Rökutveckling vid Rådhusets T-banestation

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Storuggla

Rökutveckling vid Rådhusets T-banestation

Inlägg av Storuggla »

Conny

Inlägg av Conny »

C14 1351
LT

Inlägg av LT »

När, lite mer exakt, skedde detta? Att det var efter 17.05-nånting vet jag, får då åkte jag från Ktg. Oavsett orsak är detta knappast bra om man skall övertyga kunderna att Cx-vagnarna minsann är lika säkra som C20.
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

h*lvete också, detta lär knappast förbättra ryktet på c14 vagnarna även om det var varmgång som nu orsakade rökutveckligen, folk kommer tro att c14 är en vagnstyp som kan börja brinna hur som helst
Pentax for life!
Conny

Inlägg av Conny »

Hehe nej det lär knappast vara nån positiv reklam. Undrar vad efterföljderna blir på detta. Connex lär ju yrka på ett körförbud men det tror iaf jag inte är det rätta eftersom det är varmgång i motorerna....
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
...enligt artikeln på dn.se
Conny

Inlägg av Conny »

Undrar varför han tycker det. Det här är ju en helt skiljd sak från vad de andra bränderna. Ska man börja skrota allt som gått lite snett 3 gånger så finns snart inte mycket kvar....
Storuggla

Inlägg av Storuggla »

kildor skrev:En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
Tja, skrotar man alla Cx så kan de ju omöjligt orsaka bränder i trafiken? :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Storuggla skrev:
kildor skrev:En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
Tja, skrotar man alla Cx så kan de ju omöjligt orsaka bränder i trafiken? :)
Men vagnbristen blir mycket stor!
37368

Inlägg av 37368 »

Tja, det är väl inte konstigt att något går sönder (t.ex. motor som skär) på vagnar som stått stilla ett halvår och som sedan börjar köras flitigt helt plötsligt?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Lager på X2000 har skurit mer än en gång. Var det inte en urspårning också till följd av detta, men tåget höll sig upprätt. Dags att skrotas?

(Ursäkta fjärrtrafiksvinkeln, men som exempel på andra tänkbara skrotningskandidater så...)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Inga spekulationer, tack!!

I morgon kommer FAKTA att finnas tillgängliga och tills dess är detta ämne IMHA stendött!! Folk som vet något är, inte oväntat, just nu inte tillgängliga - dom har viktigare saker för sig.

//Lars S
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Tsk, ta det lugnt. Vad skall annars forumet vara till för? :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Är det så konstigt att det blir sådana här fel när man har haft så många vagnar stillastående så länge? Jag anser att det är märkligt att man överhuvudtaget tog C14-vagnarna ur trafik på ett bräde. Att det skulle ske något sådant här efter drifttagning borde varit förutsägbart eftersom tekniska apparater inte brukar må bra av att stå still oanvända under en längre tid.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Precis Odd.
Vagnar mår aldrig bra av att stå avställda för länge, så som dom gjort med C14/15 vagnarna.
Sedan om det inträffar ett kråkbo i motorerna, så hade lika gärna kunnit vara en C6h eller C9 som fått det.
Motorbrasor kommer att inträffa på vagnarna.
När man öppnade linje 17 till Skarpnäck, gick det ju en massa motorer på vagnarna.

Micke
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Att vagnar inte mår bra av att stå inaktiva, i synnerhet inte moderna(re) vagnar, är ingen nyhet för den som är aktiv i museispårvägsbranschen.

Ett antal av C14-cagnarna har, pga platsbrist, stått oaktiverade utomhus på spår 38 i Rissnedepån under avställningstiden och om de vagnarna inte mår så bra är det ingen överraskning för någon. Huruvida den aktuella vagnen är en av dom vet jag inte just nu.

Jag har i tidigare trådar jämfört med Museitåget som står varmt och torrt och ändå hade en del problem när vi tog ut det på provkörning den 25/11 förra året. C2 2208 löste ut när jag åkte med den och det small ordentligt! Lösningen var att ta det lite lugnt vid start och att inte stå på för fullt från start utan starta på körläge 2 och vänta lite med att ta körläge 3 för att hålla nere motorströmmarna.

Låt oss nu vänta på fakta!

//Lars S
Joakim C.

Inlägg av Joakim C. »

Lars Stegenius skrev:
Låt oss nu vänta på fakta!

//Lars S
Visst borde vi det.

Men man kan ju också konstatera att informationen från Connex, SL och Tågia från tjänstemannanivå ut till den s k "frontlinjepersonalen" allt som oftast är under all kritik, i den mån någon sådan överhuvudtaget dyker upp. Så kan man t ex. konstatera att i de officiella tekniska meddelanden som Connex har givit ut efter Rinkebybranden och provombyggnaden av C14 har man ännu inte brytt sig om att förklara för förarkåren vad exakt det var som gick fel, och vari ombyggnaden egentligen består, annat än i ytterst generella och egentligen intetsägande termer.

Så länge den situationen fortgår, så lär också spekulationer och mun-mot-mun metoden förbli de viktigaste informationskanalerna för de vanliga anställda i trafiken och depåerna.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Det var C14 1350-1351 och det var en motor som hadde sett sina sista dagar.
CX Fantast

Inlägg av CX Fantast »

som svar på detta Lars , så kan jag säga det att c14h 1350-1351 som har stått utanför rissnehallen, jag var där och fotade några dagar efter dom ställts dit, dom vagnar som stog där då var 1350,1351,1390,1392,1394,1302,1305,1307 + andra jag ser nummer på just nu .....
.(ss).

Inlägg av .(ss). »

Dom hadde ett inslag på abc om detta nu ikväll men dom hadde dels tagit fel bana och vagnstyp , dom filmade på bana 2 och vagn va c6h 2705 .. :P
Skriv svar