Citybanan försenas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ska inte gamla klaraterminalen rivas snart?
Borde man inte fått plats med ett par spår där om man hade velat? Jag menar om det är spår inne vid själva centralen som saknas. Sen i övrigt dra fyra spår över vid centralbron som tidigare föreslagits här.
Nu kanske det är lite sent att komma på det när man börjat bygga om kontoret tvärs över gatan.
Blir väl dyra vägombyggnader men jag har fått för mig att de ändå kommer krävas om man ska få dit ett hotell? Man kan väl få till nån World trade center-liknande sak också med överbyggda spår?
Borde man inte fått plats med ett par spår där om man hade velat? Jag menar om det är spår inne vid själva centralen som saknas. Sen i övrigt dra fyra spår över vid centralbron som tidigare föreslagits här.
Nu kanske det är lite sent att komma på det när man börjat bygga om kontoret tvärs över gatan.
Blir väl dyra vägombyggnader men jag har fått för mig att de ändå kommer krävas om man ska få dit ett hotell? Man kan väl få till nån World trade center-liknande sak också med överbyggda spår?
En fördel med citybanan är ju att man får en något rakare sträckning av spåren. I dagsläget så segar sig pendeltåget långsamt förbi alla växlar på bangården norr om Cst. Långsamt går det också på de de snäva växlarna söder över också (som iofs håller på att åtgärdas). Med tunneln kommer nog tågen att kunna åka snabbare genom Stockholm.
Bra idé, man kortar av spår 19 till hälften, å lägger in växlar där, med så skarpa kurvor att inga boggievagnar kan köra där. Så kan du få plats med ett eller två spår.Sture! skrev:Ska inte gamla klaraterminalen rivas snart?
Borde man inte fått plats med ett par spår där om man hade velat? Jag menar om det är spår inne vid själva centralen som saknas. Sen i övrigt dra fyra spår över vid centralbron som tidigare föreslagits här.
Nu kanske det är lite sent att komma på det när man börjat bygga om kontoret tvärs över gatan.
Blir väl dyra vägombyggnader men jag har fått för mig att de ändå kommer krävas om man ska få dit ett hotell? Man kan väl få till nån World trade center-liknande sak också med överbyggda spår?
Det är trångt där
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Om pendeltågen får gå i tunnel några kilometer genom stan, hur påverkar det tågen? Lite snö och is kommer att smälta och leta sej in där man inte vill, och är inte det ett problem i sig, så blir det säkert ett när tåget sedan kommer ut i kylan och snöstormen igen!
Pendeltågen verkar ja vara väldigt känsliga för sådana saker!
Men när Citytunnelprojektet väl är förverkligat finns X1 och X10 bara på museum, om de finns alls! Även X60 kanske har kommigt så långt i sin livscyckel! För vem vet när Citybanan verkligen blir färdig! Förseningar kan uppstå i många skeden, inte bara under planeringsfasen!
Var jag för pesimistisk nu?
Pendeltågen verkar ja vara väldigt känsliga för sådana saker!
Men när Citytunnelprojektet väl är förverkligat finns X1 och X10 bara på museum, om de finns alls! Även X60 kanske har kommigt så långt i sin livscyckel! För vem vet när Citybanan verkligen blir färdig! Förseningar kan uppstå i många skeden, inte bara under planeringsfasen!
Var jag för pesimistisk nu?

