Citybanan försenas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åter till Citybanan!
Här är en kritisk insändare i dagens Svenska Dagbladet!
Det är en trafikkonsult, från Orsa, som tycker man kan använda pengarna bättre än till att bygga Citybanan! Till bättre (miljövänligar) bussar, trådbussar, tvärbanor samt till att förbättra framkomligheten på dagens spår över Riddarfjärden. (Men han förseslår inta att de skall användas ute i landet!)
Jag tror att på sikt måste vi få fler spår över mälarsnittet i Stockholm. Fast de behöver kanske inte absolut leda in till Centralstationen.
Alla försök att klara trafiken med två spår kommer bara att vara ett sätt att sjuta problemet framför sej!

Det är en trafikkonsult, från Orsa, som tycker man kan använda pengarna bättre än till att bygga Citybanan! Till bättre (miljövänligar) bussar, trådbussar, tvärbanor samt till att förbättra framkomligheten på dagens spår över Riddarfjärden. (Men han förseslår inta att de skall användas ute i landet!)
Jag tror att på sikt måste vi få fler spår över mälarsnittet i Stockholm. Fast de behöver kanske inte absolut leda in till Centralstationen.
Alla försök att klara trafiken med två spår kommer bara att vara ett sätt att sjuta problemet framför sej!
Ja, att lösa kapacitetsproblem "en gång för alla" är ju en utopi.LÅ1 skrev: Alla försök att klara trafiken med två spår kommer bara att vara ett sätt att skjuta problemet framför sej!
För eller senare måste det byggas nytt. Om inte annat när det gamla rasar ihop. I Stockholm har man lyckats öka kapaciteten med 30% på 2-3 år.
Ju längre man skjutert problemen framför sig, detso större chans att den stora satsningen bättre avspeglar morgondagens behov, istället för att avspegla dagens prognoser.
(Är inte Bo Persson samma som sparsnoken? Antalet trådbussförespråkare torde vara litet i Sverige).
Denna skribent kallar sig "trafikkonsult". Om nu denne "konsult" skrev denna insändare i akt och mening att försöka ragga sig fler jobb kan resultatet misstänkas bli rätt magert. Det kan inte vara mycket till "trafikkonsult" som inte lyckas hålla isär trafik för att serva Stockholms innerstad (bussar) och förorter (tvärbana) jämfört med Stockholms län, Mälardalen och mellansverige (spårkapacitet över mälarsnittet). Denna blunder är nog inte så bra för den som vill bygga sig ett anseende inom detta fack.LÅ1 skrev:Åter till Citybanan!![]()
Denne "konsult" talar om "avsevärda förbättringar med små medel". Jag begriper inte vad som avses här, men någon mer tekniskt bevandrad kanske gör. Den kapacitetutbyggnad över Saltsjö - Mälarsnittet är en satsning i tidsperspektiv tjugo - trettio år. Hur mycket fler invånare har vi här då som gärna skulle åka kollektivt till jobbet om de kunde?
Sedan så är det ju en helt annan sak hur denna kapacitet ordnas. Med prisutvecklingen på senaste tiden kanske det finns varinter på det som hittills verkar spikat. Men denna kapacitet kommer att behövas.
påpekar VeVeN
-
- Ort: Göteborg & Västerås - Bussjohan har byttet signatur til Joohan
"Pendlarnas tålamod sinar!
Saxat från VLT.se
( http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=187266 )
Kan problemen han något med tunneln att göra?
Kan problemen han något med tunneln att göra?
Jag är inte tekniskt bevandrad, men jag har vandrat över de två järnvägsbroarna i centrala Stockholm. Det ser ut som man kan bredda dem så det blir tre eller fyra spår. Varför inte fyrspår södra riddarholmsfästet - Södra station, och norra riddarholmsfästet - Centralstation?
Själva Riddarholmen behöver då inte besudlas med mer räls, och flaskhalsen blir väldigt kort.
Joohan skrev:"Pendlarnas tålamod sinar!
SJ brottas med bekymren på Mälarbanan.
klipp
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=187266
Kan problemen ha något med tunneln att göra?
Nej. Tågen på Mälarbanan går inte söder om Centralstationen.
-
-----------------------------------------------Joohan skrev:Vad grundar du det på?Är inte Bo Persson samma som sparsnoken? Antalet trådbussförespråkare torde vara litet i Sverige
Jag tolkar det nog ungefär lika som du säger här:
"Så här är det" sorterar jag i samma kategori av påståenden som "så har vi aldrig gjort förr".
