Fyra C20 på bron

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:Brunnsparken är nog en het kandidat, åtminstone på spårvägsfronten.

39% av alla passager torde ske med M31 och 6 axlar.
61% av alla pasager torde ske med M28/M29 och 8 axlar

Detta ger i så fall 7,22 axlar per 27 sekunder, eller 963 axlar i timmen, förutsatt att Lisebergslinjen/Ringlinjen inte körs (Vi skiljer på föreningen och linjesträckningen) Då tillkommer mellan 2 och 8 axlar per tåg och timme.

//Tony
Frågan gällde per dygn! Om jag förstår TonyM rätt så handlar hans resonemanget om maxtimmen! ???
Pratar vi maxtimme så måste det varit ungefär samma antal axelpassager på TUB1-spåren som syns på första bilden i denna tråd! Ett tåg varannan minut och 8 Cx-vagnar per tåg ger 240 vagnar. 240 vagnar och 4 axlar per vagn blir 960 axlar! Detta är då räknat på ett spår och därmed endast en riktning!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:

Detta ger i så fall 7,22 axlar per 27 sekunder, eller 963 axlar i timmen, förutsatt att Lisebergslinjen/Ringlinjen inte körs (Vi skiljer på föreningen och linjesträckningen) Då tillkommer mellan 2 och 8 axlar per tåg och timme.

//Tony
Frågan gällde per dygn! Om jag förstår TonyM rätt så handlar hans resonemanget om maxtimmen! ???
Pratar vi maxtimme så måste det varit ungefär samma antal axelpassager på TUB1-spåren som syns på första bilden i denna tråd! Ett tåg varannan minut och 8 Cx-vagnar per tåg ger 240 vagnar. 240 vagnar och 4 axlar per vagn blir 960 axlar! Detta är då räknat på ett spår och därmed endast en riktning!
Som jag (miss)förstod Ragnars inlägg så gällde just den frågan spårväg. Bron på bilden har säkerligen fler axelpassager, ett Tunnelbanetåg är aningen längre än 30m med futtiga 6 eller 8 axlar. Om jag förstått allt rätt så passeras bron dessutom av ett sådant tåg en gång nästan varje halvminut i högtrafik. Siffran för tunnelbanebron är alltså mångfaldigt större.

Per dygn är svårare att räkna ut - bör man räkna medeldygn, vardagsdygn eller helgdygn?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Djursholms Ösby på Roslagsbanan är väl i såfall också en kandidat, hur många axlar som rör sig där har jag dock inte en susning om, men det borde vara rätt många. :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev:

//Tony
Som jag (miss)förstod Ragnars inlägg så gällde just den frågan spårväg. Bron på bilden har säkerligen fler axelpassager, ett Tunnelbanetåg är aningen längre än 30m med futtiga 6 eller 8 axlar. Om jag förstått allt rätt så passeras bron dessutom av ett sådant tåg en gång nästan varje halvminut i högtrafik. Siffran för tunnelbanebron är alltså mångfaldigt större.

Per dygn är svårare att räkna ut - bör man räkna medeldygn, vardagsdygn eller helgdygn?

//Tony
Ok! Ragnar T skrev "samlade plats för spårtrafik i världen"! Så jag missförstod det också, eller snarare "glömde ursprungsfrågan på vägen". Det gällde inte ett spår utan en plats! Då får man nästan 4-dubbla min beräkning, när det gäller maxtimmen. Men dyngssiffran är som sagt mer svårberäknad!

Kan man räkna det som om det är en plats där både T-banan och järnvägens sammanbindningsbana passerar Riddarhollmen parallellt? Då borde det bli ganska många axlar per dygn där!

Skulle annars tro att den mest traffikerade "spår-platsen" finns i någon mångmiljonstad någon stans! Troligen en hyffsad modern sådan, Tokey? NewYork? Eller det kanske är på en helt oväntad plats?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Byggare Bob skrev:Djursholms Ösby på Roslagsbanan är väl i såfall också en kandidat, hur många axlar som rör sig där har jag dock inte en susning om, men det borde vara rätt många. :D
Har för mej att jag läst att någon station på Roslagsbanan har haft någon form av svenskt rekord. Hade med passagerarantal att göra. Flest av- och påstigande eller flest resande förbi en viss punkt?
Förmodligen det senare! För det var en knutpunkt, inte Stockholm Ö.

Har också för mej att Jakobsbergs station har haft någon form av rekord!
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

essin skrev:
kildor skrev:
JDS skrev:Nu är det bara att ta sig an nästa utmaning: Att fånga fem tåg på samma bild. Det är inte omöjligt! (Fast det gäller väl att veta när man skall vara där!)
Och när händer det????
Tillåter signaleringen att ett tåg befinner sig på övergångsspåret (eller vad det heter) i mitten medan ett annat är på spåret det ska in på? Även om det skulle vara möjligt, får man nog vänta länge innan man får se en sån manöver...
Wildhog skrev:Ska man verkligen hårddra det hela så syns hela 8 st enheter litt C20 på bild...
Den åttonde, är det den man bara ser yttersta kanten av i tåget längst till vänster?
Pyttelite är ändå pyttelite eller hur? hehehe...
/tågvärd på stockholmståg
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

LÅ1 skrev:
Byggare Bob skrev:Djursholms Ösby på Roslagsbanan är väl i såfall också en kandidat, hur många axlar som rör sig där har jag dock inte en susning om, men det borde vara rätt många. :D
Har för mej att jag läst att någon station på Roslagsbanan har haft någon form av svenskt rekord. Hade med passagerarantal att göra. Flest av- och påstigande eller flest resande förbi en viss punkt?

OM jag inte minns fel nu så ligger jakan på tredje plats i antalet resenärer/dag så det är måååånga som kliver av/på i våra provisoriska perronger. Må de skynda sig på att bygga om stationen, man får magsår varje gång vi stannar där.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Wildhog skrev:
LÅ1 skrev:

OM jag inte minns fel nu så ligger jakan på tredje plats i antalet resenärer/dag så det är måååånga som kliver av/på i våra provisoriska perronger. Må de skynda sig på att bygga om stationen, man får magsår varje gång vi stannar där.
Ja, så var det nog! Jakobsberg har inte rekord, men har en förvånandsvärd hög placering i listan över stationer med många av- och påstigningar!
Undra om 3:e-platsen står sej, eller om det är en gammal notering! Framför allt i Malmö har det ju hänt en del när det gäller passagerarströmmar! (Öresundstågen + nya Pågatågslinjer).
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Det skulle vara jätteintressant om man fick reda på en uppdaterad top tio lista på antalet trafikanter i samtliga stationer. Få se om jakobsberg inte sjunkit ner nu i placeringar. Tror dock om även den sjunkit ner så bör den vara högt upp. Är det någon som vet hur/vart man kan få reda på en bra, aktuell lista?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Så var det dax igen. I fredags ställde jag mig och väntade tålmodigt tills följande fastnade i kameran. Jag är inte helt nöjd men det får duga tills vidare. :P

Bild

Exakt hur länge jag väntade vågar jag inte berätta för då tycker ni nog att jag är mer än lovligt knäpp. :wink:
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

4 av 5 möjliga, Inte dåligt. :D
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Snyggt, Nerdboy!!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Grattis!
Var stod du nånstans? För lågt för Katarinahissen...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

bruse skrev:Grattis!
Ekenbar? Du har jue en hel ute plats där uppe.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:Grattis!
Jag stod på en terrass snett nedanför gångbron som går till hissen.
Skriv svar