Finska utopier (utanför Helsingfors)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Finska utopier (utanför Helsingfors)

Inlägg av Piirka »

Nu börjar serien om linjer eller linjesträckningar, som aldrig realiserades, utanför "varggränsen" dvs ring III i Helsingfors. Vi börjar österifrån:

Bild

Linjerna 1 och 2 kördes i samtrafik med 12 vagnar (+ 11 släpvagnar) from den 23 oktober 1937. Sträckningen mellan Kelkkala och Ristimäki hade just färdigställts. Ettans turer från Slottsbron (tid. Åbo bro) bytte skyltar och linjefärg i Ristimäki och fortsatte vidare som tvåans turer mot Papula (och vice versa) i 7½ min. trafik. Linje tre kördes med singelvagnar likaså i 7½ min. trafik.

Orsaken till varför trean trafikerades som en skild linje låg vid det att spårvagnarna inte fick trafikeras med passagerare över svängbron mellan Slottet och centrum. Därför fick trafikanterna byta vagn vid färd mellan Neitsytniemi och innerstan.

En förlängning av tvåan från Papula över Papula bro samt av trean mot Sorvali planerades. Inget hann genomföras då kriget kom och staden fick avstås två gånger till fienden.

Kuriosa: det fanns två gatunamn som var gemensamma för Helsingfors, Åbo och Viborg. I alla tre städerna kunde man åka spårvagn längs Mariegatan resp. Slottsgatan. Mariegatan var den sista gatstumpen på treans linjesträcka i Neitsytniemi och Slottsgatan trafikerades av ettan (och treans hallturer) på väg från Slottsbron mot innerstan.

Jag hittade en sajt med bilder från Viborg "då och nu". Varje bildpar består av ett foto från 1930-talet och samma vy från 1990-talet. Fotovinklarna har jag markerat med en grå pil + bokstav:

Bildsidan a visar en spårvagn på linje 1 vid ändhållplatsen på Högvaktstorget invid Slottsbron.

Bildsidan b. Ettans spårvagn kommer rullande i nedförsbacke på Slottgatan. Spåren svänger in på Torggatan. Rönnbloms kringla vajar på stången - en symbol för Viborgs kringla.

Bildsidan c. Vy över Järnvägstorget mot stationen. Spårvagnen till vänster är en tvåans spårvagn på väg från Papula mot Ristimäki och den till höger är en etta på väg från Ristimäki mot Slottsbron. Bakom ettans vagn finns spåren mot Papula. Stationsbyggnaden, ritad av vår bekante E. Saarinen med kumpanen Herman Gesellius, blev färdig år 1913.

Bildsidan d. Repolagatan med järnvägstationen i bakgrunden.

Bildsidan e. Vid hörnet av Karelar- och Torkelsgatorna. Till vänster går spåren mot Salutorget och Slottsbron, rakt fram mot Järnvägstorget, till höger mot Rödbrunnstorget och bakom fotografen mot hallen. Hörnet fungerade som mittpunkt vid kartläggningen av Viborg.

Bildsidan f. Länslasarettet med ettans spår mot Ristimäki. Har inget hum om vad byggnaden nuförtiden används till.

Bildsidan g. Den fd. ändslingan i Ristimäki låg vid Himasenmäki.

Bildsidan h. Mendts hus invid Siikaniemi torg. Bakom huset gick vägen till parken Monrepos. Framför huset ser vi treans spår mot Neitsytniemi. Linjen var 1,5 km lång, enkelspårig med en mötesplats på linjen.

Inget av spårvägen syns på 1990-talsbilderna. Nästa år har det gått 50 år sedan trafiken lades ned.

Piirka
---------------
Språklektion 116 i Mumindalen

bostonkaka - butterkaka
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Jag nästan tror att Joukkoliikennefoorumi eller jlf är ett mera relevant forum för Viborg-visioner än vad SSS-Forum någonsin kan vara. En nackdel som jlf:s födelse har inneburit är förstås att de flesta finländska diskussioner i SSS-Forum har försvunnit. Många skribenter (som mig själv) har ju nästan helt "flyttat" till jlf. Nackdel på det sättet att jlf är enspråkig (finsk), och därför nästan oläsbar för svenskarna med intressere i kollektivtrafiken i Finland.

