Min premiärtur på X60

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Slagpåse

Min premiärtur på X60

Inlägg av Slagpåse »

Var en snabbvända till da huvudstaden idag.

Skulle en tur till Haninge så det blev pendeltåget kl 12:22 från Stockholm Cityterminal ut till Handen 12:47 och där kom det ett multat X60 :D
Blev mycket förvånad över tystnaden i vagnen, inga onödiga oljud där inte, det enda som jag inte gillade var hur tågsättet stannade med ett tydligt knyck i stil med M28 spårvagnstopp (överdrivet men likheten finns) och detta var liksom inget som bara hände på en station utan alla.

Nåja Ni skall vara nöjda med dom nya tågen, dock verkade ac:n vara paj på den bakre vagnen där jag åkte.
Gillade dom där mycket bättre än våra Reginor som rullar här :D

Tyvärr så blev det inga foton men det finns det ju gott om här på modellen så....
Användarens profilbild
bruse

Re: Min premiärtur på X60

Inlägg av bruse »

Slagpåse skrev:Var en snabbvända till da huvudstaden idag.

Skulle en tur till Haninge så det blev pendeltåget kl 12:22 från Stockholm Cityterminal ut till Handen 12:47 och där kom det ett multat X60 :D
Blev mycket förvånad över tystnaden i vagnen, inga onödiga oljud där inte, det enda som jag inte gillade var hur tågsättet stannade med ett tydligt knyck i stil med M28 spårvagnstopp (överdrivet men likheten finns) och detta var liksom inget som bara hände på en station utan alla.
Beror nog inte på vagnen, utan körstilen. Jag har de få gånger jag åkt med den, får fina inbromsningar.

Men förr förra gången var tydligen AC:t trasigt. Då var det inge skönt med oöppningsbara förnster! Jag tyckte det var svalt å skönt när jag kom ut ur tåget, å då var det 28 grader ute! Så tänk vad det var där inne då? Ok för AC, men varför bygga så varma tåg, när AC:t är kapputen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Nu har ju SL bestämt att alla dörrar ska öppnas på alla stationer, vilket gör det svårt att behålla kylan (om det finns någon) när det är varmt ute.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Nu har ju SL bestämt att alla dörrar ska öppnas på alla stationer, vilket gör det svårt att behålla kylan (om det finns någon) när det är varmt ute.
Hur jävla idiotiskt som helst. Vad fan tänker SL med? Ursäkta svårdomarna, men SL:sdumheter bara läggs på hög allt eftersom...
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

På tunnelbanan i Berlin får man trycka på en knapp vid på-/avstigningar så att dörrarna öppnas. Ingen på-/avstigning, ingen dörröppning.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
tjatte

Inlägg av tjatte »

bruse skrev:
kildor skrev:Nu har ju SL bestämt att alla dörrar ska öppnas på alla stationer, vilket gör det svårt att behålla kylan (om det finns någon) när det är varmt ute.
Hur jävla idiotiskt som helst. Vad fan tänker SL med? Ursäkta svårdomarna, men SL:sdumheter bara läggs på hög allt eftersom...
Har SL bestämt att samtliga dörrar skall öppnas vid alla stationer... ?? när bestämde SL detta? det är ingen som åkt pendeltåg sen 1967? så har det mig veterligen varit i alla tider och att det endast varit aktuellt med att ställa dörrarna på fria vid ändstationerna, detta om det då är kallt ute och är långt till avgång.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

När X60 började köra i trafik fick man öppna dörrarna själv. Men det kom klagomål från synskadade m.fl. som upplevde att det var svårt att hitta knapparna. Så då beslutades att dörrarna ska öppnas av tågpersonalen.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

kildor skrev:När X60 började köra i trafik fick man öppna dörrarna själv. Men det kom klagomål från synskadade m.fl. som upplevde att det var svårt att hitta knapparna. Så då beslutades att dörrarna ska öppnas av tågpersonalen.
Således kanske man inte skall skälla allt för mycket på SL.
Hade de inte gjort det hade det stått stora svarta rubriker om att SL diskriminerar synskadade.
Bantekniker
tjatte

