Knåpade ikväll en hållplatsskylt för en spårvagnshållplats i Helsingfors.
Hållplatsen är verklig, men själva skylten är fiktiv. Hållplatsen har fel hållplatsnummer (0252). Linje 5B har inte trafikerats sen år 1939. Åttan trafikerar inte via hållplatsen och linje 510 är en busslinje mellan Esbo och Vanda.
Det som får håret att resa på alla punktknullare, är finnarnas förmåga att skapa styv svenska. Inte bara på den muntliga sidan, men också på det skriftliga planet. Vilka är de fyra felen på skylten här?
Piirka
---------------
Språklektion 86 & 87 i Mumindalen
Piirka skrev:Det som får håret att resa på alla punktknullare, är finnarnas förmåga att skapa styv svenska. Inte bara på den muntliga sidan, men också på det skriftliga planet. Vilka är de fyra felen på skylten här?
Jag gissar att:
* Glaspalatsen borde vara Glaspalatset
* Opera borde vara Operan
* Vandaforset borde vara Vandaforsen
Hmm, den fjärde är knivigare om man inte förstår ett ljud finska. Kan det vara så att Vallgården egentligen heter Vallgård?
Appropå särskrivningar: På Göteborgs C finns en gång bort till busstationen, och när man så att säga lämnar tågstationen finns en skylt som talar om att man nu kommit till Nils Ericsson Terminalen.
Det borde ju inte vara så, men eftersom det verkar vara särskrivet på andra ställen också kanske det finns en historia bakom. Nån som vet?
Ytterligare något irriterande är de automatiska hållplatsutropen på bussarna i Uppsala: framför allt på 110/115 ut mot Storvreta har de en tendens att ligga en hållplats före. Exempel: När bussen stannat vid Nyby gård ropas Bågspännarvägen (är det väl som kommer efter?) ut, och så får den ropa ut Bågspännarvägen en gång till. När man stannat där så ropar den ut Iduns väg osv...
Dessutom tycker jag att det låter som att rösten säger nästan istället för nästa; Nästan Svartbäckens vårdcentral
En till sak som jag tänkte på när jag åkte trådbuss i Tallinn är att rösten som ropar ut hållplatserna låter så förvånad hela tiden, som om den hade väntat sig en helt annan hållplats. För att illustrera med den lilla estniska jag lyckades lära mig av den trådbussresan:
Något jag tycker är irriterande är alla de vakter som står vid T-Centralen som inte gör ett smack förutom att trakassera de som inte orkar dra upp sitt kort och småsnacka med varandra.
Ofta är det upp till fem stycken gulvästar, någon blå informationsnisse och ett par väktare. De tar väldigt mycket plats och skapar knappast någon trygghet.
Dessutom har de inte ens rätt att stoppa de som plankar, de kan bara säga till att de riskerar böter. Meningslöst!
Hade räckt med en informationsnisse som stod vid barnvagnsspärren för att vara behjälplig, tycker jag.
RV skrev:Något jag tycker är irriterande är alla de vakter som står vid T-Centralen som inte gör ett smack förutom att trakassera de som inte orkar dra upp sitt kort och småsnacka med varandra.
Ofta är det upp till fem stycken gulvästar, någon blå informationsnisse och ett par väktare. De tar väldigt mycket plats och skapar knappast någon trygghet.
Dessutom har de inte ens rätt att stoppa de som plankar, de kan bara säga till att de riskerar böter. Meningslöst!
Hade räckt med en informationsnisse som stod vid barnvagnsspärren för att vara behjälplig, tycker jag.
De har visst rätt att stoppa de som plankar. Diskussionen har varit uppe förut, och lagtexten säger att du inte får uppehålla dig inom tunnelbanans område utan färdbevis. Ganska simpelt faktiskt.
Jag vet. Det är klarlagt att inga förutom ordningsvakter och polis har rätt att stoppa plankare vid spärrar, däremot kan kontrollanter på tåg göra envarsingripande. Har själv testat teorin ett flertal gånger och gulvästarna säger till men medger att de inte har rätt att stoppa någon som plankar. Läs mer på http://planka.nu/nyhet.php?nyhetID=228 och om du fortfarande har invändningar kan du ju ta det i en ny tråd.
Åter till ämnet då, en annan petitess som stör mig väldigt är de slöa dörrarna på C20. Kommer det någonsin att bli bättre?
Förutom det är det också ganska irriterande när det finns extrainformation på skyltarna (som varvas med när nästa tåg kommer på ett till synes helt slumpmässigt sätt). IDTS-skyltarna borde ha tre rader istället, en med information om nästa tåg, en med kommande och en med störningsinformation.
Och till slut, så är det väl dags att ändra från 6 resp. 8 vagnar till 2/3 på gröna linjen, som ju bara kör med C20.
RV skrev:
Åter till ämnet då, en annan petitess som stör mig väldigt är de slöa dörrarna på C20. Kommer det någonsin att bli bättre?
Skulle tvivla på det. Ifall man skulle snabba på dörrarna så skulle folk klämma sig och stämma skiten ur SL/Connex/Enskild förare. Så snart trafikanterna börjar respektera att en dörr som stängs innebär att man inte ska stoppa in händer/armar/ben/barnvagnar/väskor/husdjur så kan man börja fundera på att speeda upp dörrstängningen.
