År 1907 presenterade spårvägskommitén en plan för spårvägar i staden:

En av Tammerfors stad utnämd kommité kom med två olika alternativ. Altenativ I skilde sej från det andra alternativet genom att endast en linje (3,6 km, mellan Råporten och Tammela torg) skulle byggas. Linjerna i alternativ II var 2,6 km resp. 3,0 km långa. Enkelspår planerades med "normalisk" spårvidd, dvs. 1524 mm. Här skilde sej Tammerfors från de övriga finska spårvägsstäderna (med meterspårväg). Vagnhallen planerades att byggas i den VII stadsdelen (Pyynikki), på exakt samma ställe där trådbusshallen byggdes (trögt nog) 40 år senare. Byggkostnaderna för banan beräknades till 570.000 mark (2 milj. euro av idag = 18,9 milj. kronor). Kommitén förslog att byggandet skulle bekostas med ett tvåårigt lån. Då ett lån för olika projket togs år 1910, så upptäckte man att pengarna inte räckte till för spårvägsbygget. Därför ratades planerna för några år.
På den privata sektorn var man däremot inte så trög. Bomullsfabriken Finlayson & Co. ansökte och beviljades bygglov år 1873 om att få bygga ett vedlager på den "sydvestra" stranden av Kortelahti. Varken i ansökan eller bygglovet omnämdes inte en spårväg. Men i koncessionen från 1876 beviljades tillstånd att forsätta linjen mot Santalahti. Hästspårvägen antas ha tagits ibruk kring 1874-75, dvs. tidigare än i Christiania eller Stockholm! Banan användes endast för godtranporter (ved, stenkol {efter andra världskriget} och sporadiskt råbomull från bryggan och lagerområdet i Santalahti till fabriksområdet samt aska på returresan. Fabriksområdet bebyggdes ständigt, med ca 60 byggnader som mest. När byggblock av sten tranporterades från Santalahti, då gällde det treskiftsjobb för personalen.
Spåren flyttades något mellan Kortelahti och Santalahti då banan mot Björneborg öppnades år 1895. En första elektrifiering skedde år 1902. Loket (driftspänning 200 V) var för svagt, så det skickades snart tillbaka till tillverkaren Kummer (samma firma, som elektrifierade spårvägen i och levererade de första elspårvagnarna till Helsingfors). År 1909 levererades det andra loket (500 V) av AEG. Det visade sej vara för lätt, men med 1700 kg blytackor blev loket användbart. Trafiken på godspårvägen (600 mm:s spårvidd) fortsatte fram till år 1957. Björnborgsbanan ombyggdes till dubbelspår inom Tammerfors och det andra spåret byggdes på spårvägsbanvallen.
Finlayson och annan (tung) industri bidog till att Tammerfors fick smeknamnet Manchester


Piirka
---------------
Språklektion 133 i Mumindalen
bränna propparna - bli förbannad