DN: Pendeltåg kolliderade vid Märsta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Två pendeltåg kolliderade vid Märsta station strax innan klockan ett natten till lördag. Ingen skadades allvarligt.
Polisen fick in larmet om kollisionen 00.45 på lördagen.
Två pendeltåg kolliderade vid Märsta station strax innan klockan ett natten till lördag. Ingen skadades allvarligt.
Polisen fick in larmet om kollisionen 00.45 på lördagen.
-
Här finns sansade spekulationer om vad som hänt: http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/666523.htm
Jäklar, jag läste just aftonbladets artikel!
Det är ju så oerhört överdrivet så det inte är sant! De beskriver ju i närmast Märsta som ett katastrofområde!
Direkt felaktig information.. Tror de underskattar sin ställning som tidning, detta kan få svåra konsekvenser för dem om de fortsätter i samma stil.. farligt farligt.

Direkt felaktig information.. Tror de underskattar sin ställning som tidning, detta kan få svåra konsekvenser för dem om de fortsätter i samma stil.. farligt farligt.
-"SPÅRSPRING!!"
-
De jag gissar är en sammankoppling som gick lite väl fort, de bilder som ja sett visar två enheter nära varandra, inte innutivarandra...scotland_dan skrev:Aftonbladets artikel suger!
Som vanligt ren skitjournalistik.
Någon som vet lite mer vad som verkligen hände?
-Dan
Hade de gått så fort som AB beskriver det så borde hytterna stå ihop...?
Eller så har banverket felat, lagt in ingående tåg på samma spår som tåget som lämnar märsta. Fast varför skulle Sthlms tåg köra så passa tät trafik i Märsta kl 01?
Som vanligt finns mer information på Tågforum
http://f28.parsimony.net/forum68262/messages/12260.htm
http://f28.parsimony.net/forum68262/messages/12260.htm
Det är inte för sent att börja på nytt
-
Som vanligt kanska mycket FUD.
Läste någonstans att de nu har börjat tjafs med signalsystemet som
en orsak.....
Antar att jag är jävig, men jag har svårt att tro att det är så komplicerat som signal system som har ballat. Troligare att förloppet har hänt i linje med vad som diskuteras i tråden som någon länkade till tidigare.
Aftonbladet taktik: I stället för att göra en artikel om primärnyheten dvs vad,hur,när och varför något hände. så gör man en artikel indirekt om vad som hände. dvs hur folk "upplevde" vad som hände....mmmmm känslor....
inget behov av att kontrollera att man fått fakta rätt, 10 min med en mikrofon istället för 2 timar av ringande till personer man inte får tag i etc
Om någon vet mer om vad som verkligen har hänt.. var inte blyga!
-Daniel
Läste någonstans att de nu har börjat tjafs med signalsystemet som
en orsak.....
Antar att jag är jävig, men jag har svårt att tro att det är så komplicerat som signal system som har ballat. Troligare att förloppet har hänt i linje med vad som diskuteras i tråden som någon länkade till tidigare.
Aftonbladet taktik: I stället för att göra en artikel om primärnyheten dvs vad,hur,när och varför något hände. så gör man en artikel indirekt om vad som hände. dvs hur folk "upplevde" vad som hände....mmmmm känslor....
inget behov av att kontrollera att man fått fakta rätt, 10 min med en mikrofon istället för 2 timar av ringande till personer man inte får tag i etc

Om någon vet mer om vad som verkligen har hänt.. var inte blyga!
-Daniel
Fick höra lite i huset idag. Man kan väl säga att hade en person gjort fel, hade inget hänt, men jag tolkade berättelsen att alla tre gjorde fel: båda förarna och tågklareraren. eller fel å fel, missförstånd mer kanske?
Sen är spårstumpen ATC-övervakad, vilket innebär att någon förare måste ha kopplat ur sin ATC. Vilket man brukar göra vid tillkoppling, annars går det ju inte.
Sen är spårstumpen ATC-övervakad, vilket innebär att någon förare måste ha kopplat ur sin ATC. Vilket man brukar göra vid tillkoppling, annars går det ju inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Smällen i Märsta
En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet? 

