Tycker det bästa är att vi lägger till Årstaberg, men ska vi nämna att här går att byta till tvärbanan? - nej, det verkar ju dumt då vi nämner att det går att byta till tunnellbanan på övriga ställen...Sture! skrev:Ni känner kanske till att när man inte har någon tidning att läsa på pendeltåget så sitter man istället och stirrar rakt in i sätet framför sig (alternativt stirrar ut).
Det är en sak med mönstret i det där sätet som jag stör mig på. Det gråa fält som fortsätter ned mellan de blåa och lila fälten. Varför får inte det blå och lila fälten gå ihop istället? Det skulle se mycket snyggare ut tycker jag. Även på andra sidan finns en enkel liten linje sådär som jag tycker förstör mönstret. Vem är det som har designat det här mönstret? Var det tänkt att det skulle vara såhär eller blev det bara så i väveriet (eller vart man nu tillverkar sätestyg).
Tog en bild idag bara för att kunna illustrera.
En annan sak som är irriterande är den nya klisterlapp som kommit upp på linjenätstavlorna i pendeltågen. Här ser nu helt plötsligt bytet till tunnelbana och fjärrtåg ut att vara någonstans mitt emellan Stockholm C och Stockholms s (som det heter på de nya skyltarna). Hur har det kommit sig? Det kan väl inte vara så bökigt att flytta med T och J delarna så att de hamnar under Stockholm C väl?
Tog även en bild på det för att illustrera förstås.
Besvärande petitesser i lokaltrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1454
- Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
- Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede
Jo, jag gör ju det, och det är just därför det sticker lite i ögonen.JDS skrev:Det vet väl du...![]()

JDS skrev:Vaxholms kommun (Vaxholms stad?),
Kommunen heter mycket riktigt Vaxholms stad, enbart för att det låter tjusigare.
Jag undrar om inte det officiella namnet är det tråkiga länsväg 274. Fast det finns en riktig Vaxholmsvägen också, den går mellan Arninge och Ullna gård där den plötsligt byter namn till Rydbovägen.JDS skrev:Vaxholmsvägen
Och detta trots att bolaget registrerades så sent som 1963.JDS skrev:buss till Vaxholm, båt till Vaxholm men Waxholmsbåt, Waxholmsbolaget (Waxholms Ångfartygs AB)


Vad gäller stavning hittar man i Waxholmsbolagets flotta bl.a. fartygen Waxholm I, Waxholm II och Vaxö.
Från 1811 hette det kort och gott Tafernan, 1837 blev namnet Stadskällaren, 1842 blev det Gästgivargården i samband med att ägarinnan även fick koncession på roddbåtstrafik till Stockholm och Värmdö, 1856 byggdes det om till hotell på riktigt och fick namnet Falk(en)s salonger. 1899 blev det en redig brasa av alltihop, Stockholms-Tidningen utkom med ett extrablad där det berättas om Brand i Vaxholm, Stadshotellet nedbrunnet. Sedan 1903 står Waxholms Hotell på platsen.JDS skrev:och möjligen (fast helst inte) Waxholms Värdshus.
(Ah, Sveriges förmodligen mest omtalade insekt.JDS skrev:Hur det är med fästningen vet jag inte. Vaxholms fästing tror jag i alla fall att det brukar få heta.

Det finns faktiskt två namn som används synonymt och de är Vaxholms fästning och Vaxholms kastell. Eller fästningen resp. kastellet för oss som bor här.
Västtrafik skyller på Göteborgs namnnämnd som då Nils Ericsonsterminalen skulle namnsättas gav den namnet Nils Ericsson Terminalen. Vill minnas att namnnämnden erkände detta som ett misstag som skulle korrigeras, men i vanlig ordning var detta bara tomma ord.TS skrev:Appropå särskrivningar: På Göteborgs C finns en gång bort till busstationen, och när man så att säga lämnar tågstationen finns en skylt som talar om att man nu kommit till Nils Ericsson Terminalen.
Det borde ju inte vara så, men eftersom det verkar vara särskrivet på andra ställen också kanske det finns en historia bakom. Nån som vet?
Att särskrivningen strider mot såväl svensk grammatik som den namnpolicy namnnämnden har i övrigt: Hjalmar Brantingsplatsen, Nils Ericsonsplatsen, Wieselgrensplatsen osv. har inte lett till att namnnämnden tänkt om och i vanlig ordning när man påtalar felaktigheter till en kommunal instans, struntar de högaktningsfullt i att svara eller kommentera.
