Strängnäs Spårvägar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Strängnäs Spårvägar?
Finns det någon här på forumet som har aktuell information om planerna på spårväg i Strängnäs. Tydligen tittar kommunen på en linje till P10-området.
Mikael
Mikael
jaså "lufträls"
Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .
konstaterar VeVeN
konstaterar VeVeN
Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
bedömer VeVeN
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
----------------------------VeVen skrev:Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
bedömer VeVeN
Nja. Det är 'inne' hos politiker att diskutera spårtaxi nu. Tyvärr finns det ingen realism i tankarna. Spårväg vore däremot möjligt om tillräckligt stor bebyggelse kommer till på området. Givetvis kan trådbuss sköta matningen till stationen vid väsentligt lägre resandetal också.
mvh/spårsnoken
Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....VeVen skrev:Estetiken går nog att ordna. Det borde kunna utformas på ett snyggt sätt.erre skrev:Men det är ett intressant koncept. Lite radikalt kanske för skönhetsrådet men var inte järnvägen det också när den kom?
Den intressanta frågan är om "lufträls", "spårtaxi", etc. etc. är en bra ide. Det har diskuterats länge, men man kan väl ite peka på någon stans i världen där detta skulle vara ett bra sätt att ordna publik kollektivtrafik, annat än i speciella nischtillämpningar.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Byt politik - inte klimat!
Jo, naturligtvis är det helt korrekt, mitt inlägg var mer en teori om varför man pratar om spårtaxi.Reimersholme71 skrev:Varför inte ge den del av befolkningen som vill ha kollektivtrafik spårväg? Den del av befolkningen som väljer kollektivtrafik blir större med spårväg än med buss, vilket ju ger den minskning av biltrafiken som både nollvision och miljömål behöver - plus att de som fortsätter köra bil får betydligt bättre plats.mats skrev:Fast är det kollektivtrafik folk i allmänhet vill ha? Jag tror att en orsak till att folk väljer bilen före kollektivtrafiken är att slippa medresenärer som luktar alkohol eller agerar på ett burdust sätt (med reservantion för felstavning nu) o.s.v....
Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.
Hållplatser för längre stopp med spårtaxi skulle man t.ex. kunna ordna med en växel där man måste backa in på ett stickspår där hållplatsen finns. Jag är inte säker men gissar att en sån växel är den växeltyp som borde ge minst problem för förbipasserande trafik?
Re: jaså "lufträls"
Se där en passande benämning på "spårtaxi". Orden "luftfaktura" och "luftlass" har vi ju redan. Nu får de sällskap av "lufträls".VeVen skrev:Jaså, det är "lufträls" det heter nuförtiden. . .
konstaterar VeVeN

Utan att lägga några värderingar huruvida detta är ett bra förslag tipsar jag om sidan http://www.swedetrack.com. Där står att läsa om ett utopiskt förslag på ett "öppet" system där gods, kollektivtrafik och singeltrafik samsas i ett gemensamt transportnät av balkar.mats skrev:Och varför skulle inte ett spårtaxisystem kunna samsas med vanliga spårvagnar? Olika taxa för att åka med de olika fordonen helt enkelt.
Väldigt intressant läsning för den intresserade, men huruvida det är praktiskt genomförbart återstår att se.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Jag åkte "luftbana"/"balkbana"/"högbana" senast i förrgår, spårvägen på hissingen i göteborg är ju delvis högbana på några platser (vårvädertorget t.ex.), för att inte tala om berlins U-bahn som jag också åkt över mark. Räknas inte det? Jag tycker faktiskt att de högbanorna ger en ganska snygg prägel på "rätt" sorts områden...Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!
PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna
Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
------------------------------------Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
Så här kanske mallen skulle kunna se ut:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Flyg på i luftbanorna om ni badar i pengar och glöm inte skicka invigningskort till alla pensionärer, föräldrar med barnvagnar och rörelsehindrade, en gararnterat växande marknad där!
PS Innehåller dessa projekt även pengar till kvinno- och brottsofferjourerna
Äh. Du behöver inte hetsa upp Dig så. Vi vet alla att 'spårtaxi' eller 'balkbanor' är orealistiskt. Lika orealistiskt idag som för 50 år sedan.
För hög kapitalkostnad, fula strukturer och vem vågar åka ensam på kvällarna?
mvh/spårsnoken
Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?erre skrev:Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Håller med. Det var min absolut första tanke. Det ger bara mer vatten på kvarnen: Behövs det verkligen färgkort för att övertyga? Då är argumenten svaga...mats skrev:Säga vad man vill men att framställa det man propagerar för med färgbilder och framställa alternativen med svartvita bilder med hårda kontraster är väl ett lite för billigt trick?erre skrev:Vad som är vackert, fult, dyrt, praktiskt i transportväg skiljer sig nog mellan vem du frågar! Rätt lobbygrupp kan säkert få en framtida åttafilig motorväg att verka attraktiv (rita bara ut få bilar och ett par buskar på konceptbilden).Johan Eriksson skrev:Funderar på att göra en färdig mall angående spårtaxi, balkbana, luftbana eller vad detta ofullständiga, obeprövade, flygplats/universitetsanpassade futurismflum kallas för, och vars onödiga, krångliga, tidsödande och fula trappor/hissar eller skuggande jätteben till stolpar aldrig räknas med!
En grupp som kallar sig "the Monorail Society" lyckas på den här sidan målar upp balkbanor/monorail som ett överlägset alternativ till spårvagn och tunnelbana. Det kanske kan ge de som viftar bort balktrafik med icke-argument som futurismflum en tankeställare.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33