Rökutveckling vid Rådhusets T-banestation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Men vagnbristen blir mycket stor!Storuggla skrev:Tja, skrotar man alla Cx så kan de ju omöjligt orsaka bränder i trafiken?kildor skrev:En person verkar i alla fall anse sig veta vad som behöver göras:
...enligt artikeln på dn.se- Man måste ta frågan om säkerheten på allvar. De här vagnarna måste skrotas, säger Jannis Konstantis.
-
Är det så konstigt att det blir sådana här fel när man har haft så många vagnar stillastående så länge? Jag anser att det är märkligt att man överhuvudtaget tog C14-vagnarna ur trafik på ett bräde. Att det skulle ske något sådant här efter drifttagning borde varit förutsägbart eftersom tekniska apparater inte brukar må bra av att stå still oanvända under en längre tid.
- Micke Asklander
- Kontakt:
Precis Odd.
Vagnar mår aldrig bra av att stå avställda för länge, så som dom gjort med C14/15 vagnarna.
Sedan om det inträffar ett kråkbo i motorerna, så hade lika gärna kunnit vara en C6h eller C9 som fått det.
Motorbrasor kommer att inträffa på vagnarna.
När man öppnade linje 17 till Skarpnäck, gick det ju en massa motorer på vagnarna.
Micke
Vagnar mår aldrig bra av att stå avställda för länge, så som dom gjort med C14/15 vagnarna.
Sedan om det inträffar ett kråkbo i motorerna, så hade lika gärna kunnit vara en C6h eller C9 som fått det.
Motorbrasor kommer att inträffa på vagnarna.
När man öppnade linje 17 till Skarpnäck, gick det ju en massa motorer på vagnarna.
Micke
-
Att vagnar inte mår bra av att stå inaktiva, i synnerhet inte moderna(re) vagnar, är ingen nyhet för den som är aktiv i museispårvägsbranschen.
Ett antal av C14-cagnarna har, pga platsbrist, stått oaktiverade utomhus på spår 38 i Rissnedepån under avställningstiden och om de vagnarna inte mår så bra är det ingen överraskning för någon. Huruvida den aktuella vagnen är en av dom vet jag inte just nu.
Jag har i tidigare trådar jämfört med Museitåget som står varmt och torrt och ändå hade en del problem när vi tog ut det på provkörning den 25/11 förra året. C2 2208 löste ut när jag åkte med den och det small ordentligt! Lösningen var att ta det lite lugnt vid start och att inte stå på för fullt från start utan starta på körläge 2 och vänta lite med att ta körläge 3 för att hålla nere motorströmmarna.
Låt oss nu vänta på fakta!
//Lars S
Ett antal av C14-cagnarna har, pga platsbrist, stått oaktiverade utomhus på spår 38 i Rissnedepån under avställningstiden och om de vagnarna inte mår så bra är det ingen överraskning för någon. Huruvida den aktuella vagnen är en av dom vet jag inte just nu.
Jag har i tidigare trådar jämfört med Museitåget som står varmt och torrt och ändå hade en del problem när vi tog ut det på provkörning den 25/11 förra året. C2 2208 löste ut när jag åkte med den och det small ordentligt! Lösningen var att ta det lite lugnt vid start och att inte stå på för fullt från start utan starta på körläge 2 och vänta lite med att ta körläge 3 för att hålla nere motorströmmarna.
//Lars S
Visst borde vi det.Lars Stegenius skrev:
//Lars S
Men man kan ju också konstatera att informationen från Connex, SL och Tågia från tjänstemannanivå ut till den s k "frontlinjepersonalen" allt som oftast är under all kritik, i den mån någon sådan överhuvudtaget dyker upp. Så kan man t ex. konstatera att i de officiella tekniska meddelanden som Connex har givit ut efter Rinkebybranden och provombyggnaden av C14 har man ännu inte brytt sig om att förklara för förarkåren vad exakt det var som gick fel, och vari ombyggnaden egentligen består, annat än i ytterst generella och egentligen intetsägande termer.
Så länge den situationen fortgår, så lär också spekulationer och mun-mot-mun metoden förbli de viktigaste informationskanalerna för de vanliga anställda i trafiken och depåerna.