Re: Smällen i Märsta
Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet?
Koppla tåg med folk i gör man ju jämnt!
OK, då fattar jag - vi har ju inte så mycket från och tillkopplingar på Tuben under trafik så jag var bara osäker.bruse skrev:Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet?
Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
Om det nu skulle vara en ihopkoppling, det är det man tvistar om.Patrick skrev:OK, då fattar jag - vi har ju inte så mycket från och tillkopplingar på Tuben under trafik så jag var bara osäker.bruse skrev:Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet?
Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
Nej, tillkoppling sker i låg hastighet med det ena fordonsättet stillastående. I fallet Märsta trodde åtminstone någon att tillkoppling skulle ske, och åtminstone en person som inte trodde det.Patrick skrev:Verkar dock inte som i Märsta fallet att det var en vanlig hopkoppling, för inte rör sig båda tågen vid en koppling samtidigt?
-
Tack, misstänkte att det var det vanliga. typ:
"något som det gått rutin i och man börjat driva från föreskrifterna lite för att snabba upp förloppet eller dylikt". lite trött etc. Ett par kilometer i timmen kan lá inte vara så farligt så man koncenterar sig inte.....
Tur att det var sent så att det inte fanns så mycket bräckliga pensionärer....
bara alkoholpåverkade ungdomar...mjuka i kroppen så de flesta klarade sig nog bra.
I slutändan: det är svårt att jobba under ATC kontroll hela tiden. Samt:
Det är svårt att designa system som vidgar systemgränserna för vad som omfattas av systemets säkerhetsfunktioner utan att få Företags- politiska/ekonomiska problem på halsen.
"något som det gått rutin i och man börjat driva från föreskrifterna lite för att snabba upp förloppet eller dylikt". lite trött etc. Ett par kilometer i timmen kan lá inte vara så farligt så man koncenterar sig inte.....
Tur att det var sent så att det inte fanns så mycket bräckliga pensionärer....
bara alkoholpåverkade ungdomar...mjuka i kroppen så de flesta klarade sig nog bra.

I slutändan: det är svårt att jobba under ATC kontroll hela tiden. Samt:
Det är svårt att designa system som vidgar systemgränserna för vad som omfattas av systemets säkerhetsfunktioner utan att få Företags- politiska/ekonomiska problem på halsen.

Vet inte om jag någon gång suttit i ett pendeltåg som kopplar. Men jag har suttit i "riktiga" tåg som kopplats, och då känns det som om tåget rycker till och rör sig en halvmeter. Var väl vanligt i bl.a. Hässleholm där Helsingborgsvagnarna (och vagnar från Köpenhamn?) kopplades till tåget från Malmö för vidare färd norröver!bruse skrev:Alla tåg till Nynäshamn delades i Västerhaninge. Skulle se ut det att först utrymma tåget, kontrollera att alla är ute och sedan koppla isär/ihop. Sen på med alla igen. Då lär inte några minuter räcka.Patrick skrev:En fråga bara - gör man ofta tillkopplingar med trafikanter ombord? Borde man inte ha tomma tåg ifall olyckan är framme som i detta fallet?
Hur gjorde man vid ändstationerna på T-banan när tågen kopplades till 8-vagnståg? Vill minnas att man utrymde tågen och kopplade tågen innan passagerarna fick stiga ombod. Men här var det ju ingen som hade anledning att sitta kvar. Det var ju vändande tåg! (Möjligen att en vilsen resenär, som åkt för långt, skulle vilja sitta kvar!)
- TimK
- Kontakt:
Vet inte om man gör det fortfarande, men så sent som i fjol hade man regelbunden från- och tillkoppling tre gånger varje vardag på Tub3. Där gällde att man tömde tåget före koppling, men man brukade inte kontrollera att tåget var tomt innan kopplingen började. Man ropade ut att alla skulle av, de fick en ordentlig chans att lämna tåget (och man höll ju koll tills man såg att inga fler klev av), sedan stängde man dörrarna och kopplingsövervakaren började arbeta.LÅ1 skrev: Hur gjorde man vid ändstationerna på T-banan när tågen kopplades till 8-vagnståg? Vill minnas att man utrymde tågen och kopplade tågen innan passagerarna fick stiga ombod. Men här var det ju ingen som hade anledning att sitta kvar. Det var ju vändande tåg! (Möjligen att en vilsen resenär, som åkt för långt, skulle vilja sitta kvar!)
Mvh Tim