Ändringar i Göteborgs spårvägsnät

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

TonyM:

Re: Nedlagt i Götet.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev: När änggårdslinjen lades ned 1948 låg spåren i träda länge... ")
Inte så kônstit, den geck ju änna väldit nära Botaniska.
TonyM skrev: Slakthuslinjen (sveriges kortast levande spårvägslinje) vet jag inte mycket om, mer än att den garanterat är "Spårlöst" borta.
Ja den skars ju ned.
TonyM skrev: /T
(Det är allt som är nedlagt Riddaregatan är ju ersatt med ett "Snabbspår").
Sedan kan man ju diskutera riddrligheten att ersätta en spårväg med en motorväg... Stockholmsvägen dessutom... men en tröst är ju att man även kommer till Partille och närliggande metropooler via denna väg 8) .

Så angående Bräckelinjen kan vi ju hoppas att den åter kommer till heder om det blir en N.Älvstarndsförbindelse. Men det är ju förståss en annan femma :roll: .

Bj.
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Funkar inte linje 8?

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Det jag funderar på är omändringen av linje 8. Om jag förstått saken rätt så borde nuv. 8:an vara den idealiska stomlinjen; den går mellan två stora bostadsområden och passerar förutom centrum också en stor arbetsplats (Sahlgrenska) och en stor högskola (Chalmers). Ger inte detta det resandeunderlag som tänkts, eller vad är orsaken till omändringen?
/Per-Åke
Hyena
Kontakt:

Jippi

Inlägg av Hyena »

Jippi, äntligen får vi två linjer upp till länsmansgården. Varför har det inte varit så tidigare? Det har alltid varit en nagel i ögat att den har vänt vid väderilsgatan.
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Användarens profilbild
bruse

Re: Jippi

Inlägg av bruse »

GBGkille86 skrev:Jippi, äntligen får vi två linjer upp till länsmansgården. Varför har det inte varit så tidigare? Det har alltid varit en nagel i ögat att den har vänt vid väderilsgatan.
Är det inte för att slingan behövdes bygga om med förbigångsspår? Utan det är det svårt med två linjer vid en ändhållplats.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Ändringar i göteborg

Inlägg av Bussmicke »

Kent Lindahl skrev:Utöver att reparera gamla spårvagnar på framsidan, råkar jag i mitt ordinarie arbete vara tidtabells och linjenätsplanerare på Göteborgs Spårvägar. Det linjenät som börjar köras den 20 september är jag "pappa" till. Jag har även naturligtvis fått som uppgift att konstruera alla detaljer vad avser tidtabeller vagnomlopp tjänster mm mm. Här följer en redogörelse vad som skall hända för att reda ut denna diskussion.
Linjenätet: Skulle från början sett lite annorlinda ut, men huvudsakligen penningbrist hos trafikkontoret var avgörande för att hitta en något billigare variant.
Det linjenät som finns på västtrafiks länk är korrekt.
Linje 1: Förlängs från Frölunda Torg till Tynnered.
Linje 2: upphör.
Linje 3: oförändrad
Linje 4: Mölndal - Brunnsparken - snabbspåret - Angered.
Linje 5: oförändrad
Linje 6: Kortedala - Redbergsplatsen - Skånegatan - Sahlgrenska - Linneplatsen - Järntorget - Domkyrkan - Nordstaden - Länsmansgården.
Linje 7: flyttas i centrum att gå via Valand
Linje 8: Avkortas och vänder Frölunda Torg, sedan som nu till Korsvägen, sedan Skånegatan - Redbergsplatsen - Angered
Linje 9: oförändrad
Linje 10: Guldheden - Valand - Lilla Bommen - Eketrägatan
Linje 11: oförändrad
Linje 13: Centralstationen - Skånegatan - Sahlgrenska - Marklandsgatan
Linje 14: Centralstationen - Skånegatan - Lana