Att Västtrafik inte på eget bevåg korrigerar namnnämndens misstag, utan bara hänvisar till namnnämnden vid påtalande, är emellertid svagt. Det finns hållplatser i Göteborg där Västrafiks namnpolicy skiljer sig från namnnämndens - Västtrafik kan ta egna initiativ.
Att särskriva en av de mest av resenärer frekventerade hållplatserna i Göteborg, ser mycket illa ut.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Nästan lika illa som att ge den ett synnerligen otympligt namn. "Resecentrum Göteborg" är lika dumt det.blåvitt skrev: Att särskriva en av de mest av resenärer frekventerade hållplatserna i Göteborg, ser mycket illa ut.
"Centralstation" hade funkat för mig, särskilt nu när de är ihopbyggda. Eller "Ciyterminalen", om man får vara så ful och sno ett annat namn.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
De första två månaderna jag steg på vid Lindholmen, var skylten som skall meddela när stombussen kommer släckt. Senaste månaden har den dock fått en fin inplastad skylt över skärmen, där det står "Reparation pågår".Barre skrev:Stör mig något grymt på skyltningnen på hållplatserna i Göteborg.
25% av tiden är skyltarna antingen helt svarta, alternativt har de hängt sig!
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Dax för tre nya, fast gamla, ruggigt irriterande saker:
1) Om man ska åka från Kista till Vaxholm tar man enklast 178:an till Danderyds sjukhus och fortsätter sedan med 670:an. Det går bra om man inte stannar för länge i Kista... Från klockan cirka 18:57 går 178:an i halvtimmestrafik, sista bussen går cirka 21:55. Till Danderyds sjukhus kommer bussen cirka xx:15 och xx:45. 670:an går från Tekniska högskolan xx:05 och xx:35 vilket betyder att den åker från Danderyds sjukhus cirka xx:14 och xx:44. I snitt har man alltså -1 minut på sig att byta buss, eller så har man 29 minuter. Utom om man tar sista bussen från Kista för då har man -1 eller 59 minuter. Empiriska undersökningar visar att man klarar minus-ett-bytet i ungefär 25% av fallen, i övriga fall ser man oftast 670:an rulla iväg. Lite extra retfullt är det när 178:an saktar ner en bit innan hållplatsen för att låta 670:an hinna försvinna bort...
2) Om man av en händelse tillbringar 29 eller 59 minuter i Danderyd när det är minusgrader ute kan man gå in i en liten byggnad som fungerar som vänthall. Där är det inte riktigt lika kallt som utomhus men det är tillräckligt kallt för att det ska ryka när man andas. Den lilla byggnaden har nämligen stora fönster som väggar och dessutom fyra automatiska skjutdörrar åt olika håll. En av skjutdörrarna är konstant paj och måste skjutas igen för hand om man vill försöka höja inomhustemperaturen någon grad. Problemet är bara att om man gör det så kommer det garanterat någon inom fem minuter och öppnar den utan att stänga den igen efter sig. Nästa skjutdörr har en felställd rörelsedeckare så den går upp när frysande väntande vankar förbi fem meter ifrån den. De två sista dörrarna är precis intill bänkarna man kan sitta och vänta på och de går upp av sig själva när folk som sitter nära skruvar lite på sig eller bläddrar blad i tidningen. Den femte ingången till byggnaden är gången till tunnelbanan, i andra änden av den gången finns en uppgång till gatan och där finns det inga dörrar så från gången blåser det alltid kallt upp i byggnaden. *hutter*
3) Om man har åkt någon tidigare buss än den sista 178:an och sedan missat 670:an, så är chansen ungefär 99% att den nästföljande 178:an kommer till Danderyd före nästföljande 670:a. I 80% av fallen diffar det mer än två minuter.