I alla fall. Tack Piirka för dessa Viborg-"utopierna". Själv har jag många gånger spekulerat i olika sammanhang med frågan om Viborg skulle kunna ha spårvägen kvar hade den blivit kvar som en del av Finland år 1944. Tanken att man kanske skulle kunna ha åkt med Valmet-byggda boggievagnar eller Valmet/Düwag-ledvagnar i Viborg är imponerande, och tyvärr långt bort från realiteten. :cry: Men före 1939 var t. ex. Sorvali-planen helt realistisk, om jag har det rätt. Och snälla Piirka, ta bort dom ryska namn från kartan, den beskriver ju perioden före kriget. En fråga: har du - eller har någon annan - en karta över Viborg med spårvägslinjer på Sovjettiden? Har aldrig sett sådana kartor själv.

Johannes
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 1:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Johan Eriksson skrev: -Fanns det aldrig planer på en ny bro vid Slottet som kunde bära spårvagnar och i så fall var hade 3an slutat då?
Inte under den finska tiden, vad jag vet. Ryssarna har byggt en ny bro för trafiken ut från stan. Slottsbron har förnyats, tror jag. Då fartygen till/från Saima kanal går en annan väg, finns inte behovet för en svängbro längre. Här är en vy mot bron från slottstornet. På bilden från 30-talet har bron öppnats. På slottssidan av bron skymtar skuggan av en vagn på trean, ett folkhop står och väntar på att få komma över. Antagligen har trean anlänt till Slottbron just aningen försent, då bron svängts öppen.
Johan Eriksson skrev: -Hur mycket av Viborg förstördes egentligen under kriget? På bildlänkarna verkar nästan allt vara intakt, finns det någon bild/kartlänksida om Viborgs öde?
Om jag inte minns fel, så förstördes 80% av byggnaderna i den dåtida staden. De sista åren före kriget hade staden ca 80.000 invånare. Under sovjetperiodens tidiga år var invånartalet ca 20.000. Mycket har byggts upp igen, men fortfarande finns det obebyggda tomter - hus som aldrig återbyggdes. Allt är inte guld som glimmar. De av ryssarna byggda husen hade dålig byggkvalitet. Fasaderna ser kanske intakta, men innanmätet...

För flera år sedan spekulerades det i en HS: månadsbilaga hur Viborg skulle ha sett ut idag, om Finland skulle ha fått behålla Karelen. Viborg var den mest internationella staden, tom mer internationell än Helsingfors. Det bodde inte bara karelare, men även svenskar, tyskar, judar, ryssar osv. i staden. Staden kunde ha vuxit till Finlands andra stad med ca 300.000 invånare. Nu och under sovjetperioden ligger (låg) staden i periferin, så den utvecklades ganska lite.
Johan Eriksson skrev: -Är någon av knapparna på den finska sidan en bildsida? Finns det inte översättningsprogram som finnarna skulle kunna installera eller var är vi inom den tekniken?
Mja... har inget hum om översättningsprogram från finska till främmande språk. Översättningarna är inte något att hurra för. I humortråden hade Björn J. postat en snutt av ett spam för ipod (?). Jag provade på babelfiskens translator :arrow: "... woman with spoilt child...". Samma translator översätter "spårvagn med förare och konduktör" (något i den stilen på ryska) till "two-person missile" :D
Johan Eriksson skrev: Antar att Piirka tänker fortsätta denna tråd varför man kanske ska vänta med frågor om vad som händer sen dvs under åren 1939-1957?
Inget händer och fötter. Inte märkbart. Redan under andra världskriget flyttade ryssarna spåren på sina ställen. Men i stora drag trafikerades spårvägen i samma sträckningar som år 1937. Det enda nya ryssarna bidrog med var 6 st motor+släpvagnpar av typen ET54+EB54 (LOWA-vagnar byggda av Gotha i DDR). De användes endast 2 år i Viborg, fram till nedläggningen år 1957.

