Stopp i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
37368

Inlägg av 37368 »

Bobjörk skrev:
37368 skrev:Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den)...
Men frågan är då... hur bra är det för föraren om nån ramlar in genom frontrutan?
Hmm, jag kanske skulle ha formulerat mig annorlunda... Rutan böjs in, men den sitter (för det mesta) kvar.

Däremot har jag något minne av att ha läst i tidningen för nå't år sedan om en förare som skadats lindrigt i en C20 när rutan trycktes in (jag tror facket i vanlig ordning var på krigsstigen efter det och ville förbjuda användningen av C20). Jag minns dock inte varför rutan hade tryckts in, om det var en PUT eller nå't annat.
Sparkfot
Kontakt:

Re: Plattformsdörrar

Inlägg av Sparkfot »

trextor skrev:Om PUT-olyckor är så vanliga i Stockholm, har SL inte funderat på Platform Screen Doors...

Enligt uppgift har Lille, Frankrike, inte haft en olycka sen 1983!!
Då hoppar de väl framför ett annat tåg istället?!
trextor

nja

Inlägg av trextor »

Tanken med sådana dörrar är ju att ingen får tillträde till spåret. Dörrarna öppnas enbart när tåget står på stationen med sina dörrar öppna...
Sparkfot
Kontakt:

Re: nja

Inlägg av Sparkfot »

trextor skrev:Tanken med sådana dörrar är ju att ingen får tillträde till spåret. Dörrarna öppnas enbart när tåget står på stationen med sina dörrar öppna...
Kommer aldrig funka.
Användarens profilbild
Kantorn

Re: nja

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:
trextor skrev:Tanken med sådana dörrar är ju att ingen får tillträde till spåret. Dörrarna öppnas enbart när tåget står på stationen med sina dörrar öppna...
Kommer aldrig funka.
Nä, det är möjligt. Saker som funkar i andra städer i andra länder funkar ju aldrig i Sverige. (obs för att förtydliga: Detta var ironi...)
Professionell tyckare
trextor

Inlägg av trextor »

Vad är det som inte kommer funka? Finns flera exempel där plattformsdörrar fungerar för att hindra människor att ramla ner på tåget...

Hong Kong, Lille, Paris, Chicago, Bangkok, Kuala Lumpur och Shanghai..
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

trextor skrev:Vad är det som inte kommer funka? Finns flera exempel där plattformsdörrar fungerar för att hindra människor att ramla ner på tåget...

Man kommer jue känna sig som att vara instängd i en bur.
trextor

Inlägg av trextor »

Så det är inget alternativ för att du kommer känna dig instängd som ett djur...

1 människa per månad kommer då alltså dö för att det går ju inte att placera dörrar längst ut på plattformen...neeej...då känner man sig instängd...du kan ändå inte gå längre ut för där kommer spåret...

?? människolliv måste vara prioritet nummer 1 ??
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

trextor skrev:Så det är inget alternativ för att du kommer känna dig instängd som ett djur...

1 människa per månad kommer då alltså dö för att det går ju inte att placera dörrar längst ut på plattformen...neeej...då känner man sig instängd...du kan ändå inte gå längre ut för där kommer spåret...

Men de som hoppar vill jue ta sitt liv! Ska dom få lida ännu mer för att man sätter upp galler och skit vid plattformarna?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:
trextor skrev:Vad är det som inte kommer funka? Finns flera exempel där plattformsdörrar fungerar för att hindra människor att ramla ner på tåget...

Man kommer jue känna sig som att vara instängd i en bur.
Får man inte cellskräck i tunnelbanan i övrigt tror jag inte man får det av plattformsdörrar. Får man cellskräck i tunnelbanan så åker man inte tunnelbana. Vilket är viktigast? Att du inte känner dig instängd eller att man får stopp på PUT?

I och för sig så är det nog så att de som inte lyckas med suicidum framför t-banan företar sig det någon annan stans. Men T-baneförarna mår bättre om de inte kör på folk som bestämt sig för att göra slut på sina liv.

Men jag kan inte se någon - ingen alls - nackdel med plattformsdörrar. (Mer än möjligen att kl-ttr-r- får ett ställe till att hålla på ...)
Professionell tyckare
trextor

Inlägg av trextor »

ursäkta, men jag tror inte du förstår att det även finns människor som hamnar under tåget på grund av en olycka. Tänk om en liten unge ramlar ner på spåret...

hittade en bild på exempel: http://www.faiveleytransport.com/uk/categorie.php?ID=25

Diskuterar gärna mer med dig, men dina argument håller ju inte.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:
trextor skrev:Så det är inget alternativ för att du kommer känna dig instängd som ett djur...

Men de som hoppar vill jue ta sitt liv! Ska dom få lida ännu mer för att man sätter upp galler och skit vid plattformarna?
Nu börjar ditt resonemang urarta.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

trextor skrev: Diskuterar gärna mer med dig, men dina argument håller ju inte.
Menar du mig eller Sparkfot?
Professionell tyckare
trextor

Inlägg av trextor »

Kantorn skrev:
Sparkfot såklart...

Du verkar vara förnuftig Kantorn. Frågan är bara när det blir aktuellt med Plattformsdörrar i Sverige. Vi är ju inte lika stora som övriga städer jag skrivit om.

Har du någon aning om hur många PUT-olyckor som sker i Stockholm? Finns det någon statistik att erhålla?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

trextor skrev:
Kantorn skrev:
Sparkfot såklart...