1) Om man ska åka från Kista till Vaxholm tar man enklast 178:an till Danderyds sjukhus och fortsätter sedan med 670:an. Det går bra om man inte stannar för länge i Kista... Från klockan cirka 18:57 går 178:an i halvtimmestrafik, sista bussen går cirka 21:55. Till Danderyds sjukhus kommer bussen cirka xx:15 och xx:45. 670:an går från Tekniska högskolan xx:05 och xx:35 vilket betyder att den åker från Danderyds sjukhus cirka xx:14 och xx:44. I snitt har man alltså -1 minut på sig att byta buss, eller så har man 29 minuter. Utom om man tar sista bussen från Kista för då har man -1 eller 59 minuter. Empiriska undersökningar visar att man klarar minus-ett-bytet i ungefär 25% av fallen, i övriga fall ser man oftast 670:an rulla iväg. Lite extra retfullt är det när 178:an saktar ner en bit innan hållplatsen för att låta 670:an hinna försvinna bort...

2) Om man av en händelse tillbringar 29 eller 59 minuter i Danderyd när det är minusgrader ute kan man gå in i en liten byggnad som fungerar som vänthall. Där är det inte riktigt lika kallt som utomhus men det är tillräckligt kallt för att det ska ryka när man andas. Den lilla byggnaden har nämligen stora fönster som väggar och dessutom fyra automatiska skjutdörrar åt olika håll. En av skjutdörrarna är konstant paj och måste skjutas igen för hand om man vill försöka höja inomhustemperaturen någon grad. Problemet är bara att om man gör det så kommer det garanterat någon inom fem minuter och öppnar den utan att stänga den igen efter sig. Nästa skjutdörr har en felställd rörelsedeckare så den går upp när frysande väntande vankar förbi fem meter ifrån den. De två sista dörrarna är precis intill bänkarna man kan sitta och vänta på och de går upp av sig själva när folk som sitter nära skruvar lite på sig eller bläddrar blad i tidningen. Den femte ingången till byggnaden är gången till tunnelbanan, i andra änden av den gången finns en uppgång till gatan och där finns det inga dörrar så från gången blåser det alltid kallt upp i byggnaden. *hutter*

3) Om man har åkt någon tidigare buss än den sista 178:an och sedan missat 670:an, så är chansen ungefär 99% att den nästföljande 178:an kommer till Danderyd före nästföljande 670:a. I 80% av fallen diffar det mer än två minuter.

Varför ber du inte föraren på linje 178 att göra ett näranrop (funktion i BussPC) och försöka att få kontakt med kollegan på linje 670 och be vederbörande att invänta förväntansfull trafikant.NerdBoy skrev:Dax för tre nya, fast gamla, ruggigt irriterande saker:
1) Om man ska åka från Kista till Vaxholm tar man enklast 178:an till Danderyds sjukhus och fortsätter sedan med 670:an. Det går bra om man inte stannar för länge i Kista... Från klockan cirka 18:57 går 178:an i halvtimmestrafik, sista bussen går cirka 21:55. Till Danderyds sjukhus kommer bussen cirka xx:15 och xx:45. 670:an går från Tekniska högskolan xx:05 och xx:35 vilket betyder att den åker från Danderyds sjukhus cirka xx:14 och xx:44. I snitt har man alltså -1 minut på sig att byta buss, eller så har man 29 minuter. Utom om man tar sista bussen från Kista för då har man -1 eller 59 minuter. Empiriska undersökningar visar att man klarar minus-ett-bytet i ungefär 25% av fallen, i övriga fall ser man oftast 670:an rulla iväg. Lite extra retfullt är det när 178:an saktar ner en bit innan hållplatsen för att låta 670:an hinna försvinna bort...![]()
2) Om man av en händelse tillbringar 29 eller 59 minuter i Danderyd när det är minusgrader ute kan man gå in i en liten byggnad som fungerar som vänthall. Där är det inte riktigt lika kallt som utomhus men det är tillräckligt kallt för att det ska ryka när man andas. Den lilla byggnaden har nämligen stora fönster som väggar och dessutom fyra automatiska skjutdörrar åt olika håll. En av skjutdörrarna är konstant paj och måste skjutas igen för hand om man vill försöka höja inomhustemperaturen någon grad. Problemet är bara att om man gör det så kommer det garanterat någon inom fem minuter och öppnar den utan att stänga den igen efter sig. Nästa skjutdörr har en felställd rörelsedeckare så den går upp när frysande väntande vankar förbi fem meter ifrån den. De två sista dörrarna är precis intill bänkarna man kan sitta och vänta på och de går upp av sig själva när folk som sitter nära skruvar lite på sig eller bläddrar blad i tidningen. Den femte ingången till byggnaden är gången till tunnelbanan, i andra änden av den gången finns en uppgång till gatan och där finns det inga dörrar så från gången blåser det alltid kallt upp i byggnaden. *hutter*![]()
3) Om man har åkt någon tidigare buss än den sista 178:an och sedan missat 670:an, så är chansen ungefär 99% att den nästföljande 178:an kommer till Danderyd före nästföljande 670:a. I 80% av fallen diffar det mer än två minuter.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Om man åker med tvärbanan 0:57 (sista mot sickla udde) från liljeholmen så har man när man anländer gullmarsplan missat SAMTLIGA södergående t-banor med ca 3-4 minuter. Det är fruktansvärt irriterande. Fast å andra sidan kanske det vore taskigt mot de som bor vid sickla om de som kommer med t-banan missar vagnen istället..
