Ruskigt! Något allvarligt?SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Det är stopp i trafiken mellan Farsta strand och Skogskyrkogården sedan kl 14.12 i båda riktningar på grund av olyckshändelse. Bussar ersätter.
Inskrivet 06-08-23 14:14 Uppdaterat 06-08-23 14:25
Stopp i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stopp i tunnelbanan
Professionell tyckare
Re: Stopp i tunnelbanan
Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.Kantorn skrev:Ruskigt! Något allvarligt?SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Det är stopp i trafiken mellan Farsta strand och Skogskyrkogården sedan kl 14.12 i båda riktningar på grund av olyckshändelse. Bussar ersätter.
Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.Sparkfot skrev:Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.Kantorn skrev:Ruskigt! Något allvarligt?SL.se skrev:Tunnelbanan Gröna linjen
Professionell tyckare
Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.?Kantorn skrev:Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.Sparkfot skrev:Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.Kantorn skrev: Ruskigt! Något allvarligt?

Håller med Kantorn! Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord! Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Det senara fallet borde kansk, i teorin, vara mindre påfrestande för föraren! Men jag tror att oavsett orsak så slår det hårt! Sedan kan nog olika personer komma över sådana händelser olika lätt och olika fort!
I de aldra flesta fall har väl föraren inte kunnat göra något för att förhindra att det hela skedde!
Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Jag har väl kommit till stationer när denna form av olyckor just inträffat ett par tre gånger. Första gången, på 1970-talet så såg jag hur ambulanspersonalen bar bort en bår där filten täckte hela kroppen. Sedan såg jag ett trafikbefäl komma upp från spåret med ett par träskor i handen! Det lade sordin min stämning den eftermiddagen!
Det senara fallet borde kansk, i teorin, vara mindre påfrestande för föraren! Men jag tror att oavsett orsak så slår det hårt! Sedan kan nog olika personer komma över sådana händelser olika lätt och olika fort!
I de aldra flesta fall har väl föraren inte kunnat göra något för att förhindra att det hela skedde!
Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Jag har väl kommit till stationer när denna form av olyckor just inträffat ett par tre gånger. Första gången, på 1970-talet så såg jag hur ambulanspersonalen bar bort en bår där filten täckte hela kroppen. Sedan såg jag ett trafikbefäl komma upp från spåret med ett par träskor i handen! Det lade sordin min stämning den eftermiddagen!
Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)Sparkfot skrev:Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.?Kantorn skrev:Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.Sparkfot skrev: Förmodligen en PUT olycka, dvs Person Under Tåg.
Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!
Professionell tyckare
Jag anklagade inte dig heller för att ha anklagat någon.Kantorn skrev:Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)Sparkfot skrev:Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.?Kantorn skrev: Tragiskt. Jobbigt för anhöriga och förare.Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!

Trafiken är nu åter igång enligt SL's hemsida.
Och anledningen kommer att lämnas i glömska, utom för de inblandade...Sparkfot skrev:Jag anklagade inte dig heller för att ha anklagat någon.Kantorn skrev:Ingenting. Jag anklagar ingen, jag tycker bara PUT är mycket tragiskt. Som förare blir man väl "groundad" för en tid? (Jag kan bara pilotordet - har två vänner som är piloter.)Sparkfot skrev: Ja jo verkligen, men ja vad ska man göra förutom att nödbromsa tåget,kontakta tlc,hålla öronen och blunda.?Det finns väl också sällsynta fall av m e m medvetna knuff-"olyckor" har jag hört. Men det kanske bara är skrönor...LÅ1 skrev:Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord!
Trafiken är nu åter igång enligt SL's hemsida.
Professionell tyckare
-
Jag har nog för mig att det händer oftare än så, och överlevnadsprocenten är faktiskt mer än marginell, fast det brukar bli rullstol resten av livet.LÅ1 skrev:Håller med Kantorn! Har för mej att jag läst eller hört att ca hälften av PUT-fallen verkligen är olyckshändelser, och resten då självmord! Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Finns/fanns kollegor som kört på ett flertal och dem som aldrig nånsin ens varit i närheten av det, fanns även de som hamnade i en sådan händelse under utbildningen/elevkörningen.
//Lasse
(som aldrig var inblandad i en olycka med dödlig utgång på spåret, utan "sparade" detta till busstrafiken)
Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)MartinW skrev:Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.LÅ1 skrev: Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Hur som helst så är det tragiskt för förare, vittnen och andra inblandade.
Kommer inte ihåg varför personen hamnade på spåret!
Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!
Har sett skräpplockare krypa in där när tåget kommer! Ser lite läskigt ut!
Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen.LÅ1 skrev:Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)MartinW skrev:Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.LÅ1 skrev: Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret? Förutsatt att man hinner och inte skadades allvarligt i fallet!