Trafikering:
Linje 8 trafikeras endast måndag - fredag c:a 6.00 - 20.00, lör- söndag c:a 10.30 - 20.00. Ersätts övrig tid av den nya lågtrafiklinje 13.
Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Linje 14 trafikeras i vintertabell måndag - fredag i högtrafik. Exakta tider är inte klart ännu.
Linje 11 blir heldagslinje i hela sin linjesträckning. Kommer dock tillsammans med linje 9 att sluta runt kl. 23.00 från Centalstationen mot öster.
Linje 10 kommer tidig morgon och turer efter kl. 23 endast att gå mellan Brunnsparken och Guldheden. Vissa turer kommer att vända runt Eggers som Lisebergslinjen gör, vissa kommer att vara kopplade med andra linjer.
Linje 6 kommer inte att ha några turer som startar i Bergsjön, dock kommer de två sista turerna på kvällen från Sahlgrenska att gå till Bergsjön. Linjen kommer att ha en körtid på 70 minuter i var riktning i högtrafik.

Turtätheten kommer att bli densamma som i dagens trafik.

Vad gäller vagnar kommer ingen linje längre att vara "låggolvslinje", som linje 3 uttalat är i dag. M31: orna kommer att spridas över linjerna, med koncentration på linje 4, 6 , 8 och 9. Minst M31 blir det på linje 5, 7 och 10. Linje 14 kommer enbart att ha enkel M28/ M29.

Antal tåg i trafik på eftermiddagen måndag - fredag blir tre fler än i dag, d.v.s. 118.
Till detta åtgår 67 st av 80 M31 och 98 av 124 M28/M29.
Med denna lösning som ju innebär två färre linjer genom Brunnsparkens trånga sektor i Norra och Södra hamngatorna borde trafiken flyta smidigare.

Det linjenät som var tänkt från början, och som är högst aktuellt att införa så snart pengar finns, innebär i korthet följande:
Linje 2 utsättes i sin helhet i sin gamla linjesträckning Axel Dahlströms Torg - Väderilsgatan. (ev. bara Eketrägatan, beroende på vagntillgång), linje 1 flyttas att trafikera över Järntorget, linje 10 körs Guldheden - Domkyrkan - Centralstationen - Skånegatan - Lana, linje 14 upphör.

Linjenummer 12 är reserverat för ny linje till Norra Älvstranden.
Lågtrafiklinje 13 är dock att anse som en mer permanent lösning.

Kent L
Då är bara linje 2 temporärt nedlagd?!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

Några funderingar bara.

Kunde man inte låtit linje 6 gå till Bergsjön hela trafikdygnet och låta linje 11 vända vid Aprilgatan. 11:an kunde då fortsätta att vända i Centrum kvällstid för att kopplas samman med linje 8 vid t ex Drottningtorget, vilket således gör linje 13 överflödig. Frölunda Torg hade då fortsättningsvis 3 linjer, hela trafikdygnet (exkl. nattvagnarna).

/BS
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Börje Ståhlman skrev:Några funderingar bara.

Kunde man inte låtit linje 6 gå till Bergsjön hela trafikdygnet och låta linje 11 vända vid Aprilgatan. 11:an kunde då fortsätta att vända i Centrum kvällstid för att kopplas samman med linje 8 vid t ex Drottningtorget, vilket således gör linje 13 överflödig. Frölunda Torg hade då fortsättningsvis 3 linjer, hela trafikdygnet (exkl. nattvagnarna).

/BS
Kopplas samman...
Två problem därvidlag.
1 Ihopkoppling/särkoppling skapar förvirring hos resernärerna, tror jag.
2 Det förusätter att dessa båda linjesätts med samma vagntyp, M31 och de äldre pedalvagnarna låter sig minsann inte multas.
Om det nu var den typen av sammankoppling du menade?

Vi hade ju en sådan tillkoppling/avkoppling en gång på sjuan, men då kopplades vagnarna isär på Kapellplatsen för att sedan gå var sin väg uppe på Wavrinsky, en mot Sahlgrenska och en mot södra Guldheden.