Näe, men tunneln är inte planerad för iaf inte X1, då den inte kommer att klara de stigningar som kommer att finnas. Det är alltså helt planerat att så ska ske. Men planerna har ju ändrats fram å tebax, så vad som gäller imorgon vet jag inte.LÅ1 skrev:Om pendeltågen får gå i tunnel några kilometer genom stan, hur påverkar det tågen? Lite snö och is kommer att smälta och leta sej in där man inte vill, och är inte det ett problem i sig, så blir det säkert ett när tåget sedan kommer ut i kylan och snöstormen igen!
Pendeltågen verkar ja vara väldigt känsliga för sådana saker!
Men när Citytunnelprojektet väl är förverkligat finns X1 och X10 bara på museum, om de finns alls! Även X60 kanske har kommigt så långt i sin livscyckel! För vem vet när Citybanan verkligen blir färdig! Förseningar kan uppstå i många skeden, inte bara under planeringsfasen!
Var jag för pesimistisk nu?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
På tal om ändringar. Först verkade det som om tunneln skulle kilas in mellan tub-tunnlarna precis ovanför tub 3, men enligt senare bud så är pendeltågstunneln nedflyttad under tub 3. Nån som vet varför den ska så långt ned som 40m?Näe, men tunneln är inte planerad för iaf inte X1, då den inte kommer att klara de stigningar som kommer att finnas. Det är alltså helt planerat att så ska ske. Men planerna har ju ändrats fram å tebax, så vad som gäller imorgon vet jag inte.
Okej, har man tagit med ett alternativ där man bygger dubbelspår valskog-kolbäck och kör karlstad/oslotågen + göteborg-X2-tågen över västerås istället för över katrineholm? Då får man in alla de tågen i norra säcken, och om DEN fylls så känns det som att man har ett mindre problem att åtgärda. Det fanns ju fler spår öster om spår 1 för inte så länge sen t.ex...bruse skrev:Flåt Odd, men var har du varit i debatten de senaste 10 åren?Odd skrev:Jag anser fortfarande att det bästa vore att gräva ner centralleden istället för järnvägen och använda platsen till att bygga 4-spår mellan Södra stStockholm C.
Fler spår TILL Centralen löser inte problemet! Utan fler spår PÅ Centralen är det som behövs. Centralen lider redan idag av spårbrist, du kan inte få in fler tåg. Så det spelar ingen roll hur många spår TILL och FRÅN du bygger! Du får inte fler tåg iallafall.
Det här får man förklara om å om igen varje år i 10 år. Men så är verkligheten. Därför är en tunnel med en NY STATION med FLER SPÅR enda lösningen på dagens ökade behov.
Är alla med nu, eller ska vi ta det här igen nästa vecka, veckan därpå, och om å om igen å tjata i 10 år, som SJ, Banverket å alla andra gjort?
Korta av spår 19 till en tredjedel då, och bygg ut plattformarna längre norrut? (okej, inte så realistiskt i det här fallet, men det är ju mycket "junk" norr om plattformarna, som borde vara flyttbart typ...bruse skrev:Bra idé, man kortar av spår 19 till hälften, å lägger in växlar där, med så skarpa kurvor att inga boggievagnar kan köra där. Så kan du få plats med ett eller två spår.Sture! skrev:Ska inte gamla klaraterminalen rivas snart?
