Är Västtrafik-loggan sned? Har bussarna fula nackstöd? Borde linjenumret vara något annat? Ventilera allt här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kod: Markera allt
19 Hagsätra 3 min
Mot: Västerhaninge
nästa Årstaberg
Linje 4 Radiohuset
Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan) Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan) [ett antal mellanslag så texten försvinner ut åt vänster]
Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan) Danderyds sjukh[displayen blir plötsligt blank!]Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan) Danderyds sjukh[displayen blir plötsligt blank! o.s.v.]
11 Kungsträdgården 5 min.
11 Kungsträdgården 4 min.
11 Kungsträdgården 3 min.
11 Kungsträdgården 2 min.
11 Kungsträdgården 1 min.
11 Kungsträdgården 3 min <- här tar punkterna slut
11 Kungsträdgården 2 min
11 Kungsträdgården 1 min
11 Kungsträdgården 6 vagnar <- (vagnbrist, borde vara 8)
11 Kungsträdgården 5 min.
11 Kungsträdgården 4 min.
11 Kungsträdgården 3 min.
11 Kungsträdgården 2 min.
11 Kungsträdgården 1 min.
11 Kungsträdgården 05:00 <- det är här man blir lite kallsvettig
11 Kungsträdgården 05:00
11 Kungsträdgården 05:00
11 Kungsträdgården 3 min
11 Kungsträdgården 2 min
11 Kungsträdgården 1 min
11 Kungsträdgården 6 vagnar
Du vet väl att du inte behöver springa så länge "1 min." visas med punkt? Om punkten står med så kan du vara rätt säker på att tåget inte är i närheten.NerdBoy skrev:Nästa gnäll (åh, vad härligt att få gnälla av sig lite ibland) gäller displayerna till tunnelbanan i Kista. I normalfallet räknar de ned tiden så här:
När man kommer nedanför och ser att det är en minut kvar springer man alltså livet ur sig helt i onödan, eller så tar man det lugnt och blir nedsprungen av någon som springer livet ur sig själv och andra helt i onödan.Kod: Markera allt
11 Kungsträdgården 5 min. 11 Kungsträdgården 4 min. 11 Kungsträdgården 3 min. 11 Kungsträdgården 2 min. 11 Kungsträdgården 1 min. 11 Kungsträdgården 3 min <- här tar punkterna slut 11 Kungsträdgården 2 min 11 Kungsträdgården 1 min 11 Kungsträdgården 6 vagnar <- (vagnbrist, borde vara 8)
Punkten betyder väl att tiden är enl. tidtabellen, medan utan punkt så är det beräknad tid. Men hur den beräknade tiden är beräknad vet jag inte. Efter tågets nuvarande position? Eller av trafikledningen som registrerat en försening?NerdBoy skrev:Nästa gnäll (åh, vad härligt att få gnälla av sig lite ibland) gäller displayerna till tunnelbanan i Kista. I normalfallet räknar de ned tiden så här:
När man kommer nedanför och ser att det är en minut kvar springer man alltså livet ur sig helt i onödan, eller så tar man det lugnt och blir nedsprungen av någon som springer livet ur sig själv och andra helt i onödan.Kod: Markera allt
11 Kungsträdgården 5 min. 11 Kungsträdgården 4 min. 11 Kungsträdgården 3 min. 11 Kungsträdgården 2 min. 11 Kungsträdgården 1 min. 11 Kungsträdgården 3 min <- här tar punkterna slut 11 Kungsträdgården 2 min 11 Kungsträdgården 1 min 11 Kungsträdgården 6 vagnar <- (vagnbrist, borde vara 8)
När man åker sista tunnelbanan 00:30 ser det ofta ut så här:En petitess som åtgärdades när de bytte displayer var att på perrongen mot stan rullade en av de gamla displayerna komiskt snabbt hela sin livstid. Särskilt mycket syntes det om man ställde sig så man fick de tre displayerna i linje.Kod: Markera allt
11 Kungsträdgården 5 min. 11 Kungsträdgården 4 min. 11 Kungsträdgården 3 min. 11 Kungsträdgården 2 min. 11 Kungsträdgården 1 min. 11 Kungsträdgården 05:00 <- det är här man blir lite kallsvettig 11 Kungsträdgården 05:00 11 Kungsträdgården 05:00 11 Kungsträdgården 3 min 11 Kungsträdgården 2 min 11 Kungsträdgården 1 min 11 Kungsträdgården 6 vagnar
Tiden kan sägas beräknas enligt principen tidtabellstid + känd försening. Dvs om tåget avgår två minuter för sent från en station så ökas väntetiderna efter denna med två minuter. Om en tåg står stilla mellan två stationer så brukar väntetidsangivelsen frysa för det tåget - i princip kan tåget "köras om" i väntetidsvisningen av bakomvarande tåg, så länge dessa rör sig. Det ser rätt lustigt ut på skyltarna men är i praktiken ovanligt. Efter ytterligare en stunds stillestånd försvinner tåget från skyltarna och ersätts med nästa tåg (och därefter brukar tåget trots allt komma in på stationen...).LÅ1 skrev:Punkten betyder väl att tiden är enl. tidtabellen, medan utan punkt så är det beräknad tid. Men hur den beräknade tiden är beräknad vet jag inte. Efter tågets nuvarande position? Eller av trafikledningen som registrerat en försening?
Observera ordet "väl" ovan! Jag är alltså rätt osäker på den exakta betydelsen av punktens närvaro resp. frånvaro. Kan säkert skilja sig åt mellan banorna också! Det gör ju markeringen vid mycket sent/uteblivet tåg!
Jorå, men det kan vara lite svårt att se från gångbron när man kommer ut från Kista Centrum... F'låt, Galleria. Dessutom blir jag stressad av att det står att det är 1 minut kvar och då kommer jag aldrig ihåg om det är med eller utan punkt som betyder bråttom. Inte ens efter att en kompis lärt mig minnesregeln att tider med punkt är punktliga medan tåget aldrig är punktligt. Eller hur det nu var.Persson skrev:Du vet väl att du inte behöver springa så länge "1 min." visas med punkt? Om punkten står med så kan du vara rätt säker på att tåget inte är i närheten.
Ännu värre är det väll när två, tre personer får för sig att stanna upp och börja prata mitt i en trång passag, eller på en smal trotoar!JDS skrev:Sen måste jag ju ha en egen bagatell att anmärka på. Idag får det bli medmänniskor som tar stor plats, går långsamt och tar kortaste vägen. Hur kommer man förbi dem egentligen?
Visste du inte att skyltmakare utbildas på en för hela riket gemensam skyltmakarhögskola i Sollefteå. På denna utbildas eleverna i särskilda skyltämnen såsom praktisk felstavningslära, särskrivningsregler och val av typsnitt som bäst lämpar sig till något annat. Efter examineringarna får trafik- och andra skyltmakarbehövande företag välja praktikanter enligt samma princip som gällde då det skulle spelas fotboll på gympalektionerna i mellanstadiet.Anders Norén skrev:- X-Trafik verkar ha anställt en dyslektiker med en hasselmus lokalsinne som ansvarig för hållplatsskyltarna i Gävle. Därför kan man se knasigheter som "3:e Tvär Gatan" (Tredje tvärgatan), "Skogmur" (som i verkligheten ligger tre kilometer från hållplatsen ifråga) eller "Valbo" (en av ca 40 hållplatser i Valbo!) Lär er stava och anställ någon med lite lokalgeografisk fingertoppskänsla.