Piirka
---------------
Språklektion 118 i Mumindalen

Detta kan jag bra förstå - Detta kan jag mycket väl förstå
Senast redigerad av Piirka den torsdag 09 mars 2006 1:21, redigerad totalt 1 gånger.
satunnainen lukija

Viipuri

Inlägg av satunnainen lukija »

Johannes Erra skrev:En fråga: har du - eller har någon annan - en karta över Viborg med spårvägslinjer på Sovjettiden? Har aldrig sett sådana kartor själv.
Kyllä sellaisia on olemassa. Täytyypä joskus näyttää sinulle. :)
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Johan Eriksson skrev:-Är någon av knapparna på den finska sidan en bildsida? Finns det inte översättningsprogram som finnarna skulle kunna installera eller var är vi inom den tekniken?
I jlf finns bilderna i den sista delen. "Kuvat" = "Bilder(na)". Till en stor del bussar, men något om spårvagnar och tåg finns också.

Johannes

PS. Ja täytyypä antaa kiitokset satunnaiselle lukijalle.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Och ännu en komplettering... det var 9 st. motorvagnar och 6 st. släpvagnar som köptes under sovjettiden.

Johannes
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Johannes Erra skrev:Och ännu en komplettering... det var 9 st. motorvagnar och 6 st. släpvagnar som köptes under sovjettiden.

Johannes
----------------------------
Och nästa fråga: Vad var anledningen till att spårvägen i Viborg lades ned 1956? I Sovjet byggde ju de flesta städer ut spårvägen under denna tid.

Och sista frågan. Finns spårvägen på Kronstadt (ön i inloppet till St Petersburg) kvar?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Johannes Erra skrev:...ta bort dom ryska namn från kartan, den beskriver ju perioden före kriget.
Viborgs stadsplanearkitekt Otto-I. Meurman har signerat stadens karta i maj 1935. På kartan är namnen endast på finska. Pantsarlaks och Slottet är därför även fornlämningar i stil med Ïàïóëà (Papula, po russkij). Dessa namn får stanna på kartan som kuriosa.
Johan Eriksson skrev: ...och i så fall var hade 3an slutat då?
Hoppsan, glömde att besvara. Om svängbron hade byggts om och trean hade förlängts till Sorvali, så tror jag att ettan och trean hade slagits ihop till en linje (Sorvali-Ristimäki och vidare som tvåan mot Papula). Eller varför inte ett linjenät som den här:

1 Centrum - Järnvägstorget - Ristimäki - Kelkkala - Kolikkoinmäki - Centrum (ringlinje, i medsols riktning)
2 (ringlinje i ettans motsatta riktning)
3 Sorvali - Neitsytniemi - Slottet - Järnvägstorget - Papulaparken

Piirka
---------------
Språklektion 120 i Mumindalen

göra brasa - elda, tända en brasa
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Från Viborg forstätter färden västerut, till mellanetappen Jyväskylä (28 mil norr om Helsingfors):

Bild

Året är 1946. I augusti ställde stadstyrelsen i Jyväskylä (stad) en kommité, som skulle dryfta stadstrafiken. Vänstern ville socialisera busstrafiken, som bedrevs i privat regi (sen 1920-talet). I grannkommunen Jyväskylä landskommun hade vänsterpartierna ett liknande önskemål, då de (även i augusti 1946) i kommunalfullmäktige motionerade för lokaltrafik i kommunens regi.

Stadens kommité informerade i början av år 1947 om planerna på tråd- eller dieselbusslinjer. I mars presenterades planen över en linje mellan Säynätsalo i söder och Vaajakoski i öster (antingen via Taulumäki eller via Tourula). Kommitén hade fått offerter på 5-10 trådbussar både från London och av Valtion Lentokonetehdas (senare Valmet, i Tammerfors). De i Tammerfors byggda vagnarna skulle ha varit ganska identiska med TKL:s (Tammerfors Trafikverk) trådbuss nr 2. 10,0 m långa och med dörrställningen 1-1-2 (såsom på bilden bakom länken). I slutet av mars gjorde kommitén en studieresa till fabriken i Tammerfors för att bekanta sej med (troligen ritningarna för) den planerade bussen. Fabriken byggde de första bussarna först två år senare.

