Status på H22 6431
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Helt rätt skrivet! Att skjuta någons drömmar i sank är varken trevligt eller kul. Har själv några drömmar som jag skulle vilja nå upp till. Ena är väl dock omöjlig, och den andra borde gå om nu framtiden vill sig väl. Så att såga någons drömmar (som i detta fall gått i uppfyllelse) är ju minst sagt taskigt, tips är aldrig fel men även de kan såra en om de läggs fram på ett mer "sågande" sätt än på ett mer trevligt vis. Tycker vi ska gratta Kvarne till ett fint köp och hoppas på att han får ordning på allt så han kan köra sin buss tillslut!
Tror att det är sånt som den här världen behöver, folk som lever ut sina drömmar. Förhoppningsvis goda drömmar....
Tror att det är sånt som den här världen behöver, folk som lever ut sina drömmar. Förhoppningsvis goda drömmar....
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Försvar??? Vad finns det att försvara??? Alla får väl göra vad de vill med sin tid och sina pengar! Det är väl inte ditt problem?Byggare Bob skrev:Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt
Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...
Jag tycker det är kul med företagsam ungdom! Någon som gör något och inte bara sitter och snackar (skriver) utan realiserar sina drömmar.
Om sedan beslutet inte var genomtänkt finns det inte heller någon anledning att hålla på att gnälla/hacka här, det drabbar lixom ingen annan.
Goda råd är bra, framförallt innan men att totalsåga i efterhand hjälper absolut ingenting, mer än att förstöra någon annans nöje och engagemang.
Lycka till Kvarne!
/Säger en ungdomsledare som har nollkoll på bussar och egentligen struntar i dem men tycker om när folk, framförallt ungdomar får en idé och genomför den.
Vad ska jag försvara? Förstår inte riktigt din negativa syn på det här?Byggare Bob skrev:Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...
Det är väl ändå upp till mig om jag vill förverkliga min dröm..?
...Och varför skulle jag inte kunna besiktiga 6431 och få den godkänd...?
Ang omregistrering på SSS eller SvOf, tja det är mycket möjligt...
Det var/är liksom det som var grejen. Bussen var "öronmärkt" för SvOf då den skulle skänkas till dem när Fridström var klar med den, men detta gick i stöpet när han skulle ha betalt för att släppa den...då klev jag in och "räddade" den tills vidare...
Men du kanske hade mått bättre av att se den gå till skrot..? Eller bli ombyggd till race/Hus/Cross/Turnébuss...?

Varför jag inte svarat tidigare...? Jaaa jag hänger inte på Forum dagarna långa, särskilt inte nu, jag har skola, och buss att ta hand om....
Patrik: Jag pendlar....
Angående "reggning" på mig, så kommer detta ske i mitten av juni....
Tackar för övrigt alla som kommit med grattande och possitiva inlägg..
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
-
En del av inläggen, bla de som jag och Björn skrivit innehåller en del råd som man kan ha nytta av INNAN man köper en hobbybuss.
För en enskild person är det väldigt svårt att kunna tjäna några pengar på en sådan, för den aktuella bussen är det svårt för någon att kunna tjäna pengar på den, bussen är för gammal för att kunna användas i någon entreprenadtrafik, den är för ny för att kunna användas i andra former, den är för dyr att ha påställd, försäkringen som beräknas bla efter antalet passagerare kommer att vara ofantligt dyr.
Om bussen kan hållas i skick i 10-15 år kommer den säkert att kunna rulla på diggarresor men innan dess blir det ett "stålbad" där det mest blir utgifter.
Kan du hitta en uppställningsplats till vettig kostnad, hitta någon som kan köra bussen (inte runt en grusplan) även om det bara kostar pengar ett antal mil en 3-4 ggr/år och hålla bussen i körbart skick kan den vara intressant för någon diggarresa på 30 årsdagen.
Men att dra in pengar på den idag som täcker utgifterna skulle jag se som helt uteslutet, antalet beställningskörningar som tex SVOF har där en buss av denna modell skulle kunna användas är lätträknade.
