Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tror du att operatörsbyten löser Pendeltågsproblemet?

Omröstningen slutade söndag 09 juli 2006 23:00

Ja - någon gång
16
39%
Nej - det är inte där problemet ligger
18
44%
Vet inte
7
17%
 
Antal röster: 41

Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av Patrick »

Nu har nästa operatör - vilken i ordningen? - tagit över Stockholms Pendeltågstrafik. Alla höjdarna har framträtt i diverse media och slagit sig för bröstet och stolt lovat bättre och tätare trafik som kommer i tid. Har vi inte hör det förut? 8)

Sedan dyker den gode - och kloke - Björn Sylven upp och säger det som dom höga herrarna inte nämner med ett ord, nämligen att utan ett upprustat infrasystem, dvs spår, växlar, signaler, kontaktledningar mm, så kommer aldrig Pendeltågen att fungera så bra som både SL och trafikanterna kräver. :twisted:

Med andra ord - kan jag nästan lova - kommer snö och kyla som vanligt läga sina kalla krokben i trafiken när den tiden kommer, växlar kommer att kärva och kontaktledningar kommer att rasa, dvs allt kommer att bli som "vanligt" 8)

Och när detta har varit ett tag vad gör SL, jo byter till nästa operatör, och så blir det för evigt, detta då det är lättare att byta operatör än Banverk eller andra delar av infrastrukturhandläggarna! :!:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av NerdBoy »

Patrick skrev:Nu har nästa operatör - vilken i ordningen? - tagit över Stockholms Pendeltågstrafik.
När jag räknar på fingrarna får jag det till den tredje operatören sedan SL bildades: SJ -> Citypendeln -> Stockholmståg.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av Patrick »

NerdBoy skrev:
Patrick skrev:Nu har nästa operatör - vilken i ordningen? - tagit över Stockholms Pendeltågstrafik.
När jag räknar på fingrarna får jag det till den tredje operatören sedan SL bildades: SJ -> Citypendeln -> Stockholmståg.
Aha - det känns som många fler, men jag kanske tittar in i framtiden också :wink:`

Var det inte någon före Citypendeln - har ett svagt minne av någon med Skånska intressen som även dom brakade ihop totalt? Kan dock minnas fel. :roll:
Senast redigerad av Patrick den måndag 19 juni 2006 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

det bästa vore att byta ut Banverket till en annan operatör, det är där problemet ligger...

Att byta operatör till Pendeltågstrafiken lite dpå och då, är bara ett valfläsk för de som åker, man lovar guld och gröna skogar...
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

Byggare Bob skrev:det bästa vore att byta ut Banverket till en annan operatör, det är där problemet ligger...

Att byta operatör till Pendeltågstrafiken lite dpå och då, är bara ett valfläsk för de som åker, man lovar guld och gröna skogar...
Valfläsk? Kanske mera lapptäcke? :wink:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:
NerdBoy skrev:
Patrick skrev:Nu har nästa operatör - vilken i ordningen? - tagit över Stockholms Pendeltågstrafik.
När jag räknar på fingrarna får jag det till den tredje operatören sedan SL bildades: SJ -> Citypendeln -> Stockholmståg.
Aha - det känns som många fler, men jag kanske tittar in i framtiden också :wink:`

Var det inte någon före Citypendeln - har ett svagt minne av någon med Skånska intressen som även dom brakade ihop totalt? Kan dock minnas fel. :roll:
Det var väl så att Citypendeln delvis bytte ägare vid ett tillfälle, och kanske ledning också! Eller minns jag fel?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Slutar man göra förebyggande underhåll under en lång tid, så slutar saker fungera. Det vet alla som har hus, bil, båt osv. Precis så har SL gjort med pendeltågen i sin iver att spara pengar. Så det spelar ingen roll vilken operatör som kör, så länge SL inte ger pengar för förebyggande underhåll.

Att skylla på 40-åringar vagnar är fegt dumt och vittnar om stor okunskap. På Lidingö och Nockeby kör man med 60-åriga vagnar utan problem. Varför går det där? Jo man sköter underhållet!

