Besvärande petitesser i lokaltrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Loke

Besvärande petitesser i lokaltrafiken

Inlägg av Loke »

Här ger jag alla möjligheten att beklaga sig över alla petitesser i lokaltrafiken. Alltså små, obetydliga saker som dagliga resenärer ändå irriteras av. Hajar ni?

Är Västtrafik-loggan sned? Har bussarna fula nackstöd? Borde linjenumret vara något annat? Ventilera allt här! :D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5550
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Kul tema! :D Jag hakar upp mig på informationsskyltarna i SL-trafiken:

* Plattformsskyltarna på gröna linjen har ett obegripligt stort mellanrum mellan minutsiffran och texten "min"

Kod: Markera allt

19 Hagsätra       3   min
* Inkonsekvens och språkliga fel i visningen av destination och nästa hållplats i bussar och på tåg

Kod: Markera allt

Mot: Västerhaninge
nästa Årstaberg
Linje 4 Radiohuset
(ska ju naturligtvis vara "mot Västerhaninge", "nästa: Årstaberg" och "Linje 4 mot Radiohuset")

* Rullande text används även fast det inte behövs. T.ex. så visas många hållplatsnamn med rullande text i bussarna trots att man tydligt ser att dom får plats på displayen i stillastående text; "Historiska museet" bland många andra. Om det bara finns två tåg att visa tider för på plattformsskyltarna på röd och blå linje så visas den undre raden i rullande text - det ser urfånigt ut. På gröna linjen däremot visas båda raderna i stillastående text (det händer dock bara sent på natten).

* Informationsskyltarna i biljetthallen på tunnelbanestationerna släcker tidsinformationen när ett tåg kommer in till plattformen. I stället för att visa tid till de tre nästa tågen visas nu bara destination för det tåg som står inne på plattformen (som man med säkerhet inte hinner med) och hur många vagnar det har, vilket är fullständigt ointressant här och dessutom oftast fel eftersom det står "8vagnar" (utan mellanslag!) fast det är tre C20 det är frågan om.
Ilias Bennani

Sätena på spårvagnara i GBG

Inlägg av Ilias Bennani »

Jag irriterar mig på hur sätena i de gamla spårvagnarna i Götet är placerade. Det vänstra sätet är placerat strax bakom det högra. Detta gör att utrymmet för att kunna passera till det yttre sätet blir rätt litet.

Någon som vet varför sätena placerats på detta underliga sätt?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De förskjutna sätena är placerade så för att ge bättre utrymme för axelpartiet och möjligen också för baken. Detta arrangemang var det normala i bussar och spårvagnar förr. Numera tvingas man ju ofta sitta halvvägs ut i gången p.g.a. att den som sitter på fönsterplatsen tar upp mer än halva sätet. En orsak till att det gamla arrangemanget övergavs var att bussbolagen ville ha säten där kunde placera tre skolbarn i bredd.

Det är inte första gången den här frågan dyker upp. Det kanske skulle vara bra med en FAQ.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jag går ut hårt med fyra punkter om buss-pc:ns displayer i bussarna (i SL-land alltså):

* Vid knutpunkter borde det vara byte till tunnelbana, inte byte till tunnelbanan.

* Texten ser ofta dum ut på de äldre typerna av displayer. Om texten som ska visas t.ex. är

Kod: Markera allt

Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan)   Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan)   [ett antal mellanslag så texten försvinner ut åt vänster]
så står det på de äldre displayerna

Kod: Markera allt

Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan)   Danderyds sjukh[displayen blir plötsligt blank!]Danderyds sjukhus (byte till tunnelbanan)   Danderyds sjukh[displayen blir plötsligt blank! o.s.v.]
* På linje 670 visas texten ovan bara på väg från Stockholm, inte i omvänd riktning. Varför? På väg mot Stockholm är Danderyds sjukhus sannolikt den hållplats på linjen som har flest avstigande och en rätt stor del av dem byter till tunnelbana. I omvänd riktning är det kanske 10 personer per dag eller så...

* Sedan en tid åker jag med 4 4Linje 670 till 0 4Danderyds sjukhus. Där byter jag till 4 4Linje 178. (Klippet vid sjukh hamnar därför ungefär vid sj).

