Status på H22 6431

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:Helt rätt att Kvarne räddade 6431. Hade han inte varit snabb hade en annan kille köpt bussen och byggt om den fullständigt. Detta är den enda bevarade H22:an (om man inte räknar med Spårvägsmuséets okörbara H22) som finns kvar, och den är värd att hålla vid liv i många år till.

Problemen som Lars Ö och Björn F skriver om är vi nog alla medvetna om. Men trots dessa mörka moln på himlen kan man inte ge upp hoppet. "Hon" är ändå värd att lägga ner tid, energi och pengar på. Kontakter (oavönade förare, duktiga f.d SL-mekaniker) går det att få tag i, men materiel vet jag inte mycket om. Dock har ju Kvarne god kontakt med Hölö. :)

OM bussen nu tas över av SSS eller SvOF inom en 5-10 årspersion gör det inte så mycket. Bara den bevaras i sitt fina skick och helst stannar inom SL-området. :D
Vad fattas museets vagn? En gammal Södertäljekärra om jag kommer ihåg rätt.

Problemet är väl som med allt annat, de står stilla i 10 år och sedan kostar det en förmögenhet att få i skick.

//Lasse
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:Helt rätt att Kvarne räddade 6431. Hade han inte varit snabb hade en annan kille köpt bussen och byggt om den fullständigt. Detta är den enda bevarade H22:an (om man inte räknar med Spårvägsmuséets okörbara H22) som finns kvar, och den är värd att hålla vid liv i många år till.

Problemen som Lars Ö och Björn F skriver om är vi nog alla medvetna om. Men trots dessa mörka moln på himlen kan man inte ge upp hoppet. "Hon" är ändå värd att lägga ner tid, energi och pengar på. Kontakter (oavönade förare, duktiga f.d SL-mekaniker) går det att få tag i, men materiel vet jag inte mycket om. Dock har ju Kvarne god kontakt med Hölö. :)

OM bussen nu tas över av SSS eller SvOF inom en 5-10 årspersion gör det inte så mycket. Bara den bevaras i sitt fina skick och helst stannar inom SL-området. :D

Problemet är väl som med allt annat, de står stilla i 10 år och sedan kostar det en förmögenhet att få i skick.

//Lasse
Jag vet inte vad som fattas H22:an på muséet... men tyvärr är den okörbar. Man får hoppas att den kan rustas upp till körbart skick om c:a 7 år, lagom till 30-årsdagen. Gissar att även muséets H22 är en årmodell omkring 1983.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
Lars Ödlund skrev:

//Lasse
Jag vet inte vad som fattas H22:an på muséet... men tyvärr är den okörbar. Man får hoppas att den kan rustas upp till körbart skick om c:a 7 år, lagom till 30-årsdagen. Gissar att även muséets H22 är en årmodell omkring 1983.
1982 eller möjligen 1983.

//Lasse
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Tänkte uppdatera er lite om läget på H22 6431;

Jag skall köpa 4 st "rulldäck" i veckan och på Måndag den 7 aug har jag först tid hos KGs Buss-Service i Täby och därefter, klockan 13.20 i Vallentuna, så får ni hålla tummarna. Då skall "hon" nämligen besiktigas....

Framtida Planer
OM hon "går igenom" besiktningen så har jag seriösa planer på att antingen anmäla mig till Tunga Rallyt som i år går mellan Uppsala och Södertälje

Alternativt sammanstråla med SvOf som kör deras H3(vo b10M60 Säffle 1983) till Järnvägsmarknaden i Gävle på Järnvägen 150års firandet....
På det sistnämnda finns det flera alternativ:

* Jag "joinar" i Gullmarsplan och konvoj-kör upp till Rimbo-området där jag avviker.

* Jag hänger med från Gullmarsplan och parkerar bussen efter vägen

* Jag hänger med från Rimbo och upp till Uppsala och aviker där för färd hemmåt

* Jag hänger på hela vägen till Gävle...

Vilket har jag inte bestämt i dagsläget....

Edit: Rubrikbyte....
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Björn Forslund

Inlägg av Björn Forslund »

Hej

Tunga Rallyt är nog inte att tänka på ännu på några år, deltagande fordon måste vara 30 år eller äldre. År 2013 blir det kanske aktuellt?