Det var faktisk ganska så lustigt att se det lilla båset där den volymiösa tanten satt och stickade koftor, hon som skulle köra den avkopplade vagnen "hela vägen" till Södra Guldheden och tillbaka.

Bj.
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

Björn J. skrev:Kopplas samman...
Två problem därvidlag.
1 Ihopkoppling/särkoppling skapar förvirring hos resernärerna, tror jag.
2 Det förusätter att dessa båda linjesätts med samma vagntyp, M31 och de äldre pedalvagnarna låter sig minsann inte multas.
Om det nu var den typen av sammankoppling du menade?
Nej, det var inte den sorten jag menade. Jag menade precis det som förekommer kvällar och helgmorgnar idag. Att 11:an fortsätter som 8:an vid Brunnsparken.

/BS
Användarens profilbild
2763

Re: Ändringar i göteborg

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev: Då är bara linje 2 temporärt nedlagd?!
Nedlagd? Den läggs inte ned, den ersätts! Det är en väsentlig skillnad. Vid en nedläggning försämras trafikutbudet och det är ju knappast så det blir.

/T
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Börje Ståhlman skrev: Nej, det var inte den sorten jag menade. Jag menade precis det som förekommer kvällar och helgmorgnar idag. Att 11:an fortsätter som 8:an vid Brunnsparken.

/BS
Ok, men personligen tror jag också att vardagliga linjenummerbyte skapar förvirring. Linjebyte vid vissa turer är ju en annan sak.
Vad har t.ex. Kent L. att säga om nuvarande "tvåsexa" i förvirringsynpunkt?

I så fall skulle väl en trefemma sitta bra vid "Torpkålltorp".

Linjenummer två blir ledigt... Vad var det Ringlinien fick för nummer i tidernas begynnelse när linjenumren infördes? var inte det två? eller är jag fel ute?

Bj.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Björn J. skrev:Linjenummer två blir ledigt... Vad var det Ringlinien fick för nummer i tidernas begynnelse när linjenumren infördes? var inte det två? eller är jag fel ute?

Bj.
Så här såg det ut en gång i tiden:

Linje Huvudsaklig linjesträckning
1 Ringlinien, riktning 1
1 Lundby – Vidkärr
2 Ringlinien, riktning 2
2 Slottsskogen – Brämaregården
3 Stadsgränsen – Härlanda
4 Sannaplan – Elisedal
5 Örgryte – Kålltorp
6 Linnéplatsen – Änggården
7 Kvibergslinien
7 Kviberg – Landala
8 Mölndalslinjen
9 Långedragslinjen
10 Bangatan – Gårda
10 Högsbogatan - Lundby Egna Hem
11 Majorna - Vasag. – Korsvägen
12 Bergslagsgatan – Utställningen
12 Sannaplan - Vasag. – Korsvägen
13 Lundby – Landala
14 Landalalinjen
14 Sannaplan - Brunnsp. – Korsv.

Saxat ur SSR Trafikhandbok

/JAgr
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

JAgr, tack, jag kunde ju läst mig till det själv...

Men det innebär ju att vi innevarande trafiksäsong kan skylta våra vagnar med en tvåa... om vi nu kör i rätt riktning... det är väl någorlunda autentiskt?
Ja om nu tolv blir upptaget av annan linje.

Bj.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Var det inte 1 & 2 som i daglig Göteborgska var kallad Äggröran eftersom den ena var Vit och den andra gul???????? och ingen kunde komma ihåg var dom gick.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dennis Hage skrev:Var det inte 1 & 2 som i daglig Göteborgska var kallad Äggröran eftersom den ena var Vit och den andra gul???????? och ingen kunde komma ihåg var dom gick.
mvh Dennis
De voro bägge hvita. Från början var 1 och 2 vita 3 blå, 4 grön, 5 röd, 6 gul, 7 brun, brun/vit, brun/vit/röd, 8 röd/grön (Mölndal förlängd 4+5) 9 Blå/Grön (3+4)...
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Till gäst ang linjefärgerna: Enl mitt minne var 9:ans skyltar ljusblå liksom nu, men lanternerna en blå en grön, 7:an brun/röd/vit? blandar du inte in linje 14 (den första linje 14).

