Strängnäs Spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Strängnäs Spårvägar?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Finns det någon här på forumet som har aktuell information om planerna på spårväg i Strängnäs. Tydligen tittar kommunen på en linje till P10-området.

Mikael
PerE
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 02 september 2002 12:54

Spår i Luften

Inlägg av PerE »

Se artikel i dagens Eskilstunakuriren

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standar ... ning_2=108
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

jaså "lufträls"

Inlägg av VeVen »

Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .

konstaterar VeVeN
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.

bedömer VeVeN
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

VeVen skrev:
erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.

bedömer VeVeN
----------------------------
Nja. Det är 'inne' hos politiker att diskutera spårtaxi nu. Tyvärr finns det ingen realism i tankarna. Spårväg vore däremot möjligt om tillräckligt stor bebyggelse kommer till på området. Givetvis kan trådbuss sköta matningen till stationen vid väsentligt lägre resandetal också.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:
erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.

Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.
Jo, naturligtvis är det helt korrekt, mitt inlägg var mer en teori om varför man pratar om spårtaxi.

Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.

Hållplatser för längre stopp med spårtaxi skulle man t.ex. kunna ordna med en växel där man måste backa in på ett stickspår där hållplatsen finns. Jag är inte säker men gissar att en sån växel är den växeltyp som borde ge minst problem för förbipasserande trafik?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: jaså "lufträls"

Inlägg av Harald »

VeVen skrev:Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .

konstaterar VeVeN
Se där en passande benämning på "spårtaxi". Orden "luftfaktura" och "luftlass" har vi ju redan. Nu får de sällskap av "lufträls". :lol:
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

mats skrev:Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.
Utan att lägga några värderingar huruvida detta är ett bra förslag tipsar jag om sidan http://www.swedetrack.com. Där står att läsa om ett utopiskt förslag på ett "öppet" system där gods, kollektivtrafik och singeltrafik samsas i ett gemensamt transportnät av balkar.

Väldigt intressant läsning för den intresserade, men huruvida det är praktiskt genomförbart återstår att se.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!

Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!

PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna :?:
Jag åkte "luftbana"/"balkbana"/"högbana" senast i förrgår, spårvägen på hissingen i göteborg är ju delvis högbana på några platser (vårvädertorget t.ex.), för att inte tala om berlins U-bahn som jag också åkt över mark. Räknas inte det? Jag tycker faktiskt att de högbanorna ger en ganska snygg prägel på "rätt" sorts områden...
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!

Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!

PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna :?:
------------------------------------
Äh. Du behöver inte hetsa upp Dig så. Vi vet alla att 'spårtaxi' eller 'balkbanor' är orealistiskt. Lika orealistiskt idag som för 50 år sedan.

För hög kapitalkostnad, fula strukturer och vem vågar åka ensam på kvällarna?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

erre skrev:
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

mats skrev:
erre skrev:
Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).

En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?
Håller med. Det var min absolut första tanke. Det ger bara mer vatten på kvarnen: Behövs det verkligen färgkort för att övertyga? Då är argumenten svaga...
Professionell tyckare
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Själv är jag övertygad om att det ökade intresse för alla dessa nya exotiska spårsystem i grund och botten beror på en sak:

Att det idag är väldigt billigt att ta fram slagkraftiga animationer och lägga upp dem på hemsidor.

inget annat

tror VeVeN
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Om Strängnäs lämpar sig för spårvägstrafik eller "skycab" ska jag låta vara osagt. Men strävar man efter miljövänlig kollektrafik är kanske trådbussen mer lämplig i detta fall.

Mikael
Skriv svar