Detta är min första bildgåta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Rätt, det nya tåget som startar i höst i FinlandLennart skrev:Pendolino littera Sm3
Pendolinotågen har trafikerats sen år 1995, till en början mellan Åbo och Helsingfors. Så småningom har trafiken utökats att omfatta andra orter. VR aviserar om trafiken inkommande höst:AleWi skrev:Rätt, det nya tåget som startar i höst i FinlandLennart skrev:Pendolino littera Sm3
I mitt tycke är Pendolinotrafiken en bluff. Prisen motsvarar inte kvaliteten. Tågen är inte märkbart snabbare än IC-tågen, trots att Pendolinoturerna oftast stannar på antalet färre stationer. Kollade den preliminära tidtabellen, jag tycks ha haft fel. En resa med IC-tågen mellan Helsingfors och Uleåborg (68 mil) tar ca 7 timmar, medan resan med Pendolinotågen tar knappa 6 timmar.Antalet tågturer i fjärrtrafiken ökar fr.o.m 3. september. Nya snabba Pendolino- och InterCity-turer sätts in runt om på bannätet isynnerhet i rusningstid.
Pendolino-trafiken fördubblas från Helsingfors till Tammerfors, Jyväskylä och Kouvola. Till exempel från Kuopio till Helsingfors sätts en ny snabb Pendolino-förbindelse in via Kouvola. Tåget avgår från Kuopio kl. 5.45 och är i Helsingfors kl. 9.48. Från Helsingfors till Tammerfors sätts nya snabba förbindelser, till exempel Pendolino-turen kl. 16.33 från Helsingfors till Tammerfors.