/Björn
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:Tänkte uppdatera er lite om läget på H22 6431;

Jag skall köpa 4 st "rulldäck" i veckan och på Måndag den 7 aug har jag först tid hos KGs Buss-Service i Täby och därefter, klockan 13.20 i Vallentuna, så får ni hålla tummarna. Då skall "hon" nämligen besiktigas....

Framtida Planer
OM hon "går igenom" besiktningen så har jag seriösa planer på att antingen anmäla mig till Tunga Rallyt som i år går mellan Uppsala och Södertälje

Alternativt sammanstråla med SvOf som kör deras H3(vo b10M60 Säffle 1983) till Järnvägsmarknaden i Gävle på Järnvägen 150års firandet....
På det sistnämnda finns det flera alternativ:

* Jag "joinar" i Gullmarsplan och konvoj-kör upp till Rimbo-området där jag avviker.

* Jag hänger med från Gullmarsplan och parkerar bussen efter vägen

* Jag hänger med från Rimbo och upp till Uppsala och aviker där för färd hemmåt

* Jag hänger på hela vägen till Gävle...

Vilket har jag inte bestämt i dagsläget....

Edit: Rubrikbyte....
Att köra ToR till Gävle blir väl onödigt dyrt för dig? (kring 3000:-)

//Lasse
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Björn Forslund skrev:Hej
Tunga Rallyt är nog inte att tänka på ännu på några år, deltagande fordon måste vara 30 år eller äldre. År 2013 blir det kanske aktuellt?
/Björn
Statens klassning av veteranfordon anser jag vara mycket märklig. Bussar och lastbilar borde väl egentligen veteranklassas vid 25 år, då de ju oftast inte lever lika länge som personbilar? En Volvo 240 av 83 års modell är självklart ingen veteranare, men en vilken Säfflebuss som helst byggd samma år är ju nostalgi så det skriker om det.
Björn Forslund

Inlägg av Björn Forslund »

Hej

Det där är nog en smaksak och högst individuellt. De flesta icke bussdiggare överlag ser t ex inget som helst nostalgiskt med SvOf:s H3, utan tror att det är vilken SL-buss som helst.
Och å andra sidan tycker nog en medlem i Volvo 240-klubben att en 83:a 240 är högst nostalgisk.
Gränsen på 30 år för skattebefrielse ligger där för att inte bruksfordon som används dagligen ska kunna utnyttja denna, även om så sker i stor utsträckning med t ex Mercedes bilar, som blivit ett stort problem ur försäkringssynpunkt, då de belastar MHRF-försäkringen tungt genom många skador.
Observera att MHS gräns på 30 år vid Tunga Rallyt inte har något med skattebefrielsegränsen att göra. MHS har satt gränsen för att inte rallyt skall bli översvämmat av nyare fordon.
/Björn
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Björn Forslund skrev:Hej

/Björn
För att tävla ja....man kan ställa upp utom tävlan....

Angående vad Icke-diggare anser om H3an respektive min H22a; Jo det är väl klart att dessa individer(bussarna) upplevs moderna, men samtidigt så tycker nog en hel del att de ser gamla ut.

Om jag inte missminner mig har reaktionerna på när H22an kommit på ersättningstrafik varit att "åh vilken gammal och fin buss" och liknade reaktioner...Men samtidigt är det ju så att dessa inte upplevs som nostalgiska -bara gamla.....
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
37368

Inlägg av 37368 »

Hur gick besiktningen?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Status på H22 6431

Inlägg av Hechtwagen »

Då bumpar vi tråden efter 8 år! Vad är status för denna klenod numera? :D
Verspieder

Re: Sv: Status på H22 6431

Inlägg av Verspieder »

6431 bor numera hos nya ägare i Alunda, och om den mest optimistiska tidsplanen håller i sig kan den kanske ut och rulla sommaren 2015.
Maskinellt fungerar den bara bra, och den kördes för egen maskin från Rånäs till Alunda utan bekymmer.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

För intresserade:
www.facebook.com/H22.6431
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tunga rallyt 2015 då! :D
Verspieder

Re: Sv: Status på H22 6431

Inlägg av Verspieder »

Om den blir klar tills dess är Tunga rallyt ett perfekt evenemang att gästa, och fira återkomsten på allmän väg efter nio års stillestånd.
Om finansiering finns kanske det även finns möjlighet att få på Oxblodsröd lack och nytryckt 1980-talsreklam med åren. "Obs Stormarknad" i Norrtälje kanske skulle passa? :)
Skriv svar