(Till försvar för buss-pc:n, som i för övrigt är en helt lysande innovation, ska sägas att den inte stavar Polackstorp som Pollackstorp som det gamla systemet gjorde. :wink:)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Nästa gnäll (åh, vad härligt att få gnälla av sig lite ibland :wink:) gäller displayerna till tunnelbanan i Kista. I normalfallet räknar de ned tiden så här:

Kod: Markera allt

11 Kungsträdgården    5 min.
11 Kungsträdgården    4 min.
11 Kungsträdgården    3 min.
11 Kungsträdgården    2 min.
11 Kungsträdgården    1 min.
11 Kungsträdgården    3 min      <- här tar punkterna slut
11 Kungsträdgården    2 min
11 Kungsträdgården    1 min
11 Kungsträdgården  6 vagnar     <- (vagnbrist, borde vara 8)
När man kommer nedanför och ser att det är en minut kvar springer man alltså livet ur sig helt i onödan, eller så tar man det lugnt och blir nedsprungen av någon som springer livet ur sig själv och andra helt i onödan.

När man åker sista tunnelbanan 00:30 ser det ofta ut så här:

Kod: Markera allt

11 Kungsträdgården    5 min.
11 Kungsträdgården    4 min.
11 Kungsträdgården    3 min.
11 Kungsträdgården    2 min.
11 Kungsträdgården    1 min.
11 Kungsträdgården     05:00     <- det är här man blir lite kallsvettig
11 Kungsträdgården     05:00
11 Kungsträdgården     05:00
11 Kungsträdgården    3 min
11 Kungsträdgården    2 min
11 Kungsträdgården    1 min
11 Kungsträdgården  6 vagnar
En petitess som åtgärdades när de bytte displayer var att på perrongen mot stan rullade en av de gamla displayerna komiskt snabbt hela sin livstid. Särskilt mycket syntes det om man ställde sig så man fick de tre displayerna i linje.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Jag stör mig på att vissa IDTS-skyltar på TUB 1 har en annan stil än övriga, det är lixom tunnare tecken. Förstår inte varför det ska vara så för? Mest märks det om man står tex vid Slussen eller Gamla stan, jämför då skyltarna på TUB 1 mot TUB 2... :x
Persson

Inlägg av Persson »

NerdBoy skrev:Nästa gnäll (åh, vad härligt att få gnälla av sig lite ibland :wink:) gäller displayerna till tunnelbanan i Kista. I normalfallet räknar de ned tiden så här:

Kod: Markera allt

11 Kungsträdgården    5 min.
11 Kungsträdgården    4 min.
11 Kungsträdgården    3 min.
11 Kungsträdgården    2 min.
11 Kungsträdgården    1 min.
11 Kungsträdgården    3 min      <- här tar punkterna slut
11 Kungsträdgården    2 min
11 Kungsträdgården    1 min
11 Kungsträdgården  6 vagnar     <- (vagnbrist, borde vara 8)
När man kommer nedanför och ser att det är en minut kvar springer man alltså livet ur sig helt i onödan, eller så tar man det lugnt och blir nedsprungen av någon som springer livet ur sig själv och andra helt i onödan.
Du vet väl att du inte behöver springa så länge "1 min." visas med punkt? Om punkten står med så kan du vara rätt säker på att tåget inte är i närheten.

Finns punkten med så är det bara tidtabellen som visas på skylten, och det betyder inte nödvändigtvis att tåget verkligen kommer att komma på angiven tid. Så länge systemet inte vet var tåget befinner sig visas enbart tidtabellen. Men när tiden anges utan punkt så är det en prognos som grundar sig på var tåget senast befann sig. Står du till exempel och väntar i Kista så är det först sedan tåget lämnat Akalla som punkten försvinner, för först då "vet" systemet att tåget verkligen rullar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Nästa gnäll (åh, vad härligt att få gnälla av sig lite ibland :wink:) gäller displayerna till tunnelbanan i Kista. I normalfallet räknar de ned tiden så här:

Kod: Markera allt

11 Kungsträdgården    5 min.
11 Kungsträdgården    4 min.
11 Kungsträdgården    3 min.
11 Kungsträdgården    2 min.
11 Kungsträdgården    1 min.
11 Kungsträdgården    3 min      <- här tar punkterna slut
11 Kungsträdgården    2 min
11 Kungsträdgården    1 min
11 Kungsträdgården  6 vagnar     <- (vagnbrist, borde vara 8)
När man kommer nedanför och ser att det är en minut kvar springer man alltså livet ur sig helt i onödan, eller så tar man det lugnt och blir nedsprungen av någon som springer livet ur sig själv och andra helt i onödan.

