Linjer som aldrig blev av (i Helsingfors) - år 1918 osv.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Ikväll verkar det som om inga tröga tavastlänningar sitter vid den här "kunskapsmaskinen". Kartan över alternativet 0B 0T i Spåraplanen 2015:

Bild

Linjerna är
0B ringlinje Salutorget-Eira-Kampen (M)-Järnvägsstationen-Salutorget
0T ringlinje i motsatt riktning
4 Skatudden (Flottistorget)-Munksnäs
4T Skatudden (Terminalen)-Munksnäs
6 Eira-Arabiastranden
7A ringlinje Berghäll-Senatstorget-Tölö-Böle-Beghäll
7B ringlinje i motsatt riktning
8 Busholmen-Tölö-Sörnäs (M)-Böle
9 Busholmen-Sandviken-Berghäll-Böle-Ilmala
10 Kirurgen-Lillhoplax

Linjerna 4, 4T och 10 skulle trafikeras precis som nu. Linjerna 1 och 1A skulle läggas ned helt och hållet. Spåren mot Kottby skulle säkerligen rivas (såsom i all de övriga alternativen). Ringlinjerna 3B och 3T skulle ersättas av de nya ringarna 0B och 0T samt av ändrad rutt för ringarna 7A och 7B. Sexans ändhållplats skulle flyttas från nuvarande Sandviken till Eira. Åttans ändhållplats flyttas från Vallgård till Västra Böle. Nian skulle ersätta sexan i Sandviken med en förlängning mot Busholmen.

Då inga exakta uppgifter om utjämningshållplatserna för ringlinjerna var utsatta, så tog jag mej friheten till att placera dem på de lämpligaste platserna. Nollorna har sin "ändhållplats" vid Salutorget och sjuorna vid Sexkanten aka. Femminutershållplatsen aka. Borgågatan (i Alphyddan).

I mitt tycke är detta klart det sämsta alternativet. Ännu mer spår blir arbetslösa. Allt nuvarande spår på Sturegatan blir utan ordinarietrafik. Orsaken till att Kottby mister sin spårvägstrafik i alla de sex alternativen kan bero på att HST har planeringsfeber för metrolinjen från Böle mot Helsingfors-Vanda flygstation. Och att man därför vill att Kottbyborna börjar åka metro. Felet är bara det att de närmaste stationerna kommer att finnas i Böle och eventuellt i Krämertskog (norr om Kottby).

Piirka
---------------
Språklektion 281 i Mumindalen

frontman / frontveteran - frontsoldat, krigsveteran
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Ilmala, är det vid Hartwallhallen?

:?: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Olle skrev:Ilmala, är det vid Hartwallhallen?
Nej, ändhållplatsen Ilmala planeras att byggas på Ilmala torg (Ilmalan tori på finska). Hallen ligger 400-500 m österut, se karta. (EDIT: Då kartbladet förvaras endast en tid i databasminnet, så måste man söka fram det själv:

1. Skriv 'Ilmalatorg' i sökfältet, tryck på "Sök"
2. Välj den ena länken (t ex ILMALATORGET 1 HELSINGFORS)
3. Klicka på triangeln (mitt på) vid högra kanten på kartfältet

Då syns både Ilmalatorg (Ilmalantori) och Lejonplatsen (Leijona-aukio). Vid den senare finns den hallen Olle frågade efter.)

Det tredje alternativet, X-TRA, i planen för år 2015 ser ut så här:

Bild

Ettan läggs ner och ersätts av en ny linje 2 Busholmen (Västra Hamnen)-Kampen-Kronohagen-Berghäll el. Linjerna-Vallgård. Mellan Kampen och hamnen finns en rakare sträcka med som ett alternativ (indikerat med grått).

Ringlinjerna 3B och 3T ersätts av de nya ringlinjerna 9B och 9T Salutorget-Eira-Järnvägstorget-Berghäll-Böle-Tölö-Salutorget. Linjerna 4, 4T och 10 ändras inte från det nuvarande.

Sexan förlängs från Sandviken mot Busholmen. De nuvarande ringarna 7A och 7B ändras till en ny linje 7 Eira-Kampen-Tölö-Östra Böle (Mässcentret). Alternativt kan sjuan trafikeras via Topeliusgatan i Bortre Tölö (grå linjesträcka). Åttan förlängs i söder mot Busholmen och i norr flyttas ändhållplatsen från Vallgård till Västra Böle.

I mitt tycke är detta alternativ klart bättre än de två tidigare alternativen. Men det finns även svagheter. Bron, som förbinger Västra och Östra Böle över järnvägen måste byggas om. Annars blir den en flaskhals om tre linjer i varsin spårriktning skall samsas med biltrafiken. Redan nu har bron varit i åratal en propp för sjuorna i rusningen. Jag skulle dra sjuan via Alphyddan, för i detta alternativ tycks det bli buss för de som bor längs dagens trea där:

Bild

Piirka
---------------
Språklektion 282 i Mumindalen

frukostmiddag - sen lunch, tidig middag
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Fjärde alternativet i Spåra 2015 ser riktigt maffigt ut:

Bild

Dagens linjer 1 och 1A mot Kottby läggs ner och ersätts av en ny etta Kaserntorget-Salutorget-Kronohagen-Hagnäs-Berghäll-Vallgård-Majstad samt av en ny tvåa Kirran-Järnvägstorget-Hagnäs-Sörnäs-Sofielund-Kottby. Jag håksade inte att Kottbylinjen tänks få nya spår mot Kottby i de senare alternativen.

