DN: Pendeltåg kolliderade vid Märsta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

DN: Pendeltåg kolliderade vid Märsta

Inlägg av Zill »

DN: Pendeltåg kolliderade vid Märsta

Två pendeltåg kolliderade vid Märsta station strax innan klockan ett natten till lördag. Ingen skadades allvarligt.

Polisen fick in larmet om kollisionen 00.45 på lördagen.
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Inlägg av scotland_dan »

Aftonbladets artikel suger!
Som vanligt ren skitjournalistik.
Någon som vet lite mer vad som verkligen hände?

-Dan
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Här finns sansade spekulationer om vad som hänt: http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/666523.htm
Joel
Inlägg: 234
Blev medlem: söndag 27 juli 2003 17:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Joel »

Jäklar, jag läste just aftonbladets artikel! :D Det är ju så oerhört överdrivet så det inte är sant! De beskriver ju i närmast Märsta som ett katastrofområde!
Direkt felaktig information.. Tror de underskattar sin ställning som tidning, detta kan få svåra konsekvenser för dem om de fortsätter i samma stil.. farligt farligt.
-"SPÅRSPRING!!"
Señor Bombarderio
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 07 juli 2006 15:59

Inlägg av Señor Bombarderio »

Har noen dødd?
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

Señor Bombarderio skrev:Har noen dødd?
"Ingen skadades allvarligt" - om du hade läst det första inlägget...
Señor Bombarderio
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 07 juli 2006 15:59

Inlägg av Señor Bombarderio »

Skal lese mer nøye neste gang.
TriTub
Inlägg: 35
Blev medlem: tisdag 31 maj 2005 19:06

Inlägg av TriTub »

scotland_dan skrev:Aftonbladets artikel suger!
Som vanligt ren skitjournalistik.
Någon som vet lite mer vad som verkligen hände?

-Dan
De jag gissar är en sammankoppling som gick lite väl fort, de bilder som ja sett visar två enheter nära varandra, inte innutivarandra...
Hade de gått så fort som AB beskriver det så borde hytterna stå ihop...?

Eller så har banverket felat, lagt in ingående tåg på samma spår som tåget som lämnar märsta. Fast varför skulle Sthlms tåg köra så passa tät trafik i Märsta kl 01?
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Som vanligt finns mer information på Tågforum
http://f28.parsimony.net/forum68262/messages/12260.htm
Det är inte för sent att börja på nytt
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Inlägg av scotland_dan »

Som vanligt kanska mycket FUD.

Läste någonstans att de nu har börjat tjafs med signalsystemet som
en orsak.....
Antar att jag är jävig, men jag har svårt att tro att det är så komplicerat som signal system som har ballat. Troligare att förloppet har hänt i linje med vad som diskuteras i tråden som någon länkade till tidigare.

Aftonbladet taktik: I stället för att göra en artikel om primärnyheten dvs vad,hur,när och varför något hände. så gör man en artikel indirekt om vad som hände. dvs hur folk "upplevde" vad som hände....mmmmm känslor....
inget behov av att kontrollera att man fått fakta rätt, 10 min med en mikrofon istället för 2 timar av ringande till personer man inte får tag i etc
:roll:

Om någon vet mer om vad som verkligen har hänt.. var inte blyga!

-Daniel
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Fick höra lite i huset idag. Man kan väl säga att hade en person gjort fel, hade inget hänt, men jag tolkade berättelsen att alla tre gjorde fel: båda förarna och tågklareraren. eller fel å fel, missförstånd mer kanske?

Sen är spårstumpen ATC-övervakad, vilket innebär att någon förare måste ha kopplat ur sin ATC. Vilket man brukar göra vid tillkoppling, annars går det ju inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Smällen i Märsta

Inlägg av Patrick »

En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? :?:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Smällen i Märsta

Inlägg av bruse »

Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? :?:
Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.

Koppla tåg med folk i gör man ju jämnt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Smällen i Märsta

Inlägg av Patrick »

bruse skrev:
Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? :?:
Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.

Koppla tåg med folk i gör man ju jämnt!
OK, då fattar jag - vi har ju inte så mycket från och tillkopplingar på Tuben under trafik så jag var bara osäker.

Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Smällen i Märsta

Inlägg av bruse »

Patrick skrev:
bruse skrev:
Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? :?:
Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.

Koppla tåg med folk i gör man ju jämnt!
OK, då fattar jag - vi har ju inte så mycket från och tillkopplingar på Tuben under trafik så jag var bara osäker.

Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
Om det nu skulle vara en ihopkoppling, det är det man tvistar om.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Patrick skrev:Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
Nej, tillkoppling sker i låg hastighet med det ena fordonsättet stillastående. I fallet Märsta trodde åtminstone någon att tillkoppling skulle ske, och åtminstone en person som inte trodde det.
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Inlägg av scotland_dan »

Tack, misstänkte att det var det vanliga. typ:
"något som det gått rutin i och man börjat driva från föreskrifterna lite för att snabba upp förloppet eller dylikt". lite trött etc. Ett par kilometer i timmen kan lá inte vara så farligt så man koncenterar sig inte.....

Tur att det var sent så att det inte fanns så mycket bräckliga pensionärer....
bara alkoholpåverkade ungdomar...mjuka i kroppen så de flesta klarade sig nog bra. :twisted:


I slutändan: det är svårt att jobba under ATC kontroll hela tiden. Samt:
Det är svårt att designa system som vidgar systemgränserna för vad som omfattas av systemets säkerhetsfunktioner utan att få Företags- politiska/ekonomiska problem på halsen. :(
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smällen i Märsta

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? :?:
Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.

Koppla tåg med folk i gör man ju jämnt!
Vet inte om jag någon gång suttit i ett pendeltåg som kopplar. Men jag har suttit i "riktiga" tåg som kopplats, och då känns det som om tåget rycker till och rör sig en halvmeter. Var väl vanligt i bl.a. Hässleholm där Helsingborgsvagnarna (och vagnar från Köpenhamn?) kopplades till tåget från Malmö för vidare färd norröver!

Hur gjorde man vid ändstationerna på T-banan när tågen kopplades till 8-vagnståg? Vill minnas att man utrymde tågen och kopplade tågen innan passagerarna fick stiga ombod. Men här var det ju ingen som hade anledning att sitta kvar. Det var ju vändande tåg! (Möjligen att en vilsen resenär, som åkt för långt, skulle vilja sitta kvar!)
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Smällen i Märsta

Inlägg av TimK »

LÅ1 skrev: Hur gjorde man vid ändstationerna på T-banan när tågen kopplades till 8-vagnståg? Vill minnas att man utrymde tågen och kopplade tågen innan passagerarna fick stiga ombod. Men här var det ju ingen som hade anledning att sitta kvar. Det var ju vändande tåg! (Möjligen att en vilsen resenär, som åkt för långt, skulle vilja sitta kvar!)
Vet inte om man gör det fortfarande, men så sent som i fjol hade man regelbunden från- och tillkoppling tre gånger varje vardag på Tub3. Där gällde att man tömde tåget före koppling, men man brukade inte kontrollera att tåget var tomt innan kopplingen började. Man ropade ut att alla skulle av, de fick en ordentlig chans att lämna tåget (och man höll ju koll tills man såg att inga fler klev av), sedan stängde man dörrarna och kopplingsövervakaren började arbeta.

Mvh Tim
Skriv svar