När man åker sista tunnelbanan 00:30 ser det ofta ut så här:

Kod: Markera allt

11 Kungsträdgården    5 min.
11 Kungsträdgården    4 min.
11 Kungsträdgården    3 min.
11 Kungsträdgården    2 min.
11 Kungsträdgården    1 min.
11 Kungsträdgården     05:00     <- det är här man blir lite kallsvettig
11 Kungsträdgården     05:00
11 Kungsträdgården     05:00
11 Kungsträdgården    3 min
11 Kungsträdgården    2 min
11 Kungsträdgården    1 min
11 Kungsträdgården  6 vagnar
En petitess som åtgärdades när de bytte displayer var att på perrongen mot stan rullade en av de gamla displayerna komiskt snabbt hela sin livstid. Särskilt mycket syntes det om man ställde sig så man fick de tre displayerna i linje.
Punkten betyder väl att tiden är enl. tidtabellen, medan utan punkt så är det beräknad tid. Men hur den beräknade tiden är beräknad vet jag inte. Efter tågets nuvarande position? Eller av trafikledningen som registrerat en försening?
Observera ordet "väl" ovan! Jag är alltså rätt osäker på den exakta betydelsen av punktens närvaro resp. frånvaro. Kan säkert skilja sig åt mellan banorna också! Det gör ju markeringen vid mycket sent/uteblivet tåg!
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Inlägg av Kloker »

Jag irriterar mig på att klistermärken och skyltar som hänvisar till nödhammare på bussarna inte plockas ner när hammarna försvunnit. Vad har man för nytta i en krissituation av en skylt där det står "Nödutgång: krossa fönstret med nödhammaren" när hållaren är tom? Så är det iallafall i Göteborg.

Sen är det lite konstigt att M31 är numrerade från 300 och uppåt när vagnar i övrigt alltid brukar numreras från x01 och uppåt. Det är väl inget som får mig att ligga sömnlös om nätterna, men det skulle inte störa mig om Spårvägen döpte om vagn 300 till 306 (som är skrotad?) vid nästa helrevision. :)
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Att vagn 300 heter 300 är att det är gamla M21 200 som var en testvagn sedan fortsätte det av farten.

Vagn 300 kommer nog att 300 sålänge den lever.

206 försvann efter en krock där vagn 203:s A-del sattes ihop med vagn 206:s B-del och då försvann helt sonika vagn 206.
Vagn 260 ersatte vagn 206 i nummerserien och 280 vagn 260.
Allt detta "rättades" till i M31-ombyggnaden 306 kom inte att finnas alls, vagn vagn 280 blev 380 och vagn "206" blev 360,
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

- X-Trafik verkar ha anställt en dyslektiker med en hasselmus lokalsinne som ansvarig för hållplatsskyltarna i Gävle. Därför kan man se knasigheter som "3:e Tvär Gatan" (Tredje tvärgatan), "Skogmur" (som i verkligheten ligger tre kilometer från hållplatsen ifråga) eller "Valbo" (en av ca 40 hållplatser i Valbo!) Lär er stava och anställ någon med lite lokalgeografisk fingertoppskänsla.

- Alla kontantresenärer driver mig till vansinne. Det tar en evighet (läs: flera sekunder) att expediera dem. Skaffa kort för bövelen.

- Ettans boggiebussar har aldrig läslamporna på. Tack, säger inte vi som gärna läser morgontidningen på bussen.

- Eftersom plinget är avskaffat och stoppskylten placerad så den döljs av hatthyllor och annat så måste man alltid böja sig åt sidan för att kontrollera att skylten lyser. Se där ett sätt att göra vardagen krångligare för bussresenären.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
JDS

Inlägg av JDS »

LÅ1 skrev:Punkten betyder väl att tiden är enl. tidtabellen, medan utan punkt så är det beräknad tid. Men hur den beräknade tiden är beräknad vet jag inte. Efter tågets nuvarande position? Eller av trafikledningen som registrerat en försening?
Observera ordet "väl" ovan! Jag är alltså rätt osäker på den exakta betydelsen av punktens närvaro resp. frånvaro. Kan säkert skilja sig åt mellan banorna också! Det gör ju markeringen vid mycket sent/uteblivet tåg!
Tiden kan sägas beräknas enligt principen tidtabellstid + känd försening. Dvs om tåget avgår två minuter för sent från en station så ökas väntetiderna efter denna med två minuter. Om en tåg står stilla mellan två stationer så brukar väntetidsangivelsen frysa för det tåget - i princip kan tåget "köras om" i väntetidsvisningen av bakomvarande tåg, så länge dessa rör sig. Det ser rätt lustigt ut på skyltarna men är i praktiken ovanligt. Efter ytterligare en stunds stillestånd försvinner tåget från skyltarna och ersätts med nästa tåg (och därefter brukar tåget trots allt komma in på stationen...).