Jaså. Är det så? Men det hindrar inte att det borde bli fler....
mvh/spårsnoken
-
-----------------------------VeVen skrev:Denna skribent kallar sig "trafikkonsult". Om nu denne "konsult" skrev denna insändare i akt och mening att försöka ragga sig fler jobb kan resultatet misstänkas bli rätt magert. Det kan inte vara mycket till "trafikkonsult" som inte lyckas hålla isär trafik för att serva Stockholms innerstad (bussar) och förorter (tvärbana) jämfört med Stockholms län, Mälardalen och mellansverige (spårkapacitet över mälarsnittet). Denna blunder är nog inte så bra för den som vill bygga sig ett anseende inom detta fack.LÅ1 skrev:Åter till Citybanan!![]()
Denne "konsult" talar om "avsevärda förbättringar med små medel". Jag begriper inte vad som avses här, men någon mer tekniskt bevandrad kanske gör. Den kapacitetutbyggnad över Saltsjö - Mälarsnittet är en satsning i tidsperspektiv tjugo - trettio år. Hur mycket fler invånare har vi här då som gärna skulle åka kollektivt till jobbet om de kunde?
Sedan så är det ju en helt annan sak hur denna kapacitet ordnas. Med prisutvecklingen på senaste tiden kanske det finns varinter på det som hittills verkar spikat. Men denna kapacitet kommer att behövas.
påpekar VeVeN
Jaså. Skriver man insändare för att ragga fler jobb? Det var något nytt. Jag trodde man skrev insändare för att påverka allmänhet och politiker till vettigare beslut.
F.ö. visade exemplen när det gäller busstrafiken i Stockholms innerstad bara på alternativa sätt att använda medel för kollektivtrafik i Stockholmsregionen som ger större miljönytta.
mvh/spårsnoken
-
---------------------------Erik Sandblom skrev:VeVen skrev: Denne "konsult" talar om "avsevärda förbättringar med små medel". Jag begriper inte vad som avses här, men någon mer tekniskt bevandrad kanske gör.
Jag är inte tekniskt bevandrad, men jag har vandrat över de två järnvägsbroarna i centrala Stockholm. Det ser ut som man kan bredda dem så det blir tre eller fyra spår. Varför inte fyrspår södra riddarholmsfästet - Södra station, och norra riddarholmsfästet - Centralstation?
Själva Riddarholmen behöver då inte besudlas med mer räls, och flaskhalsen blir väldigt kort.
Ett alldeles utmärkt förslag. Helt i min anda. Då får man dessutom pengar över som kan användas till mer miljönyttiga investeringar inom kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.
mvh/spårsnoken
Men det gör pendeltågen! Om pendeltågen blir försenade så borde regionaltågen rimligtvis också påverkas eftersom det är trångt på mälarbanan (vilket också står i artikeln). Getingmidjan är en betydande orsak till pendeltågens förseningar och borde därför indirekt påverka regionaltågen på mälarbanan.Erik Sandblom skrev:Joohan skrev:"Pendlarnas tålamod sinar!
SJ brottas med bekymren på Mälarbanan.
klipp
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=187266
Kan problemen ha något med tunneln att göra?
Nej. Tågen på Mälarbanan går inte söder om Centralstationen.
-
- Kontakt:
Jag tycker Bo Persson blandar ihop äpplen och päron med bananer. Bananen i detta fall är citybanan som ska lösa problemen med tågträngseln för pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg. Sen att tunneln kan ses som en miljösatsning (äpplet) är inte huvudpoängen, inte heller att stärka kapaciteten mellan Stockholms Södra och Centralen (päronet).
En sån fadäs!Joohan skrev:Liten tur utanför ämnet bara , men ändå inte...
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=187728

-
----------------------------------Kingsthrone skrev:Jag tycker Bo Persson blandar ihop äpplen och päron med bananer. Bananen i detta fall är citybanan som ska lösa problemen med tågträngseln för pendeltåg, regionaltåg och snabbtåg. Sen att tunneln kan ses som en miljösatsning (äpplet) är inte huvudpoängen, inte heller att stärka kapaciteten mellan Stockholms Södra och Centralen (päronet).
I politiken kan man alltid blanda äpplen, päron, bananer och apelsiner med för den delen.
Det finns alltid en smärtgräns för hur mycket en viss sak får kosta. I fallet Citybanan är frågan om inte den är överskriden. I jämförelse med andra angelägna sätt att använda pengarna på.
De kommer visserligen inte samma kollektivresenärer till del. Men det har inget med saken att göra. Här är det frågan om hur samhällets pengar bäst kan användas.
Och dessutom kommer man ganska långt för pendlarna med ytterligare spår- och signalåtgärder sträckan Centralen-Södra Station till i sammanhanget små kostnader.
mvh/spårsnoken
Detta "utmärkta" förslag medför att kostnader läggs på något som inte ger någon förbättring av kapaciteten (det antal tåg som kan framföras per timme). På sträckan Stockholm S - Stockholm C spelar det ingen som helst roll ifall flaskhalsen (getingmidjan) är 1,8 km (som idag) elller 1 meter. Snacka om att kasta pengarna i sjön.spårsnoken skrev:---------------------------Erik Sandblom skrev:VeVen skrev: Denne "konsult" talar om "avsevärda förbättringar med små medel". Jag begriper inte vad som avses här, men någon mer tekniskt bevandrad kanske gör.
Ett alldeles utmärkt förslag. Helt i min anda. Då får man dessutom pengar över som kan användas till mer miljönyttiga investeringar inom kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.
mvh/spårsnoken
B Thomas