Dagens ringlinjer 3B och 3T ändras på några håll. Mellan Glaspalatset och Operan skall linjerna trafikeras direkt längs Mannerheimvägen. Mellan Djurgården och Alphyddan dras linjerna över Bölebron. De flyttas från Berghäll till att gå över Linjerna.

Fyran berörs ej. Linje 4T dras in och ersätts bl a av en ny femma. Den planeras på sträckan Fiskehamnen-Hagnäs-Kronohagen-Glaspalatset-Operan-Mejlans-Munksnäs. Sexan förlängs från Sandviken mot Ärtholmen. Ringlinjerna 7A och 7B ersätts av en ny sjua Eira-Kampen-Tölö-Djurgården-Böle-Majstad.

Åttans nuvarande rutt mellan Sundholmen och Tölö skall läggas ned. Istället dras åttan från Tölö vidare mot Skatudden (Terminalen) och ersätter då dagens linje 4T. I norra ändan flyttas åttans ändhållplats från Vallgård till Västra Böle.

Två nya nior planeras från Sundholmen mot Böle och vidare mot Ilmala resp. Klinikerna i Mejlans. Gemensam sträcka för linjerna 9A och 9B är Sundholmen-Busholmen-Kampen-Hagnäs-Berghäll-Alphyddan. Vid fd statsjärnvägarnas verkstad delas linjerna. 9A forsätter vidare på Aleksis Kivis gata samt mot Ilmala, medan 9B tar en östligare rutt mot Böle och vidare över Djurgården mot Klinikerna i Mejlans.

Tians ändhållplats flyttas från Kirurgen till Busholmen (Västra Hamnen)- över Sandviken. Busslinjer som slaktas är 13 (ersätts av åttan mot Skatudden), 14 (eventuellt mellan Eira och Munkshöjden), 14B (erästts av sjuan), linjerna 15/15A (ersätts av niorna och tian mot Västra Hamnen), 16 (mellan Ärtholmen och Hagnäs, ersätts av sexan), 17 (ersätts av bl a tvåan och niorna), 18 (femman ersätter). Pendellinjen 65A Drumsö-Kottby-Åggelby ersätts av tvåan mellan city och Sofielund/Kottby.

Piirka
---------------
Språklektion 283 i Mumindalen

hågsa, hoka, håka, hoksa, håksa [alla: 'hå-] - inse, fatta, förstå, märka...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Har man inte fundera på någon linje utefter Norra Kajen, där borde det finnas resandeunderlag / arbetsplaser? Det finns väl ett gammalt spårområde där som kan användas?

:?: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Olle skrev:Har man inte fundera på någon linje utefter Norra Kajen, där borde det finnas resandeunderlag / arbetsplaser? Det finns väl ett gammalt spårområde där som kan användas?
Norra Kajen (gatan längs strandlinjen i Kronohagen mot Skatuddshållet) har aldrig haft något spårområde. Närmaste spårområden (järnväg) låg vid Salutorget (hamnbanan mot Skatudden) samt på Hagnäs torg (en förgrening till Sörnäs hamnbana). Jag kommer inte på något förslag där spårvägsspår skulle byggas på Norra Kajen, men det innebär inte att sådana planer inte funnits. Någon spårvagn har alltså inte trafikerar Norra Kajen.

Nåvä, det femte alternativet, MAXIM, ur Spåra 2015:

Bild

Såsom Olle påpekade skulle en spårvägslinje på Norra Kajen gynna de boende i östra Kronohagen. Den ena av linjerna genom Kronohagen kunde i MAXIM ledas via Norra Kajen, anser jag.

Nuvarande ettan mot Kottby föreslås att få en ändrad rutt över Sofielund samt att den trafikeras över Sörnäs istf. Berghäll. Ändhållplatsen vid Salutorget flyttas till Kaserntorget.

Tvåan föreslås som en ny linje Maria sjukhus-Kampen-Hagnäs-Fiskehamnen. Om MAXIM genomförs, så innebär det att det tog 50 år att inse att slopandet av spåren mot Maria var ett misstag. :twisted: Ringlinjerna 3B och 3T läggs ner.

Fyran och 4T trafikeras som nu. Femman är en ny linje Eira (sjukhus)-Salutorget-Operan-Munkshöjden. Den ersätter treorna mellan Eira och Operan. Sexan förlängs från Sandviken mot Ärtholmen. En ny linje 6A inrättas mellan Kirurgen och Vallgård över linjerna.

Rutten för ringlinjerna 7A och 7B ändras nästan helt. Den nya rutten är Böle-Tölö (Bortre & Främre)-Kampen-Kronohagen-Berghäll-Böle. Åttan blir av med rutten mellan Sundholmen och Tölö. Den nya rutten är Eira (Docksgatan)-Kampen-Tölö-Sörnäs-Östra Böle (i en stor slinga).

Linjerna 9A och 9B trafikeras på rutten Ilmala-Böle-Alphyddan-Berghäll-Kampen-Busholmen. A-linjen trafikerar Busholmens stora slinga medsols och B-linjen motsols. Den nuvarande tian delas itu. Båda nya tiorna trafikeras på rutten Lillhoplax-Skillnaden-Sandviken-(Sundholmen/Gräsviken, linje 10B)-Busholmen. 10A har sin ändhållplats vid det som nu heter Utterkajen medan 10B har sin ändhållplats vid Terminalen i Västra Hamnen.