äh jag vet inte :D Alla kan inte vara nöjda antar jag.
äh jag vet inte :D Alla kan inte vara nöjda antar jag.
Jag har frågat ett par gånger men det korta svaret är "det går inte" och det långa "det går inte för det är olika radiosystem". Men det var ju onekligen ett tag sedan nu. Du menar alltså att det borde vara möjligt med hjälp av BussPC:n?Coppas skrev:Varför ber du inte föraren på linje 178 att göra ett näranrop (funktion i BussPC) och försöka att få kontakt med kollegan på linje 670 och be vederbörande att invänta förväntansfull trafikant.Brukar ibland göra så själv när jag kör t.ex. linje 508 eller 509 och har folk som vill med någon buss vidare norrut från DS.
Eller vänta, vill jag verkligen veta ifall jag har tillbringat fler timmar än jag orkar tänka på i en utkyld byggnad i en urtrist bussterminal, helt i onödan?


Tja, numera är radiosystemen desamma och åtminstone använder man sig av funktionen med näranrop ganska ofta på Råsta. Vi ska även kunna göra direktanrop till varandra, men det förutsätter ju att man även vet den andra vagnens inv. nr (plus ett tilläggsprefix om vagnen tillhör annan entreprenör) vilket ju är lite svårt på avstånd varför man nöjer sig med näranropet. Sedan att många förare inte har riktig pejl på (misstänker att många inte bryr sig eller är intresserade) hur detta funkar är ju en annan femma. Vad gäller utkylda byggnader på trista bussterminaler så tänk positivt istället. Du fick ju frisk luft...även inomhus.NerdBoy skrev:Jag har frågat ett par gånger men det korta svaret är "det går inte" och det långa "det går inte för det är olika radiosystem". Men det var ju onekligen ett tag sedan nu. Du menar alltså att det borde vara möjligt med hjälp av BussPC:n?Coppas skrev:Varför ber du inte föraren på linje 178 att göra ett näranrop (funktion i BussPC) och försöka att få kontakt med kollegan på linje 670 och be vederbörande att invänta förväntansfull trafikant.Brukar ibland göra så själv när jag kör t.ex. linje 508 eller 509 och har folk som vill med någon buss vidare norrut från DS.
Eller vänta, vill jag verkligen veta ifall jag har tillbringat fler timmar än jag orkar tänka på i en utkyld byggnad i en urtrist bussterminal, helt i onödan?![]()

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Vid den tiden på dygnet skulle man ju kunna låta TB-tåget stå en stund vid Gullmarsplan! Problemet är kanske att man måste ha ganska god marginal för att säkerställa bytet!Choo Choo skrev:Om man åker med tvärbanan 0:57 (sista mot sickla udde) från liljeholmen så har man när man anländer gullmarsplan missat SAMTLIGA södergående t-banor med ca 3-4 minuter. Det är fruktansvärt irriterande. Fast å andra sidan kanske det vore taskigt mot de som bor vid sickla om de som kommer med t-banan missar vagnen istället..
äh jag vet inteAlla kan inte vara nöjda antar jag.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrgh!Coppas skrev:Tja, numera är radiosystemen desamma och åtminstone använder man sig av funktionen med näranrop ganska ofta på Råsta. Vi ska även kunna göra direktanrop till varandra, men det förutsätter ju att man även vet den andra vagnens inv. nr (plus ett tilläggsprefix om vagnen tillhör annan entreprenör) vilket ju är lite svårt på avstånd varför man nöjer sig med näranropet. Sedan att många förare inte har riktig pejl på (misstänker att många inte bryr sig eller är intresserade) hur detta funkar är ju en annan femma. Vad gäller utkylda byggnader på trista bussterminaler så tänk positivt istället. Du fick ju frisk luft...även inomhus.![]()
(Ett plötsligt vansinnesvrål ekar mellan tegelväggarna i det i övrigt så stillsamma lilla bostadsområdet.)


