Bildgåta från Finland

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Bildgåta från Finland

Inlägg av AleWi »

Vad är det får typ av tåg jag har fotat?
Bild

Detta är min första bildgåta
Lennart

Inlägg av Lennart »

Pendolino littera Sm3
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Rätt

Inlägg av AleWi »

Lennart skrev:Pendolino littera Sm3
Rätt, det nya tåget som startar i höst i Finland
Användarens profilbild
Piirka

Re: Rätt

Inlägg av Piirka »

AleWi skrev:
Lennart skrev:Pendolino littera Sm3
Rätt, det nya tåget som startar i höst i Finland
Pendolinotågen har trafikerats sen år 1995, till en början mellan Åbo och Helsingfors. Så småningom har trafiken utökats att omfatta andra orter. VR aviserar om trafiken inkommande höst:
Antalet tågturer i fjärrtrafiken ökar fr.o.m 3. september. Nya snabba Pendolino- och InterCity-turer sätts in runt om på bannätet isynnerhet i rusningstid.

Pendolino-trafiken fördubblas från Helsingfors till Tammerfors, Jyväskylä och Kouvola. Till exempel från Kuopio till Helsingfors sätts en ny snabb Pendolino-förbindelse in via Kouvola. Tåget avgår från Kuopio kl. 5.45 och är i Helsingfors kl. 9.48. Från Helsingfors till Tammerfors sätts nya snabba förbindelser, till exempel Pendolino-turen kl. 16.33 från Helsingfors till Tammerfors.
I mitt tycke är Pendolinotrafiken en bluff. Prisen motsvarar inte kvaliteten. Tågen är inte märkbart snabbare än IC-tågen, trots att Pendolinoturerna oftast stannar på antalet färre stationer. Kollade den preliminära tidtabellen, jag tycks ha haft fel. En resa med IC-tågen mellan Helsingfors och Uleåborg (68 mil) tar ca 7 timmar, medan resan med Pendolinotågen tar knappa 6 timmar.

Dörren på bilden är ingång för Pendolinoförarna. På denna bild ser vi dörren i sin rätta omgivning. Bakom Pendolinon skymtar en "Tschendolino" dvs. en modern rälsbuss litt. Dm12.

Piirka
---------------
Språklektion 329 i Mumindalen

förstaklassist - etta, elev i första klassen
Skriv svar