Hala Spår
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hala Spår
Är det någon som vet vilken station som drabbas hårdast utav hala spår när det sker, så som lövhalka, regn m.m? Tyckte att tågen gled förbi rätt ofta på söder spåret på vintern när jag pluggade vid Globen för ett par år sedan.
/ Nyfiken
De stationer som ligger direkt efter en tunnel "drabbas" ofta, men det beror inte så mycket på att själva stationen ser ut på ett visst sätt, utan att förarna som kört i en torr tunnel ett tag med bra fäste glömmer att det helt plötsligt kan bli svinhalt när de lämnar tunneln och det t.ex. regnar ute.
Annars är det ju i första hand stationer som ligger i nedförsbacke (eller precis efter en nedförsbacke) som är utsatta, t.ex. Kristineberg och Globen. Globen förvärras lite av att stationen dessutom ligger i en kurva vilket gör det svårare för föraren att uppskatta hur långt det är kvar till slutet av plattformen. Men vilken som är absolut värst är det svårt att sia om.
På bana 3 är det iaf Kista som drabbast värst...
Annars är det ju i första hand stationer som ligger i nedförsbacke (eller precis efter en nedförsbacke) som är utsatta, t.ex. Kristineberg och Globen. Globen förvärras lite av att stationen dessutom ligger i en kurva vilket gör det svårare för föraren att uppskatta hur långt det är kvar till slutet av plattformen. Men vilken som är absolut värst är det svårt att sia om.
På bana 3 är det iaf Kista som drabbast värst...

Varför skulle det vara svårare ? Är ungefär lika långt till slutet av den plattformen som alla andra !37368 skrev:De stationer som ligger direkt efter en tunnel "drabbas" ofta, men det beror inte så mycket på att själva stationen ser ut på ett visst sätt, utan att förarna som kört i en torr tunnel ett tag med bra fäste glömmer att det helt plötsligt kan bli svinhalt när de lämnar tunneln och det t.ex. regnar ute.
Annars är det ju i första hand stationer som ligger i nedförsbacke (eller precis efter en nedförsbacke) som är utsatta, t.ex. Kristineberg och Globen. Globen förvärras lite av att stationen dessutom ligger i en kurva vilket gör det svårare för föraren att uppskatta hur långt det är kvar till slutet av plattformen. Men vilken som är absolut värst är det svårt att sia om.
På bana 3 är det iaf Kista som drabbast värst...
För övrigt gäller när det är halt att börja bromsa i god tid. Åker man förbi har man bromsat för mycket och börjat bromsa försent.
Jo, visst är det samma avstånd, det jag menar är att när du inte ser slutet på plattformen/hållmärket på långt håll hamnar man ibland i situationen "oj, var plattformslutet såhär nära???" när man får syn på det och är det halt ute kan det då vara försent för att stanna... Ser du änden på plattformen redan när du är påväg in på stationen så kommer aldrig den överraskningen.tutf skrev: Varför skulle det vara svårare ? Är ungefär lika långt till slutet av den plattformen som alla andra !
Håller med, missar man en station är har man antingen dåligt körteknik (oförmåga att anpassa körningen till rådande förhållanden) eller så har man helt enkelt tankarna på annat håll just då och glömmer att det är halt (vilket torde vara den vanligaste förklaringen).tutf skrev: För övrigt gäller när det är halt att börja bromsa i god tid. Åker man förbi har man bromsat för mycket och börjat bromsa försent.
Själv har jag aldrig kört förbi en station, men varit nära ett par gånger och det har oftast inte haft något att göra med halka utan att man tänkt på annat och kommit på "aj fan, stationen tar ju slut här!".
Det man inte får glömma när man kör tub är att du har 150m tåg bakom dig, så även om det är plant där du själv sitter längst fram i tåget så kan du fortfarande ha ett par vagnar bak i tåget som är kvar i nedförsbacken du nyss passerade och trycker på när du ska bromsa in...
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Ja, det finns en knapp till detta ändamål på C20:s förarbord.LÅ1 skrev:Apropå att köra förbi plattformsslutet. Kan man spärra första dörrparet på C20? (Vilket man kan på Cx.)
Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?
En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista.
Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista. 
En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista.


- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Jag har hört samma historia men jag kan inte ge klara besked huruvida det är en skröna eller inte.rojje skrev:Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?
En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista.Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista.
Men jag tror du menade Husby och inte Hjulsta (där jag har lagt in fet kursiv stil ovan)!

There's nothing in the world like Action Park!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det verkar ju en aning märkligt.TimK skrev:Jag har hört samma historia men jag kan inte ge klara besked huruvida det är en skröna eller inte.rojje skrev:Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?
En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista.Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista.
Men jag tror du menade Husby och inte Hjulsta (där jag har lagt in fet kursiv stil ovan)!
Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.
Om samma förare kört förbi två stationer hade det i alla fall på "min tid" stått en Tm i yttre tjänst och väntat ganska omgående.
Jag har f.ö som handledare med en föraraspirant vid spakarna och en ivrigt påhejande Tm bredvid(Numera med skrivbordstjänst på Connex Hk i Solna) varit med om att köra förbi både Solna C och Näckrosen på samma tur.
//Lasse
Man kan t.o.m. spärra vilket/vilka dörrpar som helst, så man skulle teoretiskt sett kunna spärra de 2 första dörrparen om så behövs (men det får man egentligen inte).TimK skrev:Ja, det finns en knapp till detta ändamål på C20:s förarbord.LÅ1 skrev:Apropå att köra förbi plattformsslutet. Kan man spärra första dörrparet på C20? (Vilket man kan på Cx.)
Mvh Tim
Jag har också hört den skrönan när jag gick kursen... Problemet med bana 3 och Kista är att Kista är den enda utomhusstationen, så man glömmer lätt hur dåligt fäste det kan vara när det regnar!Lars Ödlund skrev:Det verkar ju en aning märkligt.TimK skrev:Jag har hört samma historia men jag kan inte ge klara besked huruvida det är en skröna eller inte.rojje skrev:Angående att köra förbi så känner jag till en händelse på TUB 3, skröna eller ej?
En förare på linje 11, riktning Akalla, missar plattformen i Kista så pass mycket att han får köra vidare till Hjulsta och släppa av allt folk samt hänvisar dom till nästa södergående tåg. Det tåget kör nu samma förare, missar plattformen i Kista igen med ett antal meter och nu är folk lite förbannade. Tåget fortsätter till Hallonbergen där TLC håller nästa tåg mot Akalla samt har gett den föraren strikta order om att inte missa Kista.Den föraren klara av att stanna och äntligen är folket framme i Kista.
Men jag tror du menade Husby och inte Hjulsta (där jag har lagt in fet kursiv stil ovan)!
Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.
Om samma förare kört förbi två stationer hade det i alla fall på "min tid" stått en Tm i yttre tjänst och väntat ganska omgående.
Jag har f.ö som handledare med en föraraspirant vid spakarna och en ivrigt påhejande Tm bredvid(Numera med skrivbordstjänst på Connex Hk i Solna) varit med om att köra förbi både Solna C och Näckrosen på samma tur.
//Lasse
När jag gick tutf-kursen på bana 3 så hade jag en handledare (no names mentioned) som efter att jag hade kört ett par varv själv ville köra lite och inte bara stå och titta på. Han skulle då visa hur man gör en "snygg inbromsning" vid Kista (det regnade ute), och trots att vi bara körde ett 2-vagnarståg - från 2/6-vagnarsmärket på Kista norrut till plattformsslutet är det säkert en 50 meter - så höll han på att kana förbi hela stationen. Det var precis så att det räckte med att spärra främre dörrparet för att släppa av passagerarna.
Så visst går det...
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Då är det väl tveksamt om man ska köra alls?daniel_s skrev:Det går väl att köra förbi vilken station som helst genom att inte bromsa i tid?Lars Ödlund skrev:Kista ligger ju i alla fall på södergång så till att det bör vara nästan omöjligt att åka förbi annat än genom ett tekniskt fel.
Kör man förbi en station tar man det dj*vligt lugnt in på nästa om man har någon självbevarelsedrift.
//Lasse