Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!Coppas skrev:Tycker inte att det verkar vara som så att upphovsmannen/kvinnan till texten på bilden (som verkar vara skriven på en flytande svenska, om än i talspråksform) är identisk med mannen i DN:s artikel. Den senare försökte enligt artikeln initialt med egna texter/böcker, men verkar numera tydligen nöja sig med enbart sitt eget namn. Det senare är nog definitivt kortare än harangen som är med på bilden här i tråden. Dessutom står det i artikeln att personen som intervjuas där talar en 'vacklande svenska' och det är nog tveksamt ifall han kan behärska skriven svenska flytande om han inte gör det i talad form. Min tanke är alltså att det nog är en helt annan (psykiskt labil?) person än mannen i artikeln som ligger bakom denna skrivklåda.
Mvh // Nico
Ber om ursäkt. Jag fick uppfattningen om att du menade att det var samme upphovsman. Själv gillar jag vare sig det ena eller det andra då jag tycker att dessa uppspetade ’lappar’ förfular ganska mycket. Allra värst är dock de stora pappersaffischer som klistras upp direkt på väggar, dörrar mm. Tycker att vi ändå har varit relativt förskonade från detta tidigare, men jag tycker att det verkar komma mer och mer. Antar att det kan hänga ihop med att SL kanske inte ser det som något prioriterat och kanske minskat på betalningen för saneringen av denna typ av kladd.LÅ1 skrev:Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!
Däremot iriterar jag mej mer på Ernesto Guerra-lapparna än textlapparna! Tycker att båda verkar vara "biverkning" av en psykisk störning!
Är det föresten bara jag som tycker att SL inte är lika allerta på att ta bort illegala afischer nu som förr?
Jag kanske var otydlig? Men det var ingen fara! Jag gillar heller ingen variant av dessa lappar som förfular vår stad. Men av någon anledning så blir jag me förb---ad när jag ser Ernesto G-lapparna än de tätskrivna arken.Coppas skrev:Ber om ursäkt. Jag fick uppfattningen om att du menade att det var samme upphovsman. Själv gillar jag vare sig det ena eller det andra då jag tycker att dessa uppspetade ’lappar’ förfular ganska mycket. Allra värst är dock de stora pappersaffischer som klistras upp direkt på väggar, dörrar mm. Tycker att vi ändå har varit relativt förskonade från detta tidigare, men jag tycker att det verkar komma mer och mer. Antar att det kan hänga ihop med att SL kanske inte ser det som något prioriterat och kanske minskat på betalningen för saneringen av denna typ av kladd.LÅ1 skrev:Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!
Däremot iriterar jag mej mer på Ernesto Guerra-lapparna än textlapparna! Tycker att båda verkar vara "biverkning" av en psykisk störning!
Är det föresten bara jag som tycker att SL inte är lika allerta på att ta bort illegala afischer nu som förr?![]()
Mvh // Nico
Men är det verkligen evenemang i Globen och liknande av den storleken som annonseras illegalt? (jag frågar för att jag vill veta, det är inte en retorisk fråga). Jag gissar att mycket av det som annonseras mer eller mindre illegalt är t.ex. konserter med mindre grupper eller smalare musiksmaker, fast jag kanske har helt fel här.LÅ1 skrev:Vill staden verkligen bli av med denna företeelse?
I så fall så borde man kunna vidtaga åtgärder som att hota med saneringsavgift i samband med att man hyr ut Globen och andra arenor för denna typ av verksamhet. T.ex. X-tusen kronor i hyra och Y-tusen kronor i renhållningsavgift om man kan påvisa mer än ett bestämt antal illegala affischer på stan för den aktuella koncerten! Rejält tilltagen avgift naturligtvis. Det skall vara dyrare än att anlita en reklambyrå som affischerar legalt.
Det borde kanske vara vettigt om man delade av dem i två halvor, t.ex. "rensas måndag" och "rensas fredag" eller liknande. (det kanske redan är gjort så).Barre skrev:Runt om i stan, har reklamaffichplank, fyrkantiga ca 1x1x2 meter, satts upp.
På dessa får man affichera fritt utan att det rensas bort direkt. Dock rensas dessa tavlor 1 gång i veckan.
Verkligen.Barre skrev:Att denna modell inte används i fler områden, eller blir generell förblir för mig ett mysterium.
Logiken är väl "xx är redan yyy'ad, då gör det inget om man yyy'ar mer", byt ut xx mot valfritt objekt och yyy mot kladd, sönderslagning eller vad som helst som egentligen är olämpligt. Logiken passar även på en sån enkel sak som skräp på marken istället för papperskorgen, är det helt renstädat så slänger folk nästan allt skräp i papperskorgen, är det redan en driva med skräp på marken så kastar ganska många mer skräp på marken.Barre skrev:Att kl-ttr-ndet minskar om det ej får vara kvar är ingen nyhet, och att detta även minskar våld, samt bidrar till en generellt säkrare närmiljö finns även belägg för (skall gräva fram någon lämk till någon raport).
Jag har inte tänkt på hur det ser ut nu men för 15-20 år sedan var det vanligt med anslagstavlor t.ex. i Arboga, Lindesberg o.s.v.... en kul parantes är att man verkar ha glömt bort dessa i Lindesberg då det begav sig för 15 år sedan, de rensades aldrig och det var väl ett kanske 5cm tjockt lager av affischer ovanpå varandra på anslagstavlornaBarre skrev:Som en avslutande fråga;
Finns det, vad ni vet liknande anskagstavlor samt kl-tt-rsaneringsinitiativ i övriga sverige, och isåfall, hur går det för dem?
Det fungerar väl som så att en trasig miljö attraherar folk som vill förstöra änu mer, och som inte är snälla. Därav ökningen av våld.mats skrev:[...]
När det gäller våldsbrotten så undrar jag lite över hur psykologin fungerar. Är det verkligen så att det samlas fler förövare eller att tröskeln för att en förövare ska ge sig på någon ändras i en nedkladdad miljö? Jag gissar vilt på att det snarare är att folk känner sig "otrygga" och därför ser otrygga ut, en signal som sänds mer eller mindre omedvetet, vilket gör att de hamnar på andra sidan tröskeln hos förövarna?
Oj, där har du länkat till en omfattande rapport som jag får återkomma till.Barre skrev:Det fungerar väl som så att en trasig miljö attraherar folk som vill förstöra änu mer, och som inte är snälla. Därav ökningen av våld.mats skrev:[...]
När det gäller våldsbrotten så undrar jag lite över hur psykologin fungerar. Är det verkligen så att det samlas fler förövare eller att tröskeln för att en förövare ska ge sig på någon ändras i en nedkladdad miljö? Jag gissar vilt på att det snarare är att folk känner sig "otrygga" och därför ser otrygga ut, en signal som sänds mer eller mindre omedvetet, vilket gör att de hamnar på andra sidan tröskeln hos förövarna?
/Barre, som googlar för fullt efter raporter.
http://hjem.get2net.dk/gronlund/Radsla_ ... Sumpan.pdf
Jag är inte helt säker på om det är Globenevenemang som anonseras på det sättet. Men det är vanligt att EMA Telstars afficher sätts upp där de inte borde, och de använder ju Globen för större konserer! Vem som står bakom "ordern" till klistrarna att sätta upp afficherna på teleskåp och SLs väderskydd är ju svårt att veta!mats skrev:Men är det verkligen evenemang i Globen och liknande av den storleken som annonseras illegalt? (jag frågar för att jag vill veta, det är inte en retorisk fråga). Jag gissar att mycket av det som annonseras mer eller mindre illegalt är t.ex. konserter med mindre grupper eller smalare musiksmaker, fast jag kanske har helt fel här.LÅ1 skrev:Vill staden verkligen bli av med denna företeelse?
I så fall så borde man kunna vidtaga åtgärder som att hota med saneringsavgift i samband med att man hyr ut Globen och andra arenor för denna typ av verksamhet. T.ex. X-tusen kronor i hyra och Y-tusen kronor i renhållningsavgift om man kan påvisa mer än ett bestämt antal illegala affischer på stan för den aktuella koncerten! Rejält tilltagen avgift naturligtvis. Det skall vara dyrare än att anlita en reklambyrå som affischerar legalt.