Undan gick det med planerna. I april år 1947 ratades planerna på trådbusslinjen pga de höga kostnaderna. Senare i samma månad ratades även kommunaliseringen, då även dieselbusstrafiken ansågs vara för kostsam i kommunal regi. De privata bolagen kunde nu pusta ut och satsa på trafiken igen. Intressant hade det varit om trafiken på den planerade trådbusslinjen hade startats av kommunerna i trakten. Vilken färgsättning hade trådbussarna fått? Jag lekte med tanken och tog fram två färgvarianter på en utopistisk trådbuss:

BildBild

Bussen till vänster bär färgsättningen hos Keljon Linja Oy med garage i Keljo. Bolaget trafikerade linjen mot Säynätsalo. Till höger är bussen målad i Jyväskylän Liikenne Oy:s färger (garaget i Jyskä). Det bolaget trafikerade på Vaajakoski-linjen. Om vänstern fått sin vilja igenom och kommunal trafik startats, kanske den röda färgen hade valts. Garaget i Keljo är i annan användning och det i Jyskä demolerades i mitten av 1970-talet pga motorvägbygget mellan Jyväskylä och Vaajakoski.

Piirka
---------------
Språklektion 123-124 i Mumindalen

brinna & propp (Den nya proppen brann genast) - gå & säkring (Den nya säkringen gick genast)
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Finska utopier - kan hjälpa med Åbokartan

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Hej!

Tack för din fin projekt.

En intressant karta skulle nog vara en från Åbo med föreslagna linjesträckningar. Jag kan hjälpa (skicka mig en privat meddelande om du vill ha hjälp).

En enkel karta skulle vara att tillägga till nätet från 1956 de linjer som fanns på förslag:

- Förlängning till Kurala (ca 600m) reservat för slinga finns fortfarande öster om korsning av Virmuvägen.
- Snabbspårväg mot Reso (längs Satakuntavägen). Vet ej var linjen skulle ha slutat, vid Reso kyrka eller vid Reso fabrik / station.
- Spårväg till Hammarbacka (längs Nylandsvägen). Troligtvis linjen skulle ha gått till korsningen av Begravningsplatsvägen.

Det finns också tidigare utopiska planer. T.ex. i linjeplanen från början av 1930 - talet fanns det en linje till Port Arthur längs Trådgårdsgatan och det finns en trådbussplan från 1940-talet.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Finska utopier - kan hjälpa med Åbokartan

Inlägg av Anders Norén »

Mikko Laaksonen skrev:Det finns också tidigare utopiska planer. T.ex. i linjeplanen från början av 1930 - talet fanns det en linje till Port Arthur längs Trådgårdsgatan och det finns en trådbussplan från 1940-talet.
Ha! En kandidat till titeln som "världens längsta spårvägslinje", från Åbo till Port Arthur. Längre än att ta sexan från Sibirien till Sofia, som man kunde göra i Stockholm.

(Åbo-stadsdelen Port Arthur är döpt efter den forna ryska kolonin Port Arthur i södra Manchuriet, som förlorades till Japan i rysk-japanska kriget.)

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

spårsnoken skrev:Och nästa fråga: Vad var anledningen till att spårvägen i Viborg lades ned 1956? I Sovjet byggde ju de flesta städer ut spårvägen under denna tid.

Och sista frågan. Finns spårvägen på Kronstadt (ön i inloppet till St Petersburg) kvar?
När man tänker på nedläggningen i Viborg, så måste man komma ihåg fyra olika orsaker:
1. Stadens invånare lämnade staden år 1944 när Sovjetiska trupper kom. Under Stalins tid inflyttade nya invånare dit i viss nivå, men fortfarande på 1950-talet var invånarantalet betydligt mindre än under den finska tiden.
2. Spårvägsnätet var till stor del enkelspårig, och överhuvudtaget i behöv av stora investeringar.
3. Även efter ovannämnda vagninvesteringar var man tvungen att behålla vissa av de äldsta motorvagnar i trafik. Vagnparken var därmed delvis ganska sliten i mitten av 1950-talet.
4. Sovjetunion hade också andra spårvägssystem med meterspår (Pjatigorsk, Kaliningrad, Liepaja och vissa städer i Ukraina), men dessa var i alla fall en minoritet, vars standardisering inte skulle ha varit en lätt uppgift.

