Två kommande nyheter inom SL-land

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ditt argument är ett argument i sak. Mitt argument däremot är ett principiellt argument: Man ska inte alltid förutsätta att alla andra ser på saker som man själv gör.

Det är faktiskt inte alla som tycker att det är en rättighet att få tala i mobilen bara för att man vill. Och även om jag själv tycker att det är rätt fånigt med mobilförbud i kollektivtrafiken (om än bara i vissa vagnsdelar) så har jag mycket svårt att ansluta mig till din jämförelse mellan att inte kunna tala i mobilen och att sitta i fängelse. Fråga Joy Rahman om han hellre hade kunnat träffa sina barn i åtta och ett halvt år om han gick med på att inte prata i mobilen under den tiden. Jag tror nog han hade nappat på det erbjudandet ganska kvickt :-).

-- Tim
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

TimK skrev:Ditt argument är ett argument i sak. Mitt argument däremot är ett principiellt argument: Man ska inte alltid förutsätta att alla andra ser på saker som man själv gör.

Det är faktiskt inte alla som tycker att det är en rättighet att få tala i mobilen bara för att man vill. Och även om jag själv tycker att det är rätt fånigt med mobilförbud i kollektivtrafiken (om än bara i vissa vagnsdelar) så har jag mycket svårt att ansluta mig till din jämförelse mellan att inte kunna tala i mobilen och att sitta i fängelse. Fråga Joy Rahman om han hellre hade kunnat träffa sina barn i åtta och ett halvt år om han gick med på att inte prata i mobilen under den tiden. Jag tror nog han hade nappat på det erbjudandet ganska kvickt :-).

-- Tim
Jo, att jämföra med ett fängelse var kanske inte så perfekt men i såna här tider när allt kretsar kring teknik så är det inte så konstigt att många vill testa nya mobilen och använda dom till att prata med t.ex. sina föräldrar som undrar när man ska komma hem, det är ju knappast fel, föräldrarna kan ju vara oroliga och om barnen inte får svara i telefonen bara för att dom sitter i bussen så blir föräldrarna bara mer oroliga.

Men alla tycker ju inte så, det finns ju fortfarande dom som har sin gamla nalle från år 1990 som tycker att den räcker bra till att prata i en gång per år och då är det klart att dom klagar på dom andra som pratar oftare än just dom.
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

aik_putte skrev: Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Visst, på muséer, i skolan och på biografer och såna ställen så ska man ju inte prata i telefonen men om man inte får prata i telefonen när man är utanför huset och ska iväg och stämma möte med nån så är det nästan som ett fängelse att inte få det typ.
Jag var 19 år gammal när jag fick min första mobil.

Visst den är ett bra hjälpmedel (kan jag erkänna även om jag faktiskt misstänker svagt att den kommer bidra till jordens undergång så småningom) men jag var knappast i "fängelse" de första nitton åren av mitt liv :D

Jag tycker det är lite lustigt att de ett år efter att de proppat tunnlarna fulla med 3g-master ska införa mobilförbud.. det här handlar bara om att de fått ohyggligt många klagomål om fjortisar som sitter och skriker i mobilen och eftersom problemet är olösligt så gör de såhär, för att slippa alla dessa klagomål. De kommer bara hänvisa till sina "mobilfria zoner" i fortsättningen och så levde de lyckliga i alla sina dar.. ? ;)
Svend Christensen

Mobilfrie zoner

Inlägg av Svend Christensen »

Det har tidligere i debatten været nævnt, at der fandtes mobilfrie zoner i Øresundstog.
Det er ikke helt rigtigt.
Der findes i alle DSB-tog, herunder også Øresundstog, såkaldte "stillekupéer". Her må bare "føres korte dæmpede samtaler, og mobiltelefoner skal være lydløse".
Det indebærer, at det ikke er forbudt at modtage eller sende en SMS, ligesom man må anvende mobiltelefonen til spil. Telefonens ringetone skal være afbrudt, og den må heller ikke udsende andre lyde. Man må alså heller ikke føre en længere samtale, RÅBE og SKRIGE, synge, høre musik på radio eller på andre måder, hvis musikken kan høres af andre.
Du skal kort sagt være helt tyst.

På strækninger med pladsreservation kan man reservere plads i en stillekupé.