En nylinje S förbinder Klinikerna i Mejlans och Fiskehamnen. S:et står för SIIPI (vinge på svenska). Intressant att linjebeteckningen inte blev 3 (den är ledig). Vidare är 6A konstig, då den inte har så mycket gemensamt med huvudlinjen 6 (bara Skillnaden-Hagnäs).

Då jag ser på förslagen SUMMA MAX och MAXIM, så ser jag att det behövs en ersättande busslinje från centrum mot Eira (nuvarande buss 14:s ändhållplats) och vidare mot Havsgatan (nuvarande busslinje 17:s ändhållplats. Om man drog åttan söderut från Eira sjukhus mot Havsgatan till busslinje 17:s ändhållplats och femman från Eira sjukhus mot Docksgatan, så fanns inget behov av en busslinje.

Piirka
--------------
Språklektion 285 i Mumindalen

från förut - redan, sedan tidigare: Jag har det här dataspelet från förut - Jag har redan det här dataspelet
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Idag skall kollektivtrafiknämnden i Helsingfors ta ställning till spårvägslinjenätet för år 2015. Bindande beslut om linjedragningar bl a i Busholmen måste göras senast i höst. Vidare blir det aktuellt med nyanskaffningar av spårvagnar. Dels håller de 40 ledvagnarna från åren 1973-75 bli gamla, dels behövs det nya vagnar för nya linjer. Bostadsmässan år 2012 hålls i Busholmen och spårvagnarna utgör ett viktigt inslag i den kommande stadsdelen (byggstart år 2008). Antalet nya spårvagnar uppskattas till 20-60 och kostnaden beräknas ligga mellan 80 och dryga 100 milj. euro (750-940 milj. kronor).

Det sista alternativet i Spåra 2015, SYNTEESI (SYNTESEN):

Bild

Ettan mot Kottby läggs ner. Linjen ersätts delvis av en ny etta Maria sjukhus-Kampen-Linjerna-Vallgård. Jag misstänker att Kottbyborna motsätter sej ett nedläggande av sin linje. Därför tror jag att alla planer, där Kottbylinjen läggs ner, revideras eventuellt (utom 0B 0T, som inte har någon linje med en ändhållplats som kan flyttas från Vallgård).

Tvåan är en ny linje mellan Kirran och Fiskehamnen. Den ersätter dagens tia mot Kirran. Ringlinjerna 3B och 3T flyttas på sin Eiraslinga till Kampen. På sin norra slinga ändras rutten mellan Djurgården och Alphyddan över Böle och mellan Glaspalatset och Operan på en rakare sträcka längs Mannerheimvägen.

Dagens fyra - inga ändringar. Linje 4T däremot flyttas från Munksnäs till Munkshöjden. Det verkar som om ingenjörerna inte haft tankarna med sej vid planeringen av detta nät, då nattrafik behövs mot Munkshöjden men inte till Skatuddsterminalen. Lösningen vore att fyrorna byter ändhållplats i Munksnäs-Munkshöjden (med nattrafik endast på fyran) eller att en nattlinje 4N Munkshöjden-Skatudden (fyrans ändhållplats) grundas.

Femman är en ny linje mellan Eira sjukhus och Klinikerna i Mejlans. Jag skulle fortsätta femman söderut mot Havsgatan ända fram till busslinje 17:s ändhållplats. Sexan dras till Ärtholmen, men inte från Sandviken, utan från Bulevarden över Femkanten och Eira sjukhus.

Ringlinjerna 7A och 7B flyttas på västra halvan bort från Mannerheimvägen över Topeliusgatan och Runebergsgatan mot Kampen. Åttan ändras i båda ändorna. Från Sörnäs metrostation dras linjen ner mot Sörnäs strandväg och vidare mot Fiskehamnen. Från Sundholmen dras åttan mot Busholmen (Västra Hamnen).

Nian är en ny linje Busholmen (Västra hamnen)-Kampen-Berghäll-Böle-Ilmala. Tians ändhållplats flyttas från Kirran över Norra Busholmen till Sundholmen. Linje S (egentligen SIIPI, vingen) förbinder klinikerna i Mejlans med Majstad över Böle.

Piirka
---------------
Språklektion 287 i Mumindalen

från tidigare - redan: Det här kan jag från tidigare - Det här kan jag redan
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Det verkar ju som att alla planerna innehåller utbyggnader i någon form, även om det ser lite mörkt ut för Kottby. Finns det några andra parallellgående busslinjer förutom 65A som skulle kunna ersättas med en fortsatt förlängning (förhoppningsvis på särskild banvall) ut mot Åggelby etc.? Visst ligger Baggböle ganska långt från nuvarande spår, och i lämplig riktning, men det kanske ska täckas av flygplatsmetron?

Vad beror det på att Kottbylinjen, i de förslag där den ska finnas kvar, föreslås dras om via Sofielund? Är det för att frigöra gatuutrymme på Backasgatan?