Kronshtadt har ingen spårväg kvar.

Johannes
peri6
Inlägg: 69
Blev medlem: söndag 01 september 2002 20:57
Ort: Stora Essingen - numera boende i Hallstahammar

Viborgs spårvägar

Inlägg av peri6 »

Intressant att man från finsk sida tar upp frågan om Viborgs spårvägar, som torde vara den minst kända av nordens spårvägsföretag. Jag skall inte lägga ut texten allt för mycket här men jag kan meddela (för den som mot förmodan inte redan känner tilldet), att jag sedan mer än 40 år samlat material kring denna anonyma spårväg. Jag har djupstuderat arkiv och bibliotek i både Sverige, Finland och Ryssland (Moskva och Vyborg) och även fått tillgång till ett unikt bildmaterial. Jag har även i Vyborg träffat och samtalat (via tolk) med före detta spårvägsanställda och fått även deras syn på hur det var att köra spårvagn i det sovjetiska Vyborg mellan 1946 och 1957, då spårvägen lades ned. Nedläggningen berodde till största delen på en nedsliten infrastruktur, otillräcklig kapacitet i elförsörjning och att den udda spårvidden (1000 mm) gjorde det svårt med rationell reservdelsförsörjning. Det fanns faktiskt planer på att omspåra hela eller delar (!) av anläggningen till rysk spårvidd - bland annat fanns planer på att ringlinjen i ena riktningen skulle ha meterspår och i den andra riktningen ha rysk spårvidd! Denna och de skisserade utbyggnadsplanerna (före kriget) blev dock aldrig genomförda - utgyggnaden till Sorvali till största delen beroende på att spåren skulle ha dragits genom militärt område (stort militärsjukhus), vilket berörd myndighet satte stopp för. Neitsytniemi (Jungfrunäs) var vid spårvägens tillkomst 1912 den fina stadsdelen i Viborg och hade före spårvagnarnas tid förbindelse med den egentliga staden (Järnvägsstationen) med hästomnibuss.
Allt det här och mycket mer (inklusive detaljerade kartor över linjerna - även under sovjettiden) kommer att kunna läsas i den bok jag äntligen håller på att sammanställa och som skall utkomma nästa år, då det är 50 år sedan spåvägstrafiken upphörde och 95 år sedan den påbörjades.
Det kan också vara värt att påminna om att Viborg/Wiborg/Viipuri/Vyborg fram till 1918 officiellt var trespråkigt och bland annat hade spårvagnarnas långskyltar destinationerna angivna på både svenska, finska och ryska. Som gammal handelsstad hade Viborg också före vinterkriget en stor och inflytelserik tyskspråkig befolkning, så tyskan var, i alla fall inofficiellt, det fjärde språk, som talades i det finska Viborg.

Jag vore tacksam om Piirka tog kontakt med mig för fortsatt gemensamt informationsutbyte!

Kiitos! Per Rickheden
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Viborgs spårvägar

Inlägg av Piirka »

peri6 skrev:Jag vore tacksam om Piirka tog kontakt med mig för fortsatt gemensamt informationsutbyte!
För att citera en Rene Artois i humorserien 'Allo 'Allo på teve: "I'm a simple peasant". Okej, bonde är jag inte, men en ytterst vanlig amatörmupp. Därför tror jag att Per vet tusen gånger mer om spårvägarna i Viborg än vad jag vet. Vi väntar med entusiasm på boken om Viborgs spårvägar.

Åter till Jyväskylä. 5 linjer körs "stomlinjeaktigt" i 20 minuters trafik, linjerna 18 och 18K körs tillsammans i 15 minuters trafik, övriga linjer i 30-60 minuters trafik (totalt 45 linjer i serien 1-43).