Borde man inte fått plats med ett par spår där om man hade velat? Jag menar om det är spår inne vid själva centralen som saknas. Sen i övrigt dra fyra spår över vid centralbron som tidigare föreslagits här.
Nu kanske det är lite sent att komma på det när man börjat bygga om kontoret tvärs över gatan.
Blir väl dyra vägombyggnader men jag har fått för mig att de ändå kommer krävas om man ska få dit ett hotell? Man kan väl få till nån World trade center-liknande sak också med överbyggda spår?
Det är trångt där
Allvarligt talat, hur många tåg kör tyskarna genom berlin förbi bahnhof zoo? Där har man fyra plattformspår, två ö-plattformar (plus två till spår med en ö-plattform för s-bahn) och man kör verkligen många tåg där.
Regional-/IC-tågen Stockholm-Karlstad/Oslo betjänar också Flen, Katrineholm och Vingåker; där kan du knappast ta bort några tåg.mats skrev: Okej, har man tagit med ett alternativ där man bygger dubbelspår valskog-kolbäck och kör karlstad/oslotågen + göteborg-X2-tågen över västerås istället för över katrineholm? Då får man in alla de tågen i norra säcken, och om DEN fylls så känns det som att man har ett mindre problem att åtgärda. Det fanns ju fler spår öster om spår 1 för inte så länge sen t.ex...
Att flytta X2-trafiken norr om Mälaren, vet inte riktigt hur man ska kommentera det. Det lär ju vara svårt att klara Stockholm–Hallsberg den vägen på mindre än säg 1:45, d.v.s. en halvtimme längre tid än idag, men det är väl säkert ingen som klagar eller som tar flyget i stället...!?
Man hade funderingar ett tag på att ta bort en av pendeltågsplattformarna och göra ett (eller två?) genomgående spår där och sedan ha all pendeltågstrafik på två plattformar längre norr ut. Då skulle fjärrtågen få ytterligare två spår.mats skrev:Korta av spår 19 till en tredjedel då, och bygg ut plattformarna längre norrut? (okej, inte så realistiskt i det här fallet, men det är ju mycket "junk" norr om plattformarna, som borde vara flyttbart typ...
En ny gångtunnel skulle sedan förbinda dessa två nya plattformar med båda biljetthallarna för T-banan under Vasagatan. Skulle detta ske så hade man sista verkliga chansen innan spårområdet överbyggdes. Nu skulle det förmodligen vara betydligt svårare och dyrare, om möjligt. Pelare som bär upp stora byggnade flyttar man inte på i en handvändning!
Odd, du fick inte så mycket kommentarer mer än på spårdragningen. Inget om trafiklederna vilket kanske inte är så konstigt med tanke på forumpossen, men jag måste undra över 'Sveavägsleden'.
Tänker du dig den i tunnel? Är det en bra ide att dra den precis under tunnelbanan då? (Kanske det är om man tunnlar så djupt att det inte blir något problem med bärigheten under byggtiden.) Eller ny motorväg på ytan, en nytt århundrade - en ny remsa kvarter äts upp av Sveavägen
mvh /M
Tänker du dig den i tunnel? Är det en bra ide att dra den precis under tunnelbanan då? (Kanske det är om man tunnlar så djupt att det inte blir något problem med bärigheten under byggtiden.) Eller ny motorväg på ytan, en nytt århundrade - en ny remsa kvarter äts upp av Sveavägen