Bussen är intressant som ett museiföremål som kan "stoppas undan" ute i landet och tas fram om en 10 år så där.
Eftersom jag "råkar" vara väl insatt i all problematik kring gamla bussar, trafiktillstånd och kostnader både genom mitt vanliga arbete och mitt uppdrag i SVOF och även har kompisar som har hobbybussar som kostat dem 100 tals kronor utan att bussarna ens kunnat användas, än mindre dra in några pengar vill jag delge allmänheten inkl Kvarne dessa.
//Lasse
För en enskild person är det väldigt svårt att kunna tjäna några pengar på en sådan, för den aktuella bussen är det svårt för någon att kunna tjäna pengar på den, bussen är för gammal för att kunna användas i någon entreprenadtrafik, den är för ny för att kunna användas i andra former, den är för dyr att ha påställd, försäkringen som beräknas bla efter antalet passagerare kommer att vara ofantligt dyr.
Om bussen kan hållas i skick i 10-15 år kommer den säkert att kunna rulla på diggarresor men innan dess blir det ett "stålbad" där det mest blir utgifter.
Kan du hitta en uppställningsplats till vettig kostnad, hitta någon som kan köra bussen (inte runt en grusplan) även om det bara kostar pengar ett antal mil en 3-4 ggr/år och hålla bussen i körbart skick kan den vara intressant för någon diggarresa på 30 årsdagen.
Men att dra in pengar på den idag som täcker utgifterna skulle jag se som helt uteslutet, antalet beställningskörningar som tex SVOF har där en buss av denna modell skulle kunna användas är lätträknade.
Bussen är intressant som ett museiföremål som kan "stoppas undan" ute i landet och tas fram om en 10 år så där.
Eftersom jag "råkar" vara väl insatt i all problematik kring gamla bussar, trafiktillstånd och kostnader både genom mitt vanliga arbete och mitt uppdrag i SVOF och även har kompisar som har hobbybussar som kostat dem 100 tals kronor utan att bussarna ens kunnat användas, än mindre dra in några pengar vill jag delge allmänheten inkl Kvarne dessa.
//Lasse
Det är 100% rätt att förverkliga sina drömmar! Det är ofta något man senare ångrar att man inte gjorde när man hade möjlighet!Kvarne skrev: Vad ska jag försvara? Förstår inte riktigt din negativa syn på det här?
Hurra för Kvarne!!!
Håller med dig. Men Anledningen till att jag köpte bussen är ju just att den skall bevaras. Om inte jag hade köpt loss den hade den gått förlorad då någon person troligen köpt den och byggt om den.Lars Ödlund skrev:En del av inläggen, bla de som jag och Björn skrivit innehåller en del råd som man kan ha nytta av INNAN man köper en hobbybuss.
//Lasse
Min tanke är att den skall bevaras för framtida ändamål. Tills "veteranfödelsedagen" så kommer hon att förbli avställd. Angående besiktningen så får vi se. En framruta skall bytas. Detta har jag beräknat kommer kosta 500:- att införskaffa...
Så vi får se vad som händer. Jag tänker ju inte ha den påställd dag ut och in utan hon får förbli avställd. Då kommer hon endast kosta "Registreringsavgiften" som debiteras årligen och denna är väl på 30-50 kronor.
Sen tillkommer eventuell soppa men denna kostnad blir väldigt oregelbunden då den inte drar särskilt mycket för några varv runt grusplanen dagligen/några gånger per vecka...
Angående uppställningsplats så är nuvarande rätt okej. Tvättmöjlighet finns dessutom men planen är att jag någon gång i framtiden ska skaffa någon lada eller nått i det stuket så den får stå under tak...
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Precis...det känns tungt att jag inte hade möjlighet/var tillräckligt gammal för att köpa loss en Scania CR112 (SL H10) från Busslink när de utrangerades....37368 skrev:Det är 100% rätt att förverkliga sina drömmar! Det är ofta något man senare ångrar att man inte gjorde när man hade möjlighet!Kvarne skrev: Vad ska jag försvara? Förstår inte riktigt din negativa syn på det här?