Jag framställde en "Tänk om planerna hade förverkligats" -karta över orten. Jag valde stomlinjerna (linjerna 1/2, 5/5K, 12, 18/18K 25/25K och 27) samt linjen mot Säynätsalo (16) + några till. Dessa är linjer, som trafikeras i entimmestrafik. De trafikeras till en större del under stomlinjernas kontaktleding. Där kontaktledning saknas (linjesträckor i grått), trafikeras de i dieseldrift. Jag har inte räknat ut hur många duo-bussar det behövs. På stomlinjen 27 behövs det även duobussar, för ett fåtal avgångar i Heikkilä/Hiekkapohja -området.

En detalj angående duobussar fick mej att fundera. Den av Valmet/Strömberg/Wiima byggda (år 1979) provbussen för Helsingfors var en duobuss. Dieselaggregatet var ganska klent. Jag har läst att med aggregatet kom man upp i en hujsig hastighet på 30 km/h. Med tanke på motorvägslinjerna 1M och 2M i Jyväskylä ter sej en dylik duobuss som en snigel. Hur snabba kan duobussar (i dieselfrift) vara? Kanske denna fråga är värd en egen tråd?

Det som slog mej (förutom duobusshastigheter) var virrvarret av linjer. Till Kuokkala trafikeras ytterligare 8 linjer (alla i timmestrafik). Om jag vore VD för monopolbussfirman, så skulle jag omstrukturera linjenätet. Ett enklare linjenät med färre linjer (men som körs i tätare trafik) brukar leda till att fler åker kollektivt. Men när man har monopol, så behöver man inte lyssna till kundernas önskemål :evil: Mej veterligen träder VD:n fram i offentligheten endast då han skäller ut fd. kunder, som övergår till privatbilism. Han ser inte bjälken i ögat ss. i form av en busspark med majoriteten av bussar från 1980-talet. Den här typen av kundvänlighet är tyvärr rätt så vanlig i de mellanstora/stora finska städerna (exkl. Helsingfors, Åbo och Tammerfors).

Nog gnällt för idag. Nästa etapp blir Lahtis. Fantasikartan (klickbar för större format) följer här nedan.

Piirka
---------------
Språklektion 126 i Mumindalen

hujsig ['hujsig el. 'hojsig] - otrolig, spännande

Bild
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Tillbaka till verkligheten, om än en utopistisk sådan. :D

Bild

Lahtis beviljades stadsprivilegium år 1905. Då var invånartalet ca 2.800 och i de kringliggande förstäderna ca 2.000. År 1907 skrevs det om hur vägen till hamnen var en skamfläck då den var i uselt skick. Man var tydligen missnöjd med järnvägstrafiken till hamnen. LWR:s (eller LWJ på svenska) öppnade smalspårsbanan (750 mm) mot Niemi för persontrafik år 1900 och Finska Statens Jernvägar sin bredspårsbana (1524 mm, mot Vesijärvi) år 1909. Därför planerades en spårvägs- eller automobillinje mellan stationen (Lahtis) och hamnen. Främsta orsaken till ett spårvägsbygge låg i det att ett kommunalt elverk grundades och spårvagnarna vore en bra kund för elverket.

Planerna föll i glömska i nästan ett decennium. År 1916 planerades återigen en linje mellan hamnen och stationen Lahtis. Dessutom skulle en sidolinje dras mot Jalkaranta. Villabebyggelsen hade ökat markant i området. Stadens invånartal ökade till ca 6.000 (år 1910) men sjönk till ca 5.000 (år 1915-16). Spårvägsplanen spolades (för gott?) då den mer "flexibla" automobiltrafiken vunnit fotfäste. Första stadsbussen kördes år 1923 och Jalkaranta fick sin busslinje år 1929. I slutet av 1930-talet beviljades tillstånd för en busslinje mot hamnen, men kriget hann sätta käppar i hjulet.

