Storuggla skrev:Nima skrev:Berit skrev:Nä det var danskt till 1982. Men det var hemmligt. Därför fanns det en tunnel mellan Köpenhamn och Osby så att den danske kungen kunde åka med ett hemmligt tåg och träffa den svenske som hade en tunnel ända från Stockholm. Men den var ännu hemmligare.
Ännu hemligare är en av dom lite mordernare tunnlarna, nämligen "Heta Linjen-tunneln" mellan Moskva och Washington D.C.
Den byggdes ursprungligen av en gammal rysk Tzar som ville ta sig snabbt och obemärkt till sin älskarina i Washington, som faktiskt råkade vara presidentens dotter (!).
Under "Kalla Kriget" så användes tunneln så att partiordföranden och presidenten kunde ha hmeliga tebjudningar nere i gångarna.
Det visste ni inte!
Jo jag visste det, för en av mina kompisar har varit nere i den tunnel och han sa att han såg en grön soffa och ett bord och tre tunnelbanetåg som stog i en hemlig depå där.
Nja, han kanske kom in i en pararelltunnel.
Den ligger nånstans under Schweiz.
Där brukade Hitler och Mousulini(förlåt för att jag inte vet hur det stavas) spela CS under Andra Världskriget.
Dom allierade sprängde sedan en förbindelsetunnel mellan den tunneln och "Heta Linjen"-tunneln för att dom tyckte att det var orättvist att dom inte fick vara med å spela (varje tunnelbane vagn har plats för ca 24 datorer).
Andra förbindelser mellan "Heta Tunneln" och andra system är dom i England. En förbindelse med en servicetunnel i Kanal Tunneln och sen en med Londons Tunnelbana.
Det är därför det kan vara lite otrevligt i "Heta Tunneln" nuförtiden då såna därna monster som man kan se i filmen "Creep" har spritt sig från Londons kloaker och tub till "Heta tunneln".
Detta har faktiskt lett till en tvist mellan USA, Ryssland och Storbrittanien då man inte kan komma överens om vem som är ansvarig och som därför ska skicka ner diplomater för att snacka med "Creepsen".
Ärendet ska tas upp i FN nästa vecka, men det är hemligt.