Citybanan försenas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Jag anser fortfarande att det bästa vore att gräva ner centralleden istället för järnvägen och använda platsen till att bygga 4-spår mellan Södra stStockholm C. Det skulle bli mycket billigare, även om man skulle bygga en tunnel hela vägen till Norrtull/Roslagstull!
Dessutom skulle man troligen få pengar över till en österled, så man fick färdigt Ringleden. Tre genomfartsleder från Norr till Söder borde räcka ett tag framöver samtidigt som Getingmidjan försvinner!
En liten skiss:

Röda steck - Befintlig motorväg etc
Gula streck - Mitt förslag på nya leder
Grönt streck - Befintlig järnväg
Ljusblått - Nytt dubbelspår för järnvägen mellan Stockholm Södra och Stockholm Central
Förmodligen skulleman även kunna skjuta den omdiskuterade västerleden - eller förbifart Stockholm - långt in i framtiden...
Dessutom skulle man troligen få pengar över till en österled, så man fick färdigt Ringleden. Tre genomfartsleder från Norr till Söder borde räcka ett tag framöver samtidigt som Getingmidjan försvinner!
En liten skiss:

Röda steck - Befintlig motorväg etc
Gula streck - Mitt förslag på nya leder
Grönt streck - Befintlig järnväg
Ljusblått - Nytt dubbelspår för järnvägen mellan Stockholm Södra och Stockholm Central
Förmodligen skulleman även kunna skjuta den omdiskuterade västerleden - eller förbifart Stockholm - långt in i framtiden...
Flåt Odd, men var har du varit i debatten de senaste 10 åren?Odd skrev:Jag anser fortfarande att det bästa vore att gräva ner centralleden istället för järnvägen och använda platsen till att bygga 4-spår mellan Södra stStockholm C.
Fler spår TILL Centralen löser inte problemet! Utan fler spår PÅ Centralen är det som behövs. Centralen lider redan idag av spårbrist, du kan inte få in fler tåg. Så det spelar ingen roll hur många spår TILL och FRÅN du bygger! Du får inte fler tåg iallafall.
Det här får man förklara om å om igen varje år i 10 år. Men så är verkligheten. Därför är en tunnel med en NY STATION med FLER SPÅR enda lösningen på dagens ökade behov.
Är alla med nu, eller ska vi ta det här igen nästa vecka, veckan därpå, och om å om igen å tjata i 10 år, som SJ, Banverket å alla andra gjort?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det finnds en alternativ lösning med en kort tunnel som börjar söder om Karlberg, när tågen gått ner i underjorden söderut från Karlberg så går de int upp till ytan igen utan fortsätter ganska grunt under nuvarande station där nya plattformar anläggs, tunneln ansluter sedan mellan riddarholmen och Stockholm Södra, allt till en betydligt lägre kostnad och med samma kapacitet som Citytunneln.
Projektet är utrett av Banverket, men avfärdades för att det kunde bli lite rörigt under byggtiden. Det lär det bli med Citytunneln också, så snart drar någon fram denna lösning igen.
Centralen har tio genomgående spår. 24 pendeltåg per timme i varje riktning behöver fyra av dessa.
24 fjärrtåg får det trångt på de återstående sex, men det går kanske att lösa ifall fyra spår används för regionaltågs av och påstigning, samt två som genomfartsspår för fjärrtåg som lossar och lastar på plattformar norr om de nuvaranda , där reservtåget för pendeln står, och det idag ligger servicplattformar.
HS
Projektet är utrett av Banverket, men avfärdades för att det kunde bli lite rörigt under byggtiden. Det lär det bli med Citytunneln också, så snart drar någon fram denna lösning igen.
Centralen har tio genomgående spår. 24 pendeltåg per timme i varje riktning behöver fyra av dessa.
24 fjärrtåg får det trångt på de återstående sex, men det går kanske att lösa ifall fyra spår används för regionaltågs av och påstigning, samt två som genomfartsspår för fjärrtåg som lossar och lastar på plattformar norr om de nuvaranda , där reservtåget för pendeln står, och det idag ligger servicplattformar.
HS
-
För att de jäkla kunderna vill dit... eh...Byggare Bob skrev:Har ett mycket bättre förslag, riv Centralhallen och låt spåren 1-9 vara genomgående genom hallen...
Skulle kosta mindre än att bygga Citytunneln.
Eller dra in på utbudet av fjärrtåg... om man nu lider av spårbrist.
Varför skall vartenda jäkla fjärrtåg gå till Cst???
Kontis, man knorrar inte för att bygga en ny motorväg tvärs genom ekerö för mångdubbelt fler miljarder än Citytunneln. Till vägar finns det alltid pengar, men inte till järnväg.
Att bygga Citybanan gynnar hela Sverige. En förbifartmotorväg gynnar bara de i Mälarområdet.
Flåt...Kantorn skrev:Aj katten, nu börjar den diskussionen igen...bruse skrev:Att bygga Citybanan gynnar hela Sverige.

