Tvärbanan mot Slussen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Tvärbanan mot Slussen

Inlägg av Kingsthrone »

Jag vet att jag är tråkig med mina utbyggnadsprojekt men men ..
Hur tycker Ni att man ska dra Tvärbanan från Sickla udde till Slussen (och Saltsjöbanan). Se'n kan Ni ju passa på att gissa hur jag tycker man ska dra den .. :P :wink:
Anders Norén

Re: Tvärbanan mot Slussen

Inlägg av Anders Norén »

Kingsthrone skrev:Jag vet att jag är tråkig med mina utbyggnadsprojekt men men ..
Hur tycker Ni att man ska dra Tvärbanan från Sickla udde till Slussen (och Saltsjöbanan). Se'n kan Ni ju passa på att gissa hur jag tycker man ska dra den .. :P :wink:
Nej, nej, det diskuteras alldeles för lite utbyggnadsprojekt och sånt här!

Min åsikt är enkel och komplicerad: oavsett vilket alternativ som väljs får man inte bygga bort möjligheten att föra SB över Skeppsbron mot Norrmalmstorg.

Anders
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Håller med Ander att Tvärbanan (Linje 22) skall dras mot Centrum via Slussen och Skeppsbron. Det där med att bara gå till Slussen blir att trafikanterna MÅSTE klättra i trånga mörka trappor för att byta till T-bana för bara ett par stationer. T-banan är ju redan fylld till bristningsgränsen när tågen anländer till Slussen söder/västerifrån.
Extrakostnaden av att förlänga mot Centrum kommer att bli avskrivet ganska mycket när innerstadslinjerna börjar byggas och delar på konstruktionskostnaderna. Kostnad för spåren skall fördelas på de olika linjerna som planeran att trafikera sträckan i framtiden, då blir kostnaden mindre för varje linje. Sedan skulle gratis reklam av spår i gatan medräknas som avskrivning.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Bygg sträckan Sjöstaden-Slussen så som SL tänkt, dvs dubbelspår på utsidan av Henriksdalsberget, ny tunnel från Henriksdal till ny stn Masthamnen(Tegelviken) så man slipper de många broöppningarna sommartid (15-20 per dag).
Hehe, du är inte snäll mot bilisterna och bussresenärerna du.

Det är nämligen inte tåget som "slipper" broöppningarna, utan sjötrafiken som slipper tågen.
Brovakten beviljar nämligen inga broöppningar om det skulle hindra något tåg - sjötrafiken får vänta.
I rusningstid beviljas följaktligen inga broöppningar alls under sisådär 3 timmar i sträck. (Bl a 15-18 vill jag minnas).

Inte ens Stäketbron hade så elaka bestämmelser, där fick man aldrig vänta mer än högst 2 timmar (såvida inte man missat sista öppningen för kvällen, vilket jag varit med om).

Försvinner tågen från Danviksbron kommer det inte att tas några hänsyn för rusningstrafiken längre utan broöppingar kommer att göras oavsett om det är full rusning och kö över bron eller inte.

To add insult to injury, så kommer det att dra med sig fler öppningar av Liljeholmsbron och Skansbron också, eftersom båtar (och då speciellt lastbåtar) som behöver öppning vid Danviken som regel behöver öppningar vid dessa broar också.

SI
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Johan Eriksson skrev:/.../
Vad tycks annars om mitt förslag?
Jodå, som alltid när du presenterar något märks det att det tänkts ordentligt. Även om jag kanske inte håller med om - eller begriper - alla detaljer så tycker jag resonemanget i stort är bra.

Det jag först kommer på att jag är tveksam till är att dra upp SB/TB till just Sergels torg och Centralen. Räcker utrymmet för att köra och vända där samtidigt som djurgårdslinjen behöver utrymme? Vore det kanske bättre att välja någon variant av vändning på Norrmalmatorg, till exempel slinga runt kvarteret Kungsträdgårdsgatan-Norrlandsgatan-Norrmalmstorg-Hamngatan-Kungsträdgården. Det man riskerar att missa då är anslutning till Pendeltåget om Södra Station väljs som södermalmsstation för citybanan.

mvh/ Jörgen G
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Har du förkastar ihopkopplingen med Lidingöbanan Johan? Drar du från Norrmalmtsorg å västerut/norrut, får du en koppling till T-Stureplan och möjligtvis Östra Station.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Johan Eriksson skrev:
Det jag först kommer på att jag är tveksam till är att dra upp SB/TB till just Sergels torg och Centralen.
Nej det är bara Tvärbanan med sina 2-vagnståg (60m) som fortsätter mot Centralen. SB med sina (max) 3-vagnståg (90m) slutar vid den nya terminalen vid Slussen! /.../
Okidoki - jag formulerar ändå om frågan med ungefär samma innebörd: Har du kollat upp hur TB och Djurgårdslinjen kan vända uppe uppe vid Centralen tillsammans? Har du grunnat på hur hållplats- och vändningslösningar skulle kunna se ut?

mvh/ Jörgen G
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker inte att tvärbanan skall gå till Centralen, eftersom det redan finns en bra förbindelse mellan Slussen och centralen. Någon annan väg går dock bra.

