Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Moderatorer: Jourmaster , Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
M224
Inlägg: 5759 Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm
Inlägg
av M224 » söndag 12 mars 2006 19:32
Henrik N
Inlägg: 511 Blev medlem: lördag 04 januari 2003 9:40
Ort: Stockholm
Inlägg
av Henrik N » söndag 12 mars 2006 19:59
Trevligt med lite interiörbilder från snöblåsan
Byggare Bob
Inlägg: 2076 Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Inlägg
av Byggare Bob » söndag 12 mars 2006 20:08
Hur mycket av originalinredningen finns egentligen "kvar" i de f d A29:orna???
Av bilderna att döma bara vagnskorgen...
JDS
Inlägg
av JDS » söndag 12 mars 2006 20:53
Ganska mycket, t ex golvmattorna, fönstren, mellanväggar, väggfält och annat. Hammarlacken har jag för mig är original, och fortfarande finns markeringarna kvar som visar hur mycket öppna fönstren fick vara när man körde över Liljeholmsbron (var det väl?). Det är väl egentligen bara sofforna som är borttagna, jag skulle vilja påstå att vagnarna är rätt välbevarade. Kontrollrar, motstånd, motorer osv till åtminstone en vagn är inte någon större konst att trolla fram. Skenet bedrar!
JDS
Inlägg
av JDS » söndag 12 mars 2006 20:55
PS. Det heter "snöblåsar´n", inte snöblåsan!
Hans Råberg
Inlägg
av Hans Råberg » söndag 12 mars 2006 21:12
Ser väl inte mer omöjligt ut än den snöblåsare som faktiskt blev A1 igen!
Om man tittar exteriört på B257-vagnarna så skiljer de sig åt och den vagn som först blev snöblåsare (A29 199) ser ut att vara mindre ombyggd än de övriga. Är det så invändigt också med gamla 199:an? (Jag tror inte att den vagn som man ser här är 199:an, eller?)
Sedan om man tror att just f.d 199 skulle vara ett lämpligt objekt så får man väl hoppas att det inte var den som var med om smällen i Skb för det lät ju inte så där väldigt nyttigt!
Kul att se de fina interiörbilderna i alla fall! Det tror jag aldrig har visats förut. Är det en D813 alternativt D821 som vi ser på bilderna som fläktmotor? I så fall en extra bonus för att hamna i en H15 eller H19!
Mvh
Hans
M224
Inlägg: 5759 Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm
Inlägg
av M224 » söndag 12 mars 2006 21:24
Tack Hans
Nu minns jag inte vad det stod på motorn, men en Scania är det iaf. 9249 är fd A29 187, 9244 är fd A29 199.
Sparkfot
Inlägg: 3586 Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:
Inlägg
av Sparkfot » söndag 12 mars 2006 21:41
Tur att du kan leta fram lite gammla bilder på snöblåsare och dylikt Danne.
Joohan_
Inlägg: 57 Blev medlem: måndag 20 februari 2006 20:27
Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan
Inlägg
av Joohan_ » söndag 12 mars 2006 21:42
Det ser ut so mdet där tåget lär låta endel
M224
Inlägg: 5759 Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm
Inlägg
av M224 » söndag 12 mars 2006 21:50
Sparkfot skrev: Tur att du kan leta fram lite gammla bilder på snöblåsare och dylikt Danne.
Tackar hehe, jag har lite smågodis bland mina gömmor
Sparkfot
Inlägg: 3586 Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:
Inlägg
av Sparkfot » söndag 12 mars 2006 21:55
Joohan skrev: Det ser ut so mdet där tåget lär låta endel
Det syns mer en vad det låter
NerdBoy
Inlägg: 5639 Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01
Inlägg
av NerdBoy » söndag 12 mars 2006 22:07
JDS skrev: PS. Det heter "snöblåsar´n", inte snöblåsan!
Inte enligt den gula vattenkannan.
Joohan_
Inlägg: 57 Blev medlem: måndag 20 februari 2006 20:27
Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan
Inlägg
av Joohan_ » söndag 12 mars 2006 22:11
haha,jag tycker vi sätter in denna vagnen på tuben till Rinkeby så finns det inget å förstöra.
Senast redigerad av
Joohan_ den söndag 12 mars 2006 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Sparkfot
Inlägg: 3586 Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:
Inlägg
av Sparkfot » söndag 12 mars 2006 22:17
Joohan skrev: haha,jag tycker vi sätter in denna vagnen på tubben till Riknkeby så finns det inget å förstöra.
Hur stavar du egentligen?
*Tuben och *Rinkeby stavas det
Joohan_
Inlägg: 57 Blev medlem: måndag 20 februari 2006 20:27
Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan
Inlägg
av Joohan_ » söndag 12 mars 2006 22:19
Sparkfot skrev: Joohan skrev: haha,jag tycker vi sätter in denna vagnen på tubben till Riknkeby så finns det inget å förstöra.
Hur stavar du egentligen?
*Tuben och *Rinkeby stavas det
Äch, det är bara detaljer.
Sparkfot
Inlägg: 3586 Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:
Inlägg
av Sparkfot » söndag 12 mars 2006 22:21
Joohan skrev: Sparkfot skrev: Joohan skrev: haha,jag tycker vi sätter in denna vagnen på tubben till Riknkeby så finns det inget å förstöra.
Hur stavar du egentligen?
*Tuben och *Rinkeby stavas det
Äch, det är bara detaljer.
Så sant som det är sagt.
Erik J
Inlägg: 57 Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:
Inlägg
av Erik J » onsdag 15 mars 2006 9:25
Här är några bilder på 9248
Motorerna i dom där vagnarna är Scania 11liter på kring 260hkr
mer exakt fakta vet jag inte för tillfället.
M224
Inlägg: 5759 Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm
Inlägg
av M224 » onsdag 15 mars 2006 9:30
Tack för trevliga o fina bilder Erik
Synd att 9248 är så matt i lacken
Erik J
Inlägg: 57 Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:
Inlägg
av Erik J » onsdag 15 mars 2006 9:39
M224 skrev: Tack för trevliga o fina bilder Erik
Synd att 9248 är så matt i lacken
Jo och sen är det nå ohyra som smutsat ner den med lite färg
Instrumenpanelen på den där också
Sparkfot
Inlägg: 3586 Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:
Inlägg
av Sparkfot » onsdag 15 mars 2006 14:25
Den motorn var inte lite smutsig, stämmer det att det måste finnas en övervakare i 9248 när dom är ute och kör? Hur länge kommer SL's/Tågias verkstads fordon att hålla måntro? Dom börjar väl endå få ett par år på nacken?