Det er erfaringsvis de øvrige passagerer, der først og fremmest håndhæver forbuddet. Mange bemærker ikke, at de har sat sig ind i en stillekupé, før de bliver irettesat af en medpassager, eksempelvis når deres mobiltelefon ringer, eller hvis de taler med en ledsager.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

aik_putte skrev:
TimK skrev:
aik_putte skrev: Det är nåt man får ta när man är utanför sitt hus, alla samtal är inte störande heller och nästan alla pratar ju i mobilen, t.o.m. du, man kan inte ta bort något som är så naturligt och det är ju klart att man ska få prata i sin mobil om man måste/behöver det.
Det vore nog en fördel om man lärde sig att inte alla människor ser på saker på samma sätt.

Bara för att du råkar tycka att det är någon sorts rättighet att tala i mobilen i tid och otid behöver inte alla andra för den skull hålla med dig.

Bara för att man går utanför huset är man inte då skyldig att finna sig i precis vad som helst heller.

-- Tim
Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Visst, på muséer, i skolan och på biografer och såna ställen så ska man ju inte prata i telefonen men om man inte får prata i telefonen när man är utanför huset och ska iväg och stämma möte med nån så är det nästan som ett fängelse att inte få det typ.
Det fungerade jättebra innan mobilen fanns i var mans hand. Man fick helt enkelt PLANERA istället.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev: Det fungerade jättebra innan mobilen fanns i var mans hand. Man fick helt enkelt PLANERA istället.
Och innan tunnelbanan kom, cyklade man eller gick. Det fungerade det med.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

aik_putte skrev:Jo, att jämföra med ett fängelse var kanske inte så perfekt men i såna här tider när allt kretsar kring teknik så är det inte så konstigt att många vill testa nya mobilen och använda dom till att prata med t.ex. sina föräldrar som undrar när man ska komma hem, det är ju knappast fel, föräldrarna kan ju vara oroliga och om barnen inte får svara i telefonen bara för att dom sitter i bussen så blir föräldrarna bara mer oroliga.

Men alla tycker ju inte så, det finns ju fortfarande dom som har sin gamla nalle från år 1990 som tycker att den räcker bra till att prata i en gång per år och då är det klart att dom klagar på dom andra som pratar oftare än just dom.
För det första: Min telefon är inte särskilt ny. Den är inte antik heller, utan från 2000-talets första decennium...
För det andra: Jag använder min telefon stundom flera gånger om dagen, och åtminstone flera gånger i veckan.
Ger dessa två saker möjligen mig rätt att klaga?
Eller tycka att dina argument faller platt?

Vad jag förstår skulle inte hela tåg eller hela bussar vara mobilfria. Om man behöver ringa, då sätter man sig i en sådan del av färdmedlet att man kan göra det.
Och varför skulle det vara var människas rätt att ha roligt just NU och alla andra sekunder? Ska du kolla teknik, och råkat få plats i en mobilfri zon, så kan du väl vänta till du stigit av - eller byta plats vid tillfälle.

Det jag däremot irriterar mig på - och många med mig - är att få reda på mer eller mindre "intima" detaljer om folks grannar, eller höra om upplysningar som troligen skulle fälla den ena eller andra parten för insiderbrott om det utnyttjades, eller helt enkelt delta i en diskussion om "tänk - hon hade samma klänning den gången också, och hatten sen, den passade inte alls!", allt i samma höga samtalston för att övervinna bakgrundsbruset från tåget.

Du framför en åsikt att du har rätt att prata i telefon var du vill när du åker.
Jag framför en åsikt att det ska finnas någon plats där jag kan slippa att lyssna på telefonsamtal som jag helst inte vill höra.
Och nej: det är inte säkert att jag alltid väljer den platsen. Jag kanske behöver ringa...
Professionell tyckare
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:
MartinW skrev: Det fungerade jättebra innan mobilen fanns i var mans hand. Man fick helt enkelt PLANERA istället.
Jag sa inte att man måste avskaffa mobiler, utan att det går att planera även idag. Måste man verkligen ringa när man är på tuben, eller går det att vänta 10 minuter? Har folk inte vett att vänta lite om man råkar bli 10 minuter sen till ett möte?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kantorn skrev:Du framför en åsikt att du har rätt att prata i telefon var du vill när du åker.
Jag framför en åsikt att det ska finnas någon plats där jag kan slippa att lyssna på telefonsamtal som jag helst inte vill höra.
Och nej: det är inte säkert att jag alltid väljer den platsen. Jag kanske behöver ringa...

