Min premiärtur på X60

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Bobjörk skrev:Således kanske man inte skall skälla allt för mycket på SL.
Hade de inte gjort det hade det stått stora svarta rubriker om att SL diskriminerar synskadade.
De svarta rubrikerna kom i februari i år, strax innan SL (åter)införde öppning av samtliga dörrar på X60.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

tjatte skrev:Jag är inte synskadad och kan inte sätta mig in i hur tillvaron funkar för dom, tvivlar på att någon annan skribent härinne kan berätta för mig efter egen erfarenhet hur det är
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=101161#101161
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

NerdBoy skrev:Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?
Men borde inte fotstegen som är under varje dörr vara tillräckligt för en synskadad? Dom sticker ut ifrån karossen och förs käppen längs med nederkanten så tar den sedan i fotstegen och där har man en dörr. Att sedan tränas i att hitta knappen borde gå relativt bra.

SL kanske skulle införa ett "träningspass" för synskadade där dom i lugn och ro skulle få bekanta sig med X60:s profil?


Mvh Rojje
Användarens profilbild
Kolbäck
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 30 januari 2005 12:31
Ort: Sundby

Inlägg av Kolbäck »

Men...
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!

Då kommer denna person att få VÄLDIGT ont!
Hur löser vi detta problem?


// En som vet
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

HAHA vilken väg denna tråd tog är ju rätt kul :shock:

Samma problem som Vi kommer att få med handikapprampen som EVENTUELLT kommer att monteras.
Dock känner den av motstånd och stannar vid minsta lilla motstånd är det tänkt 8)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Kolbäck skrev:Men...
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!

Då kommer denna person att få VÄLDIGT ont!
Hur löser vi detta problem?


// En som vet
Är fotstegen på X60 verkligen utfällbara?
Skriv svar