Den privata smalspårsbanan mot Lovisa byggdes främst för godsfrakterna från mellersta Finland mot hamnen i Lovisa. Jag hittade en tidtabell från 1930-talet för de två dagliga tågparen. På den nästan 77 verst (82 km) långa banan reste man mellan ändpunkterna som snabbast på 5 timmar 20 min (inkl. uppehåll i Lahtis och Lovisa). Jag tror att resandet var av lokal karaktär, även om inte någon arbetspendling till jobbet. Persontrafiken upphörde år 1952. Banan såldes till staten år 1956 och byggdes om till bredspår år 1959-60. Persontrafik med rälsbussar kördes åren 1961-70 (restid nu ca 1 timme 40 min - 2 timmar). Persontrafiken på hamnbanan mot Vesijärvi upphörde ca år 1955.

Piirka
---------------
Språklektion 127 i Mumindalen

boxbostad el. cellbostad - studentrum, -bostad, kollektivbostad osv.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Piirka skrev:Den privata smalspårsbanan mot Lovisa byggdes främst för godsfrakterna från mellersta Finland mot hamnen i Lovisa. Jag hittade en tidtabell från 1930-talet för de två dagliga tågparen. På den nästan 77 verst (82 km) långa banan reste man mellan ändpunkterna som snabbast på 5 timmar 20 min (inkl. uppehåll i Lahtis och Lovisa).
Användes den gamla ryska längdenheten verst (drygt 1 km) även på 1930-talet?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Anders Norén skrev:Användes den gamla ryska längdenheten
verst (drygt 1 km) även på 1930-talet?
Nej, det var bara lille jag, som inspirerades av texten i tidningen Nya Pressen från år 1884. År 1887 gick man i Finland över till metersystemet. Versten (eller milen) var olika långa i våra länder. I Sverige var 1 (gammal) mil = 2.672 m. I Ryssland var milen 1.067 m, och i Finland 1.069 m.

Åter till Lahtis. Jag hittade väldigt vag information om hur spårvägs/trådbusstrafiken skulle införas i Lahtis på senare dar. Elnämnden i Lahtis uppmanades år 1943 att undersöka trådbusstrafiken i kommunal regi. Planerandet fick fart först tre år senare. En kommité samlades 6 ggr under år et 1946 och genomförde tre studieresor. Det första resemålet var Flygplansfabriken i Tammerfors. De två andra resorna gjordes till Stockholm och Helsingfors, för studium av trafikverk jämte vagnhallar.

Kommitén rekommenderade i slutet av samma år att ett trafikverk skulle grundas år 1947. 20 bussar ansågs täcka behovet. Till starten planerades köpet av 10 dieselbussar från franska Renault. Senare skulle linjerna byggas om till trådbussdrift. 24 chaufförer, 24 konduktörer, 8 montörer samt 4 tjänstemän skulle anställas. Stadsfullmäktige ratade planen redan i startgroparna. Staden hade ca 40.000 invånare.

Året därpå (1947) framställde den fd. trafikverkschefen (i Helsingfors) Sahlberg en ny trådbussplan. Han förespråkade spårvägar då invånartalet i Lahtis överstiger 70.000 (som skedde i början av 1960-talet). Sahlbergs plan fick inte vind i seglen, då den ratades likaså. På 1970-talet dök planerna om ett kommunalt trafikverk upp igen. Då som tidigare föll planerna pga bristen på pengar. I slutet av 1980-talet

Stadstrafiken sköttes och sköts fortfarande i privat regi i Finlands sjunde stad. Invånartalet steg fram till år 1975 till nästan 100.000, men sedan sjönk den något i två decennier. I september öppnas genbanan mot Helsingfors. Lahtis kanhända börjar växa krafigt, då pendlare kan ta tåget mot Helsingfors på 45 minuter.

Jag gestaltade ett förslag till dagens trådbussnät. 5 linjer (som nu körs i "stombusstrafik") med 20 trådbussar (+ 6 högtrafikbussar):

Bild

Om någon undrar varför fantasitrådbussen bär samma färgsättning som den i Jyväskylä, så är de magiska orden "Koiviston Auto". Firman har sitt ursprung i Viborgstrakten. Under andra världskriget utlokaliserades bolaget till Lahtis. Under åren har bolaget köpt upp ett dussintal konkurrenter i Lahtis och trafikerar stadstrafiken i Lahtis (nästan i monopolställning) genom dotterbolaget "Lahden Liikenne". Koiviston Auto äger även dotterbolaget "Jyväskylän Liikenne". Båda dotterbolagen har identisk färgsättning (förutom firmanamnet på bussarna).