En sista fråga: hur går planeringen för snabbspårvägar i förorterna? Ligger de utanför Spåra 2015-planernas räckvidd, eller ska man tolka frånvaron av sådana att de är lagda på is tills vidare?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

essin skrev:Det verkar ju som att alla planerna innehåller utbyggnader i någon form, även om det ser lite mörkt ut för Kottby. Finns det några andra parallellgående busslinjer förutom 65A som skulle kunna ersättas med en fortsatt förlängning (förhoppningsvis på särskild banvall) ut mot Åggelby etc.? Visst ligger Baggböle ganska långt från nuvarande spår, och i lämplig riktning, men det kanske ska täckas av flygplatsmetron?

Vad beror det på att Kottbylinjen, i de förslag där den ska finnas kvar, föreslås dras om via Sofielund? Är det för att frigöra gatuutrymme på Backasgatan?
Plats för trafik med gummi- resp. stålhjul finns det gott om på Backasgatan. En historisk bild på en etta på Backasgatan invid Velodromen visar att så är fallet. Norr om Velodromen (väster om Backasgatan) finns Kottby idrottspark, bebyggelsen är inget hinder för en breddning av gatan. Men det finns inget behov för fler körfiler.

Det att Kottbylinjen planeras att passera Sofielund hänger igop med det att för nuvarande är ettan den minst belastade linjen. Och om Kottbylinjen dras förbi Sofielund, så ersätter den direkt linje 65A. Övriga busslinjer (i 60-serien samt 70V och 72) är parallella och kunde kapas av till matarlinjer från förorterna mot Kottby station. I högtrafik blir det inga problem, men i dag- och kvällstrafik är intervallerna för tåglinjen I (den enda linjen som stannar i Kottby) 20 resp. 30 minuter. De flesta busslinjerna på Backasgatan kör i 15 minuters intervaller på dagen, så tåglinjen bör få tätare turer. Samtidigt skulle det uppstå ett behov att förstärka ettan på dagens sträcka om busslinjerna blev matarlinjer mot Kottby.

I SYNTEESI kunde ettan kunde förlängas över Majstad mot Forsby och ersätta dagens busslinje 55. Då borde man grunda en ny Kottbylinje för att ersätta buss 65A. I MAXIM kunde ettan förlängas från Kottby mot Åggelby, och då behövs ingen matarlinje 65A mellan Kottby och Åggelby. 6A kunde förlängas över Majstad mot Forsby, som ersättning för buss 55. I SUMMA MAX är linjerna ifråga 2 respektive 1. Jag funderar på att framställa ett eget alternativ, men kanske jag är för modest för att framställa det här.
essin skrev: En sista fråga: hur går planeringen för snabbspårvägar i förorterna? Ligger de utanför Spåra 2015-planernas räckvidd, eller ska man tolka frånvaron av sådana att de är lagda på is tills vidare?
Det ser ut som om planernarna suttit med bindlar framför ögonen. Därför verkar det som om de glömt att ta hänsyn till tidigare beslut. Det finns beslut om att tian skall förlängas från Lillhoplax mot Hoplax station och att ettan skall förlängas mot Kottby station. Förortsspårvägarna är sina egna projekt och Spåra 2015 är mera ett stadsspårvägsprojekt. Snabbspårvägen mot Vik är kanske det projektet som kan komma att förverkligas bland de första. Området bebyggs för fullt och det borde vara ganska enkelt att bygga nya spår från Forsbyhallen mot Vik. I centrum är nog Busholmen och Sumparn/Fiskehamnen de viktigaste projekten. Om inga spårvägsbeslut görs, så blir det busstrafik istället. Spårprojektet Kronobergsstranden är i startgroparna. Dit torde det till en början bli snabbspårväg och senare kanske metro (om nu inte den stockholmska "Tvärbane-ideologin" slår väl ut och metroplanerna slaktas).

Piirka
---------------
Språklektion 288 i Mumindalen

tacka från handen - tacka och ta i hand
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Kollektivtrafiknämnden behandlade ärendet (Ratikka 2015) igår torsdagen den 18 maj och resultatet blev ett "till kännedom" i protokollet. Vi får se om utvecklingsplanen kommer att begravas i mappen Ö.

Satt och mediterade över de sex olika förslagen för ett spårvägslinjenät i Helsingfors år 2015. Skapade ett eget förslag, det finns säkert mycket att fila på så här är alt. PIIRKA (version 1.0):

Bild

En helt ny linje 1 ersätter dagens busslinje 55 (Maria sjukhus-Forsby), förutom mellan Hagnäs och Vallgård. 55:n kör via Sörnäs och den tänkta ettan via Berghäll. En ny tvåa Kaserntorget-Salutorget-Kronohagen-Sörnäs-Sofielund-Kottby station ersätter delvis buss 65A mellan Hagnäs och Kottby.

Ringlinjerna 3B och 3T flyttas till Mannerheimvägen mellan Glaspalatset och Operan och börjar trafikera via Böle. Dagens 4 och 4T blir som nu, förutom att fyrans ändhållplats flyttas till Munkshöjden och ersätter så busslinje 18. Eventuellt kan fyran förlängas mot Kronobergsstranden, men då behövs en tredje spårvägslinje mot Skatudden.

En ny femma trafikerar mellan Klinikerna i Mejlans och Fiskehamnen över Kampen och Kronohagen. I Kronohagen byggs nya spår på Norra Kajen. Sexan flyttas från Sandviken till Ärtholmen samt får ny körsträcka via Kronohagen.