Vidare var linjefärerna 10:an blå vit, 11 och 12:an grön vita, 13 brunvit och 14 andra upplagan blågrön, det måste varait en förvirring i Väster på kvällar med samma lanterneföring som 9:an.

12:an blev rödvit i samband med att Lisebergsslingan öppnades. Därför TYCKER jag att nuvanade 12:an skall vara rödvit, Lisebergselvan gick aldrig till Centralen den gick åt väster bara de första 2 åren och andra året mycket sporadiskt. Tony bemöter nog detta med rätt färg till rätt vagn liksom nummer. Jag förstår inte hur detta fungerar av ditt svar för c:a 6 mån sedan.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Linjefärgerna...
Så här ser det ut på en planch som Ringlinien givit ut för länge sedan.
1 vit botten med svart siffra.
2 vit botten med svart siffra.
3 blå botten med vit siffra.
4 grön botten med vit sifra.
5 röd botten med vit siffra.
6 gul botten med svart siffra.
7 diagonalt delad botten i brunt och vitt, siffran är vit i det buna fältet och röd i det vita.
8 horisontellt delad botten, grönt upptill och rött nedtill, hela siffran är vit.
9 blå botten med vit skuggad siffra.
10 horisontellt tredelad botten, överst ett tunnare blått fält, sedan ett brett vitt fält och längst ned ett tunnt blått fält igen, siffrorna är svarta och finns inom det vita fältet.
11 horisontalllt delad botten, vitt överst grönt nederst, svarta siffror.
12 horisontalllt delad botten, vitt överst rött nederst, svarta siffror.
13 horisontalllt delad botten, vitt överst brunt nederst, svarta siffror.
14 horisontalllt delad botten, grönt överst blått nederst, vita siffror.

Sedemera har färgerna ändrats, jag kan inte i detalj förklara deta men några siffror...

1 är fortfarande vit, men siffran är blå. Svart sifra var det under pedalvganarnas storhetstid.
2 gul, med svart siffra, vill minnas att siffran var brun ett tag, men kan ha fel.
3 ljusblå med vit siffra.
4 grön, med vit siffra
5 röd med vit sifra
6 mörkt orange med blå siffra, siffran var länge svart.
7 brun med vit siffra
8 någon lila nyans med vit siffra, på M25:ornas tid var den diagonalt delad i rött och grönt, med vit sifra.
9 ljusblå botten med mörkare blå siffra.
10 lindblomsgörn botten med svarta eller blå siffror.
11 svart botten med vita siffror.
Hur 12:an ser ut minns jag inte.
Det finns en gul halvmåne också på svart botten för nattvagnarna.
Vidare ett rött "X" på vit botten samt GS blåa bakåtsträvande "G" på vit botten.

Bj.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: 1 är fortfarande vit, men siffran är blå. Svart sifra var det under pedalvganarnas storhetstid.
Svart botten med vita siffror har ock förekommit
Björn J. skrev: 2 gul, med svart siffra, vill minnas att siffran var brun ett tag, men kan ha fel.
Siffran var förut svart men är idag Blå

/Tony
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev: Siffran var förut svart men är idag Blå

/Tony
Nationalistisk så det förslår.
Jag kollade några bilder... som jag tog för högst ett ½år sedan, då fanns det svarta siffror på pedalvagnarna.
Men ljusförhållanden kan ju förvränga färgerna.

Bj.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
TonyM skrev: Siffran var förut svart men är idag Blå

/Tony
Nationalistisk så det förslår.
Jag kollade några bilder... som jag tog för högst ett ½år sedan, då fanns det svarta siffror på pedalvagnarna.
Men ljusförhållanden kan ju förvränga färgerna.

Bj.
Speciellt det faktum att man vid tryckningen av filmen gör så här:
Först färgas filmen gul - sen lägger man på en blå tvåa vilket vid genomlysning ger en svart tvåa....

/T
Skriv svar