En fråga gällande bygget av luftledning. Hur mycket kostade byggandet av ditto i Landskrona? Man kunde kalkylera fram priset för ledning till de fem linjerna. Kanske kunde man starta en "TrolliLahti" för att lobba trådbuss i Lahtis? :wink:

Piirka
---------------
Språklektion 129 i Mumindalen

broiler (såsom broilergryta, broiler med ris) - kyckling
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Piirka skrev:
Anders Norén skrev:Användes den gamla ryska längdenheten
verst (drygt 1 km) även på 1930-talet?
Nej, det var bara lille jag, som inspirerades av texten i tidningen Nya Pressen från år 1884. År 1887 gick man i Finland över till metersystemet. Versten (eller milen) var olika långa i våra länder. I Sverige var 1 (gammal) mil = 2.672 m. I Ryssland var milen 1.067 m, och i Finland 1.069 m.
Fast 2 672 meter var bara kvartsmilen, den hela milen var 10 688 meter (vilket praktiskt lät sig avrundas till 10 000 m när metersystemet infördes, därav den internationellt sett udda svenska längdenheten 1 mil = 10 km).

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Anders Norén skrev: därav den internationellt sett udda svenska längdenheten
Internationellt sett har väl alla lokala längdenheter varit sinsemellan udda. Tideräkningen likaså. Klockorna var tidigare inställda enligt den lokala tiden. Då järnvägarna expanderade i Finland, så var stationsklockorna ställda enligt den lokala tiden i Helsingfors. Telegrambyrån i Helsingfors var ställd enligt lokaltiden i St. Petersburg (20 min före Helsingforstid). Olika myndigheter i samma stad kunde följa olika lokaltider. I Åbo var klockorna ställda efter Helsingfors, medan man i Nådendal (grannstaden till Åbo) fäljde den gamla lokala Åbotiden. Det förrvirrande tidssystemet förblev historia då man officiellt tog ibruk den osteuropeiska tidzonen den 1 maj 1921.

Över till den fjärde etappen. Riihimäki, en stad med ca 27.000 invånare, blev till och började växa då banan mot St. Petersburg öppnades år 1869-70. Riihimäki blev landets första järnvägsknutpunkt. Vår vän, stadsplanearkitekten i Viborg, Meurman framställde en generalplan för den nytillblivna köpingen år 1922. (Köping = ett större samhälle, en "mellanform" av stad och landskommun). Orten hade då ca 7.200 invånare. Målet var att växa till en stad på 40.000 invånare. Med tillväxttakten under de gågna 82 åren tar det ca 50 år innan målet kan fyllas.

Bild

Meurman planerade linjenätet för två linjer. Men hur han tänkte att linjerna skulle trafikeras eller var vagnhallen skulle placeras, det vet vi inte. Linjenätet skulle bestå främst av enkelspår, bara ett kort avsnitt på några hunda meter skulle få dubbelspår. Linjenätet kunde byggas som planerat väster om järnvägen, medan gatunätet nu avviker ganska markant från Meurmans plan. Han planerade en villastadsdel i Peltosaari, men först på 1970-talet bebyggdes området med höghus.

Järnvägen mellan Riihimäki och Loppis (14 km, 600 mm spårvidd) byggdes år 1907 för vagnar dragna av hästar. Tre år senare öppnades banan ombyggd för ångloksdrift. Året därpå (1911) startades persontrafiken. Motorvagnstrafiken påbörjades ganska tidigt, i mitten på 20-talet. Den första motorvagnen byggdes på chassit av en T-Ford. Vid byggandet av den andra motorvagnen användes delar från en lastbils-Ford. År 1926 kördes om vardagarna 2 lokdragna persontåg och 4 motorvagnståg samt om söndagarna 5 motorvagnståg tur-retur. Persontrafiken upphörde år 1949 och banan stängdes år 1955.

Piirka
---------------
Språklektion 132 i Mumindalen

brylékräm - brylépudding, crème caramel
Skriv svar