Ringlinjerna 7A och 7B ersätts på västra delen av en ny sjua Sveaborg-Eira-Kampen-Tölö-Bole-Majstad. Den nya åttan trafikerar sträckan Busholmen (Västra hamnen)-Sundholmen-Tölö-Sörnäs-Böle-Klininerka i Mejlans. Den ersätter buss 58B mellan Mejlans och Sörnäs. Den nuvarande åttan trafikeras som förstärkning till nya åttan i högtrafik (linje 8V).

En ny nia trafikeras på sträckan Sundholmen-Busholmen-Kampen-Berghäll-Böle-Ilmala. Tians ändhållplats flyttas från Kirran till Busholmen (Västra hamnen) och i norr förlängs linjen mot Hoplax.

Snabbspårvägen mot Vik (VIIRA) trafikerar sträckan Tölötorg-Hagnäs-Vallgård-Majstad-Vik. Elvan trafikerar inte via Kampen utan längs Arkadiagatan (Nimbyn i Tölö blir glada). En ny linje 12 trafikerar Kirurgen-Hagnäs-Sörnäs-Kottby-Åggelby. Linjen ersätter dagens etta och buss 65A mellan Kottby och Åggelby.

Intervallerna har jag inte tänkt så mycket på, förutom att åttan kör i 10 min trafik i hög- och dagtrafik samt att 8V kör i 20 min trafik i högtrafik. Vidare kan det bli överkapacitet på tian (nu med en tur var 4-5:e min) mot Busholmen, så att en delning av linjen vore på sin plats. Varannan tur i hög- och dagtrafik samt alla turer i kvällstrafik trafikeras mot Busholmen medan en förstärkningslinje kör varannan tur i hög- och dagtrafik exempelvis från Sandviken norrut som linje 10B.

Hard rock halleluja!

Piirka
---------------
Språklektion 289 i Mumindalen

fylld kaka, fyllkaka - tårta
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Mycket intressant förslag! Det verkar lite radikalt att dra ut spårväg till Sveaborg, de öarna har väl inte ens broförbindelse nu? Får spårvägen plats på öarna? Jag blir också lite fundersam på att dra in en snabbspårvägslinje till Kirran, blir inte det lite trångt? När jag var i Helsingfors tyckte jag att även Variovagnarna (som jag antar är mindre än framtida snabbvagnar) tog upp stor del av gaturummet i svängarna, men om man förbjuder annan trafik i slingan kanske det skulle funka. Annars tycker jag att det verkar vara ett mer genomtänkt förslag än de officiella förslagen som har presenterats.

/hälsar Essin, som var på Kalmar nation i Lund igår tillsammans med ett gäng glada finländare.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

essin skrev:Mycket intressant förslag! Det verkar lite radikalt att dra ut spårväg till Sveaborg, de öarna har väl inte ens broförbindelse nu? Får spårvägen plats på öarna?
Inte på bro, men i tunnel mot Sveaborg. Första ön från fastlandet är Stora Räntan, som är ett naturskyddsområde el. dyl. Det lär växa ytterts ovanliga växter där, så endast grupper "i strikta formationer" får besöka ön. Ingen tunnelstation under Stora Räntan.

Nästa ö är Långören, där ett segelssällskap håller till. En sommarrestaurang är ungefär det enda, som den "stora" publiken har tillträde till. Ingen tunnelstation här heller. Men väl uta på Sveaborg, i närheten av kajen för färjan mot Salutorget kunde en tunnelstation byggas. Sveaborgsfärjorna transporterar årligen 1.3 milj. trafikanter (majoriteten under sommarmånaderna) samt varutransporter och Sveaborgsbornas bilar. Tunneln kunde användas för godstransporter; det vore kul med en spårvagnsflakvagn för biltransporter. :D
essin skrev:Jag blir också lite fundersam på att dra in en snabbspårvägslinje till Kirran, blir inte det lite trångt? När jag var i Helsingfors tyckte jag att även Variovagnarna (som jag antar är mindre än framtida snabbvagnar) tog upp stor del av gaturummet i svängarna, men om man förbjuder annan trafik i slingan kanske det skulle funka. Annars tycker jag att det verkar vara ett mer genomtänkt förslag än de officiella förslagen som har presenterats.
Snabbspårvägar har inte än fått vind i segeln hos oss. Antingen vanlig gatuspårväg eller fullskalemetro skall det vara. Om t ex kombidrift med snabbspårväg och metron skall vara möjlig, så måste snabbspårvagnarna göras breda. Metrovagnarna i Helsingfors är 3,2 m breda. Men om snabbspårvägar körs i kombidrift med den nuvarande stadsspårvägen, så måste vagnarna byggas relativt smala. Variorna och övriga nuvarande spårvagnar är relativt smala med en bredd på 2,3 m.

Det torde vara klokare att bygga snabbspårvägen mot Vik (linje 11 i alt. PIIRKA) som en del av det nuvarande spårvägsnästet och då är spårvidden 1000 mm. Spårvidden har inte en större betydelse för hastigheten - i Japan körs snabbtåg (200 km/h ?) på spårvidden 1067 mm.
Den viktigaste faktorn gällande hastigheten är signalprioriteringen vid trafikljusen. Medelhastigheten skulle ökas (år 2002) från 16 km/h till 19 km/h. Tvärtom har medelhastigheten för spårvagnarna sjunkit till 15 km/h.

