Varför är det då okej att hela landet är med om beslutet när det gäller pendeltågtunneln? Varför ska det vara olika för "positiva" resp. "negativa" saker för en kommun?bruse skrev:Så varför ska Södertäljebor få rösta om angelägenheter i Stockholm?
Det är ju Stockholmarnas luft som blir föroerenad av utsocknes, det är Stockholmarnas gator som blir igenkorkade av utsocknes, det är Stockholmarna som får betala udnerhållet för att utsocknes kör här, det är Stockholmarnas barn som får cancer av utsocknes bilar. Ska vi inte få bestämma över vår egen stad längre?
Om det inte passar, håll er ehmma i era egna kommuner!
Ska man nu helt plötslgit åsidasätta kommunernas grunlagsskyddade suveränitet, och låta andra kommuner bestämma över sina grannar?
Det är faktiskt fullt gångbart att slå samman kommuner om man vill. Det går att slå samman län också. Att ingen verkar driva frågan att slå samman redan ihopnästlade kommuner är en viss "skylla sig själv"-faktor på för de som vill ha en sammanslagning.Coppas skrev:Många som inte känner till området verkar se strikt (för så fungerar det tydligen ute i landet i övrigt) till kommunindelningarna. De flesta av oss som istället bor här och är vana vid hur det fungerar i 'stan' gör inte samma åtskillnad. Då mycket går omlott så är det istället tätortsområdet, dvs. Storstockholm, som normalt är den relevanta avgränsningen.
De rent kommunala indelningarna är i princip mest administrativa och inget man ens tänker på i vardagslag. Att vissa delar av Stockholms kommun (som är mer än innerstan) t.o.m. ligger längre från City än vissa kranskommuner är ytterligare en egenhet som tydligt illustrerar den komplexa mosaik som Stockholms län utgörs av.
I näst intill resten av landet så följer kommungränserna hyffsat naturliga avgränsningar, även om det på vissa ställen finns dumheter (t.ex. en mindre ort tillhör en kommun vars "huvudstad" ligger betydligt längre bort än grannkommunens "huvudstad"). Jag har för mig att det inte heller funkar att ha kommuner som ligger över länsgränser men där kan jag ha fel.
Du menar att betesmark för renarna som väl då var samernas huvudnäring inte räknas eftersom den inte består av betong?Erik Sandblom skrev:Du jämför vattenkraft med trängselskatten och verkar mena att lokalbefolkningen inte ville ha vattenkraft i norrlandsälvarna. Jag menar att det är en dålig jämförelse av två skäl. Det fanns inga folkomröstningar som skulle köras över, och det fanns ingen bebyggelse som drabbades av ökat buller och trängsel.

Är "Storstockholm" ett begrepp såpass väl definerat att det går att använda för att sätta gränser för var folkomröstningar ska ske?M224 skrev:Jag fattar tex inte varför de som bor i Nykvarn ska ha någon som helst rätt att rösta om trängselskatten, det till ju inte ens Storstockholm!
Visst vore det intressant om kommunerna runt om stockholm beslutar sig för att införa trängselskatt för trafik från stockholms kommun.bruse skrev:Skaffa er en egen trängselskatt då!Magst skrev:Jag som bor i Sundbyberg, bor definitivt i storstadsområdet som utgör Stockholm. Varför skulle inte min åsikt vara lika viktig som dem som bor på andra sidan Bällsta bro, några hundra meter från mig? Jag har exakt samma fördelar och nackdelar av trängselskatten som dem!
Det är snarare så att vi drabbas av mer trafik om trängselskatten permanentas. Detta gäller inte minst Solna-borna.