Hurra för Kvarne!!!
Eller att jag inte kunde köpa loss min pärla Busslink 4004...
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
-
Ett tips i all välmening.
Bromsarna är något av det viktigaste efter däcken att hålla i skick, en bromsrenovering på en dylik buss kan du som privatperson få betala mellan 40 och 60 tkr för, en uppsättning däck (regummerade) kan du sätta undan minst 30 tkr för.
Att köra ett varv runt Fridströms grusplan låter inte bromsarna jobba eller däcken bli varma, tyvärr.
En besiktning kostar 1800:- idag, ett färdskrivargodkännande (har hon EU skrivare?) kostar ungefär lika mycket vart annat år.
Det är dyrt att vara bussägare tyvärr.
//Lasse
Bromsarna är något av det viktigaste efter däcken att hålla i skick, en bromsrenovering på en dylik buss kan du som privatperson få betala mellan 40 och 60 tkr för, en uppsättning däck (regummerade) kan du sätta undan minst 30 tkr för.
Att köra ett varv runt Fridströms grusplan låter inte bromsarna jobba eller däcken bli varma, tyvärr.
En besiktning kostar 1800:- idag, ett färdskrivargodkännande (har hon EU skrivare?) kostar ungefär lika mycket vart annat år.
//Lasse
Mjaaa...det är väl så att mer rätta kontakter kan man få exempelvis däck betydligt billigare....Lars Ödlund skrev:Ett tips i all välmening.
//Lasse
Det gäller väl egentligen allt...har man kontakter blir det enklare...
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
-
Problemen med däck är att allt fler större bussägare leasar sina däck idag och då går det sällan att köpa loss bättre beg därifrån, SVOF behöver ett antal nya däck till fordonen och det är en mkt stor utgift.Kvarne skrev:Mjaaa...det är väl så att mer rätta kontakter kan man få exempelvis däck betydligt billigare....Lars Ödlund skrev:Ett tips i all välmening.
//Lasse
Det gäller väl egentligen allt...har man kontakter blir det enklare...
Vad gäller bromsarna är renovering ett stort jobb, låter man en firma göra det kostar det multum som sagt, kan man göra det själv hemmavid kostar det bara delarna, att få utomstående att göra det gratis brukar dock vara svårt.
Men jag gissar att Fridströms har möjlighet att låta dig underhålla bussen där och även kan sälja prylar till dig till något mer humana priser än vad Volvo Lastvagnar tar över disk.
Lycka till som sagt med bussägandet.
//Lasse
- Micke Asklander
- Kontakt:
Jag tycker det är skitballt att Kvarne har räddat upp en H22, visst, det finns alltid en massa mörka moln överallt, men vill man så kan man klara det också.
Själv så har man ju önskedrömmar att spara på något ännu större, men det fastnar i bara drömmar, eftersom det är ännu kneppigare det man själv vill spara, än det är med en ledvagn.
Micke
Själv så har man ju önskedrömmar att spara på något ännu större, men det fastnar i bara drömmar, eftersom det är ännu kneppigare det man själv vill spara, än det är med en ledvagn.
Micke
ännu en dag
-
Du får väl antingen anlägga spår hemmavid eller bygga en stor bassäng?Micke Asklander skrev:Jag tycker det är skitballt att Kvarne har räddat upp en H22, visst, det finns alltid en massa mörka moln överallt, men vill man så kan man klara det också.
Micke
//Lasse
Gladö har liksom Fridström fått stopp för körningar med deras 80-tals-ledvagnar på Ersättningen för Roslagsbanan. Det är det enda...Kent skrev:Får Gladö buss PTS och Midbuss inte nyttja sina 80-tals bussar för t.e.x ersättningstrafik framöver pga ålderskäl?
///Kent
Det har nämligen inkommit krav på luftfjädrad förarstol & AC för denna ersättningstrafik...