Vagnsbredden kunde ökas till 2,5 m, men då skulle man kanske behöva flytta spåren längre från varandra i kurvsektioner. På raksträckor skulle avståndet mellan två mötande vagnar vara i såfall en halv meter, flyttning av spåren är kanske inte helt nödvändigt? Variovagnarna har kortade sektioner, så de kränger mindre vid kurvorna än dagens ledvagnar. De ser plumpigare ut, så därför får man en illusion av att de tar mer plats i kurvor. Men jag har inte testat detta empiriskt, så att detta är bara min ödmjuka åsikt.

Hela Ratikka 2015 (Spåra 2015) -planen verkar vara mer en vits än ett försök till att utveckla spårvagnstrafiken. Under första behandlingen noterades de sex alternativen med en notering "till kännedom". Apropå Sveaborgsspårvägen, det fanns ett förslag (minns inte exakt när) om ersättandet av färjetrafiken med spårväg i tunnel. Förslaget hamnade i mappen Ö, precis som många andra förslag. Därför är jag pessimistisk och anar att även Spåra 2015 får samla damm i mappen Ö.
essin skrev: /hälsar Essin, som var på Kalmar nation i Lund igår tillsammans med ett gäng glada finländare.
Det har varit och är ett himla ståhej över brons och över "Odjuren vinner skönheten". Igår visades i teve väderprognosen för idag och tanten sa "Imorgon i Lordis län..." Snart kan vi kanske skilja på svenska och finska Lappland. Sverige har Lappland och Finland Lordiland. Bild

Hard Tram Hallelujah! (En kompis ville att jag skulle börja med den signaturen här).

Piirka
---------------
Språklektion 296 i Mumindalen

få ledsamt efter - börja längta efter
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Naturligtvis, tunnelmöjligheten till Sveaborg tänkte jag inte på. Måhända kan den tunneln fortsätta till Degerö "bakvägen" och vidare ovan jord till Östra centrum? Å andra sidan är det väl så det är tänkt att Tölömetron ska fortsätta söderut från Kampen.

Det jag tänkte mest på gällande Kirran är att spåret idag går över på fel sida i korsningarna, vilket kan vara problematiskt för annan trafik. Men Skarpskyttegatan (är det den som är södra sidan i slingan?) är kanske redan avstängd för annan trafik? Och 10:an är väl redan idag en av de mest snabbspårmässiga linjerna. Man kanske skulle förlänga den vidare bortom Hoplax som snabbspårväg också, längs Vichtisvägen eller något?

Mappen Ö förresten, är det en språklektion som jag har missat? Antar att det är en slaskmapp för sådant som aldrig blir av...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

essin skrev:Naturligtvis, tunnelmöjligheten till Sveaborg tänkte jag inte på. Måhända kan den tunneln fortsätta till Degerö "bakvägen" och vidare ovan jord till Östra centrum? Å andra sidan är det väl så det är tänkt att Tölömetron ska fortsätta söderut från Kampen.
Ha, här har vi en innovativ tanke. Tunneln mot Sveaborg kunde fortsätta mot Kronobergsstranden under havsbottnet under Kalvholmen. Att dra linjen fram till Östra Centrum är kanske onödigt, då bebyggelsen mellan Degerö och Östra Centrum är tämligen gles. Tammelund består främst av villor och området norr om Tammelund är främst för rekreation.

Inga beslut om Tölömetrons förlängning österut har gjorts, då det inte ens finns något beslut om själva Tölömetron. Nu studeras olika alternativ för hur kollektivtrafiken mot Kronobergsstranden skall arrangeras. Stadsstyrelsen beslöt i torsdags att metron skall automatiseras. Då kan intervallen sänkas till 2 min (mot dagens 4 min) i högtrafik. Kapacitetsmässigt utnyttjas metron nu till 50% (i jämförelse med den kommande automatmetron), vilket innebär att det inte finns ett behov av att bygga en skild linje mot Kronobergsstranden. Den ökande trafiken på Degerö kan klaras med matartrafik (bussar) mot Hertonäs. Å andra sidan är en direktlinje över eller under Kronobergsfjärden mot city snabbare och kan därmed locka fler att lämna bilen hemma.
essin skrev: Det jag tänkte mest på gällande Kirran är att spåret idag går över på fel sida i korsningarna, vilket kan vara problematiskt för annan trafik. Men Skarpskyttegatan (är det den som är södra sidan i slingan?) är kanske redan avstängd för annan trafik? Och 10:an är väl redan idag en av de mest snabbspårmässiga linjerna. Man kanske skulle förlänga den vidare bortom Hoplax som snabbspårväg också, längs Vichtisvägen eller något?
"Fel sida i korsningarna"? Nu håksar jag inte. Jag ritade en karta över Kirranslingan:
Bild

Tians ändhållplats ligger på Skarpskyttegatan. Den (endast gatstumpen med spår) och Röddäldsgatan är enkelriktade (körriktning märk med pil). Kaserngatan och Högbergsgatan är dubbelriktade. På den senare gatan kör buss 17 i båda riktningarna. Gatan är ganska smal och bilparkeringen gör det inte lättare då en buss mot Georgsgatan och en spårvagn mot Skarpskyttegatan skall mötas på Högbergsgatan. Bussen får oftast snällt vänta vid hållplatsen ända tills spårvagnen svängt in på Skarpskyttegatan eller att bussföraren svänger in sidobackspegeln, men då brukar det hänga på några centimeter. Det att "snabbspårvägs"tolvan i mitt förslag trafikeras mot Kirran torde inte ställa till några besvär. Tian kör ju nu med 4-5 min intervaller i högtrafik.