Det är inte politikernas uppgift att "styra" folket med massa löjliga påbud till höger och vänster, så därför tänker jag och säkert många med mig att ringa precis var jag vill.

Man får inte dricka sprit eller öl inom kollektivtrafiken heller (där finns det dessutom lagrum!), men hur många bryr sig om det???
Lika många som kommer att bry sig om "mobilfria zoner"!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Byggare Bob skrev:Det är inte politikernas uppgift att "styra" folket med massa löjliga påbud till höger och vänster, så därför tänker jag och säkert många med mig att ringa precis var jag vill.

Man får inte dricka sprit eller öl inom kollektivtrafiken heller (där finns det dessutom lagrum!), men hur många bryr sig om det???
Tycker du att man ska ha rätten att få röka var man vill? Eller är det också ett onödigt påbud?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Byggare Bob skrev:
Kantorn skrev:Du framför en åsikt att du har rätt att prata i telefon var du vill när du åker.

Det är inte politikernas uppgift att "styra" folket med massa löjliga påbud till höger och vänster, så därför tänker jag och säkert många med mig att ringa precis var jag vill.

Trist att du inte tar hänsyn till de som blir störda av ditt handlande.
Professionell tyckare
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

kildor skrev: Tycker du att man ska ha rätten att få röka var man vill? Eller är det också ett onödigt påbud?
Nej, det respekterar jag, röker själv men tar hänsyn till andra. Vet vad en astmatiker kan få för besvär.
Kantorn skrev:Trist att du inte tar hänsyn till de som blir störda av ditt handlande.
Jag skaffade inte mobiltelefon för att ta hänsyn, jag skaffade den för att kunna kommunicera med omvärlden.

Sen att vissa personer skriker och gapar när dom överhuvudtaget yttrar sig, både verbalt och i mobilen, det kan inte jag göra något åt...

Förbud i all ära, men nån jävla måtta får det vara...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

aik_putte skrev:Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Enkelt, resan till/från jobbet kanske är den enda riktigt lugna stunden man kan få på en hel dag. Massor av surr på jobbet och kanske fullt med skrikande barn hemmavid. Är det så otroligt konstigt att folk tar bilen fast det det går t.ex. tunnelbana direkt mellan jobbet och hemmet?
Kantorn skrev:Det jag däremot irriterar mig på - och många med mig - är att få reda på mer eller mindre "intima" detaljer om folks grannar, eller höra om upplysningar som troligen skulle fälla den ena eller andra parten för insiderbrott om det utnyttjades, eller helt enkelt delta i en diskussion om "tänk - hon hade samma klänning den gången också, och hatten sen, den passade inte alls!", allt i samma höga samtalston för att övervinna bakgrundsbruset från tåget.
Fast beror inte det på att det mesta du räknat upp faller utanför ditt intresseområde? Om det sitter två personer strax invid dig som diskuterar ett nytt spårvägsnät i stockholms innerstad så antar jag att du tycker det är mycket trevligare att höra diskussionen :) Och i så fall kommer man till frågan vad som är intressant att höra eller inte. Det var bra nära att jag + sällskap åkte ett par hållplatser extra häromdagen för att passagerarna bakom oss berättade så intressant skvaller :) :)
Jag tycker däremot att det är helt fel att berätta om saker som faktiskt kan ställa till problem för någon som inte är med i konversationen, och där ligger solklart på den som pratar och inte den som lyssnar.