När det gäller anslutning av Lidingöbanan till tvärbanan så ser jag ingen mening med det. Då är det bättre att dels förlänga Lidingöbanan från Ropsten till Odenplan, dels dra Tvärbanan direkt in på Valhallavägen från Roslagstull eller annan lämplig plats. Vändplats för tvärbanan blir ju självklart till en början med Hakberget, men om/när bebyggelsen på Loudden blir av så är det givetvis så att man flyttar ändhållplatsen dit.

Tycker jag.
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Per Lind

Tvärbanan

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Enligt mitt förslag som presenterades i mfss för några år sedan i samband att man efterlyste olika trafiklösningar och placerandet av vagnhall i Frihamnen och sedan presenterats även här i Forum tar jag upp det igen:
Grundtanken var att flytta DL's vagnhall från Djurgården och att härbärgera Centralenvagnarna någonstans. Frihamnen hade fri yta och man tyckte att enkelspår upp dit inte vore så dumt.
Jag föreslog att man skulle bygga trafikspår istället för att på så sätt få inkomst på hallspåret. Det är ju en hel del trafik med finlands/estlandsresenärer + arbetsplatser i området.
Om denna linje byggdes kunde den ju vända i Ropsten.
Om den gick till Ropsten kunde den ju lika gärna gå ut på Lidingön och få en direktförbindelse utan byte med City.
OK, de som har bråttom och inte arbetar eller skall av efter spårvägssträckningen byter till tunnelbana i Ropsten, liksom de som kommer från Frihamnen kan åka till tunnelbanan i Ropsten.
Nu har man merutnyttjande av Lidingöbanan och gemensam vagnhall för Lidingöbanan/Centralenförlängningen och DL.
Vilken väg man skall gå från Hakberget är diskutabelt. Jag föreslog förbi SR och ned till Djurgårdsbron men andra har föreslagit Valhallavägen/Östra Station/Odenplan/Stureplan.
Lidingöbanan kunde ju använda Norrmalmstorg som vändplats, om man inte går till Centralenslingan.
I ett vidare perspektiv föreslog jag en förlängning av Tvärbanan via Saltsjöbanan/Slussen till Hamngatan/Centralen.
Förslaget att vända SB vid Slussen och TB vid Centralen är också bra och man kan ju göra som i Wien, Badenbanan kopplar av halva tågsättet vid Wolfganggasse (Slussen) och kör med endast ett tåg till Oper (Centralen).
Om slinga byggs vid Centralen torde det inte bli platsbrist om 3 linjer vänder där om man har 15-minuterstrafik eller mer.
Men, varför skall allt till Centralen?
Kanske för bekvämlighetens skull. ´Många kommer med tåg/tunnelbana/pendel och kan stiga om till spårvagn som med tät tidtabell kör till olika ställen.
Skall man få en bra spårvägstrafik behövs nog fler än en hall, och då kommer Söderhallen in i bilden. Det var också nästa etapp i min tankegång men jag antog att det vore lättare att få spårväg "på fastlandet" än på paradgatan på "ön".
Frihamnshallen kunde härbärgera LB och Centralenförlängningen medan Söderhallen får SB och TB samt DL. En perfekt kombination med levande museivagnar (SS) och sådana som väntar på återuppväckning (Spårvägsmuséet).
Dags att börja lobba!
-Per
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Johan Eriksson skrev:
Har du kollat upp hur TB och Djurgårdslinjen kan vända uppe uppe vid Centralen tillsammans? Har du grunnat på hur hållplats- och vändningslösningar skulle kunna se ut?
Ja, karta finns i Mfss nr 5/2000!
Jo jag har sett den, men det jag är ute efter är om den eller någon annan lösning tagits fram för att vända två linjer som är i samtidig trafik uppe vid Centralen? Vad jag minns (har inte tillgång till artikeln här och nu) är till exempel möjligheten att "köra om" vagnar begränsade med den presenterade lösningen.

Ett exempel: Vid stora evenamang på Djurgården en sen sommarkväll rullar djurgårdslinjen i skytteltrafik med en vagn var tredje minut, samtidigt som en TB vagn behöver regleringstid på kanske 10-15 minuter på den plats djurgårdvagnarna ska vända. Har du tänkt nåt på sådana situationer?

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Per Lind

Centralenslingan

Inlägg av Per Lind »

En slinga bör väl ha 2 spår för möjlighet till omkörning och vändning. Helst ett spår per linje, men det är väl en omöjlighet som det ser ut idag.
Men TB/SB/Centralenförlängningen kan ju dela på 1 spår och DL får förbigångsspåret.
Dessutom kan ju vartannat DL-tåg vända vid Norrmalmstorg eller riunt Sergelstorg - för man planerar väl en vändmöjlighet där, eller?
-Per
Johan Eriksson

x
Skriv svar