Nu har man på SL insett detta och skjuter till mer pengar för just underhåll. Så dags det. De pengarna skulle säkert CiP velat haft!

Och så länge den socialistiska regeringen som suttit vid makten i princip sedan andra värdlskriget inte skjuter till en enda krona för att bygga ut infrastrukturen i Stockholm, kommer det fortsätta vara störningskänsligt i 10-20 år till. Det satsas mycket pengar i Norrland, Göteborg, Malmö, men inte en krona i Stockholm. Det är inte annat än ett förakt för Sveriges största stad och Sveriges nav vad gäller järnvägstrafiken. Stopp i Stockholm ger återbörd på hela järnvägsnätet i hela Sverige. Men det skiter Göran i, bara han får fiffla med sitt husbygge i Sörmland så är han nöjd. (Ja han är nu åttalad för brott mot diverse lagar i samband med sitt husbygge).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
37368
Inlägg: 819
Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53
Ort: Stockholm (THP)

Inlägg av 37368 »

Byggare Bob skrev: det bästa vore att byta ut Banverket till en annan operatör, det är där problemet ligger...
Inte f-n har det blivit bättre under de få dagar som Stockholmståg kört pendeln istället:
sl.se skrev:Pendeltåg Bålsta/ Nynäshamnslinjen
Förseningar på som mest 23 minuter på grund av att tågen kör med nedsatt hastighet mellan Älvsjö och Farsta strand.
Inskrivet 06-06-17 15:59 Uppdaterat 06-06-20 09:09
No shit? Inte ett tåg mot Bålsta har gått i tid sedan den 17:e (då brukar dessutom skolornas sommarlov vara den enda perioden då tågen håller tidtabellen hyfsat åtminstone). Detta fel beror knappast på operatören, utan på Banverket. Men detta banfel har funnits i 4 dagar nu och vad har hänt? Inte ett dyft. Stockholmståg kunde åtminstone ta och lägga om tidtabellen för tågen tillfälligt så att man tar hänsyn till denna fördröjning vid Farsta/Älvsjö.

Att fortsätta köra enligt en tidtabell som är omöjlig att hålla (oavsett orsaken) är idiotiskt, framförallt på Nynäsgrenens enkelspår då tåg som lämnar Nynäs i tid måste vänta på mötande tåg som är försenade p.g.a. Älvsjö/Farsta-grejen, samtidigt som de blir ytterligare försenade när de själva kommer fram till passagen med nedsatt hastighet.

EDIT: Fixade syntaxen i citat-rutan
Senast redigerad av 37368 den tisdag 20 juni 2006 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

37368 skrev: No shit? Inte ett tåg mot Bålsta har gått i tid sedan den 17:e (då brukar dessutom skolornas sommarlov vara den enda perioden då tågen håller tidtabellen hyfsat åtminstone). Detta fel beror knappast på operatören, utan på Banverket. Men detta banfel har funnits i 4 dagar nu och vad har hänt? Inte ett dyft. Stockholmståg kunde åtminstone ta och lägga om tidtabellen för tågen tillfälligt så att man tar hänsyn till denna fördröjning vid Farsta/Älvsjö.

Att fortsätta köra enligt en tidtabell som är omöjlig att hålla (oavsett orsaken) är idiotiskt, framförallt på Nynäsgrenens enkelspår då tåg som lämnar Nynäs i tid måste vänta på mötande tåg som är försenade p.g.a. Älvsjö/Farsta-grejen, samtidigt som de blir ytterligare försenade när de själva kommer fram till passagen med nedsatt hastighet.
Det där är ju inte operatörens fel! Det är ju infrastrukturhållaren, Banverket. Undrar också hur det kan ta 4 dagar att skicka ut ett gäng arbetslösa att städa och repa staket? Jobb finns i Sverige, men folk ska inte jobba i det socialistiska Sverige utan vara beroende av statens bidrag, läs beroende av regeringen.

