungens Kurva - Huddinge/Flemingsberg - Farsta - Tyresö eller nåt. Kanske med långt mellan hållplatserna för att ge bra restid även på längre avstånd och med byten.

Jag vet att det kostar pengar att bygga ny spårtrafik, men det är faktiskt samma sak med motorvägar. Om kollektivtrafiken kan göras mer attraktiv så väljer fler att åka med den; jag citerar exemplet där SL-kortet inte blivit så mycket dyrare de senaste 15 åren samtidigt som pendeltågen nu går dubbelt så ofta och tunnelbanevagnarna är mycket tystare nu. Samtidigt har subventionsgraden för driften minskat från 60% till 40%. Bättre trafik ger lägre enhetskostnad!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Åter till ursprungsämnet? :-)

Moderaterna kan tänka sig trängselskatt.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13738992.asp

En sk 'floater', där man släpper upp en ballong för att kolla opinionen. Dock så ville karlan att Sthlm skulle få pengarna. Fint, om de betalar tillbaka först (vilket lär ta några år).
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

I och för sig trevligt att till och med moderaterna har hajjat att trängselavgifterna är bra, men den där snubben som intervjuades i radion i morse har ju inte hajjat nåt om syftet med avgiften.

Det är ju dels att minska trafiken, men också att minska människornas beroende av bilen genom att satsa på kollektivtrafiken. Om man, som han vill, lägger pengarna på trafikleder blir ju effekten noll - minskad trafik i innerstaden kompenseras av ökad trafik runt stan, som sedan naturligtvis spiller över in i stan igen.

Den enda trafikled som skulle vara något att ha är en förbifart för E4. Alla andra ideer om "kringfartsleder" ökar bara trafiken.

Sedan skall man ju tänka på att massbilismen är död om ett par decennier. Oljan tar slut och i alla fall moderaterna vill ju inte göra något för att ställa om till andra bränslen och mer kollektivtrafik nu, så om 50 år sitter de där och stirrar på ödsligt tomma femfiliga motorvägar...

Sverige som är så beroende av goda transporter måste ju gå före alla andra länder i omställningen till ett långsiktigt hållbart transportsystem. Annars kollapsar vår ekonomi först av alla när den riktiga oljekrisen kommer. Där är trängselavgifterna ett av de möjliga instrumenten, men inte om pengarna satsas på fel saker. Spårväg in till och inne i innerstaden är vad som behövs, inte fler motorvägar!
Byt politik - inte klimat!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Reimersholme71 skrev: Sedan skall man ju tänka på att massbilismen är död om ett par decennier. Oljan tar slut och i alla fall moderaterna vill ju inte göra något för att ställa om till andra bränslen och mer kollektivtrafik nu, så om 50 år sitter de där och stirrar på ödsligt tomma femfiliga motorvägar...
Nej, nu tycker jag du är neggo! Olja är bara ett sätt att driva bilar. Det finns/kommer flera. Men det är en annan diskussion.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Reimersholme71 skrev: Sedan skall man ju tänka på att massbilismen är död om ett par decennier. Oljan tar slut och i alla fall moderaterna vill ju inte göra något för att ställa om till andra bränslen och mer kollektivtrafik nu, så om 50 år sitter de där och stirrar på ödsligt tomma femfiliga motorvägar...
Ekonomisk skrev:Nej, nu tycker jag du är neggo! Olja är bara ett sätt att driva bilar. Det finns/kommer flera. Men det är en annan diskussion.
Ja, lite neggo får jag nog vara. Oljan tar slut. Alternativbränslena kommer inte att räcka för ens dagens trafik och alternativ teknik (elhybrid och sånt) är det ingen som är intresserad av att utveckla. Så nog kommer bilismen att minska drastiskt.

Men människorna måste ju fortfarande röra på sig, och det är där trängselavgifter är en del av lösningen. Om vi redan nu, innan oljan är slut, minskar bilismen genom avgifter som i sin tur ökar möjligheterna att klara sig utan bilen (mer spårväg år folket! :D ) så kan massbilismen lägga sig att dö utan att det gör något för samhällslivet!

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Nejmen snälla du. Visst behövs det åtgärder för att minska bilkörandet i Stockholms innerstad och bättre kollektivtrafik MEN att du tjatar om trängselskatt som en lösning visar ju bara att du inte bor i Stockholmsområdet. Under den tid som detta vansinniga försök pågick var det ett antal områden utanför innerstaden som drabbades av olika trafikinfarkter.För att bara ta ett par exempel från mitt närområde så användes små lokalgator, parkeringar vid skola, daghem och vårdcentral som infartsparkering. Normalt fungerande busstrafik till tunnelbana var så överbelastad att det "bara" var att promenera en dryg kilometer på morgonen.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

KSE skrev:Nejmen snälla du. Visst behövs det åtgärder för att minska bilkörandet i Stockholms innerstad och bättre kollektivtrafik MEN att du tjatar om trängselskatt som en lösning visar ju bara att du inte bor i Stockholmsområdet. Under den tid som detta vansinniga försök pågick var det ett antal områden utanför innerstaden som drabbades av olika trafikinfarkter.För att bara ta ett par exempel från mitt närområde så användes små lokalgator, parkeringar vid skola, daghem och vårdcentral som infartsparkering. Normalt fungerande busstrafik till tunnelbana var så överbelastad att det "bara" var att promenera en dryg kilometer på morgonen.
Samtidigt visade det sig att även trafiken utanför tullarna i närförort minskade, då fler ställde bilen.

Verkar som ditt område Kenny ligger strategiskt till för många pendlare.

Resultatet av trängselskatten är mångfasetterade, alla har sina egna upplevelser. Som cyklist har jag i princip inte märkt nån skillnad just tack vare trängselskatten, mer äna tt cyklandet ökat med ca 20-25% de senaste åren. Å inte har det byggs mer cykelbanor i det förhållandet.

Så behövs det byggas ut nåt, är det kollektivtrafik och cykelbanor, inte mer bilvägar- Det är juinte mer biltrafik vi vill ha, utan mer kollektiva resor och cykelresor. Eller nån här som förordar mer bilresor?

Fler vägar ger mer biltrafik. Fler cykelbanor ger mer cykeltrafik. Mer kollektivtrafik ger fler kollektivresenärer. Sammanfattnignsvis: Braess paradox i ett nötskal!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar