Konstiga papper med text i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Konstiga papper med text i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

Med jämna mellanrum har jag sett såna här papper uppsatta på lyktstolpar, elskåp och liknande runt om i Stockholm. Jag vet inte om det är någon form av konstprojekt, dagbok eller "debattinlägg" riktat till allmänheten för de är tyvärr lite svårlästa både till form och innehåll. Är det någon på forumet som läst och/eller vet vem som ligger bakom?

Bild

Bild

Bild
VeVen

Inlägg av VeVen »

Dessa "debattinlägg" har väl hunnit bli en klassiker vid det här laget. Jag vet inte vem det är som ligger bakom, men efter att ha läst igenom en del av dessa papper får jag en viss ide om denna.

Det är uppenbart att det är någon som änå på något sätt är väldigt verbal, och hat någon slags förmåga att uttrycka sig. Det är också uppenbart att det är någon med en väldigt kaotisk tankevärld. Det är brottstycken av meningar och tankar, i en aldrig sinande ström. Ofta kan det cirkulera runt något nyckelbegrepp som återkommer gång på gång. Kommer ihåg ett blad där frasen "sjuka i huvudet" återkom gång på gång. Skulle tro att det är en kvinna, medelålders, kanske med konstnärlig bakgrund eller intresse.

VeVeN på djupt vatten
Storuggla

Inlägg av Storuggla »

Jag vill minnas att senast jag läste en sådan där så innehöll de skopor av kritik av socialtjänsten. Det i kombination med den övriga texten (och att de dyker upp år efter år) har fått mig att misstänka en allt annat än frisk person. Hade det varit ett konstprojekt eller ett skämt hade konstnären/spexaren tröttat/gått ut/fått offentligt erkännande i lokaltidningarna vid det här laget.
Alltså, ett psykbryt (ursäkta mitt ordval). Påminner lite om den där Suleiman som delade ut och faxade runt beskrivningar om hur de elaka Kjell och Lisa plågade hans tankar med "evil mind rays" och hur försvaret utvecklat en strålpistol som kunde skjuta genom väggar, och det var det enda sättet att bli fri Kjell och Lisa... :shock:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tror också att det är något "fel i huvudet" å personen som skriver och sätter upp dessa texter! Läste ett brottstycke för en del år sedan, men kommer bara ihåg att det var en väldig svada! (Men via pennan i stället för via tungan!)

Tråden fick mej att tänka på ett namn jag tänkt att jag skulle Googla! Och här fick jag svaret!

Jag tycker att det är brist på hänsyn mot sin omgivning att förfula staden med dessa lappar! Och ett bevis på att man har en skruv lös! (Eller kanske flera?)
Coppas

Inlägg av Coppas »

Tycker inte att det verkar vara som så att upphovsmannen/kvinnan till texten på bilden (som verkar vara skriven på en flytande svenska, om än i talspråksform) är identisk med mannen i DN:s artikel. Den senare försökte enligt artikeln initialt med egna texter/böcker, men verkar numera tydligen nöja sig med enbart sitt eget namn. Det senare är nog definitivt kortare än harangen som är med på bilden här i tråden. Dessutom står det i artikeln att personen som intervjuas där talar en 'vacklande svenska' och det är nog tveksamt ifall han kan behärska skriven svenska flytande om han inte gör det i talad form. Min tanke är alltså att det nog är en helt annan (psykiskt labil?) person än mannen i artikeln som ligger bakom denna skrivklåda.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag läste en annan artikel om Ernesto Guerra för något år sedan och det språkbruk som citerades där var inte samma som på lapparna jag plåtade.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Coppas skrev:Tycker inte att det verkar vara som så att upphovsmannen/kvinnan till texten på bilden (som verkar vara skriven på en flytande svenska, om än i talspråksform) är identisk med mannen i DN:s artikel. Den senare försökte enligt artikeln initialt med egna texter/böcker, men verkar numera tydligen nöja sig med enbart sitt eget namn. Det senare är nog definitivt kortare än harangen som är med på bilden här i tråden. Dessutom står det i artikeln att personen som intervjuas där talar en 'vacklande svenska' och det är nog tveksamt ifall han kan behärska skriven svenska flytande om han inte gör det i talad form. Min tanke är alltså att det nog är en helt annan (psykiskt labil?) person än mannen i artikeln som ligger bakom denna skrivklåda.

Mvh // Nico
Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!

Däremot iriterar jag mej mer på Ernesto Guerra-lapparna än textlapparna! Tycker att båda verkar vara "biverkning" av en psykisk störning!

Är det föresten bara jag som tycker att SL inte är lika allerta på att ta bort illegala afischer nu som förr?
Coppas

Inlägg av Coppas »

LÅ1 skrev:Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!

Däremot iriterar jag mej mer på Ernesto Guerra-lapparna än textlapparna! Tycker att båda verkar vara "biverkning" av en psykisk störning!

Är det föresten bara jag som tycker att SL inte är lika allerta på att ta bort illegala afischer nu som förr?
Ber om ursäkt. Jag fick uppfattningen om att du menade att det var samme upphovsman. Själv gillar jag vare sig det ena eller det andra då jag tycker att dessa uppspetade ’lappar’ förfular ganska mycket. Allra värst är dock de stora pappersaffischer som klistras upp direkt på väggar, dörrar mm. Tycker att vi ändå har varit relativt förskonade från detta tidigare, men jag tycker att det verkar komma mer och mer. Antar att det kan hänga ihop med att SL kanske inte ser det som något prioriterat och kanske minskat på betalningen för saneringen av denna typ av kladd. :cry:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Coppas skrev:
LÅ1 skrev:Nä, jag har aldrig trott att det var samma person! Det var bara att jag de senaste dagarna gått på stan och tänkt att jag måste googla "Ernesto Guerra" för att se vad jag kunde hitta! Denna tråd blev en påminnelse!

Ber om ursäkt. Jag fick uppfattningen om att du menade att det var samme upphovsman. Själv gillar jag vare sig det ena eller det andra då jag tycker att dessa uppspetade ’lappar’ förfular ganska mycket. Allra värst är dock de stora pappersaffischer som klistras upp direkt på väggar, dörrar mm. Tycker att vi ändå har varit relativt förskonade från detta tidigare, men jag tycker att det verkar komma mer och mer. Antar att det kan hänga ihop med att SL kanske inte ser det som något prioriterat och kanske minskat på betalningen för saneringen av denna typ av kladd. :cry:

Mvh // Nico
Jag kanske var otydlig? Men det var ingen fara! Jag gillar heller ingen variant av dessa lappar som förfular vår stad. Men av någon anledning så blir jag me förb---ad när jag ser Ernesto G-lapparna än de tätskrivna arken.

Har några gånger upptäckt nyklistrade illegala reklamaficher och tagit tag i dem och låtit dem falla till marken. Går lätt när tapetklistret är färskt. Funderade en gång på att följa efter klistrarna på lagom avstånd, men insåg att det kanske skulle vara lite halvfarligt att bli påkommen!
VeVen

affisheringen på Södermalm här i Stockholm

Inlägg av VeVen »

affisheringen på Södermalm här i Stockholm

(även inräknat klisterlappar)

Det affishera och klistras flitigt här. Mycket flitigt.

Den som tror att detta skulle vara en möjlighet för mindre komersiellt starka att höras i mediebruset är välkommen hit till Södermalm för att titta efter, och se vad det är som reklameras.

Det som dominerar är det breda och komersiella, av de största och starkaste aktörerna. Visst, kan man se annat också, men då får man titta efter noga. Inte så konstigt. Ur lönsamhetssynpunkt är det naturligtvis bättre att få sätta upp sitt budskap "gratis" i stället för att behöva betala för sig genom att använda reklampelare och liknade lagliga sätt att marknadsföra sig på.

påpåekar VeVeN
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Något som har ökat i omfattning de senaste åren är alla klisterlappar på trafikljusens stolpar! Eller är det bara det att det syns mycket bättre på mörkgröna stolpar än på ljusgula och zink-färgade stolpar, vilket var det vanliga för ca 10 år sedan? Ser mycket illa ut! Tycker att trafikkontoret (eller gatukontoret eller vad det nu heter) skulle anställa några lag som hade till uppgift att sanera dessa stolpar och trafikskyltar från dessa lappar och från kl-tt-r! Lämplig uppgift för s.k. plussjobb eller för sommarjobb?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Håller f.ö. med VeVen om att det till stor del är kommersiella bolag som ligger bakom den illegala affischeringen! Konsertarrangörer och andra inom nöjesbranschen överväger!

Vill staden verkligen bli av med denna företeelse?
I så fall så borde man kunna vidtaga åtgärder som att hota med saneringsavgift i samband med att man hyr ut Globen och andra arenor för denna typ av verksamhet. T.ex. X-tusen kronor i hyra och Y-tusen kronor i renhållningsavgift om man kan påvisa mer än ett bestämt antal illegala affischer på stan för den aktuella koncerten! Rejält tilltagen avgift naturligtvis. Det skall vara dyrare än att anlita en reklambyrå som affischerar legalt.

Fast den metoden hjälper inte mot krogar och butiker. Men krogar måste ju ha en massa tillstånd. För alkoholservering och för att anordna dans, tror jag. Här kanske man kan sätta press på dessa.

Om det nu är önskvärt att få bort affischerna! Jag är lite kluven, men på många ställen är det självklart att de förfular!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Man kan säga mycket om denna företeelse. Nu säger jag mer om denna företeelse:

klistermärken

Mitt peronliga hatobjekt. Har perioder gått runt där jag bor på östra Södermalm och försökt krafsa bort dem. De är ju betydligt mer permanenta jämfört med affisher. I höstas lyckades jag till exemel krafsa bort ett märke med texten "kristdemokratiska samlingspartiet, KdS". Tror nog att jag gjorde detta parti, som ju bytte namn för ett bra tag sedan en tjänst i och med detta! :wink:

reklam och budskap på gator och torg

På gator och torg möts man av en kakafoni av budskap, både komersiella och icke komersiella. Det är en naturlig del av stadsmiljön. Naturligt är också att detta är omgärdat av regler och begränsningar. Butiksskyltar får inte vara hur stora som helst. Reklamvepor kräver bygglov.

utrymme för fler än bara de starkaste och höggljuddaste

Många av oss ser ett värde i en pluralism på detta område. Utan att ta i för mycket kan man säga att det är ett demokratiskt värde!

Problemet är att många verkar tro att det ser ut som det gjorde på vietnamrörelsens tid. Det verkar som om man fortfarande inbillar sig att elskåp och stolpar skulle vara ytor som enbart nyttjades av små, ickekomersiella "aktörer".

Jag säger bara: Välkommen till tjugohundratalet!

vad göra

"Avreglering" funkar inte!

Ett reglerat samarbete kanske. Ta fram en reklamtavla, med låsbar glasruta. Om man satte upp sådana runt om i stan där folk passerar och väntar, som ex.vis tunnelbanestationer skulle man kunna ge ett litet utrymme för de som inte har råd med storslagna reklamkampanjer.

Genom att göra den låsbar så undviker man det man ser idag på elskåpen, att folk tejpar upp lager på lager av jätteaffischer.

Var och en skall inte få tillgång till mer än sin egna lilla yta, och åläggas att ta bort när evenemanget är över.

Notera att detta också förutsätter att man gör upp med illusionen om att det är en mänsklig rättighet att synas offentlig, att vilka medel som helst skulle vara tillåtna i jakten på uppmärksamhet.

filosoferar VeVeN
Barre

Inlägg av Barre »

Att ge även de mindre bemedlade (samt självklart även de rika) en chans att helt legitimt nå ut med sina budskap, och på dett sätt minska mängden reklam på olovlig plat är något som man i Göteborg lyckats relativt bra med.
Runt om i stan, har reklamaffichplank, fyrkantiga ca 1x1x2 meter, satts upp.
På dessa får man affichera fritt utan att det rensas bort direkt. Dock rensas dessa tavlor 1 gång i veckan.

