Min premiärtur på X60
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=101161#101161tjatte skrev:Jag är inte synskadad och kan inte sätta mig in i hur tillvaron funkar för dom, tvivlar på att någon annan skribent härinne kan berätta för mig efter egen erfarenhet hur det är
Men borde inte fotstegen som är under varje dörr vara tillräckligt för en synskadad? Dom sticker ut ifrån karossen och förs käppen längs med nederkanten så tar den sedan i fotstegen och där har man en dörr. Att sedan tränas i att hitta knappen borde gå relativt bra.NerdBoy skrev:Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?
SL kanske skulle införa ett "träningspass" för synskadade där dom i lugn och ro skulle få bekanta sig med X60:s profil?
Mvh Rojje
Men...
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!
Då kommer denna person att få VÄLDIGT ont!
Hur löser vi detta problem?
// En som vet
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!
// En som vet
Är fotstegen på X60 verkligen utfällbara?Kolbäck skrev:Men...
// En som vet