Att förlänga tian som snabbspårväg parallellt med Victisvägen är kanske inte det bästa alternativet. Dels är det bara industri och grönområden längs vägen, dels är tian väl frekventerad redan nu. Hellre en ny linje, med ändhållplats vid Råtorpsvägens korsing (för byte till matarbussar för vidare färd). Nu körs det ca 20 bussturer mot Vanda och Esbo på Vichtisvägen i högtrafik.
essin skrev: Mappen Ö förresten, är det en språklektion som jag har missat? Antar att det är en slaskmapp för sådant som aldrig blir av...
Bingo! Mappen Ö ställs i arkivet och grävs fram under dammet av forskare eller någon mupp 50 år senare. Hmmm, kanske borde jag damma av spårvagns/trådbussmappen Ö i Tammerfors? Vi får se...

Piirka
---------------
Språklektion 298 i Mumindalen

få något på nacken - få något på halsen
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Piirka skrev:
essin skrev: Det jag tänkte mest på gällande Kirran är att spåret idag går över på fel sida i korsningarna, vilket kan vara problematiskt för annan trafik. Men Skarpskyttegatan (är det den som är södra sidan i slingan?) är kanske redan avstängd för annan trafik? Och 10:an är väl redan idag en av de mest snabbspårmässiga linjerna. Man kanske skulle förlänga den vidare bortom Hoplax som snabbspårväg också, längs Vichtisvägen eller något?
"Fel sida i korsningarna"? Nu håksar jag inte. Jag ritade en karta över Kirranslingan:
Bild

Tians ändhållplats ligger på Skarpskyttegatan. Den (endast gatstumpen med spår) och Röddäldsgatan är enkelriktade (körriktning märk med pil). Kaserngatan och Högbergsgatan är dubbelriktade. På den senare gatan kör buss 17 i båda riktningarna. Gatan är ganska smal och bilparkeringen gör det inte lättare då en buss mot Georgsgatan och en spårvagn mot Skarpskyttegatan skall mötas på Högbergsgatan. Bussen får oftast snällt vänta vid hållplatsen ända tills spårvagnen svängt in på Skarpskyttegatan eller att bussföraren svänger in sidobackspegeln, men då brukar det hänga på några centimeter. Det att "snabbspårvägs"tolvan i mitt förslag trafikeras mot Kirran torde inte ställa till några besvär. Tian kör ju nu med 4-5 min intervaller i högtrafik.
Hmm, jag hade precis för mig att Skarpskyttegatan var dubbelriktad, men där hade jag visst fel. I så fall vore kurvan så snäv att vagnen går över på vänster sida i själva svängen. Men trångt verkar det ändå vara. Oavsett om det blir snabbspårvagn till Kirran eller inte borde man nog ta bort parkeringen eller vidta någon annan liknande åtgärd för att ge mer utrymme åt spårvagnen.

Jag har för övrigt för mig att jag tog en del foton när jag var där för några år sedan, men det enda jag hittar på den här datorn är en bild på mig stående framför ett hus på Stora Robertsgatan (tror jag) där Linus Torvalds bodde när han växte upp. :wink:
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

essin skrev: Hmm, jag hade precis för mig att Skarpskyttegatan var dubbelriktad, men där hade jag visst fel.
Nåja fel till bara hälften. Skarpskyttegatan är enkelriktad bara i östra ändan mellan Högbergsgatan och Kaserngatan. Ner mot Femkanten är den dubbelriktad.

På basen av brainstormingen skisserade jag ett nytt alternativ:

Bild

Skillnaden mot mitt första alternativ är tre. Sjuan går inte längre mot Sveaborg, utan får en ändhållplats vid fd. trådbusslinje 14:s ändhållplats i Eira. Åggelby-tolvan byter ändhållplats med elvan. I stället för Kirran trafikeras tolvan mot Tölötorg. Elvan kör istället mot Kirran och vidare mot Sveaborg. Då Nimbyna i Ulrikasborg förhåller sej kritiska mot spårväg från Kirran mot Havsgatan, går linjen i tunnel från Skillnadsbacken under Ulrikasborg (och Kirranområdet) ända ut till Degerö. Från Degerö fortsätter elvan vidare mot metrostationen i Hertonäs och vidare över Norra Hertonäs (ersätter matarbuss) mot Vik. Så har vi en snabbspårvägsringlinje och då kanske elvan borde heta 11A och 11B.