Jag jobbar själv på Järntorget och frekventerar även långgatorna dagligen.
Tidigare fanns det dagligen afficher på fasader, stolpar och elskåp.
Nuförtiden är det inte särskilt mycket olovliga afficher, och även kl-ttr-t- har minskat.

Dock skall kl-tt-rmiskningen till stor del även tillskrivas den satsning som startats i haga/långateområdet som innebär att kl-tt-r åtgärdas innom 24 timmar.

Att denna modell inte används i fler områden, eller blir generell förblir för mig ett mysterium.
Att kl-ttr-ndet minskar om det ej får vara kvar är ingen nyhet, och att detta även minskar våld, samt bidrar till en generellt säkrare närmiljö finns även belägg för (skall gräva fram någon lämk till någon raport).

Att våldet trotts dessa två åtgärdet ökat i det nämda området motsäger förvisso denna teori, men får sin förklaring då man tittar på förtätningen av butiker/restauranger/nattklubbar.
Deras ökning i antal tillsammans med en stor procentuell försäljningsökning för de redan etablerade har lett till att långt mycket mer folk rör sig i området.
Dock har jag själv aldrig känt mig hotad då jag varit på och runt Järntorget, om jag hade gjort det om jag var berusad och aktivt sökte bråk är en annan historia.

Som en avslutande fråga;
Finns det, vad ni vet liknande anskagstavlor samt kl-tt-rsaneringsinitiativ i övriga sverige, och isåfall, hur går det för dem?
"I bring nothing to the table!"
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Vill staden verkligen bli av med denna företeelse?
I så fall så borde man kunna vidtaga åtgärder som att hota med saneringsavgift i samband med att man hyr ut Globen och andra arenor för denna typ av verksamhet. T.ex. X-tusen kronor i hyra och Y-tusen kronor i renhållningsavgift om man kan påvisa mer än ett bestämt antal illegala affischer på stan för den aktuella koncerten! Rejält tilltagen avgift naturligtvis. Det skall vara dyrare än att anlita en reklambyrå som affischerar legalt.
Men är det verkligen evenemang i Globen och liknande av den storleken som annonseras illegalt? (jag frågar för att jag vill veta, det är inte en retorisk fråga). Jag gissar att mycket av det som annonseras mer eller mindre illegalt är t.ex. konserter med mindre grupper eller smalare musiksmaker, fast jag kanske har helt fel här.
Barre skrev:Runt om i stan, har reklamaffichplank, fyrkantiga ca 1x1x2 meter, satts upp.
På dessa får man affichera fritt utan att det rensas bort direkt. Dock rensas dessa tavlor 1 gång i veckan.
Det borde kanske vara vettigt om man delade av dem i två halvor, t.ex. "rensas måndag" och "rensas fredag" eller liknande. (det kanske redan är gjort så).
Barre skrev:Att denna modell inte används i fler områden, eller blir generell förblir för mig ett mysterium.
Verkligen.
Barre skrev:Att kl-ttr-ndet minskar om det ej får vara kvar är ingen nyhet, och att detta även minskar våld, samt bidrar till en generellt säkrare närmiljö finns även belägg för (skall gräva fram någon lämk till någon raport).
Logiken är väl "xx är redan yyy'ad, då gör det inget om man yyy'ar mer", byt ut xx mot valfritt objekt och yyy mot kladd, sönderslagning eller vad som helst som egentligen är olämpligt. Logiken passar även på en sån enkel sak som skräp på marken istället för papperskorgen, är det helt renstädat så slänger folk nästan allt skräp i papperskorgen, är det redan en driva med skräp på marken så kastar ganska många mer skräp på marken.

När det gäller våldsbrotten så undrar jag lite över hur psykologin fungerar. Är det verkligen så att det samlas fler förövare eller att tröskeln för att en förövare ska ge sig på någon ändras i en nedkladdad miljö? Jag gissar vilt på att det snarare är att folk känner sig "otrygga" och därför ser otrygga ut, en signal som sänds mer eller mindre omedvetet, vilket gör att de hamnar på andra sidan tröskeln hos förövarna?

