aik_putte skrev:Jo, att jämföra med ett fängelse var kanske inte så perfekt men i såna här tider när allt kretsar kring teknik så är det inte så konstigt att många vill testa nya mobilen och använda dom till att prata med t.ex. sina föräldrar som undrar när man ska komma hem, det är ju knappast fel, föräldrarna kan ju vara oroliga och om barnen inte får svara i telefonen bara för att dom sitter i bussen så blir föräldrarna bara mer oroliga.
Men alla tycker ju inte så, det finns ju fortfarande dom som har sin gamla nalle från år 1990 som tycker att den räcker bra till att prata i en gång per år och då är det klart att dom klagar på dom andra som pratar oftare än just dom.
För det första: Min telefon är inte särskilt ny. Den är inte antik heller, utan från 2000-talets första decennium...
För det andra: Jag använder min telefon stundom flera gånger om dagen, och åtminstone flera gånger i veckan.
Ger dessa två saker möjligen mig rätt att klaga?
Eller tycka att dina argument faller platt?
Vad jag förstår skulle inte hela tåg eller hela bussar vara mobilfria. Om man behöver ringa, då sätter man sig i en sådan del av färdmedlet att man kan göra det.
Och varför skulle det vara var människas rätt att ha roligt just NU och alla andra sekunder? Ska du kolla teknik, och råkat få plats i en mobilfri zon, så kan du väl vänta till du stigit av - eller byta plats vid tillfälle.
Det jag däremot irriterar mig på - och många med mig - är att få reda på mer eller mindre "intima" detaljer om folks grannar, eller höra om upplysningar som troligen skulle fälla den ena eller andra parten för insiderbrott om det utnyttjades, eller helt enkelt delta i en diskussion om "tänk - hon hade samma klänning den gången också, och hatten sen, den passade inte alls!", allt i samma höga samtalston för att övervinna bakgrundsbruset från tåget.
Du framför en åsikt att du har rätt att prata i telefon var du vill när du åker.
Jag framför en åsikt att det ska finnas
någon plats där jag kan slippa att lyssna på telefonsamtal som jag helst inte vill höra.
Och nej: det är inte säkert att jag alltid väljer den platsen. Jag kanske behöver ringa...