Hala Spår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Caza

Hala Spår

Inlägg av Caza »

Är det någon som vet vilken station som drabbas hårdast utav hala spår när det sker, så som lövhalka, regn m.m? Tyckte att tågen gled förbi rätt ofta på söder spåret på vintern när jag pluggade vid Globen för ett par år sedan.
/ Nyfiken
37368

Inlägg av 37368 »

De stationer som ligger direkt efter en tunnel "drabbas" ofta, men det beror inte så mycket på att själva stationen ser ut på ett visst sätt, utan att förarna som kört i en torr tunnel ett tag med bra fäste glömmer att det helt plötsligt kan bli svinhalt när de lämnar tunneln och det t.ex. regnar ute.

Annars är det ju i första hand stationer som ligger i nedförsbacke (eller precis efter en nedförsbacke) som är utsatta, t.ex. Kristineberg och Globen. Globen förvärras lite av att stationen dessutom ligger i en kurva vilket gör det svårare för föraren att uppskatta hur långt det är kvar till slutet av plattformen. Men vilken som är absolut värst är det svårt att sia om.

På bana 3 är det iaf Kista som drabbast värst... :lol:
tutf

Inlägg av tutf »

37368 skrev:De stationer som ligger direkt efter en tunnel "drabbas" ofta, men det beror inte så mycket på att själva stationen ser ut på ett visst sätt, utan att förarna som kört i en torr tunnel ett tag med bra fäste glömmer att det helt plötsligt kan bli svinhalt när de lämnar tunneln och det t.ex. regnar ute.

Annars är det ju i första hand stationer som ligger i nedförsbacke (eller precis efter en nedförsbacke) som är utsatta, t.ex. Kristineberg och Globen. Globen förvärras lite av att stationen dessutom ligger i en kurva vilket gör det svårare för föraren att uppskatta hur långt det är kvar till slutet av plattformen. Men vilken som är absolut värst är det svårt att sia om.

På bana 3 är det iaf Kista som drabbast värst... :lol:
Varför skulle det vara svårare ? Är ungefär lika långt till slutet av den plattformen som alla andra !

För övrigt gäller när det är halt att börja bromsa i god tid. Åker man förbi har man bromsat för mycket och börjat bromsa försent.
37368

Inlägg av 37368 »

tutf skrev: Varför skulle det vara svårare ? Är ungefär lika långt till slutet av den plattformen som alla andra !
Jo, visst är det samma avstånd, det jag menar är att när du inte ser slutet på plattformen/hållmärket på långt håll hamnar man ibland i situationen "oj, var plattformslutet såhär nära???" när man får syn på det och är det halt ute kan det då vara försent för att stanna... Ser du änden på plattformen redan när du är påväg in på stationen så kommer aldrig den överraskningen.
tutf skrev: För övrigt gäller när det är halt att börja bromsa i god tid. Åker man förbi har man bromsat för mycket och börjat bromsa försent.
Håller med, missar man en station är har man antingen dåligt körteknik (oförmåga att anpassa körningen till rådande förhållanden) eller så har man helt enkelt tankarna på annat håll just då och glömmer att det är halt (vilket torde vara den vanligaste förklaringen).

Själv har jag aldrig kört förbi en station, men varit nära ett par gånger och det har oftast inte haft något att göra med halka utan att man tänkt på annat och kommit på "aj fan, stationen tar ju slut här!".

Det man inte får glömma när man kör tub är att du har 150m tåg bakom dig, så även om det är plant där du själv sitter längst fram i tåget så kan du fortfarande ha ett par vagnar bak i tåget som är kvar i nedförsbacken du nyss passerade och trycker på när du ska bromsa in...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apropå att köra förbi plattformsslutet. Kan man spärra första dörrparet på C20? (Vilket man kan på Cx.)
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

LÅ1 skrev:Apropå att köra förbi plattformsslutet. Kan man spärra första dörrparet på C20? (Vilket man kan på Cx.)
Ja, det finns en knapp till detta ändamål på C20:s förarbord.

Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
rojje

Inlägg av rojje »

Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?

En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista. :lol: Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista. 8)
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

rojje skrev:Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?

En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista. :lol: Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista. 8)
Jag har hört samma historia men jag kan inte ge klara besked huruvida det är en skröna eller inte.

Men jag tror du menade Husby och inte Hjulsta (där jag har lagt in fet kursiv stil ovan)! ;-)
There's nothing in the world like Action Park!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TimK skrev:
rojje skrev:Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?

Jag har hört samma historia men jag kan inte ge klara besked huruvida det är en skröna eller inte.

Men jag tror du menade Husby och inte Hjulsta (där jag har lagt in fet kursiv stil ovan)! ;-)
Det verkar ju en aning märkligt.

Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.

Om samma förare kört förbi två stationer hade det i alla fall på "min tid" stått en Tm i yttre tjänst och väntat ganska omgående.

Jag har f.ö som handledare med en föraraspirant vid spakarna och en ivrigt påhejande Tm bredvid(Numera med skrivbordstjänst på Connex Hk i Solna) varit med om att köra förbi både Solna C och Näckrosen på samma tur.

//Lasse
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.
Det går väl att köra förbi vilken station som helst genom att inte bromsa i tid?
37368

Inlägg av 37368 »

TimK skrev:
LÅ1 skrev:Apropå att köra förbi plattformsslutet. Kan man spärra första dörrparet på C20? (Vilket man kan på Cx.)
Ja, det finns en knapp till detta ändamål på C20:s förarbord.

Mvh Tim
Man kan t.o.m. spärra vilket/vilka dörrpar som helst, så man skulle teoretiskt sett kunna spärra de 2 första dörrparen om så behövs (men det får man egentligen inte).
37368

Inlägg av 37368 »

Lars Ödlund skrev:
TimK skrev:

Det verkar ju en aning märkligt.

Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.

Om samma förare kört förbi två stationer hade det i alla fall på "min tid" stått en Tm i yttre tjänst och väntat ganska omgående.

Jag har f.ö som handledare med en föraraspirant vid spakarna och en ivrigt påhejande Tm bredvid(Numera med skrivbordstjänst på Connex Hk i Solna) varit med om att köra förbi både Solna C och Näckrosen på samma tur.

//Lasse
Jag har också hört den skrönan när jag gick kursen... Problemet med bana 3 och Kista är att Kista är den enda utomhusstationen, så man glömmer lätt hur dåligt fäste det kan vara när det regnar!

När jag gick tutf-kursen på bana 3 så hade jag en handledare (no names mentioned) som efter att jag hade kört ett par varv själv ville köra lite och inte bara stå och titta på. Han skulle då visa hur man gör en "snygg inbromsning" vid Kista (det regnade ute), och trots att vi bara körde ett 2-vagnarståg - från 2/6-vagnarsmärket på Kista norrut till plattformsslutet är det säkert en 50 meter - så höll han på att kana förbi hela stationen. Det var precis så att det räckte med att spärra främre dörrparet för att släppa av passagerarna.

Så visst går det...
Daniel

Inlägg av Daniel »

Själv bromsade jag så hårt jag kunde när jag körde tåg.. bara för att skapa plattor på tågen och köra förbi i ren djävulskap. :wink:
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.
Det går väl att köra förbi vilken station som helst genom att inte bromsa i tid?
Då är det väl tveksamt om man ska köra alls?
Kör man förbi en station tar man det dj*vligt lugnt in på nästa om man har någon självbevarelsedrift.

//Lasse
Skriv svar