Frågan är vad som händer om media skulle basunera ut att det är lika tryggt att vistas i kl-ttr- som icke-kl-ttr- miljö, jag tippar på att det skulle resultera i att våldet blir detsamma på kl-ttr- som kl-ttr- miljöer...
Barre skrev:Som en avslutande fråga;
Finns det, vad ni vet liknande anskagstavlor samt kl-tt-rsaneringsinitiativ i övriga sverige, och isåfall, hur går det för dem?
Jag har inte tänkt på hur det ser ut nu men för 15-20 år sedan var det vanligt med anslagstavlor t.ex. i Arboga, Lindesberg o.s.v.... en kul parantes är att man verkar ha glömt bort dessa i Lindesberg då det begav sig för 15 år sedan, de rensades aldrig och det var väl ett kanske 5cm tjockt lager av affischer ovanpå varandra på anslagstavlorna :) :)
Barre

Inlägg av Barre »

mats skrev:[...]

När det gäller våldsbrotten så undrar jag lite över hur psykologin fungerar. Är det verkligen så att det samlas fler förövare eller att tröskeln för att en förövare ska ge sig på någon ändras i en nedkladdad miljö? Jag gissar vilt på att det snarare är att folk känner sig "otrygga" och därför ser otrygga ut, en signal som sänds mer eller mindre omedvetet, vilket gör att de hamnar på andra sidan tröskeln hos förövarna?
Det fungerar väl som så att en trasig miljö attraherar folk som vill förstöra änu mer, och som inte är snälla. Därav ökningen av våld.

/Barre, som googlar för fullt efter raporter.
http://hjem.get2net.dk/gronlund/Radsla_ ... Sumpan.pdf
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Barre skrev:
mats skrev:[...]

Det fungerar väl som så att en trasig miljö attraherar folk som vill förstöra änu mer, och som inte är snälla. Därav ökningen av våld.

/Barre, som googlar för fullt efter raporter.
http://hjem.get2net.dk/gronlund/Radsla_ ... Sumpan.pdf
Oj, där har du länkat till en omfattande rapport som jag får återkomma till.

Men vad är egentligen "trasig miljö"?

På ett sätt så är det väl otryggast med en miljö med ett visst litet antal personer som rör sig i området, så få att folk i princip kan göra vad som helst obemärkt men ändå så många att risken att stöta på någon annan människa (och bli utsatt för "vad som helst") är hyffsat stor, eller hur?
Barre

Inlägg av Barre »

en "trasig miljö" är för mig en vandaliserad och nedkl-ttr-d miljö.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mats skrev:
LÅ1 skrev:Vill staden verkligen bli av med denna företeelse?
Men är det verkligen evenemang i Globen och liknande av den storleken som annonseras illegalt? (jag frågar för att jag vill veta, det är inte en retorisk fråga). Jag gissar att mycket av det som annonseras mer eller mindre illegalt är t.ex. konserter med mindre grupper eller smalare musiksmaker, fast jag kanske har helt fel här.
Jag är inte helt säker på om det är Globenevenemang som anonseras på det sättet. Men det är vanligt att EMA Telstars afficher sätts upp där de inte borde, och de använder ju Globen för större konserer! Vem som står bakom "ordern" till klistrarna att sätta upp afficherna på teleskåp och SLs väderskydd är ju svårt att veta!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kollade lite mer noga i dag! Visst är det stora Globenkonserter Ema Telstar sätter upp affischer för på husfasader etc. Även Gröna Lund sätter upp affischer lite här och var på husfasader, rulltrappssidor etc. Även om dessa företag bara lämnar ut affischerna till andra för att sköta marknadsföringen så borde de kunna ge instruktioner som talade om vad som var tillåtet och inte. Men jag tror man eftersträvar att ha lite underground-stuk på marknadsföringen.
Låst