Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Farligt farligt! Får vi se körförbud nu? Vore nästan bra, verkar vara en del fel hos C20's dörrar.
Han hade en väldig tur att han puttade på dörren innan tåget lämnat den kaklade stationsväggen..
Edit: Nu hänger jag inte med.. varför heter länken "aftonhoran"?!
Även om jag inser att inte C20 har världens starkaste dörrfästen så har jag ändå mycket, mycket svårt att köpa att en stängd dörr skulle lossna p.g.a. en "kompisknuff".
Vet inte exakt vad som hände men säkert är att jag inte köper den här versionen rakt av. Den verkar inte trolig.
TimK skrev:Även om jag inser att inte C20 har världens starkaste dörrfästen så har jag ändå mycket, mycket svårt att köpa att en stängd dörr skulle lossna p.g.a. en "kompisknuff".
Vet inte exakt vad som hände men säkert är att jag inte köper den här versionen rakt av. Den verkar inte trolig.
Mvh Tim
Kom även ihåg att Aftonbladet förmodligen har saltat historien.. med ett par liter, sisådär.
Men dörren måste ju ändå ha lossnat på något sätt! (och om det visar sig att grabben knuffat på dörren så att den lossnat så lär man inte skriva ett ord om det.. för det säljer inte lösnummer Så folk fortsätter leva i tron om att de måste åka med "dödstågen" varje dag..)
Ungefär som den unge mannen som för några år sedan ramlade ut genom bakersta dörren på sista vagnen på ett tåg någonstans längs västkusten i 100 knyck. Vadå, lekt med dörrarna, näääää..... Han får aldrig chansen att försöka igen. Och hans kompisar lär inte ens komma på tanken att försöka igen.
ABs historia är helt otrolig. Enlig AB ska grabben ha åkt ut genom dörren, studsat mot tunnlväggen och knuffats tillbaka in i vagnen igen. Fan tro't, sa Relling.
Förra gången en C20 tappade en dörr hade den visst blivit påkörd av en städmaskin. Lite skillnad, kanske.
Att döma av bilderna knuffades han mot dörren som då föll av när tåget fortfarande var inne vid perrongen. På bilden med dörren på spåret syns ju även rulltrappan upp från plattformen.
Kanske stötte grabben emot tegelväggen med armen, det skulle han förmodligen själv uppfatta som att han "studsade mot väggen".
Joel skrev:Edit: Nu hänger jag inte med.. varför heter länken "aftonhoran"?!
Aftonhoran är en direkt kopia (länk) av aftonbladet! Fråga mig bara inte vem som gjort det och varför...
Hehe!
Något slugo, helt utan koppling till "skymningsbladet" har köpt domänen "aftonhoran.se". Sedan bara lagt in en enkel redirerct till "aftonbladet.se". Fiffigt!!!
djth skrev:Jodå, men "förbjudet att förstöra tåget"-skyltar hade visst ingen tänkt på...
Men då hade det blitt en ännu större "sport" att protestera mot dom vuxna i samhället.....
Betänk att dess "slynglar" skall vara med att betala våran pension om sisådär 30 år...
Blir nog att jobba tills man dör
Suck, världen är full av idioter...
Pensionspengar när man blir gammal kan man nog se i stjärnorna efter, med tanke på hur det här landet drivs... Vill man ha pengar får man spara själv. Men det är nog ett ämne för ett helt annat forum.
För att inte vara helt off-topic kan jag väl säga att du nog har helt rätt. Stora barn borde behandlas precis som små barn - någon måste ta dem i örat direkt och säga till dem vad som är rätt och fel. Det är bara att satsa på fler poliser och ordningsvakter överallt... Betala folk för att göra en insats i stället för att vara arbetslösa.
Joel skrev:Edit: Nu hänger jag inte med.. varför heter länken "aftonhoran"?!
Aftonhoran är en direkt kopia (länk) av aftonbladet! Fråga mig bara inte vem som gjort det och varför...
Hehe!
Något slugo, helt utan koppling till "skymningsbladet" har köpt domänen "aftonhoran.se". Sedan bara lagt in en enkel redirerct till "aftonbladet.se". Fiffigt!!!
37368 skrev:Aftonhoran är en direkt kopia (länk) av aftonbladet! Fråga mig bara inte vem som gjort det och varför...
Hehe!
påpekar VeVeN, roat
Jaha, kul grej!
Det här är visserligen helt OT, men man kan ju ändå nämna det i sammanhanget om ingen tar illa upp. I annat fall är det ju bara att kvasta.
Det fiktiva tidningsnamnet Aftonhoran, tillsammans med de lika fiktiva namnen, Dagens Våldtäkter, Svenska Bögbladet och Exponeringen, är ju taget från Arne Anka. De osmakliga namnen var väl helt enkelt ett sätt för seriens kreatör, Charlie Christensen, att visualisera sin åsikt om pressen och dess metoder. Man ska ju även betänka att detta var redan under 1980-talet och tidningarna har så att säga fortsatt på den inslagna vägen. Det otäcka är alltså, i synnerhet med AB:s lilla artikel i bakhuvudet, att Charlie Christensen nog inte var så långt ifrån sanningen med sina påhittade tidningsnamn.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Vad vi ser är en dörr som ligger cirka 2-3 meter från plattformskanten.
Killen skall alltså ha ramlat mot en dörr och studsat mot en vägg. Frågan är dock var denna vägg finns. Om nånting lossnar i farten (enligt samma artikel i Metro var det sista vagnen) så följer det med en bit i färdriktningen. Således kan inte dörren ha lossnat inne i tunneln. Således skall killen alltså ha ramlat mot en dörr och studsat mot plattformsluften...
Det jag tycker är mest intressant på den bilden är skrapmärket längst ned. Är det en plåt eller en betongkant? Kan man ana blå färgskrap? Kan det vara så att de har knuffat/sparkat upp dörren så långt att den har tagit i den kanten och slitits loss från tåget?
Vad är det som blänker i gruset? Avslagna bultar/muttrar?
Killen skall alltså ha ramlat mot en dörr och studsat mot en vägg. Frågan är dock var denna vägg finns. Om nånting lossnar i farten (enligt samma artikel i Metro var det sista vagnen) så följer det med en bit i färdriktningen. Således kan inte dörren ha lossnat inne i tunneln. Således skall killen alltså ha ramlat mot en dörr och studsat mot plattformsluften...
Bra iaktagelse! Förhoppningsvis drar utredarna samma slutsats och kan därför anta att grabben ljuger för Aftonbladet! Tyvärr verkar ju övervakningskameran (eller inspelningen) inte ha fungerat!!!!! (Läste det någonstans, mins inte var!) Kontrolleras inte deras funktion regelbundet?
Hur ser man att den lossnat på plattformssidan?
Den kan väl lika gärna ha lossnat på väggsidan? Allt du ser är en dörr som ligger mitt på spåret.
Bobjörk skrev:Dörren lossnade på plattformssidan. Det kan man se på bild i måndagens Metro.
Således skall vi ta oss en titt på denna bild:
http://www.aftonbladet.se/stockholm/0608/22/NYHETER-22s14-tbana2-492_438.jpg
Hur ser man att den lossnat på plattformssidan?
Den kan väl lika gärna ha lossnat på väggsidan? Allt du ser är en dörr som ligger mitt på spåret.
Observera det fetstilade. I måndagens Metro fanns en bild där resenärerna stiger ut genom ett dörrhål där ena dörren saknas.