Här är en kul grej förresten:
http://www.tjuvlyssnat.se/viewone.php?p ... 05%2014:19
MartinW skrev:
bruse skrev:
Jag sa inte att man måste avskaffa mobiler, utan att det går att planera även idag. Måste man verkligen ringa när man är på tuben, eller går det att vänta 10 minuter? Har folk inte vett att vänta lite om man råkar bli 10 minuter sen till ett möte?
Det är rätt bra att tala om för övriga mötesdeltagare att man är 10 min och inte 10 timmar sen. De flesta kan vänta 10 minuter men är man avsevärt mycket senare så kör de nog helst igång mötet med en gång istället för att först vänta en kvart och sen ändå starta utan att man själv hunnit fram till mötet. Dessutom kan man få reda på sådant som att "nej, vi måste starta nu för att x,y och z ska hinnas med i tid" och det kanske är ett möte där man måste närvara vid start för att få rösträtt (årsmöte i någon förening t.ex.), då kan man överväga att göra något annat istället för att komma sen till mötet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Byggare Bob skrev: Jag skaffade inte mobiltelefon för att ta hänsyn, jag skaffade den för att kunna kommunicera med omvärlden.
Jag skaffade inte bilen för att ta hänsyn, jag skaffade den för att ta mig fram. Så jag kör hur katten jag vill och håller 20 km/h på enfiliga motortrafikleder.
Jag skaffade inte min bärbara stereo (typ bergsprängare a la 80-tal) för att ta hänsyn, utan för att lyssna på musik. Därför sk-ter jag fullständigt i att klockan är fyra på natten, jag vill spela musik för full volym utomhus mitt inne i ett bostadsområde.

Två paralleller - något hårddragna - till vad du säger. Hänsyn kan man ta även om det inte var andemeningen vid köptillfället. Och är det inte svårare att ta hänsyn än att sitta i en annan vagn, då har du svårigheter med din omgivning. Eller tvärt om.
Professionell tyckare
pellle

Inlägg av pellle »

Vad är nästa steg? Mobilförbud på den sida av gatan med jämna nummer? På Odenplan?

Vad är skillnaden mellan konversation i mobiltelefon och normal konversation?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

pellle skrev:Vad är skillnaden mellan konversation i mobiltelefon och normal konversation?
Skillnaden är att den nyfikne inte hör vad den andre parten i samtalet säger i ett mobilt samtal. Å då ringer dom SL eller sin landstingspolitker och gnäller.

Likheten: båda samtalen kan vara störande.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

pellle skrev:Vad är nästa steg? Mobilförbud på den sida av gatan med jämna nummer? På Odenplan?

En stor skillnad som någon påpekade på annat håll för inte så länge sedan, som jag tycker stämmer rätt bra, är att ett normalt samtal uppfattas som en enda ljudström som man kan liksom förnimma en gång och sedan ta för givet och strunta i, vilket de flesta klarar av alldeles utmärkt.

När man för ett telefonsamtal offentligt kommer detta stötvis: man pratar ett tag, så blir man tyst, och så börjar man prata igen. Det blir ett återkommande störningsmoment som är mycket svårare att vänja sig vid.

Mvh Tim
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TimK skrev:
pellle skrev:Vad är nästa steg? Mobilförbud på den sida av gatan med jämna nummer? På Odenplan?

En stor skillnad som någon påpekade på annat håll för inte så länge sedan, som jag tycker stämmer rätt bra, är att ett normalt samtal uppfattas som en enda ljudström som man kan liksom förnimma en gång och sedan ta för givet och strunta i, vilket de flesta klarar av alldeles utmärkt.

När man för ett telefonsamtal offentligt kommer detta stötvis: man pratar ett tag, så blir man tyst, och så börjar man prata igen. Det blir ett återkommande störningsmoment som är mycket svårare att vänja sig vid.

Mvh Tim
Man kan ju alltid ge sig till att svara på det medpassagerare säger i mobilen. Antagligen ingen bra idé om medpassageraren ser ut att spela bänkpress bra.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

mats skrev:
TimK skrev:

Mvh Tim
Man kan ju alltid ge sig till att svara på det medpassagerare säger i mobilen. Antagligen ingen bra idé om medpassageraren ser ut att spela bänkpress bra.
Jo i och för sig ;-), men man kanske vill exempelvis koncentrera sig på sin bok?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TimK skrev:
mats skrev:
TimK skrev: En stor skillnad som någon påpekade på annat håll för inte så länge sedan, som jag tycker stämmer rätt bra, är att ett normalt samtal uppfattas som en enda ljudström som man kan liksom förnimma en gång och sedan ta för givet och strunta i, vilket de flesta klarar av alldeles utmärkt.

Mvh Tim
Jo i och för sig ;-), men man kanske vill exempelvis koncentrera sig på sin bok?
Högläs någon fras ur boken då och då kanske? :) :)
Skriv svar