Inlägg av tjatte »

kildor skrev:När X60 började köra i trafik fick man öppna dörrarna själv. Men det kom klagomål från synskadade m.fl. som upplevde att det var svårt att hitta knapparna. Så då beslutades att dörrarna ska öppnas av tågpersonalen.
Okej... vi talar alltså om de vanliga uppehållen och inte vid ändstationerna, då kommer nästa intressanta fråga, ponera nu att man ställer dörrarna på fria istället för att öppna, hur ofta kommer båda dörrar per vagn att få vara stängda ? inte speciellt ofta, således kommer ju "kylan" att smita ut i alla fall varje gång man stannar ett tåg, varför älta problemet, återigen är det som om man inte har något annat att göra än just klaga... klaga... klaga...., för i slutändan är det som så att oavsett vad SL eller operatören gör kommer det finnas någon som direkt känner sig missgynnad av saker och ting, sådan är världen och är man del av den får man finna sig i att det inte alltid går ens egen önskade väg! Var det inte ett ältande förut på forumet om att man minsann skulle förbjuda mobiltelefoner i alla avdelningar där man inte får ha pälsdjur.... vilket i sin tur skulle göra att allergiker inte kunde ha med sig telefonen... ja det är klart som tusan att det missgynnar några då, nu när SL ser till att hjälpa synskadade och kanske en större del av folket än så, ja då är de ju klart att det missgynnar andra också, lev med det. Det kanske inte är så idiotiskt när saker och ting kommer till kritan... om man tänker steget längre...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

tjatte skrev:
Okej... vi talar alltså om de vanliga uppehållen och inte vid ändstationerna, då kommer nästa intressanta fråga, ponera nu att man ställer dörrarna på fria istället för att öppna, hur ofta kommer båda dörrar per vagn att få vara stängda ? inte speciellt ofta, således kommer ju "kylan" att smita ut i alla fall varje gång man stannar ett tåg, varför älta problemet, återigen är det som om man inte har något annat att göra än just klaga... klaga... klaga...., för i slutändan är det som så att oavsett vad SL eller operatören gör kommer det finnas någon som direkt känner sig missgynnad av saker och ting, sådan är världen och är man del av den får man finna sig i att det inte alltid går ens egen önskade väg! Var det inte ett ältande förut på forumet om att man minsann skulle förbjuda mobiltelefoner i alla avdelningar där man inte får ha pälsdjur.... vilket i sin tur skulle göra att allergiker inte kunde ha med sig telefonen... ja det är klart som tusan att det missgynnar några då, nu när SL ser till att hjälpa synskadade och kanske en större del av folket än så, ja då är de ju klart att det missgynnar andra också, lev med det. Det kanske inte är så idiotiskt när saker och ting kommer till kritan... om man tänker steget längre...
Hur tar sig synskadade genom en spärr? Hur öppnade en dörr? Hur går de uppför en trappa?`Samma problem hela tiden antagigen.

det som fungerar i den stora världen utanför ankdamen, ska tydligen inte gå i Sverige.
tjatte

Inlägg av tjatte »

troligen inte samma sak nej, en spärr funkar på ett sätt, en dörr kan som regel bara funka på ett sätt den med, en trappa är väldigt statisk i hur den funkar, två tågtyper av helt olika modell och utseende kan skapa en väldans problematik är jag övertygad om precis som allergiker måste vänta en station på att ringa??. Jag är inte synskadad och kan inte sätta mig in i hur tillvaron funkar för dom, tvivlar på att någon annan skribent härinne kan berätta för mig efter egen erfarenhet hur det är, däremot är jag fullt kapabel att skippa mobilprat genom att jag planerar samtalen.

