Ungdom "ramlar ur" C20-vagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

NerdBoy skrev:
MartinW skrev:
Bobjörk skrev:Dörren lossnade på plattformssidan. Det kan man se på bild i måndagens Metro.
Således skall vi ta oss en titt på denna bild:
http://www.aftonbladet.se/stockholm/0608/22/NYHETER-22s14-tbana2-492_438.jpg
Hur ser man att den lossnat på plattformssidan?
Den kan väl lika gärna ha lossnat på väggsidan? Allt du ser är en dörr som ligger mitt på spåret.
Observera det fetstilade. I måndagens Metro fanns en bild där resenärerna stiger ut genom ett dörrhål där ena dörren saknas.

Länk till tidningen: http://www.metro.se/se/misc/pdf/2006/08 ... _08_21.pdf (Obs! Stor fil!)
Ah, jag tittade bara på aftonbladet-bilden.
Joel

Inlägg av Joel »

LÅ1 skrev: Tyvärr verkar ju övervakningskameran (eller inspelningen) inte ha fungerat!!!!! (Läste det någonstans, mins inte var!)
Jag tror att det var i Aftonbladet, det också.
Nånstans i samma text där det står att "SL mörkläggerBild händelsen".
-"SPÅRSPRING!!"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Joel skrev:
LÅ1 skrev: Tyvärr verkar ju övervakningskameran (eller inspelningen) inte ha fungerat!!!!! (Läste det någonstans, mins inte var!)
Apropå det, man säger att man bara tittar på inspelningarna om det inträffat något! Men vilka får titta på dessa? Polisen samt viss personal på SL och Conex är de jag kan tänka mej! men kan det göras av t.ex. verkstadspersonal, eller är möjligheten spärrad? Och är raddering av inspelning enkel gjort om man skulle vilja? (Ett sätt är förmodligen att vänta mer än 24 timmar med att göra undersökningen/stänga av inspelningen.)
Jag har inget problem med att t.ex. verkstadspersonal kollar på inspelningar av okynne! Något de antagligen skulle tröttna på ganska fort!!
Kalle

Inlägg av Kalle »

LÅ1 skrev:
Joel skrev:
Apropå det, man säger att man bara tittar på inspelningarna om det inträffat något! Men vilka får titta på dessa? Polisen samt viss personal på SL och Conex är de jag kan tänka mej! men kan det göras av t.ex. verkstadspersonal, eller är möjligheten spärrad? Och är raddering av inspelning enkel gjort om man skulle vilja? (Ett sätt är förmodligen att vänta mer än 24 timmar med att göra undersökningen/stänga av inspelningen.)
Jag har inget problem med att t.ex. verkstadspersonal kollar på inspelningar av okynne! Något de antagligen skulle tröttna på ganska fort!!
Endast polis och vissa personer som jobbar på Säk får kolla på inspelningarna.
Verkstadspersonal kan dock titta tillbaks 5 minuter för att kontrollera så allt fungerar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kalle skrev:Endast polis och vissa personer som jobbar på Säk får kolla på inspelningarna.
Verkstadspersonal kan dock titta tillbaks 5 minuter för att kontrollera så allt fungerar.
Låter som en bra lösning! Och gör det svårt att mörka händelser! (Antar att du menar "kan" när du skrev "får" i första meningen!)
Kalle

Inlägg av Kalle »

LÅ1 skrev:
Kalle skrev:Endast polis och vissa personer som jobbar på Säk får kolla på inspelningarna.
Låter som en bra lösning! Och gör det svårt att mörka händelser! (Antar att du menar "kan" när du skrev "får" i första meningen!)
Självklart menar jag "Kan".
Depåerna har inte de programmen som behövs för att kunna titta hur man vill utan endast ett serviceprogram (5 min tillbaks).
trextor

en rövare?

Inlägg av trextor »

Tydligen är det som ovan att endast polis eller folk från datainspektionen får titta på inspelat material.

Vad jag tycker verkar konstigt är att AB köper killens story helt och hållet. Men jag tycker också det är märkligt att om nu killen drar en rövare inte är medveten om att det har filmats.

Nu är det dock så att övervakningen på C20 har haft enorma problem. Kamerorna fungerar och har fungerat bra hela tiden, men det är fel på inspelningen. De ansvariga på SL hade ju kunnat sätta dit den här killen så det stänker om det...om man haft fungerande utrustning.

Att sen påstå att Connex mörkar incidenten är helt bisarrt. Det har varit problem med inspelningen på C20-tågen, men detta är förstås inget man vill gå ut med offentligt för då minskar ju automatiskt säkerheten ombord.