Edit glömde ett inte, å så vare knas med citatfunktionen.
Senast redigerad av bruse den tisdag 20 juni 2006 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

bruse skrev:
37368 skrev:
Byggare Bob skrev: det bästa vore att byta ut Banverket till en annan operatör, det är där problemet ligger...
Inte f-n har det blivit bättre under de få dagar som Stockholmståg kört pendeln istället:
sl.se skrev:Pendeltåg Bålsta/ Nynäshamnslinjen
Förseningar på som mest 23 minuter på grund av att tågen kör med nedsatt hastighet mellan Älvsjö och Farsta strand.
Inskrivet 06-06-17 15:59 Uppdaterat 06-06-20 09:09
No shit? Inte ett tåg mot Bålsta har gått i tid sedan den 17:e (då brukar dessutom skolornas sommarlov vara den enda perioden då tågen håller tidtabellen hyfsat åtminstone). Detta fel beror knappast på operatören, utan på Banverket. Men detta banfel har funnits i 4 dagar nu och vad har hänt? Inte ett dyft. Stockholmståg kunde åtminstone ta och lägga om tidtabellen för tågen tillfälligt så att man tar hänsyn till denna fördröjning vid Farsta/Älvsjö.

Att fortsätta köra enligt en tidtabell som är omöjlig att hålla (oavsett orsaken) är idiotiskt, framförallt på Nynäsgrenens enkelspår då tåg som lämnar Nynäs i tid måste vänta på mötande tåg som är försenade p.g.a. Älvsjö/Farsta-grejen, samtidigt som de blir ytterligare försenade när de själva kommer fram till passagen med nedsatt hastighet.


Ursäkta ett litet inhopp, men tidtabellen på statens spår läggs väl av Banverket? Om höga vederbörande på Banverket i Borlänge kunde tänka sig att se över tidtabellen vore det väl trevligt, och förseningarna på Nynäsbanan får väl samma vederbörande ta på sig också? Undermåligt spårunderhåll hette det visst i media.

//Lars
37368
Inlägg: 819
Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53
Ort: Stockholm (THP)

Inlägg av 37368 »

Lars Ödlund skrev: Ursäkta ett litet inhopp, men tidtabellen på statens spår läggs väl av Banverket? Om höga vederbörande på Banverket i Borlänge kunde tänka sig att se över tidtabellen vore det väl trevligt, och förseningarna på Nynäsbanan får väl samma vederbörande ta på sig också? Undermåligt spårunderhåll hette det visst i media.

//Lars
Precis! Ett operatörsbyte är alltså inte den revolutionnerande lösningen som fröken Kettner och herr Jangälv snackar om.

Av någon anledning tror våra styrande att om man har en trafikbeställare (SL), en tågunderhållare (Tågia), en operatör (Stockholmståg) och en infrastrukturleverantör (Banverket) som är helt fristående från varandra så räcker det med att byta ut en av dessa för att komma till rätta med problemen...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

37368 skrev:
Lars Ödlund skrev: Ursäkta ett litet inhopp, men tidtabellen på statens spår läggs väl av Banverket? Om höga vederbörande på Banverket i Borlänge kunde tänka sig att se över tidtabellen vore det väl trevligt, och förseningarna på Nynäsbanan får väl samma vederbörande ta på sig också? Undermåligt spårunderhåll hette det visst i media.

//Lars
Precis! Ett operatörsbyte är alltså inte den revolutionnerande lösningen som fröken Kettner och herr Jangälv snackar om.

Av någon anledning tror våra styrande att om man har en trafikbeställare (SL), en tågunderhållare (Tågia), en operatör (Stockholmståg) och en infrastrukturleverantör (Banverket) som är helt fristående från varandra så räcker det med att byta ut en av dessa för att komma till rätta med problemen...
Kan väl snarare vara på det viset att olika personer i ledningarna för olika företag kan ha olika bra kontakter och kontaktvägar in i Banverket, för att få gehör och förståelse för de problem man ser medden egna och andras trafik.
Sen borde ju alla faktiskt förstå att detta med att f trafiken att funger i alla väder, varför skulle det funka i Stockholm ? Det gör de ju inte på andras ställen heller !
Däremot så är ju storleken på problemen större ju mer trafik man har på en sträcka. Inte ens hemma i östergötland, så är trafiken 100%-ig.
Förhoppningen är ju att SL-trafiken också ska komma upp i sammma klass nu då, när visst blod förts över.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av Patrick »