Återigen är det inte kärnan i problemet utan vad som behövs är en fungerande klimatanläggning som klarar av att kyla eller värma beroende på utetemperatur och detta är jag övertygad om att man kommer få ordning på.

Vill minnas att ordet kollektiv har något med gemensamt att göra och för att skapa en bra kollektivtrafik får man nog se till att man tillgodoser önskemålen från alla grupper, MEN detta är inte alltid möjligt utan inskränkningar mot andra grupper, lite som man fick lära sig i skolan och på lekis.... :wink:, man ger och man tar.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

tjatte skrev:
Lugn i stormen! Jag har inte sagt något om att det ena eller andra är bättre eller sämre. Jag har bara talat om hur det ser ut just nu, och vilka beslut som tagits.

Men det vore ju bra om man kunde bygga om knapparna/dörröppningsfunktionen så att dom blir lättare att hitta/manövrera för synskadade. Då kan man återinföra dörrfriläggning och därmed få bättre effekt av kylanläggningen.
Användarens profilbild
M_M

Re: Min premiärtur på X60

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Men förr förra gången var tydligen AC:t trasigt. Då var det inge skönt med oöppningsbara förnster! Jag tyckte det var svalt å skönt när jag kom ut ur tåget, å då var det 28 grader ute! Så tänk vad det var där inne då? Ok för AC, men varför bygga så varma tåg, när AC:t är kapputen?
Men ska man verkligen bygga fönstren efter att AC'n är trasig? I så fall måste man ju ha magnetlås eller liknande som låser fönstren när AC'n funkar, vad skulle det kosta?
tjatte skrev:
Okej... vi talar alltså om de vanliga uppehållen och inte vid ändstationerna, då kommer nästa intressanta fråga, ponera nu att man ställer dörrarna på fria istället för att öppna, hur ofta kommer båda dörrar per vagn att få vara stängda ? inte speciellt ofta, således kommer ju "kylan" att smita ut i alla fall varje gång man stannar ett tåg, varför älta problemet, återigen är det som om man inte har något annat att göra än just klaga... klaga... klaga...., för i slutändan är det som så att oavsett vad SL eller operatören gör kommer det finnas någon som direkt känner sig missgynnad av saker och ting, sådan är världen och är man del av den får man finna sig i att det inte alltid går ens egen önskade väg!
Öhh, näe, det lär väl finnas en hel del tillfällen där alla dörrar inte alls öppnas på varje station. Dessutom kan man ha detektorer som känner av om någon är i närheten av dörrarna, om ingen är i närheten kan de glida igen om man så vill.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev: Hur tar sig synskadade genom en spärr?
De känner sig fram med käppen till spärrkuren och går igenom.
bruse skrev: Hur öppnade en dörr?
De drar ner handtaget?
bruse skrev:Hur går de uppför en trappa?
Som de lärt sig. Ett steg i taget.
bruse skrev:det som fungerar i den stora världen utanför ankdamen, ska tydligen inte gå i Sverige.
Du verkar hata SL.

Tänk dig in i de synskadades situation. Endera kommer det en typ av vagnar där dörrarna går upp och sen kommer en vagn där det inte finns några dörrar (eftersom de inte ser med käppen var de är).

I den varlden du gillar så har man inte dörrar som öppnar med knapp blandat med dörrar som öppnas själv. (Möjligen i Storbritannien, men det tror jag inte).
Sen vet jag inte vilken värld du menar?
Menar du att HELA världen förutom Sverige har knappar på dörrarna?
Menar du att HELA världen förutom Sverige skiter i synskadade?
Bantekniker
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

Bobjörk skrev:I den varlden du gillar så har man inte dörrar som öppnar med knapp blandat med dörrar som öppnas själv. (Möjligen i Storbritannien, men det tror jag inte).
Mja... på pendeltågen i London åtminstone så fanns det när jag bodde där (2003-05) till största delen dörrar som öppnades med knapp, plus några tåg med helt manuella gångjärnsdörrar, gamla sextitalare. På T-banan fanns det (och finns än) enbart självöppnande dörrar.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Barre

Inlägg av Barre »

Någon som vet varför man inte använder sig av luftridå i de vagnar som har AC, dessa fläktar är ju mig veterligen inte särskiljt stora, men gören väldans skillnad.
"I bring nothing to the table!"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tvärbanans dörrar måste öppnas medels knapptryckning! Men det kanske är lättare för föraren eller konduktören att upptäcka att någon har problem och då se till att denna får hjälp!
Samma sak med avstigningsdörrarna på en del bussar. Det är värre, för det är inte konsekvent!

