essin skrev:Mycket intressant förslag! Det verkar lite radikalt att dra ut spårväg till Sveaborg, de öarna har väl inte ens broförbindelse nu? Får spårvägen plats på öarna?
Inte på bro, men i tunnel mot Sveaborg. Första ön från fastlandet är Stora Räntan, som är ett naturskyddsområde el. dyl. Det lär växa ytterts ovanliga växter där, så endast grupper "i strikta formationer" får besöka ön. Ingen tunnelstation under Stora Räntan.
Nästa ö är Långören, där ett segelssällskap håller till. En sommarrestaurang är ungefär det enda, som den "stora" publiken har tillträde till. Ingen tunnelstation här heller. Men väl uta på Sveaborg, i närheten av kajen för färjan mot Salutorget kunde en tunnelstation byggas. Sveaborgsfärjorna transporterar årligen 1.3 milj. trafikanter (majoriteten under sommarmånaderna) samt varutransporter och Sveaborgsbornas bilar. Tunneln kunde användas för godstransporter; det vore kul med en spårvagnsflakvagn för biltransporter.
essin skrev:Jag blir också lite fundersam på att dra in en snabbspårvägslinje till Kirran, blir inte det lite trångt? När jag var i Helsingfors tyckte jag att även Variovagnarna (som jag antar är mindre än framtida snabbvagnar) tog upp stor del av gaturummet i svängarna, men om man förbjuder annan trafik i slingan kanske det skulle funka. Annars tycker jag att det verkar vara ett mer genomtänkt förslag än de officiella förslagen som har presenterats.
Snabbspårvägar har inte än fått vind i segeln hos oss. Antingen vanlig gatuspårväg eller fullskalemetro skall det vara. Om t ex kombidrift med snabbspårväg och metron skall vara möjlig, så måste snabbspårvagnarna göras breda. Metrovagnarna i Helsingfors är 3,2 m breda. Men om snabbspårvägar körs i kombidrift med den nuvarande stadsspårvägen, så måste vagnarna byggas relativt smala. Variorna och övriga nuvarande spårvagnar är relativt smala med en bredd på 2,3 m.
Det torde vara klokare att bygga snabbspårvägen mot Vik (linje 11 i alt. PIIRKA) som en del av det nuvarande spårvägsnästet och då är spårvidden 1000 mm. Spårvidden har inte en större betydelse för hastigheten - i Japan körs snabbtåg (200 km/h ?) på spårvidden 1067 mm.
Den viktigaste faktorn gällande hastigheten är signalprioriteringen vid trafikljusen. Medelhastigheten skulle ökas (år 2002) från 16 km/h till 19 km/h. Tvärtom har medelhastigheten för spårvagnarna sjunkit till 15 km/h.
Vagnsbredden kunde ökas till 2,5 m, men då skulle man kanske behöva flytta spåren längre från varandra i kurvsektioner. På raksträckor skulle avståndet mellan två mötande vagnar vara i såfall en halv meter, flyttning av spåren är kanske inte helt nödvändigt? Variovagnarna har kortade sektioner, så de kränger mindre vid kurvorna än dagens ledvagnar. De ser plumpigare ut, så därför får man en illusion av att de tar mer plats i kurvor. Men jag har inte testat detta empiriskt, så att detta är bara min ödmjuka åsikt.
Hela Ratikka 2015 (Spåra 2015) -planen verkar vara mer en vits än ett försök till att utveckla spårvagnstrafiken. Under första behandlingen noterades de sex alternativen med en notering "till kännedom". Apropå Sveaborgsspårvägen, det fanns ett förslag (minns inte exakt när) om ersättandet av färjetrafiken med spårväg i tunnel. Förslaget hamnade i mappen Ö, precis som många andra förslag. Därför är jag pessimistisk och anar att även Spåra 2015 får samla damm i mappen Ö.
essin skrev:
/hälsar Essin, som var på Kalmar nation i Lund igår tillsammans med ett gäng glada finländare.
Det har varit och är ett himla ståhej över brons och över "Odjuren vinner skönheten". Igår visades i teve väderprognosen för idag och tanten sa "Imorgon i Lordis län..." Snart kan vi kanske skilja på svenska och finska Lappland. Sverige har Lappland och Finland Lordiland.
Hard Tram Hallelujah! (En kompis ville att jag skulle börja med den signaturen här).
Piirka
---------------
Språklektion 296 i Mumindalen
få ledsamt efter - börja längta efter