LÅ1 skrev:
Patrick skrev:
NerdBoy skrev: När jag räknar på fingrarna får jag det till den tredje operatören sedan SL bildades: SJ -> Citypendeln -> Stockholmståg.
Aha - det känns som många fler, men jag kanske tittar in i framtiden också :wink:`

Var det inte någon före Citypendeln - har ett svagt minne av någon med Skånska intressen som även dom brakade ihop totalt? Kan dock minnas fel. :roll:
Det var väl så att Citypendeln delvis bytte ägare vid ett tillfälle, och kanske ledning också! Eller minns jag fel?
Var det inte BK-tåg som drev pendeltågen under en period innan Citypendeln tog över? Har för mig det! :?
Donny Lindberg
Inlägg: 85
Blev medlem: fredag 17 mars 2006 18:39
Ort: Stockholm

Re: Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Inlägg av Donny Lindberg »

Patrick skrev:
LÅ1 skrev:
Patrick skrev: Aha - det känns som många fler, men jag kanske tittar in i framtiden också :wink:`

Var det inte någon före Citypendeln - har ett svagt minne av någon med Skånska intressen som även dom brakade ihop totalt? Kan dock minnas fel. :roll:
Det var väl så att Citypendeln delvis bytte ägare vid ett tillfälle, och kanske ledning också! Eller minns jag fel?
Var det inte BK-tåg som drev pendeltågen under en period innan Citypendeln tog över? Har för mig det! :?

BK-Tåg var en av dom tre delägarna av Citypendeln vid starten/DL
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

bruse skrev:Slutar man göra förebyggande underhåll under en lång tid, så slutar saker fungera. Det vet alla som har hus, bil, båt osv. Precis så har SL gjort med pendeltågen i sin iver att spara pengar. Så det spelar ingen roll vilken operatör som kör, så länge SL inte ger pengar för förebyggande underhåll.

Att skylla på 40-åringar vagnar är fegt dumt och vittnar om stor okunskap. På Lidingö och Nockeby kör man med 60-åriga vagnar utan problem. Varför går det där? Jo man sköter underhållet!

Nu har man på SL insett detta och skjuter till mer pengar för just underhåll. Så dags det. De pengarna skulle säkert CiP velat haft!

Och så länge den socialistiska regeringen som suttit vid makten i princip sedan andra värdlskriget inte skjuter till en enda krona för att bygga ut infrastrukturen i Stockholm, kommer det fortsätta vara störningskänsligt i 10-20 år till. Det satsas mycket pengar i Norrland, Göteborg, Malmö, men inte en krona i Stockholm. Det är inte annat än ett förakt för Sveriges största stad och Sveriges nav vad gäller järnvägstrafiken. Stopp i Stockholm ger återbörd på hela järnvägsnätet i hela Sverige. Men det skiter Göran i, bara han får fiffla med sitt husbygge i Sörmland så är han nöjd. (Ja han är nu åttalad för brott mot diverse lagar i samband med sitt husbygge).
Jag röstade på det andra alternativet!

Och mycket av svaret står här i Bruses inlägg :!:

Det är rena dårskapen att satsa så stora belopp på järnvägarna i Norrland. Bara sträckan Umeå-Luleå har en prislapp på 16-19 miljarder. Och sedan vill man väl vidare mot Haparanda. Sträckor som inte har någon som helst lönsamhet i sig. Och som kommer kräva subventioner av staten.

Jag säger inte att man inte ska satsa på Norrland. Men förnuftet måste komma i första hand framför politikers dumheter i sandlådan.
Stockholm och andra befolkningstäta områden bör komma högre upp på listan. För 19 miljarder kan man göra mycket i en stad som Stockholm. Utbyggd tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka borde vara högaktuellt för att ta ett exempel!

