Ryckig och krängande tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Ryckig och krängande tunnelbana

Inlägg av Jonas »

Åker nästan dagligen Islandstorgegt <-> T-Centralen och har noterat oerhört skiftande gång under den sträckan.
T.ex. på hemvägen, så när jag närmar mig Islandstorget så kränger tåget mer än vad det gör närmre stan. Är rälsen sämre underhållen där, eller är det svårt att få den att ligga plant, eller rör den sig extra mycket, eller skiter man i det? Eller är det jag som har en känselvilla?
Nästa gång ni åker mot Hässelby, tänk på hur tåget beter sig kring Ängbyplan-Islandstorget bl.a. och jämför med stationer som är innan.

/Jonas.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Är rälsen sämre underhållen där, eller är det svårt att få den att ligga plant, eller rör den sig extra mycket, eller skiter man i det? Eller är det jag som har en känselvilla?
En lämplig plats för jämförande studier (av plötsliga accelerationsförändringar i sidled) är vid passage av spårkorset, sträckan Skärmarbring-Blåsut söderut...
GE
Robban F.

Inlägg av Robban F. »

För kännedom så är rälsen nyligen utbytt på sträckan och då bör det väl gå rätt mjukt där, jag har inte märkt nåt när jag kört sträckan.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Robban F. skrev:För kännedom så är rälsen nyligen utbytt på sträckan och då bör det väl gå rätt mjukt där, jag har inte märkt nåt när jag kört sträckan.
Det jag tänker på varje gång jag åker är att jag kan stå utan större problem efter stan, men när jag kommer kring nämnda partier så får jag stä mer och mer bredbent, och ändå kan det hända att jag tappar balansen.
Sitter man ned tänker man inte så mycket på det tror jag.

/Jonas.
Jens K

Inlägg av Jens K »

Jag åker stan-Islandstorget varje dag och har inte direkt lagt märke till att det går ryckigare just där. Men jag ska tänka på det lite extra nästa gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Robban F. skrev:För kännedom så är rälsen nyligen utbytt på sträckan och då bör det väl gå rätt mjukt där, jag har inte märkt nåt när jag kört sträckan.
Det kan ju ta ett tag innan rälsen "satt" sig.
Jag vet inget om nämnda sträcka, men på tub 2 kan C20 kränga en del vid acceleration i vissa kurvor (exv T-centralen söderut). Antagligen har det att göra med C20:s styrande boggier.

/Manne
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Jens K skrev:Jag åker stan-Islandstorget varje dag och har inte direkt lagt märke till att det går ryckigare just där. Men jag ska tänka på det lite extra nästa gång.
Tänkte just lite extra på detta nu på hemvägen och tyckte(!) mig notera värre krängningar mellan Ängbyplan och Islandstorget.
Där var det väldigt svårt att stå still...

/Jonas.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Ryckit

Inlägg av AGR »

Körde sträckan idag och tyckte inte att Ängbyplan-Islandstorget var specielt skakig sträcka. 2 saker att tåget kränger något på sträckan är: 1 det ligger en växel straxt innan ILT. 2 det är en f.d spårvägssträcka som har mera kurvor.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Jens K

Re: Ryckit

Inlägg av Jens K »

17AGR skrev:Körde sträckan idag och tyckte inte att Ängbyplan-Islandstorget var specielt skakig sträcka. 2 saker att tåget kränger något på sträckan är: 1 det ligger en växel straxt innan ILT. 2 det är en f.d spårvägssträcka som har mera kurvor.
Jag åkte där i morse (med Cx) och tyckte inte heller att det skakade speciellt mycket. Det kanske beror på viket tågsätt man sitter i, vad vet jag.
Skriv svar