OK, tre nya gnällämnen, varav kanske ett par säkert diskuterats i nåt tidigare sammanhang.
1. Språkliga fel i skrift som särskrivningar är ingenting mot talspråkliga klavertramp i automatiska stationsutrop. I talspråket signalerar vi inte bara med innehåll utan också med uttal och tonfall. Det verkar SL fullständigt skita i. Några exempel:
* Informationsraden när man kommer till Slussen. Finns det nån människa som pratar så? Det låter som man läst in varje ord för sig och sen klistrat ihop dom. Så funkar inte språket.
* Informationsraden när man kommer till T-centralen. Efter att man klippte bort "och flygbussar" ur meddelandet låter "pendeltåg" helt onaturligt: "PENdeltååååg" i stället för "PENdelTÅG"
* Än värre: utropet på Tvärbanan vid Liljeholmen. Här har man inte bara kapat efter ett ord, utan FÖRE. Man har tagit bort "Söderorts" i ordet "Söderortsbussar". Resultatet: "BUSSar", inte "bussar" med jämn betoning.
---------
2. Tidsangivelsen på röda linjen söderut vid Slussen, uppe i biljetthallen. Om man i ilfart rusar ner mot perrongen efter att ha sett "Norsborg 1 min" uppe i biljetthallen, kastar sig nerför trappan och riskerar benbrott (kanske 15 sekunder från passage av skylt till att man når plattformen), så upptäcker man att tåget har gått. Hur är det möjligt?
---------
3. Tidsangivelser vid ändstationerna. Varför gör man inte som i alla andra länder och räknar ner i minuter tills tåget ska gå? Skräckexemplet är Mörby centrum. I biljetthallen visar displayen "Fruängen 8 vagnar", vilket i alla fall ger mig signalen att tåget ska gå NU, varpå jag rusar ner för de milslånga rulltrapporna och kastar mig ombord på tåget. Och tåget rör sig inte ur fläcken på åtta minuter. Nu tänker kanske någon: det är ju bara att kika på tidtabellen, så man vet om man ska springa eller inte. Men hela poängen med displayen är väl att man ska slippa göra det!
--------
Nu är det färdiggnällt för idag i alla fall!
1. Språkliga fel i skrift som särskrivningar är ingenting mot talspråkliga klavertramp i automatiska stationsutrop. I talspråket signalerar vi inte bara med innehåll utan också med uttal och tonfall. Det verkar SL fullständigt skita i. Några exempel:
* Informationsraden när man kommer till Slussen. Finns det nån människa som pratar så? Det låter som man läst in varje ord för sig och sen klistrat ihop dom. Så funkar inte språket.
* Informationsraden när man kommer till T-centralen. Efter att man klippte bort "och flygbussar" ur meddelandet låter "pendeltåg" helt onaturligt: "PENdeltååååg" i stället för "PENdelTÅG"
* Än värre: utropet på Tvärbanan vid Liljeholmen. Här har man inte bara kapat efter ett ord, utan FÖRE. Man har tagit bort "Söderorts" i ordet "Söderortsbussar". Resultatet: "BUSSar", inte "bussar" med jämn betoning.
---------
2. Tidsangivelsen på röda linjen söderut vid Slussen, uppe i biljetthallen. Om man i ilfart rusar ner mot perrongen efter att ha sett "Norsborg 1 min" uppe i biljetthallen, kastar sig nerför trappan och riskerar benbrott (kanske 15 sekunder från passage av skylt till att man når plattformen), så upptäcker man att tåget har gått. Hur är det möjligt?
---------
3. Tidsangivelser vid ändstationerna. Varför gör man inte som i alla andra länder och räknar ner i minuter tills tåget ska gå? Skräckexemplet är Mörby centrum. I biljetthallen visar displayen "Fruängen 8 vagnar", vilket i alla fall ger mig signalen att tåget ska gå NU, varpå jag rusar ner för de milslånga rulltrapporna och kastar mig ombord på tåget. Och tåget rör sig inte ur fläcken på åtta minuter. Nu tänker kanske någon: det är ju bara att kika på tidtabellen, så man vet om man ska springa eller inte. Men hela poängen med displayen är väl att man ska slippa göra det!