Punkten finns bara på tunnelbana 2 och 3, och innebär oftast att tåget står på sin utgångsstation, eller ännu inte nått denna. På tunnelbana 1 är systemet lite smartare - en försening mot en ändstation överförs automatiskt på tågets avgång från ändstationen om förseningen är större än tågets vändtid. Man brukar säga att systemet "tittar runt hörnet". Observera att det är fortfarande omöjligt att förutsäga när tåget faktiskt kommer att avgå från ändstationen. Systemet beräknar att det tar tre minuter att vända, detta förutsätter att tåget har tre vagnar, att föraren inte är kissnödig och att det inte kommer en busslast trafikanter just när dörrarna ska stängas. I verkligheten kan tiden bli kortare eller längre.

Sen måste jag ju ha en egen bagatell att anmärka på. Idag får det bli medmänniskor som tar stor plats, går långsamt och tar kortaste vägen. Hur kommer man förbi dem egentligen?
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Inlägg av Chrille B »

Jag stör mig på att tunnelbaneskyltarna vid perrongen bara visar information om det tåg som är vid perrongen om det finns något på väg in, där eller på väg ut. Det innebär att jag kan få vänta 2 minuter innan jag vet när "mitt" tåg kommer. Likadant vid byten. Kliver jag av ett tåg och vill byta till det som kommer efteråt, eller till det tvärs över perrongen om det står något inne, så kan jag inte direkt få veta när det kommer.
Har varit med om att störningsinfo rullat i nederdelen. Har kommit ner till perrongen, sett att det rullat störningsinfo, som avbrutits av inkommande tåg, tåget har lämnat perrongen. Störningsinfon har efter ett tag börjat rulla igen, men stoppats av nästa inkommande tåg. Sedan kom en längre paus mellan tågen och jag kunde läsa infon.
Dessutom tycker jag diodskyltningen är svårläst.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Persson skrev:Du vet väl att du inte behöver springa så länge "1 min." visas med punkt? Om punkten står med så kan du vara rätt säker på att tåget inte är i närheten.
Jorå, men det kan vara lite svårt att se från gångbron när man kommer ut från Kista Centrum... F'låt, Galleria. Dessutom blir jag stressad av att det står att det är 1 minut kvar och då kommer jag aldrig ihåg om det är med eller utan punkt som betyder bråttom. Inte ens efter att en kompis lärt mig minnesregeln att tider med punkt är punktliga medan tåget aldrig är punktligt. Eller hur det nu var. :wink:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

JDS skrev:Sen måste jag ju ha en egen bagatell att anmärka på. Idag får det bli medmänniskor som tar stor plats, går långsamt och tar kortaste vägen. Hur kommer man förbi dem egentligen?
Ännu värre är det väll när två, tre personer får för sig att stanna upp och börja prata mitt i en trång passag, eller på en smal trotoar!

Och tack för klargörandet om skyltarnas tidsangivele.
JDS

Inlägg av JDS »

Anders Norén skrev:- X-Trafik verkar ha anställt en dyslektiker med en hasselmus lokalsinne som ansvarig för hållplatsskyltarna i Gävle. Därför kan man se knasigheter som "3:e Tvär Gatan" (Tredje tvärgatan), "Skogmur" (som i verkligheten ligger tre kilometer från hållplatsen ifråga) eller "Valbo" (en av ca 40 hållplatser i Valbo!) Lär er stava och anställ någon med lite lokalgeografisk fingertoppskänsla.
Visste du inte att skyltmakare utbildas på en för hela riket gemensam skyltmakarhögskola i Sollefteå. På denna utbildas eleverna i särskilda skyltämnen såsom praktisk felstavningslära, särskrivningsregler och val av typsnitt som bäst lämpar sig till något annat. Efter examineringarna får trafik- och andra skyltmakarbehövande företag välja praktikanter enligt samma princip som gällde då det skulle spelas fotboll på gympalektionerna i mellanstadiet.

Skämt åsido, jag tror tyvärr inte att företagets budget är tillräckligt stor för att anställa någon som kan göra skyltar rätt utan detaljerade instruktioner.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:11 Kungsträdgården 05:00 <- det är här man blir lite kallsvettig
Bild
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan »

Tja. :P Den gula färgen i Västtrafiks fordon som verkar hämtad från en nybyggd vårdcentral... på 70-talet.

Annars reagerar jag på växlar som måste läggas om med spett utan att ha blivit reparerade på en vecka... men det är i och för sig inget litet probelm tycker jag.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Nästa petitess som är lite störande: varför kommenteras sista avgångarna på 625 och 676 men inte den sista på 670?

Förresten, stavas det Waxholm eller Vaxholm? :roll:


Bild
Bild
Skriv svar