mvh /M
Re: Citybanan försenas
Låter helt naturligt, helt enligt regerigens ideologi

~ Vägtullar, ingen Citytunnel, ingen motorväg till Nynäs ...
Re: Citybanan försenas
Men ny järnväg i "norra vildmarken" och tunnel genom en grusås som trilskas till max det kastar man pengar på!- skrev:
Låter helt naturligt, helt enligt regerigens ideologi![]()
~ Vägtullar, ingen Citytunnel, ingen motorväg till Nynäs ...

Re: Citybanan försenas
Fast nu verkar det ju gå lite bättre...LÅ1 skrev:...och tunnel genom en grusås som trilskas till max...
Kul sida på Banverket
Re: Citybanan försenas
Nu är ju Hallandsåsen inte en grusås utan en urbergshorst...LÅ1 skrev:Men ny järnväg i "norra vildmarken" och tunnel genom en grusås som trilskas till max det kastar man pengar på!

I övrigt har du rätt!

Re: Citybanan försenas
Jag funderade just på det när jag skrev texten! Hade det varit en grusås så skulle man knappast försökt borra genom den!PGA skrev:Nu är ju Hallandsåsen inte en grusås utan en urbergshorst...LÅ1 skrev:Men ny järnväg i "norra vildmarken" och tunnel genom en grusås som trilskas till max det kastar man pengar på!
I övrigt har du rätt!
Men vad är horst för något? Vattengenomsläpplig tycks den vara i alla fall!
Det får utan vidare plats två spår till väster om spår 19, men plattformar till 19, 20 och 21 får förläggas en bit norrut istället för parallellt med de övriga. Det blir alltså längre gångtunnlar, men det kan man lösa med rullband.mats skrev:Korta av spår 19 till en tredjedel då, och bygg ut plattformarna längre norrut? (okej, inte så realistiskt i det här fallet, men det är ju mycket "junk" norr om plattformarna, som borde vara flyttbart typ...bruse skrev: Fler spår TILL Centralen löser inte problemet! Utan fler spår PÅ Centralen är det som behövs. Centralen lider redan idag av spårbrist, du kan inte få in fler tåg. Så det spelar ingen roll hur många spår TILL och FRÅN du bygger! Du får inte fler tåg iallafall.
Det här får man förklara om å om igen varje år i 10 år. Men så är verkligheten. Därför är en tunnel med en NY STATION med FLER SPÅR enda lösningen på dagens ökade behov.
Är alla med nu, eller ska vi ta det här igen nästa vecka, veckan därpå, och om å om igen å tjata i 10 år, som SJ, Banverket å alla andra gjort?
Bra idé, man kortar av spår 19 till hälften, å lägger in växlar där, med så skarpa kurvor att inga boggievagnar kan köra där. Så kan du få plats med ett eller två spår.Sture! skrev:Ska inte gamla klaraterminalen rivas snart?
Borde man inte fått plats med ett par spår där om man hade velat? Jag menar om det är spår inne vid själva centralen som saknas. Sen i övrigt dra fyra spår över vid centralbron som tidigare föreslagits här.
Det är trångt där
I annat fall är det kanske dags att ändra inställning beträffande vad spåren ska användas till. Om det nu är så ont om plats får man väl se till att tågen rullar istället för att stå och såsa vid plattform.
Är det dags för avgång kanske man inte kan unna vilsna och senkomna passagerare lyxen att leta reda på rätt vagn från perrongen, utan de får se till att masa sig ombord genom närmaste dörr och ta sig fram genom tåget istället.
Och varför måste pendeltågen ha två spår per riktning? Det borde gå alldeles utmärkt att köra 10-minuterstrafik på båda linjerna med endast ett spår per riktning. Det ska väl inte behöva ta mer än fem minuter att angöra plattform, utbyta passagerare och ge sig iväg?
Jag tror att man vill låta båda tågen i samma huvudriktning stå inne samtidigt för att man skall kunna byta tåg utan att behöva vänta så länge! Men detta kan ju ske vid Älvsjö söder ut och Karlberg norrut.Kristian skrev:Och varför måste pendeltågen ha två spår per riktning? Det borde gå alldeles utmärkt att köra 10-minuterstrafik på båda linjerna med endast ett spår per riktning. Det ska väl inte behöva ta mer än fem minuter att angöra plattform, utbyta passagerare och ge sig iväg?
Sedan vill man nog att tågen skall stå inne en stund för att det är så trång passag mellan perongen och gångtunneln. När ett pendeltåg kommit in och släppt ut sin "last" så kan det vara omöjligt att ta sej upp på perongen när alla passagerarna strömmar ner för trapporna!
Detta är bara spekulationer, jag har inte studerat tidtabellen i detalj i detta avseende!
Re: Citybanan försenas
Något förenklat: en horst beror på rörelser i jordskorpan, till skillnad från en rullstensås som beror på inlandsisens smältning. Ibland när jordskorpan rör sig spricker den, vilket brukar kallas förkastning. Om två parallella förkastningar gör att det bildas ett "berg" mellan dem kallas det för horst, om det istället blir en dalgång kallas det för gravsänka.LÅ1 skrev:Men vad är horst för något?
Re: Citybanan försenas
Det hade jag ingen aning om! Tack för förklaringen!NerdBoy skrev:Något förenklat: en horst beror på rörelser i jordskorpan, till skillnad från en rullstensås som beror på inlandsisens smältning. Ibland när jordskorpan rör sig spricker den, vilket brukar kallas förkastning. Om två parallella förkastningar gör att det bildas ett "berg" mellan dem kallas det för horst, om det istället blir en dalgång kallas det för gravsänka.LÅ1 skrev:Men vad är horst för något?
Gravsänka och förkastningssänka, är det samma sak? OK! jag kollade själv genom att "googla" och hittade svaret på Wikipedia.
Så Hallandsås och Vättern har samma ursprung fast tvärt om, eller hur man nu skall säg!

- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Citybanan försenas
Ja, och Kolmården och Vikbolandet också, fast bara på ena sidan, om man säger så. Nyköpingsbanan vid Getå går alltså på en förkastningsbrant.LÅ1 skrev:Så Hallandsås och Vättern har samma ursprung fast tvärt om, eller hur man nu skall säg!
Byt politik - inte klimat!