--------
Nu är det färdiggnällt för idag i alla fall!
Mörby centrum var en av dom första stationerna att ha displayer i biljetthallen och då visades tidsangivelser enligt tidtabell. Av någon anledning har man ändrat detta...Gustav skrev:3. Tidsangivelser vid ändstationerna. Varför gör man inte som i alla andra länder och räknar ner i minuter tills tåget ska gå? Skräckexemplet är Mörby centrum. I biljetthallen visar displayen "Fruängen 8 vagnar", vilket i alla fall ger mig signalen att tåget ska gå NU, varpå jag rusar ner för de milslånga rulltrapporna och kastar mig ombord på tåget. Och tåget rör sig inte ur fläcken på åtta minuter. Nu tänker kanske någon: det är ju bara att kika på tidtabellen, så man vet om man ska springa eller inte. Men hela poängen med displayen är väl att man ska slippa göra det!
En annan sak - jag ringde SL:s talsvar igår för att få reda på resvägar från Årstaberg. "Det finns flera hållplatser som heter så. Menar du Årstaberg på xxxvägen eller Årstaberg på yyyvägen?" Jag har ju ingen aning vad den menar - jag står ju utanför stationen!!! Jag väljer ett av alternativen och det hela slutar med "tyvärr finns det ingen förbindelse från den platsen just nu". Aaarrggghh!
Jag bidrar med några likbesläktade kuriositeter från Helsingfors:Gustav skrev:OK, tre nya gnällämnen, varav kanske ett par säkert diskuterats i nåt tidigare sammanhang.
1. Språkliga fel i skrift som särskrivningar är ingenting mot talspråkliga klavertramp i automatiska stationsutrop. I talspråket signalerar vi inte bara med innehåll utan också med uttal och tonfall. Det verkar SL fullständigt skita i. Några exempel:
1. På VR som alltså sköter om pendeltågstrafiken har man automatiserade utrop, och dom kommer både på finska och svenska, (och engelska också i fjärrtrafiken). De svenska utropen har ibland betoning på fel stavelse, ibland pga att automatiken "limmar" ihop ord men ibland pga uttalssvårigheter. Stationsnamnet Vandaforsen uttalar damrösten i de automatiserade utropen alltid "vandafOrsen" med betoning på sista stavelsen, och Pendolino (VR:s snabbtåg) uttalar on på finskt vis alltid "pENdolino" med betoning i början.
2. I Finland har i järnvägstrafiken aldrig förkommit och kommer knappast aldrig i forstättningen att förekomma begreppet centralstation. Därför heter Helsingfors största och viktigaste järnvägsstation bara Helsinki/Helsingfors, dom övriga stationerna inom staden har helt andra namn. Det låter så dumt, då man kommer med ett pendeltåg till Helsingfors centralstation, och damrösten i tågets högtalare ropar ut "Saavumme Helsinkiin, Vi anländer till Helsingfors. Detta trots att tåget har hela tiden under dom senaste 20 minuterna kört bara i Helsingfors, och stannat på flera stationer i staden. Dom som bor i Helsingfors och reser varje dag vet ju var man är, men någon utomsocknes eller t.o.m utländsk resenär kanske inte vet.
3. I Helsingfors pendeltågstrafik säljer man biljetter också på tågen, och priset är detsamma som om man köpte den i förväg på stationen eller i en automat. Detta leder till att många , då dom reser tåg betraktar sig som "kungligheter" och besvärar sig inte att köpa nån biljett i förväg, utan personalen är tvungen att tränga sig bland alla ståpassagerare i ett proppfullt tåg för att dadda dom som vill köpa en biljett. Tågen försenar sig ofta då dom inte hinner springa till dörrren vid stationsuppehållen och kolla att alla har stigit på och ge "klart" -signal åt lokföraren. En gång försenade sig tåget jag reste med 5 minuter då det stod på en station för att en dam i päls och rävboa ville köpa en biljett och betala med kreditkort, som av nån anledning också är möjligt på pendeltågen!