Du verkar vara förnuftig Kantorn. Frågan är bara när det blir aktuellt med Plattformsdörrar i Sverige. Vi är ju inte lika stora som övriga städer jag skrivit om.

Har du någon aning om hur många PUT-olyckor som sker i Stockholm? Finns det någon statistik att erhålla?
Ingen aning. Bor för långt ifrån Stockholm. Men varenda en som sker är en för mycket.
Professionell tyckare
37368

Inlägg av 37368 »

Det som hindrar införandet av något liknande i Stockholm är väl investeringskostnaden... Det är en helt annan sak om man bygger nytt att i förbifarten installera ett sådant system, men när man redan har stationer och vagnar så blir det ju ganska dyrt att anpassa alla dessa.

En annan sak är ju att Stockholms tunnelbana körs av förare och att stanna ett tåg med en noggrannhet på ett par centimeter (vilket krävs för att passa med plattformsdörrar) är inte självskrivet. Det händer ju trots allt redan idag att förare missar stationer, trots att avståndet mellan märket där man ska stanna och gränsen för att missa en station är flera meter.

M14 i Paris som har plattformsdörrar är ju en förarlös tunnelbana!

Sedan har jag någon gång hört - vem vet om det är sant eller inte - att plattformsdörrarna i Singapores tunnelbana sattes upp inte för att skytta mot PUT, utan för att kunna ha luftkonditionnering på stationerna utan att den kylda luften försvinner ut i tunnlarna... :wink:
37368

Inlägg av 37368 »

trextor skrev: Har du någon aning om hur många PUT-olyckor som sker i Stockholm? Finns det någon statistik att erhålla?
Som jag skrev i ett tidigare meddelande så talades det som 20-25 per år när jag satt bakom spakarna på ett tunneltåg (2002). Men det finns knappast någon officiell statistik, det är väl bara connex säkerhetsansvariga som vet den exaka siffran.

PUT:arna är självmordskandidater, obehöriga personer på spåret (framförallt fulla personer som går in i tunneln för att lätta på trycket) eller rena olyckshändelser, då framförallt synskadade som inte ser perrongkanten och då ramlar ner på spåret.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

37368 skrev:Det som hindrar införandet av något liknande i Stockholm är väl investeringskostnaden... Det är en helt annan sak om man bygger nytt att i förbifarten installera ett sådant system, men när man redan har stationer och vagnar så blir det ju ganska dyrt att anpassa alla dessa.
Behövs det verkligen någon anpassning av vagnarna?
37368 skrev:En annan sak är ju att Stockholms tunnelbana körs av förare och att stanna ett tåg med en noggrannhet på ett par centimeter (vilket krävs för att passa med plattformsdörrar) är inte självskrivet. Det händer ju trots allt redan idag att förare missar stationer, trots att avståndet mellan märket där man ska stanna och gränsen för att missa en station är flera meter.

Spontant känns det som om det borde gå att ställa vagnarna hyfsat rätt om man bromsar i tid och krypkör sista biten (även om det kanske tar något längre tid än vid nuvarande stopp). Eftersom dörrarna på perrongen inte öppnas förrän tåget står still kan de ju vara större än tågets dörrar så man får lite marginal.

Men det finns ett annat problem som är svårare att lösa, och det är att röda och blå linjerna kör både C20 och Cx och jag antar att de inte har dörrarna på samma ställen...
37368

Inlägg av 37368 »

NerdBoy skrev:
37368 skrev:Det som hindrar införandet av något liknande i Stockholm är väl investeringskostnaden... Det är en helt annan sak om man bygger nytt att i förbifarten installera ett sådant system, men när man redan har stationer och vagnar så blir det ju ganska dyrt att anpassa alla dessa.
Förmodligen, då plattformsdörrarna måste öppnas och stängas då föraren trycket på dörrknappen för tåget...
NerdBoy skrev:
37368 skrev:En annan sak är ju att Stockholms tunnelbana körs av förare och att stanna ett tåg med en noggrannhet på ett par centimeter (vilket krävs för att passa med plattformsdörrar) är inte självskrivet. Det händer ju trots allt redan idag att förare missar stationer, trots att avståndet mellan märket där man ska stanna och gränsen för att missa en station är flera meter.

Spontant känns det som om det borde gå att ställa vagnarna hyfsat rätt om man bromsar i tid och krypkör sista biten (även om det kanske tar något längre tid än vid nuvarande stopp). Eftersom dörrarna på perrongen inte öppnas förrän tåget står still kan de ju vara större än tågets dörrar så man får lite marginal.
Du har nog rätt... Frågan är hur stor tidsförlusten skulle vara. Det kanske skulle funka hyfsat på bana 3 där det är förhållandevis långt mellan stationerna.
NerdBoy skrev: Men det finns ett annat problem som är svårare att lösa, och det är att röda och blå linjerna kör både C20 och Cx och jag antar att de inte har dörrarna på samma ställen...
Den frågan blir desto knivigare att lösa! :wink: Det är ju inte ens samma antal dörrar på ett C20 som ett Cx-tåg! Men man skulle kunna ha plattformsdörrar på bana 1 där det bara går C20 (tydligen så utbildas nya bana 1-förare inte på Cx längre)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

37368 skrev:
NerdBoy skrev:
Förmodligen, då plattformsdörrarna måste öppnas och stängas då föraren trycket på dörrknappen för tåget...
Jo, det förstås. Eller så sätter man öppna- och stäng-knapparna på utsidan av glasväggen, precis där förarhytten hamnar. Vem blir första föraren att stänga alla dörrar med sig själv på fel sida? :-)
Skriv svar