Mikael
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

37368 skrev:
sl.se skrev:Pendeltåg Bålsta/ Nynäshamnslinjen
Förseningar på som mest 23 minuter på grund av att tågen kör med nedsatt hastighet mellan Älvsjö och Farsta strand.
Inskrivet 06-06-17 15:59 Uppdaterat 06-06-20 09:09
No shit? Inte ett tåg mot Bålsta har gått i tid sedan den 17:e (då brukar dessutom skolornas sommarlov vara den enda perioden då tågen håller tidtabellen hyfsat åtminstone). Detta fel beror knappast på operatören, utan på Banverket. Men detta banfel har funnits i 4 dagar nu och vad har hänt? Inte ett dyft. Stockholmståg kunde åtminstone ta och lägga om tidtabellen för tågen tillfälligt så att man tar hänsyn till denna fördröjning vid Farsta/Älvsjö.

Att fortsätta köra enligt en tidtabell som är omöjlig att hålla (oavsett orsaken) är idiotiskt, framförallt på Nynäsgrenens enkelspår då tåg som lämnar Nynäs i tid måste vänta på mötande tåg som är försenade p.g.a. Älvsjö/Farsta-grejen, samtidigt som de blir ytterligare försenade när de själva kommer fram till passagen med nedsatt hastighet.
Att ändra en tidtabell på Banverkets spår är inget du gör i ett hafs. Banverket och övriga operatörer som blir drabbade skall säga sitt, SL med alla bussanslutningar som i sin tur har anslutningar till buss/tunnelbana/båtar osv. Det är ett GIGANTISKT arbete att byta tidtabell (gångtider).

Bättre vore om Banverket sköter det dom skall göra, underhålla sina saker. Sedan nedsättningen förra veckan har Banverket sagt minst tre gånger att allt är klart. Då huvudskyddsombud och Arbetsmiljöverket kontrollerat är det inte klart. "Ojdå, var det bråte och hål där också?! Det måste vi missat......" Så är det på många ställen, trots rapport efter rapport efter rapport.....!
Johan Fredin
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 11:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Johan Fredin »

Det skulle vara intressant att höra från någon anställd hur personalpolitiken tycks vara/är hos den nya operatören jämfört med CiP.

Är det enbart höjdarna som är utbytta, eller har det förekommit någon form av rotation bland mellan- och enhetscheferna ? Någon form(ej 100%) av rotation hos de sistnämnda tycker jag borde vara ett krav från SL.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Fredin skrev:Det skulle vara intressant att höra från någon anställd hur personalpolitiken tycks vara/är hos den nya operatören jämfört med CiP.

Är det enbart höjdarna som är utbytta, eller har det förekommit någon form av rotation bland mellan- och enhetscheferna ? Någon form(ej 100%) av rotation hos de sistnämnda tycker jag borde vara ett krav från SL.
SL kan givetvis inte kräva något som gäller vilka personer som en entreprenör ska ha anställda, ganska självklart, däremot ser jag det som nästan lika självklart att man byter ut ett antal chefer vilka många är kvar sedan SJ:s tid och säkerligen fortfarande lever kvar i det gamla tänkandet.

Intressant är att Stockholmståg i alla fall lyckats visa en skillnad efter att man tagit över, tågen är nu tvättade och det som varit helt omöjligt ända sedan SJ:s tid har nu helt plötsligt blivit möjligt, har man anställt tvättare nu? eller har tvätten som varit trasig sedan mitten på -90 talet helt plötsligt lagats?

Vi slapp i allafall en upprepning av varannankvarts trafiken och bussar till Gnesta o Nynäs...

//Lasse
Tågförare tub1
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 21 juni 2006 11:32

Inlägg av Tågförare tub1 »

SL kan givetvis inte kräva något som gäller vilka personer som en entreprenör ska ha anställda, ganska självklart,
Möjligen inte, men däremot borde SL kunna kräva ett större inslag av akademisk kompetens hos mellancheferna. Som det är nu(i vilket fall på connex) är det ja-sägande tågförare/spärrvakter som arbetar som mellanchefer. Att de bör ha någon form av akademisk utbildning för det jobbet är kanske inte för jobbet i sig, utan snarare av den anledningen att de skulle vara attraktiva på arbetsmarknaden utanför det egna företaget.