Och till slut, så är det väl dags att ändra från 6 resp. 8 vagnar till 2/3 på gröna linjen, som ju bara kör med C20.
RV skrev:
Skulle tvivla på det. Ifall man skulle snabba på dörrarna så skulle folk klämma sig och stämma skiten ur SL/Connex/Enskild förare. Så snart trafikanterna börjar respektera att en dörr som stängs innebär att man inte ska stoppa in händer/armar/ben/barnvagnar/väskor/husdjur så kan man börja fundera på att speeda upp dörrstängningen.
RV skrev:
Är det inte den slöa dörröppningen som åsyftas?
Jag trodde det var stängningen. Fast de går väl ut i ett, det är ju samma manick som sköter öppning och stängning. Toksnabb öppning och slö stängning kanske går att programmera in?
Ni känner kanske till att när man inte har någon tidning att läsa på pendeltåget så sitter man istället och stirrar rakt in i sätet framför sig (alternativt stirrar ut).
Det är en sak med mönstret i det där sätet som jag stör mig på. Det gråa fält som fortsätter ned mellan de blåa och lila fälten. Varför får inte det blå och lila fälten gå ihop istället? Det skulle se mycket snyggare ut tycker jag. Även på andra sidan finns en enkel liten linje sådär som jag tycker förstör mönstret. Vem är det som har designat det här mönstret? Var det tänkt att det skulle vara såhär eller blev det bara så i väveriet (eller vart man nu tillverkar sätestyg).
Tog en bild idag bara för att kunna illustrera.
En annan sak som är irriterande är den nya klisterlapp som kommit upp på linjenätstavlorna i pendeltågen. Här ser nu helt plötsligt bytet till tunnelbana och fjärrtåg ut att vara någonstans mitt emellan Stockholm C och Stockholms s (som det heter på de nya skyltarna). Hur har det kommit sig? Det kan väl inte vara så bökigt att flytta med T och J delarna så att de hamnar under Stockholm C väl?
Tog även en bild på det för att illustrera förstås.
Ja, det bästa vore nog att använda texten kort/långt tåg. Och ta bort den korkade uppmaningen om att gå mot mitten av plattformen, fattar inte folk det får de skylla sig själva.
RV skrev:Ja, det bästa vore nog att använda texten kort/långt tåg. Och ta bort den korkade uppmaningen om att gå mot mitten av plattformen, fattar inte folk det får de skylla sig själva.
Det räcker nog med "Kort tåg" när så är fallet och låta de långa tågen vara okommenterade! Så är det på flera platser i Tyskland och även på de platser här i Stockholm där texten "Kort tåg" förekommer!
Hur är det med kommentaren om att gå mot plattformens mitt, finns den på alla stationer, eller bara där tågen verkligen stannar på mitten när det är korta tåg?
NerdBoy skrev:Förresten, stavas det Waxholm eller Vaxholm?
Det vet väl du...
Vaxholms kommun (Vaxholms stad?), Vaxholmsvägen, buss till Vaxholm, båt till Vaxholm men Waxholmsbåt, Waxholmsbolaget (Waxholms Ångfartygs AB) och möjligen (fast helst inte) Waxholms Värdshus. Hur det är med fästningen vet jag inte. Vaxholms fästing tror jag i alla fall att det brukar få heta.
I stort sett så är W=V i svenskan. Före cirka 1900 var det heller inte så noga hur man stavade, exempelvis var särskrivningar mycket vanliga på skyltar och kartor, till exempel så här:
NerdBoy skrev:Förresten, stavas det Waxholm eller Vaxholm?
Det vet väl du...
Vaxholms kommun (Vaxholms stad?), Vaxholmsvägen, buss till Vaxholm, båt till Vaxholm men Waxholmsbåt, Waxholmsbolaget (Waxholms Ångfartygs AB) och möjligen (fast helst inte) Waxholms Värdshus. Hur det är med fästningen vet jag inte. Vaxholms fästing tror jag i alla fall att det brukar få heta.
I stort sett så är W=V i svenskan. Före cirka 1900 var det heller inte så noga hur man stavade, exempelvis var särskrivningar mycket vanliga på skyltar och kartor, till exempel så här:
BOTTEN
VIKEN
eller
LILJE HOLMEN
Det fanns en tid då man gärna stavade med W för att det på något sätt blev pampigare eller "mer histoiskt". Möjligen hörde det delvis samman med nationalromantiken.
Numera heter det "Regalskeppet Vasa" men på 1960-talet och en lång tid därefter hette det "Regalskeppet Wasa". Möjligen ändrade man stavning samtidigt som hon flyttadess från Wasavarvet till Vasamuseet?
På kartor var det väl mest när stora områden skulle namnges som man skrev namnet på flera rader och glest. Men ofta med ett bindestreck som var vågit, ungefär så här:
Stör mig något grymt på skyltningnen på hållplatserna i Göteborg.
25% av tiden är skyltarna antingen helt svarta, alternativt har de hängt sig!
Dock diggar jag skyltarna i Brunnsparken, de på dom där fyrkantiga stolpmojängerna, ni vet, som var och varannan dag visar något festligt windowsfelmedelande.
Att hållplatsläget för spårvagn i riktning Bergsjön vid hållplats SKF inte visar någon information angående linje 11 på skylten (dock kommer linje N11 upp framåt småtimmarna)