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
-
Det är väl trevligt att man tänker på förarna, äntligen.Kvarne skrev:Gladö har liksom Fridström fått stopp för körningar med deras 80-tals-ledvagnar på Ersättningen för Roslagsbanan. Det är det enda...Kent skrev:Får Gladö buss PTS och Midbuss inte nyttja sina 80-tals bussar för t.e.x ersättningstrafik framöver pga ålderskäl?
///Kent
Det har nämligen inkommit krav på luftfjädrad förarstol & AC för denna ersättningstrafik...
//Lars
-
Var väl inte riktigt så jag menade. Vet att det brukar ta tid.Byggare Bob skrev:Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Bara lite kul att Kvarne skrev sitt inlägg 6 år efter att bussen togs över av Fridströms.
Det andra var lite upplysningar i största allmänhet.
Kvarne får göra vad han vill med sina pengar

Bantekniker
Lars Ödlund skrev:Det är väl trevligt att man tänker på förarna, äntligen.Kvarne skrev:Gladö har liksom Fridström fått stopp för körningar med deras 80-tals-ledvagnar på Ersättningen för Roslagsbanan. Det är det enda...Kent skrev:Får Gladö buss PTS och Midbuss inte nyttja sina 80-tals bussar för t.e.x ersättningstrafik framöver pga ålderskäl?
///Kent
//Lars
Ok. Då gäller "stoppet" även vid akuta stopp i t.e.x tuben och tvärbanan för dessa bussar?
///Kent
Tack Du, NB. Precis rätt.nb skrev:Försvar??? Vad finns det att försvara??? Alla får väl göra vad de vill med sin tid och sina pengar! Det är väl inte ditt problem?Byggare Bob skrev:Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Jag anser att Kvarne har visat initiativ i detta samanhang, och det applåderar jag.nb skrev:Jag tycker det är kul med företagsam ungdom! Någon som gör något och inte bara sitter och snackar (skriver) utan realiserar sina drömmar.
Om sedan beslutet inte var genomtänkt finns det inte heller någon anledning att hålla på att gnälla/hacka här, det drabbar lixom ingen annan.
Goda råd är bra, framförallt innan men att totalsåga i efterhand hjälper absolut ingenting, mer än att förstöra någon annans nöje och engagemang.
Lycka till Kvarne
Säger en som inte jobbar mycket med ungdomar men anser att Kvarne är en good role model.nb skrev:/Säger en ungdomsledare som har nollkoll på bussar och egentligen struntar i dem men tycker om när folk, framförallt ungdomar får en idé och genomför den.
Mera amerikanska:
If you can't say something nice, then don't say anything at all.
Lycka till

-
Helt rätt att Kvarne räddade 6431. Hade han inte varit snabb hade en annan kille köpt bussen och byggt om den fullständigt. Detta är den enda bevarade H22:an (om man inte räknar med Spårvägsmuséets okörbara H22) som finns kvar, och den är värd att hålla vid liv i många år till.
Problemen som Lars Ö och Björn F skriver om är vi nog alla medvetna om. Men trots dessa mörka moln på himlen kan man inte ge upp hoppet. "Hon" är ändå värd att lägga ner tid, energi och pengar på. Kontakter (oavönade förare, duktiga f.d SL-mekaniker) går det att få tag i, men materiel vet jag inte mycket om. Dock har ju Kvarne god kontakt med Hölö.
OM bussen nu tas över av SSS eller SvOF inom en 5-10 årspersion gör det inte så mycket. Bara den bevaras i sitt fina skick och helst stannar inom SL-området.
Problemen som Lars Ö och Björn F skriver om är vi nog alla medvetna om. Men trots dessa mörka moln på himlen kan man inte ge upp hoppet. "Hon" är ändå värd att lägga ner tid, energi och pengar på. Kontakter (oavönade förare, duktiga f.d SL-mekaniker) går det att få tag i, men materiel vet jag inte mycket om. Dock har ju Kvarne god kontakt med Hölö.

OM bussen nu tas över av SSS eller SvOF inom en 5-10 årspersion gör det inte så mycket. Bara den bevaras i sitt fina skick och helst stannar inom SL-området.