Mvh Rainer
Vad gäller BussPC:ns utrop är jag inte helt nöjd med uttalet av hållplatsnamnet Söderhamnsplan. En kort förklaring till namnet är att hamnen i söder heter Söderhamnen och planen intill heter Söderhamnsplan. Det naturliga uttalet för mig som inföding är därför... Hmm. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det i text, men satsmelodin blir ungefär likadan som när en infödd stockholmare uttalar Västerbroplan, Vanadisplan eller Lindhagensplan. Damen i BussPC:n däremot uttalar det med samma melodi som i Östermalmstorg eller Abrahamsberg. Fast det är ändå snäppet bättre än de chaffisar som innan de automatiska utropen kom uttalade det som om planen vore uppkallad efter staden Söderhamn, ungefär som Telefonplan. 
Hmm, varför har jag inte noterat samma sak vid hållplatsen intill, Västerhamnsplan? Uttalar hon det namnet annorlunda eller brukar jag sova där?

Hmm, varför har jag inte noterat samma sak vid hållplatsen intill, Västerhamnsplan? Uttalar hon det namnet annorlunda eller brukar jag sova där?

Trafikanter och dörrstängning
Av och påstigning är avslutad. Man stänger dörrarna varingssignalen ljuder och dörrarna börjar stängas då dyker det upp en idiot, förlåt trafikant och tränger sig in och hindrar dörrstängningen. Som följd av detta så stänger det dörrparet med med reducerad fart. Resultatet blir att de flera 100 trafikanterna i tåget blir försenade. Kör man ett tåg som bara går till Gullmarsplan så är nästa tåg omedelbart bakom. Så en skälvisk trafikant sinkar 100 tals andra, smart av den som tränger sig in eller hur? Här har ni en av orsakerna till dessa iriterande mindre förseningarna på tunnelbanan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Du kommer få hjärtinfarkt innan du fyllt 30, gosse, om du stressar så där, det går fler tåg ända fram till kl 01.00 (03.30 på helgerna!)...Gustav skrev:2. Tidsangivelsen på röda linjen söderut vid Slussen, uppe i biljetthallen. Om man i ilfart rusar ner mot perrongen efter att ha sett "Norsborg 1 min" uppe i biljetthallen, kastar sig nerför trappan och riskerar benbrott (kanske 15 sekunder från passage av skylt till att man når plattformen), så upptäcker man att tåget har gått. Hur är det möjligt?
---------
3. Tidsangivelser vid ändstationerna. Varför gör man inte som i alla andra länder och räknar ner i minuter tills tåget ska gå? Skräckexemplet är Mörby centrum. I biljetthallen visar displayen "Fruängen 8 vagnar", vilket i alla fall ger mig signalen att tåget ska gå NU, varpå jag rusar ner för de milslånga rulltrapporna och kastar mig ombord på tåget. Och tåget rör sig inte ur fläcken på åtta minuter. Nu tänker kanske någon: det är ju bara att kika på tidtabellen, så man vet om man ska springa eller inte. Men hela poängen med displayen är väl att man ska slippa göra det!
--------
Nu är det färdiggnällt för idag i alla fall!
Och displayerna kan du aldrig lita på till 100%...
Västtrafik linje 313
Västtrafik Busslinjenummer 313 (Kärna-Kovikshamn):
Då nya hållplatsskyltar sattes upp skrev man ut det tidigare namnet "Hållsungav." till "Hållsunga västra" istället för det korrekta "Hållsungavägen". (Hållplatsen ligger i östra delen av Hållsunga.)
Det tidigare namnet "Sundhammarv." skrevs ut i två rader och avstavades "Sund-" på övre raden och "hammarsvägen" på undre raden. Skulle se bättre ut med "Sundhammars-" på övre raden och "vägen" på nedre raden.
I Kärna (Start för linje 313) står det på hållplatsskylten "Kovikshamn via Vedhall" då linjen egentligen går till Kovikshamn innan Vedhall.
Det var allt från mig!
Då nya hållplatsskyltar sattes upp skrev man ut det tidigare namnet "Hållsungav." till "Hållsunga västra" istället för det korrekta "Hållsungavägen". (Hållplatsen ligger i östra delen av Hållsunga.)
Det tidigare namnet "Sundhammarv." skrevs ut i två rader och avstavades "Sund-" på övre raden och "hammarsvägen" på undre raden. Skulle se bättre ut med "Sundhammars-" på övre raden och "vägen" på nedre raden.
I Kärna (Start för linje 313) står det på hållplatsskylten "Kovikshamn via Vedhall" då linjen egentligen går till Kovikshamn innan Vedhall.
Det var allt från mig!