Ryckig och krängande tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ryckig och krängande tunnelbana
Åker nästan dagligen Islandstorgegt <-> T-Centralen och har noterat oerhört skiftande gång under den sträckan.
T.ex. på hemvägen, så när jag närmar mig Islandstorget så kränger tåget mer än vad det gör närmre stan. Är rälsen sämre underhållen där, eller är det svårt att få den att ligga plant, eller rör den sig extra mycket, eller skiter man i det? Eller är det jag som har en känselvilla?
Nästa gång ni åker mot Hässelby, tänk på hur tåget beter sig kring Ängbyplan-Islandstorget bl.a. och jämför med stationer som är innan.
/Jonas.
T.ex. på hemvägen, så när jag närmar mig Islandstorget så kränger tåget mer än vad det gör närmre stan. Är rälsen sämre underhållen där, eller är det svårt att få den att ligga plant, eller rör den sig extra mycket, eller skiter man i det? Eller är det jag som har en känselvilla?
Nästa gång ni åker mot Hässelby, tänk på hur tåget beter sig kring Ängbyplan-Islandstorget bl.a. och jämför med stationer som är innan.
/Jonas.
En lämplig plats för jämförande studier (av plötsliga accelerationsförändringar i sidled) är vid passage av spårkorset, sträckan Skärmarbring-Blåsut söderut...Är rälsen sämre underhållen där, eller är det svårt att få den att ligga plant, eller rör den sig extra mycket, eller skiter man i det? Eller är det jag som har en känselvilla?
GE
Det jag tänker på varje gång jag åker är att jag kan stå utan större problem efter stan, men när jag kommer kring nämnda partier så får jag stä mer och mer bredbent, och ändå kan det hända att jag tappar balansen.Robban F. skrev:För kännedom så är rälsen nyligen utbytt på sträckan och då bör det väl gå rätt mjukt där, jag har inte märkt nåt när jag kört sträckan.
Sitter man ned tänker man inte så mycket på det tror jag.
/Jonas.
Det kan ju ta ett tag innan rälsen "satt" sig.Robban F. skrev:För kännedom så är rälsen nyligen utbytt på sträckan och då bör det väl gå rätt mjukt där, jag har inte märkt nåt när jag kört sträckan.
Jag vet inget om nämnda sträcka, men på tub 2 kan C20 kränga en del vid acceleration i vissa kurvor (exv T-centralen söderut). Antagligen har det att göra med C20:s styrande boggier.
/Manne
Tänkte just lite extra på detta nu på hemvägen och tyckte(!) mig notera värre krängningar mellan Ängbyplan och Islandstorget.Jens K skrev:Jag åker stan-Islandstorget varje dag och har inte direkt lagt märke till att det går ryckigare just där. Men jag ska tänka på det lite extra nästa gång.
Där var det väldigt svårt att stå still...
/Jonas.
Ryckit
Körde sträckan idag och tyckte inte att Ängbyplan-Islandstorget var specielt skakig sträcka. 2 saker att tåget kränger något på sträckan är: 1 det ligger en växel straxt innan ILT. 2 det är en f.d spårvägssträcka som har mera kurvor.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Ryckit
Jag åkte där i morse (med Cx) och tyckte inte heller att det skakade speciellt mycket. Det kanske beror på viket tågsätt man sitter i, vad vet jag.17AGR skrev:Körde sträckan idag och tyckte inte att Ängbyplan-Islandstorget var specielt skakig sträcka. 2 saker att tåget kränger något på sträckan är: 1 det ligger en växel straxt innan ILT. 2 det är en f.d spårvägssträcka som har mera kurvor.