Det gör ju Dig immun! Du har veto mot allt som sägs emot Dig!_________________
Med reservation för eventuella tyckfel.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inte så kônstit, den geck ju änna väldit nära Botaniska.TonyM skrev: När änggårdslinjen lades ned 1948 låg spåren i träda länge... ")
Ja den skars ju ned.TonyM skrev: Slakthuslinjen (sveriges kortast levande spårvägslinje) vet jag inte mycket om, mer än att den garanterat är "Spårlöst" borta.
Sedan kan man ju diskutera riddrligheten att ersätta en spårväg med en motorväg... Stockholmsvägen dessutom... men en tröst är ju att man även kommer till Partille och närliggande metropooler via denna vägTonyM skrev: /T
(Det är allt som är nedlagt Riddaregatan är ju ersatt med ett "Snabbspår").
Är det inte för att slingan behövdes bygga om med förbigångsspår? Utan det är det svårt med två linjer vid en ändhållplats.GBGkille86 skrev:Jippi, äntligen får vi två linjer upp till länsmansgården. Varför har det inte varit så tidigare? Det har alltid varit en nagel i ögat att den har vänt vid väderilsgatan.
Då är bara linje 2 temporärt nedlagd?!Kent Lindahl skrev:Utöver att reparera gamla spårvagnar på framsidan, råkar jag i mitt ordinarie arbete vara tidtabells och linjenätsplanerare på Göteborgs Spårvägar. Det linjenät som börjar köras den 20 september är jag "pappa" till. Jag har även naturligtvis fått som uppgift att konstruera alla detaljer vad avser tidtabeller vagnomlopp tjänster mm mm. Här följer en redogörelse vad som skall hända för att reda ut denna diskussion.
Linjenätet: Skulle från början sett lite annorlinda ut, men huvudsakligen penningbrist hos trafikkontoret var avgörande för att hitta en något billigare variant.
Det linjenät som finns på västtrafiks länk är korrekt.
Linje 1: Förlängs från Frölunda Torg till Tynnered.
Linje 2: upphör.
Linje 3: oförändrad
Linje 4: Mölndal - Brunnsparken - snabbspåret - Angered.
Linje 5: oförändrad
Linje 6: Kortedala - Redbergsplatsen - Skånegatan - Sahlgrenska - Linneplatsen - Järntorget - Domkyrkan - Nordstaden - Länsmansgården.
Linje 7: flyttas i centrum att gå via Valand
Linje 8: Avkortas och vänder Frölunda Torg, sedan som nu till Korsvägen, sedan Skånegatan - Redbergsplatsen - Angered
Linje 9: oförändrad
Linje 10: Guldheden - Valand - Lilla Bommen - Eketrägatan
Linje 11: oförändrad
Linje 13: Centralstationen - Skånegatan - Sahlgrenska - Marklandsgatan
Linje 14: Centralstationen - Skånegatan - Lana
Trafikering:
Linje 8 trafikeras endast måndag - fredag c:a 6.00 - 20.00, lör- söndag c:a 10.30 - 20.00. Ersätts övrig tid av den nya lågtrafiklinje 13.
Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Linje 14 trafikeras i vintertabell måndag - fredag i högtrafik. Exakta tider är inte klart ännu.
Linje 11 blir heldagslinje i hela sin linjesträckning. Kommer dock tillsammans med linje 9 att sluta runt kl. 23.00 från Centalstationen mot öster.
Linje 10 kommer tidig morgon och turer efter kl. 23 endast att gå mellan Brunnsparken och Guldheden. Vissa turer kommer att vända runt Eggers som Lisebergslinjen gör, vissa kommer att vara kopplade med andra linjer.
Linje 6 kommer inte att ha några turer som startar i Bergsjön, dock kommer de två sista turerna på kvällen från Sahlgrenska att gå till Bergsjön. Linjen kommer att ha en körtid på 70 minuter i var riktning i högtrafik.
Turtätheten kommer att bli densamma som i dagens trafik.
Vad gäller vagnar kommer ingen linje längre att vara "låggolvslinje", som linje 3 uttalat är i dag. M31: orna kommer att spridas över linjerna, med koncentration på linje 4, 6 , 8 och 9. Minst M31 blir det på linje 5, 7 och 10. Linje 14 kommer enbart att ha enkel M28/ M29.