Det är kanske läge att uppgradera C20-tågen till samma nätverksteknik som finns på X60?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: en rövare?

Inlägg av TimK »

trextor skrev:Vad jag tycker verkar konstigt är att AB köper killens story helt och hållet.
Ja men kom igen -- Aftonblaskan är inte direkt kända för att kritiskt granska sanningshalten i de historier som dras för dem. I stället verkar man mest titta på hur många lösnummer en viss historia kan tänkas sälja i kombination med lagom saftig rubrik.

Mvh Tim
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

TimK skrev:
trextor skrev:Vad jag tycker verkar konstigt är att AB köper killens story helt och hållet.
Ja men kom igen -- Aftonblaskan är inte direkt kända för att kritiskt granska sanningshalten i de historier som dras för dem. I stället verkar man mest titta på hur många lösnummer en viss historia kan tänkas sälja i kombination med lagom saftig rubrik.

Mvh Tim
Ja, det är ju bara att titta på dagens artiklar om mordet i Tungelsta där mördaren hade tittat på den oerhört hemska "skräckfilmen" Scary Movie 4, som är så mycket komedi som det kan bli...
belay123

Inlägg av belay123 »

MartinW skrev:
TimK skrev:

Mvh Tim
Ja, det är ju bara att titta på dagens artiklar om mordet i Tungelsta där mördaren hade tittat på den oerhört hemska "skräckfilmen" Scary Movie 4, som är så mycket komedi som det kan bli...
ett lysande exempel. saken blir inte bättre av att aftonbladet konsekvent undviker att publicera rättelser angående felaktigheter/rena lögner. nej, sluta köpa sk*ten är det enda rätta egentligen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

belay123 skrev:
MartinW skrev:
TimK skrev: Ja men kom igen -- Aftonblaskan är inte direkt kända för att kritiskt granska sanningshalten i de historier som dras för dem. I stället verkar man mest titta på hur många lösnummer en viss historia kan tänkas sälja i kombination med lagom saftig rubrik.

Mvh Tim
ett lysande exempel. saken blir inte bättre av att aftonbladet konsekvent undviker att publicera rättelser angående felaktigheter/rena lögner. nej, sluta köpa sk*ten är det enda rätta egentligen.
Det insåg jag för 2+ år sen. Sen har Expressen blvit samma skittidning. Tyvärr är DN påvägåt det hållet med.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
belay123 skrev:
MartinW skrev: Ja, det är ju bara att titta på dagens artiklar om mordet i Tungelsta där mördaren hade tittat på den oerhört hemska "skräckfilmen" Scary Movie 4, som är så mycket komedi som det kan bli...
Det insåg jag för 2+ år sen. Sen har Expressen blvit samma skittidning. Tyvärr är DN påvägåt det hållet med.
Var det inte expressen som publicerade en av dina bilder helt olovandes också? Eller var det nån annan tidning?
En bra tidning är NVP.
Bantekniker
Coppas

Inlägg av Coppas »

Bobjörk skrev:En bra tidning är NVP.
Visserligen lite OT här, men det beror väl lite på vad man jämför med? Om du med NVP avser Nacka Värmdö Posten så måste jag undra om inte kriteriet på en bra tidning för den stora majoriteten läsare, i både Stockholmsområdet och Sverige överlag, borde vara att den täcker mera än nyheterna i två kommuner i Stockholms östra förorter? :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Coppas skrev:
Bobjörk skrev:En bra tidning är NVP.
Visserligen lite OT här, men det beror väl lite på vad man jämför med? Om du med NVP avser Nacka Värmdö Posten så måste jag undra om inte kriteriet på en bra tidning för den stora majoriteten läsare, i både Stockholmsområdet och Sverige överlag, borde vara att den täcker mera än nyheterna i två kommuner i Stockholms östra förorter? :wink:

Mvh // Nico
Jo, precis den jag menar.
Men det finns ju andra dåliga lokaltidniningar, som "Mitt i" till exempel. (Eller Nacka Saltsjöbadens Tidning som den hette ett tag (en förolämpning mot gamla NST)
Dock hade NVP ett litet bottennapp med sin artikel "Naziräls på Saltsjöbanan"
Bantekniker
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Någon som vet vad som hände sedan?
utredning gjord? resultat?

Eftersom inga generella ändringar eller besktningar har gjorts(?)
så antar jag att man liter på vagnens konstruktion och kvalité.....
så orsaken var onormal och den skyldige var......?

-Dan
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Utredningen är klar och kan begäras ut hos SL av den som så önskar.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Utredningen är klar och kan begäras ut hos SL av den som så önskar.
Blev det något rättsligt efterspel?
Skriv svar