Som det är idag så tycks mellancheferna vara rädda för att fatta egna beslut(vilket även leder till långa beslutsprocesser) som skulle gynna SL/verksamheten i stort men initialt vara sämre för det egna företaget. En rädsla för att bli delegerad till arbetare är ju då befogad, något som inte skulle förekomma hos en akademiker, då denne skulle vara attraktiv för arbetsgivare även i andra branscher.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Möjligen inte, men däremot borde SL kunna kräva ett större inslag av akademisk kompetens hos mellancheferna. Som det är nu(i vilket fall på connex) är det ja-sägande tågförare/spärrvakter som arbetar som mellanchefer. Att de bör ha någon form av akademisk utbildning för det jobbet är kanske inte för jobbet i sig, utan snarare av den anledningen att de skulle vara attraktiva på arbetsmarknaden utanför det egna företaget.

Som det är idag så tycks mellancheferna vara rädda för att fatta egna beslut(vilket även leder till långa beslutsprocesser) som skulle gynna SL/verksamheten i stort men initialt vara sämre för det egna företaget. En rädsla för att bli delegerad till arbetare är ju då befogad, något som inte skulle förekomma hos en akademiker, då denne skulle vara attraktiv för arbetsgivare även i andra branscher.
Intressant argument för akademisk kompetens. Tyvärr är arbetsmarknaden för akademiker dålig, så dessvärre är det nog lika enkelt att skrämma dessa till nickedockeri. :(

Vi hoppas alla på bättre tider.

Dessutom tror jag att det är en god sak att det går att "gå långa vägen".

Noga taget tror jag att det är lika illa att renodla rekryteringsvägen, vare sig det är frågan om internrekrytering (befordrade spärrvakter) eller externrekrytering (akademiker). I båda fallen blir ledningen nog alltför enkelspårig.

Sakernas tillstånd i Connex är måhända ett exempel på det klassiska ledarskapsdilemmat: starka (eller bara autokratiska) ledare brukar samla på sig svaga personer på närmast lägre befälsnivå.

Vi på kollektivet på SL Tåg, i salig åminnelse, tyckte oss i alla fall spåra tendenser i den vägen. Liknande avarter finns det för övrigt gott om i den akademiska värden.

Å andra sidan tror jag att utrymmet för självsvådliga och obstruerande mellanchefer har minskat, och det ska vi nog vara glada för. Särskilt som SL verkar ha varit speciellt anfrätt av den sjukan.

Det vi vill ha är ju en mellanchef som vågar fatta de beslut han ska fatta och inte har några andra hyss för sig (framför allt revirtänkande).

Ett exempel på revirtänkande som enligt mitt förmenande borde straffas med offentlig schavottering (fast från Uppsala):
Uppsala kommun grävde upp Dragarbrunnsgatan för, vill jag minnas, rörläggning. Det likaledes kommunala bussbolaget, som planerade att tre år senare införa elektroniska hållplatsskyltar på platsen, vaknade till liv och ville passa på tillfället att lägga ned kablarna när gatan ändå var uppgrävd.

Ytterst välbetänkt kan man tycka både som skattebetalare och vägtrafikant. Det tyckte emellertid inte den andra kommunala förvaltningen som anlade attityden "håll er borta från våra gropar".

Och mycket riktigt: gatan lades igen för att ett par år senare grävas upp igen för kabelläggningen.

Men åter till svaga mellanchefer som tycks vara ett större problem idag. Jag undrar om inte mellanchefer är den yrkesgrupp som drabbats hårdast av dagens system med upphandlingar och tidsbegränsade kontrakt och kortlivade företag. Hög tuppkam är nog en lyx som få chefer vågar unna sig idag.

SI
(bussförare och akademiker och fd järnvägare om någon undrar)
Skriv svar