Antal tåg i trafik på eftermiddagen måndag - fredag blir tre fler än i dag, d.v.s. 118.
Till detta åtgår 67 st av 80 M31 och 98 av 124 M28/M29.
Med denna lösning som ju innebär två färre linjer genom Brunnsparkens trånga sektor i Norra och Södra hamngatorna borde trafiken flyta smidigare.
Det linjenät som var tänkt från början, och som är högst aktuellt att införa så snart pengar finns, innebär i korthet följande:
Linje 2 utsättes i sin helhet i sin gamla linjesträckning Axel Dahlströms Torg - Väderilsgatan. (ev. bara Eketrägatan, beroende på vagntillgång), linje 1 flyttas att trafikera över Järntorget, linje 10 körs Guldheden - Domkyrkan - Centralstationen - Skånegatan - Lana, linje 14 upphör.
Linjenummer 12 är reserverat för ny linje till Norra Älvstranden.
Lågtrafiklinje 13 är dock att anse som en mer permanent lösning.
Kent L
Kopplas samman...Börje Ståhlman skrev:Några funderingar bara.
Kunde man inte låtit linje 6 gå till Bergsjön hela trafikdygnet och låta linje 11 vända vid Aprilgatan. 11:an kunde då fortsätta att vända i Centrum kvällstid för att kopplas samman med linje 8 vid t ex Drottningtorget, vilket således gör linje 13 överflödig. Frölunda Torg hade då fortsättningsvis 3 linjer, hela trafikdygnet (exkl. nattvagnarna).
/BS
Nej, det var inte den sorten jag menade. Jag menade precis det som förekommer kvällar och helgmorgnar idag. Att 11:an fortsätter som 8:an vid Brunnsparken.Björn J. skrev:Kopplas samman...
Två problem därvidlag.
1 Ihopkoppling/särkoppling skapar förvirring hos resernärerna, tror jag.
2 Det förusätter att dessa båda linjesätts med samma vagntyp, M31 och de äldre pedalvagnarna låter sig minsann inte multas.
Om det nu var den typen av sammankoppling du menade?
Nedlagd? Den läggs inte ned, den ersätts! Det är en väsentlig skillnad. Vid en nedläggning försämras trafikutbudet och det är ju knappast så det blir.Bussmicke skrev: Då är bara linje 2 temporärt nedlagd?!
Ok, men personligen tror jag också att vardagliga linjenummerbyte skapar förvirring. Linjebyte vid vissa turer är ju en annan sak.Börje Ståhlman skrev: Nej, det var inte den sorten jag menade. Jag menade precis det som förekommer kvällar och helgmorgnar idag. Att 11:an fortsätter som 8:an vid Brunnsparken.
/BS
Så här såg det ut en gång i tiden:Björn J. skrev:Linjenummer två blir ledigt... Vad var det Ringlinien fick för nummer i tidernas begynnelse när linjenumren infördes? var inte det två? eller är jag fel ute?
Bj.
De voro bägge hvita. Från början var 1 och 2 vita 3 blå, 4 grön, 5 röd, 6 gul, 7 brun, brun/vit, brun/vit/röd, 8 röd/grön (Mölndal förlängd 4+5) 9 Blå/Grön (3+4)...Dennis Hage skrev:Var det inte 1 & 2 som i daglig Göteborgska var kallad Äggröran eftersom den ena var Vit och den andra gul???????? och ingen kunde komma ihåg var dom gick.
mvh Dennis
Svart botten med vita siffror har ock förekommitBjörn J. skrev: 1 är fortfarande vit, men siffran är blå. Svart sifra var det under pedalvganarnas storhetstid.
Siffran var förut svart men är idag BlåBjörn J. skrev: 2 gul, med svart siffra, vill minnas att siffran var brun ett tag, men kan ha fel.
Speciellt det faktum att man vid tryckningen av filmen gör så här:Björn J. skrev:Nationalistisk så det förslår.TonyM skrev: Siffran var förut svart men är idag Blå
/Tony
Jag kollade några bilder... som jag tog för högst ett ½år sedan, då fanns det svarta siffror på pedalvagnarna.
Men ljusförhållanden kan ju förvränga färgerna.
Bj.