Det sker i runda slängar en 20-25 PUT per år i tuben.LÅ1 skrev:Och att PUT förekommer ca en gång per månad i T-banan. Kan dessa uppgifter stämma?
Överlevnadsprocenten är betydligt större än vad man tror vid PUT, bortåt hälften överlever! Dock ofta med en eller två lem mindre... Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den) och dels för att C20 har som en pinne som sticker ner mot rälsen framför varje hjul som i viss mån lyckas putta undan personer så att de snarare hamnar under tåget än under hjulen.LÅ1 skrev: Hur stor är överlevnadsprocenten? Den är väl något över noll? Läste (för rätt längre sedan) om någon som lyckades klara sig!
Kort sagt, att hoppa framför ett tunneltåg är ingen hit om man vill försäkra sig om en säker död!
Det finns ett sådant utrymme på alla inomhusstationer där det inte finns plats för en person mellan tåget och väggen. På utomhusstationer finns det oftast plats för en person mellan spåret och staketet.LÅ1 skrev: Finns det alltid ett skyddsutrymme under perongkanten (i hela dess läng) som man kan krypa in i om man skulle ramla ner på spåret?
Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!Sparkfot skrev:Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen.LÅ1 skrev:Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)MartinW skrev: Eller misslyckades med vad de försökte, beroende på om det var en olycka eller medvetet hopp.
Hmm, jag tycker att det strider emot tri-tub!LÅ1 skrev:Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!Sparkfot skrev:Ska skräpplockare ner och härja på spåret bör dom ha en tågvarnare med sig och reducera hastigheten för tågen.LÅ1 skrev:Det handlade nog om någon som hade sinnesnärvaro att trycka sig platt mot marken mellan spåren. Och samtidigt tur att inte komma i vägen för något som hänger under tågen! (Tror att de nämde att det var kompressorerna som låg närmast till att träffa en peron i det läget. Men det kanske var helt fel?)
Det ingår fortfarande i utbildningen att det finns skyddsutrymme under plattformskanten och att man ska ta plats i skyddsutrymme när tåg kommer. Det är i och för sig vedertaget bland klistrare att hoppa upp på plattformen, men det är inte förbjudet att använda skyddsutrymmet under plattformskanten.Odd skrev:Förut ingick detta moment i utbildningen men inte nu längre.Sparkfot skrev:Hmm, jag tycker att det strider emot tri-tub!LÅ1 skrev:Visst skall de det! Och det hade dom också de gånger jag sett dem krypa in under perongen!
Inte särskilt bra.Bobjörk skrev:Men frågan är då... hur bra är det för föraren om nån ramlar in genom frontrutan?37368 skrev:Det är färre som dör som blir påkörda av C20 än av CX, dels för att C20 har en mjukare front (rutan trycks in om någon hoppar mot den)...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=10362
Plattformsdörrar
Om PUT-olyckor är så vanliga i Stockholm, har SL inte funderat på Platform Screen Doors...
Enligt uppgift har Lille, Frankrike, inte haft en olycka sen 1983!!
Enligt uppgift har Lille, Frankrike, inte haft en olycka sen 1983!!