En annan sak är huruvida det är möjligt att bygga en tunnellinje (markerat med grått) under Ulrikasborg. Under Skillnadsbacken (dit jag föreslår mynningen i centrum) ligger en parkeringsgrotta. Under Johanneskyrkan finns ett befolkningsskydd insprängt i berget... Från Brunnsparken mot Sveaborg existerar en servicetunnel för fjärrvärme ocv vatten- och avloppsrör. Tunneln används av ambulanser mot Sveaborg, men är för liten för att nu kunna trafikeras med spårvagnar. Tunnelprofilen måste förstoras för spårvägstrafik.
essin skrev: Jag har för övrigt för mig att jag tog en del foton när jag var där för några år sedan, men det enda jag hittar på den här datorn är en bild på mig stående framför ett hus på Stora Robertsgatan (tror jag) där Linus Torvalds bodde när han växte upp. :wink:
Bild

Jag vet att han som liten bodde i trakterna. Ett ytterligare vallfärdsobjekt ligger mellan Bangatan, Skepparegatan och Sjömansgatan, mitt emot Johanneskyrkan. Linus gick i låg/mellanstadiet vid Cygneusskolan och kanske lirade boll på skolgården under rasterna. Mindre troligt är att han Bild, då det knappast fanns datorer under lågstadietiden då (tror jag).


Piirka
---------------
Språklektion 300 Bild i Mumindalen

få till egen - få behålla
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Piirka skrev:Fas två i metrokommiténs plan från 1963. Så skulle metrolinjerna trafikeras år 1975:
Bild

Inget av dessa metrogrenar förverkligades, förutom biljetthallen i Munkshöjden under köpcentret.
"Biljetthallen" i Munkshöjden (© Piirka 2007), klickbar bildlänk:

Bild

Köpcentret byggdes på 1960-talet och då trodde man ännu att metron skulle byggas ut mot Munkshöjden. Icke sa Nicke. Istället har bl a Alko (finska Systemet) invaderat underjorden.

Piirka
---------------
Språklektion 482 i Mumindalen

i gången - åt gången
R.Silfverberg
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 06 augusti 2007 12:03
Ort: Esbo, Finland

Munkshöjdens metrostation

Inlägg av R.Silfverberg »

Piirka skrev: Köpcentret byggdes på 1960-talet och då trodde man ännu att metron skulle byggas ut mot Munkshöjden. Icke sa Nicke. Istället har bl a Alko (finska Systemet) invaderat underjorden.
Som detalj måste jag påpeka att rulltrapporna installerades långt efter att köpscentret byggdes, på 1980-90 talet. Före det fanns en vanlig bred trappa ner, och på bägge sidor en rutschkana som barn kunde åka i. Jag brukade själv nämligen åka i den då jag var liten varje gång vår familj hade ärende till köpscentret. Det är möjligt att rutschkanorna var avsedda att byggas om till rulltrappor då "metron" börjar trafikera dit.
Rainer
R.Silfverberg
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 06 augusti 2007 12:03
Ort: Esbo, Finland

Sveaborg

Inlägg av R.Silfverberg »

Piirka skrev:En annan sak är huruvida det är möjligt att bygga en tunnellinje (markerat med grått) under Ulrikasborg. Under Skillnadsbacken (dit jag föreslår mynningen i centrum) ligger en parkeringsgrotta. Under Johanneskyrkan finns ett befolkningsskydd insprängt i berget... Från Brunnsparken mot Sveaborg existerar en servicetunnel för fjärrvärme ocv vatten- och avloppsrör. Tunneln används av ambulanser mot Sveaborg, men är för liten för att nu kunna trafikeras med spårvagnar. Tunnelprofilen måste förstoras för spårvägstrafik.
Jag kunde föreställa mig att bygga ett spår för en "minitunnelbana" till Sveaborg i den befintliga tunneln. En sådan med öppna vagnar som påminner om ett gruvtåg eller tivolinas "spöktåg" skulle säkert räcka till, om turerna kör ofta. Visserligen är det charmigare att åka med färja till Sveaborg, men de nya färjorna är så sterila och tråkiga jämfört med den gamla, och färjtrafiken kostar en massa åt staden, att det finns orsaker att omvärsera tunnelalternativet.
Rainer
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Dagens Helsingin Sanomat berättar att man på 2020 kan ta metron ut till flygplatsen (Helsingfors-Vanda). I pappersutgåvan finns ett linjeschema, som innehåller ett litet fel. Piirkaproductionâ„¢ presenterar ett korrigerat schema på svenska:

Bild

Personligen anser jag att man på HST har insjuknat i storhetsvansinne då man planerar för en ny metrolinje norrut. Befolkningsunderlaget är inte tillräckligt för ett miljardprojekt. Stationerna Aviapolis resp. Flygplatsen kommer även att trafikeras av Ringbanans tåg. Eventuellt bygger man "Droppen-banan", som skulle gå parallellt med metron mellan Kampen och Böle. Om man nu på HST insisterar spårtrafik enligt schemat, så anser jag att en snabbspårväg vore bättre mellan Flygplatsen och Böle. Från Böle kunde banan fortsätta mot Fisk(e)hamnen exempelvis.

Flygplatsmetron planeras att byggas i etapper. Den första etappen sträcker sej till Månsas, som får en bytesterminal för matarbussar.

Förlängningen av metron österut mot Landbo förutsätter att ett område på ca 30 km² inkorporeras från grannkommunerna Vanda och Sibbo. Den planerade stationen Västerkulla ligger i nuvarande Vanda och de två övriga i Sibbo. Regeringen har redan beslutat om inkorporerningen; Sibbo kommun har besvärat över beslutet. Det till trots dräglar politikerna i Helsingfors redan över en metroförlängning till "guldkusten" i öster.

Piirka
---------------
Språklektion 500 i Mumindalen

inrikesministeriet - inrikesdepartementet
Skriv svar