Problemet med att kylan läcker ut blir det omvända på vintern! I båda fallen går det åt energi till att återfå rätt temperatur, så viss besparing blir det kanske med att inte öppna alla dörrar?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Tvärbanans dörrar måste öppnas medels knapptryckning! Men det kanske är lättare för föraren eller konduktören att upptäcka att någon har problem och då se till att denna får hjälp!
Samma sak med avstigningsdörrarna på en del bussar. Det är värre, för det är inte konsekvent!

Problemet med att kylan läcker ut blir det omvända på vintern! I båda fallen går det åt energi till att återfå rätt temperatur, så viss besparing blir det kanske med att inte öppna alla dörrar?
Jag skulle vilja räkna på det där. Vad kostar det att öppna 21 dörrar i ett 3xC20-tåg istället för att folk få öppna de dörrarna som behövs (max 5 i Kärrtorp som ett exmpel) varje station, varje avgång varje dag året runt?

Vad kostar det att hela tiden värma upp den kalla luften som strömmar in när alla 21 dörrarna öppns vid varje station?

Och vad kostar det inte i sjukskrivningar att hundratals människor utsätts för drag vid varje station hela tiden 21 dörrar öppnas? Det drar förskräckligt utefter golvet i C20 då väggarna vid dörrarnainte går ned till golvet.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Detta blev ju en tråd som spårade ur till smutskasting av SL, vilket inte var min mening.

Ni har fått ett förbannat fint pendeltåg som var/är verkligen tyst, dessutom såg jag knappt tillstymmelse av skräp vare sig på hållplatsyta eller i tåget.
Jag gillade helt enkelt det jag såg och åkte med.

Killen i spärren blev liiite förvånad när jag önskade honom en fortsatt trevlig dag, kommentaren tillbaka var rent ut sagt "taskig" i hans ögon, INGEN hade enligt honom sagt detta fast han suttit i 7 timmar (med rast förståss), kan det bero på att folk som sitter i spärren inte är ett piss värda i den gemene Stockolmarens ögon??
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Slagpåse skrev:Detta blev ju en tråd som spårade ur till smutskasting av SL, vilket inte var min mening.

Ni har fått ett förbannat fint pendeltåg som var/är verkligen tyst, dessutom såg jag knappt tillstymmelse av skräp vare sig på hållplatsyta eller i tåget.
Jag gillade helt enkelt det jag såg och åkte med.

Killen i spärren blev liiite förvånad när jag önskade honom en fortsatt trevlig dag, kommentaren tillbaka var rent ut sagt "taskig" i hans ögon, INGEN hade enligt honom sagt detta fast han suttit i 7 timmar (med rast förståss), kan det bero på att folk som sitter i spärren inte är ett piss värda i den gemene Stockolmarens ögon??
Jag sa till en tunnelbaneförare en gång när jag klev av, att han körde skitbra! Med fina mjuka inbromsningar. Han bara glodde på mig som jag förolämpat honom. Lite ödmjukhet hade inte skadat.

Ja, X60 är skitfina, rymliga. men cykelplatsen är ett skämt. Det får inte plats cyklar där alls! Platsen är för kort. Konstruktören måste ha måttat med en barncykel. Men det gör inget, vagnen är så rymlig överallt, så flera cyklar får plats utan bekymmer vid dörrarna.cyklar, dock inte mycket i de där
Skriv svar