Men vill man inte inse detta faktum och att det är fler spår PÅ Centralen som behövs, så vill man inte inse verkligheten, utan lever i nån drömvärld....
Jag förstår. Jag håller fullständigt med dig om att i stort sätt hela Sverige gynnas av detta. Det inser dock inte alla här på forum.bruse skrev:Flåt...Kantorn skrev:Aj katten, nu börjar den diskussionen igen...bruse skrev:Att bygga Citybanan gynnar hela Sverige.Men vad hände när ett lok spårade ut på den tvåspåriga Tegelbacken? Jo över 75% av alal tåg i HELA Sverige blev fförsenade på olika sätt, då omloppen kom ur fas.
Men vill man inte inse detta faktum och att det är fler spår PÅ Centralen som behövs, så vill man inte inse verkligheten, utan lever i nån drömvärld....
Jag tror inte det märks så mycket här i Ryssby. Kronobergs länstrafik verkar högaktningsfullt sk-ta i att tåg är försenade... Trist.
Men som sagt, jag står på din sida i diskussionen, så mig behöver du inte argumentera mot. Jag har bara vissa farhågor...
Professionell tyckare
Att ni aldrig lär er att se skillnad på Sverige och Stockholm.
Trafiken runt Göteborg vinner inget (eller mycket lite) på en ny tunnel under Stockholm.
Men ok, tidiagre sa Bruse att hela Sverige påverkades, nu är han nere i 75%. Snart är vi överens!
Ungefär 75% av alla tåg går till Stockholm central. Givetvis kommer de att bli försenade. de kommer även att bli försenade om ett tåg spårar ut vid Årstaborn norra fäste och lägger sig över alla fyra spåren.
Att BV Östra regionen tycker att deras projekt är viktigast är väl inget att höja ögonbrynen åt?

Trafiken runt Göteborg vinner inget (eller mycket lite) på en ny tunnel under Stockholm.
Men ok, tidiagre sa Bruse att hela Sverige påverkades, nu är han nere i 75%. Snart är vi överens!

Ungefär 75% av alla tåg går till Stockholm central. Givetvis kommer de att bli försenade. de kommer även att bli försenade om ett tåg spårar ut vid Årstaborn norra fäste och lägger sig över alla fyra spåren.
Att BV Östra regionen tycker att deras projekt är viktigast är väl inget att höja ögonbrynen åt?
Sansa er innan ni river Centralen!
Enligt förslag ovan så kan man riva Stationsbyggnaden och göra spår 1 till nio genomgående.
En brasklapp!
Spår nio finns inte och spår 8 är redan genomgående, det blir spår tio när det lämnar stoppbockarna i norra säcken.
I övrigt så kan jag visa en skiss från femtiotalt när det planerades som ovan och med 18 genomgående spår..
HS
En brasklapp!
Spår nio finns inte och spår 8 är redan genomgående, det blir spår tio när det lämnar stoppbockarna i norra säcken.
I övrigt så kan jag visa en skiss från femtiotalt när det planerades som ovan och med 18 genomgående spår..
HS